Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Speedway

Clone-only In Zaad

Recommended Posts

Ik las net een topic over een clone-only soortje(A5) en er zullen er wel meer zijn, ben het al vaker tegen gekomen. Maar wat ik me af vroeg was:

Waarom deze plantjes zichzelf niet te laten bestuiven, en zo zaad te krijgen?

Reden die ik kon bedenken was dat er grote kans is op herma-factoren. Maar die kan je er na selecteren toch wel uit krijgen?

 

Wie weet hier wat meer over :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja je kan selekteren maar, dan heb je nog kans dat als je in 5e week bloei zit ineens banaantjes ziet :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn ook genoeg zaadboeren die een andere plant over zo'n stek heen gooien en deze er door terugkruising en selectie naar de oorspronkelijke eigenschappen weer uit proberen te krijgen. No Mercy doet dat bijvoorbeeld met Santa Maria, oorspronkelijk ook een clone-only.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een clone only is niet only meer als er zaad van is :specool

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat heb je heel juist gezegd sannie,

 

clone only, dat klinkt goed, maar daarmee is de kous wel af.

 

Bepaalde superselecties van soortjes heb je in clone only,

maar dat wil niet altijd zeggen dat er geen zaad meer van bestaat, dus klopt de gegeven benaming die wij vaak geven niet echt.

 

Noem me soortjes die je enkel in cloon kan krijgen en niet in zaad.

Ik ken enkel de g13 man in clone only eigenlijk.

Mischien nog cheese, maar dat is een skunk 1 selectie en dat zaad heb ik hier, dus ...

Wie zoekt die vind.

 

bx of backcrosses met clone onlys?

dat is gewoon niet mogelijk. Je hebt twee generaties zaad nodig daarvoor, dus ...

enkel vervrouwelijken kan je bij clone onlys.

 

groets esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

De vraag die als eerste bij mij opkomt is "wanneer spreek je van een soortje " ? aan welke voorwaarden moeten de planten die uit een partijtje zaad komen voldoen om de naam ras te verdienen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja goeie vraag zeg atmo,

ik denk dat het antwoord zowat bij iedereen zal verschillen.

 

Voor mij is het simpel,

als ik merk dat een kruising mooi gemixte phenos geeft, dus mix van pa en ma en dit redelijk in balans.

dan praat ik over een soortje. Dus als het niet helemaal enkel pa of ma is, en dat komt wel soms voor ja.

Maar,

uit al men zaden die ik al gekweekt heb, van echt veel zaadbanken en bekende breeders,

wel er zit altijd wel variatie in.

Echt allemaal dezelfde homogene planten, dat heb ik nog nooit gezien.(wel bij vrouwelijk zaad)

Er is altijd wel iets dat anders is, en hoe langer ik kweek hoe meer ik dat eigenlijk ook zelf zie.

Daarom is spreken over een selectie interesanter dan over echt rassen te praten. dat vind ik toch.

Elk heeft zen eigen voorkeur als het over smaak en uitzicht gaat.

In rassen zie ik ook meer sativa, indica of ruderalis,

Ik geef een voorbeeld bij mensen om het beter uit te leggen,

In het aziatische ras heb je chinese, vietnamese, ... type mensen, in de plantenwereld noemen ik die verschillende types mensen=soortjes.

 

Maar ik ben wel benieuwd wat jij nu gaat antwoorden op je eigen vraag atmo,

ik verwacht ook uw mening hierover. :specool

 

groet esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geloof dat mijn vraag is beantwoord, maar dan snap ik niet waarom mensen bepaalde soortjes laten uitsterven? Er is toch voor elk soortje wel een persoon die het zo fantastisch vind dat die hem in leven laat/houd? Dit hoeft natuurlijk niet bekend te zijn bij de buitenwereld.. haha oke.

 

Maar vind het een erg interessant topic worden !!

 

En over de vraag van Atmo, mijn mening:

Wat is een soortje, of wanneer mag je een plant een soortje noemen?

Een soortje, tja je ziet ziet er een heleboel in zaadvorm te koop. Maar is het nou een echt soortje of gewoon een kruising.

Ik denk dat een kruising pas een soortje is als degene die het soortje maakt de eigenschappen die hij er in wil hebben in het soortje heeft gekregen. Ik hoop zelf ook nog eens een eigen soortje te kunnen maken. Maar wat ik aan mezelf vraag is dan hoeveel planten uit zaad moeten de eigenschappen vertonen die jij in je plantje hebt zitten dat het een soortje is?

 

Als alle planten de eigenschappen bevatten die jij in de plant wil hebben, er kunnen dan nog steeds verschillen in de plant zitten op het gebied van andere eigenschappen waar jij nog niet op hebt geselecteerd. Of moeten de eigenschappen van alle planten gelijk aan elkaar zijn wil je een echt soortje hebben, de door jou gewenste eigenschappen en de 'rest'-eigenschappen!

 

 

Zo dat waren mijn gedachtes :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja, we fokken wat af in wietland.. Het barst van de hybrides en de originele soorten zijn vrijwel nergens meer te krijgen. No offense, maar het zou toch best wel weer eens goed zijn om naar de basissoortjes terug te gaan. Je moet tegenwoordig maar afwachten wat er uit je zaadjes komt, heb het nu al zo vaak gezien dat er een volstrekte verrassing uit komt. Ben zelf ook schuldig aan hoor, maar had het er laatst nog over met stilo. Het is gewoon een wildgroei van soorten. Je ziet door de planten het bos niet meer :specool.

 

Als je bij de commerciële veredelaars van bloemen en planten kijkt dan zie je dat er jaren overheen gaan voor er een nieuwe, stabiele soort is gekweekt. Selectie, selectie en nog eens selectie, terugkruisen en grote hoeveelheden. Dat is bij "normale" bloemen natuurlijk een stuk eenvoudiger te zien en te testen dan bij wietplanten (bijvoorbeeld als je op een kleur bloem wilt selecteren, of een uiterlijk van een bloem) maar bij cannabis lijkt het me een soort tombola af en toe.

 

Echte veredeling is een vak. Ik denk dat we in de cannabis wereld over het algemeen meer te maken hebben met gelukstreffers dan met echt serieus veredeling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...