Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Ganjamens

18 Of 24 Uur,wat Is Wijsheid?

Recommended Posts

He forumpikkies..

 

Krijg vandaag nieuwe stekkies en het plan is om te gaan scroggen(inclusief verslag natuurlijk..) dus ze hebben een ruime voorgroei nodig.Door tijdgebrek is het wat lastig om het klimaat te regelen in mn kassie als de lampen uit gaan.Mn verse lucht haal ik van buiten dus als het licht uit gaat duikelt de temperatuur als een dolle naar beneden :)

Nou zat ik te denken als ik mijn lamp nou continue laat branden dan is het klimaat ook vrij makkelijk in de hand te houden natuurlijk,maar er zijn een aantal mensen die ik ken die zeggen dat het niet goed voor de steks is om ze langer dan 18 uur licht te geven..

 

een paar mensen is natuurlijk wat anders dan 10.000 forummers dus wat zal ik doen?wat is wijsheid?

 

ok bedankt vast!,grtz ganja :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen antwoord, maar ik ben wel benieuwd, gebruik zelf 24 uur voor zaailingen.

Wat zou het verschil met stekjes zijn dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zag in het topic van rainman dat hem ook geadviseerd werd om zn zaailingen 24 uur licht te geven om vervolgens af te bouwen naar 18 uur.

Hier gaat idd over stekkies en gaat het mij er alleen om dat het het klimaat een beetje stabiel blijft en/of de stekken de hele dag licht wel kunnen waarderen,we wachten geduldig af..,grtz ganja :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ken genoeg mensen die al jaren 24uur aanhouden.

Toch ben ik van mening dat het niet juist dan wel overbodig is.

Het is toch weer 6 uur extra energie trekken en ik geloof niet dat 24 uur nu een zo'n noemenswaardig voordeel heeft.

Zelf zet ik ze altijd op 18uur, ook de 1e dag na het knippen gelijk al (houd ik de cyclus van de moeder aan)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ken genoeg mensen die al jaren 24uur aanhouden.

hoe bruuthoog moeten deze planten dan al niet zijn :specool

 

flauw.. stoned..

 

sorry :D

 

greetz thug :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

:) :D goeie thugboy

 

ze knallen dus uit de grond,maar ze hebben wel rust nodig :) ,maar zoals ik al zei het gaat er eigenlijk alleen maar om dat het klimaat een beetje stabiel blijft en dat roept dus direct de volgende vraag op: wat zal voor minder stress zorgen? een stabiel klimaat of extra energieverspilling door geen nachtrust in te bouwen?

 

grtz ganja.. :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest mi643

kan je geen kacheltje in je hok zetten?24 uur je lampen laten branden kost ook stroom...

 

met groet :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

de enige plaats voor een kachel is vlak onder het filter ook geprobeert en niet echt effectief helaas..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest mi643

misschien zijn de Tubular Heaters die rainman gebruikt in zijn inlaat iets voor je. hij heeft ze hier gekocht. klik hier .

met groet

Share this post


Link to post
Share on other sites
Geen antwoord, maar ik ben wel benieuwd, gebruik zelf 24 uur voor zaailingen.

Wat zou het verschil met stekjes zijn dan?

 

Stekken komen van een al volwassen moederplant welke bijna altijd onder 18 uur licht zal hebben gestaan.

De groei onder 24 uur licht verloopt wellicht wat sneller.

 

Temperatuur wisselingen in de lucht zijn natuurlijk,daar kunnen ze zeker in de groei goed mee omgaan maar in het medium is het weer onnatuurlijk ,daar hou je het liefst ee nstabiele temperatuur .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is er absoluut niets aan de invoer te doen,uit een verwarmd vertrek desnoods op groter afstand.

 

Door zwaar te isoleren kun je de warmte misschien langer vasthouden.

 

Het laatste heeft natuurlijk minder zin als het eerste niet is opgelost.Jij kent de situatie waarom het 1ste niet kan.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is ieder geval beter om 1 keer per 24 uur je lampen een half uurtje uit te doen.Dit om de bladmondjes de kans te geven zich de kans te geven om te openen en te sluiten.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties en het mee denken allemaal!! :specool

 

@ atmosphere en sannie

 

Voorlopig staan de dames nog in kleine potjes dus de temperatuur van de aarde zal wel snel zakken :)

Denk dat ik ook voor de 20/4 periode ga,zag ik ook in jou topic zojuist sannie! draai jij alleen zo om ze vlugger te laten groeien of heeft dat ook nog een andere reden? grtz ganja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou heb gelijk de klok op 23,5/0,5 gezet, om ze lekker te laten happen voor een half uurtje :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zet me plantjes wel in de groei op 23.5/05 (thnx Sann.) omdat er dan vrijwel geen groei in de lengte is,, ze rekken namelijk de afstand tussen de internodes voornamelijk als het nacht is..

Door dus de nacht vrijwel uit te sluiten bleef me plant veel korter terwijl ze net zoveel internodes heeft aangemaakt. :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeker bushdocter :D

 

Maarre dat is eigenlijk ook gek,de meeste kwekers willen niet te grote planten en uiteraard dicht op elkaar zittende internodes,en toch blijft zowat iedereen vast houden aan die 18/6 periode :)

Ervaren jongens als Sannie en Dokkie weten blijkbaar wel beter en hanteren andere normen das toch best grappig om te horen!

 

Zijn wij kwekers,van groot naar klein,nou zou conservatief of hoe zit dat? :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik zet me plantjes wel in de groei op 23.5/05 (thnx Sann.) omdat er dan vrijwel geen groei in de lengte is,, ze rekken namelijk de afstand tussen de internodes voornamelijk als het nacht is..

Door dus de nacht vrijwel uit te sluiten blijft de plant veel korter terwijl ze net zoveel internodes heeft aangemaakt. :specool

 

Ik denk niet dat je het zo eenvoudig kunt stellen want dit zou betekenen dat zaailingen die op 12/12 worden gestart enorm zouden gaan strekken. De lichtintensiteit speeld naar mijn idee een grotere rol.

En hoe zit het dan met de assimilatie en dissimilatie ?

 

Op 18 uur licht :gallery_4254_232_12337.jpg

Nog kortere internoden bij langer dan 18 uur licht ? ik betwijfel het .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planten zetten tijdens de rustperiode(nacht) hun energie om in groei/bloei(net zoals de mens).

Als de planten langere periodes op 24uur staan krijg je lichtstress en onderontwikkeling, omdat de aangemaakte energie niet volledig wordt benut omdat het de kans niet krijgt om volledig te worden opgenomen door de plant.

 

Een vergelijking, krachtsporters: :)

Ze eten goed ze trainen goed maar ze slapen slecht(te weinig) ze zullen wel ontwikkelen maar nooit zo sterk als dezelfde dames die wel goed eten, trainen en slapen.

 

Sterker nog in het begin is er resultaat voor beide maar al snel slaat de vermoeidheid toe bij de slechte slapers, omdat al eten(energie) ze nog zoveel ze moeten rusten om te herstellen. (voor de omzetting van de energie dus).

 

Dus branden ze langzaam op, zowel de slechte slapers als de planten. :specool

 

 

@sannie

 

Kben met je eens beter een beetje rust dan geen maar een half uurtje is dat niet wat kort?

Aangezien dat de plant/bladtemeratuur meestal 8a12 graden hoger licht dan de ruimtetemp(omgevingstemp).

Share this post


Link to post
Share on other sites

@osmoose

De grootste reden dat de planten een periode per dag donker moeten hebben is vooral om de huidmondjesde tijd te geven om zich te reseten.Deze gaan open dicht wanneer het licht aan/uit gaat.Wanneer het licht nu niet uitgaat krijgt de plant niet de nodige dagelijkse reset.

Persoonlijk houd ik een licht ciclus aan momenteel van 20/4 omdat mn planten gevoelig zijn voor bloei verschijnselen.

Voor kwekers welke zo lang en veel moegelijk licht willen geven adviseer ik een minimum van een half uurtje donker om de planten hun pit stop te gunnen.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik denk niet dat je het zo eenvoudig kunt stellen want dit zou betekenen dat zaailingen die op 12/12 worden gestart enorm zouden gaan strekken. De lichtintensiteit speeld naar mijn idee een grotere rol.

En hoe zit het dan met de assimilatie en dissimilatie ?

 

Op 18 uur licht :gallery_4254_232_12337.jpg

Nog kortere internoden bij langer dan 18 uur licht ? ik betwijfel het .

 

 

Euh waarom zou die ruimte tussen die internodes van da plantje van jouw nog korter moeten?(mooi plantje btw :) ) en die tl boven da plantje hangt op 4cm.. ofzow.

En natuurlijk speelt licht intentietijd een grote rol. (Die lichtbron is weg in de nacht dus rekken ze dan volgens mij nog meer.)

En zo kun je ook wel stellen dat de pot grote en vorm een rol speeld, maar . ..ik heb t over de voorgroei situatie bij mij , toen ik ze afgelopen jaar onder t dakraam, en de bijverlichting s'nachts zette rekte ze veel minder dan wanneer ik 6 uur donker gaf..

Ik zie ze in ieder geval minder rekken en gedronger blijven als ik 24uur licht gaf..

Da half uur verhaal van Sannie, hoorde ik ook later pas.. :D

Maar ik zette eens een moeder weg op 18/6 en een andere op 24uur en af en toe een uurtje donker..

Na een week of tig was laatste moeder veel kleiner gebleven maar met ongeveer evenveel internodes..

 

 

Nu staat er een Newberry kloon die aan het verjongen is op 23/1... :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de reacties,zo veel kwekers zoveel meningen..,maarrrr ben toch weer wat wijzer geworden :specool ,grtz ganja

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maarre dat is eigenlijk ook gek,de meeste kwekers willen niet te grote planten en uiteraard dicht op elkaar zittende internodes,en toch blijft zowat iedereen vast houden aan die 18/6 periode :)

Ervaren jongens als Sannie en Dokkie weten blijkbaar wel beter en hanteren andere normen das toch best grappig om te horen!

 

Zijn wij kwekers,van groot naar klein,nou zou conservatief of hoe zit dat? :specool

 

Ik denk dat de extra groei niet opweegt tegen de hogere stroomkosten. (Uitgaande van voorgroei onder HPS)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...