Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

kicke shit dit! Ik ben erg benieuwd naar de resultaten onder die leds!

 

Ik ben samen met een electro technicus bezig met een zelfde soort controller :smoke, alleen is de onze zelf ontworpen en we werken met de SHT11 sensor.

Er zit een kleine micro controller, geheugen (om het programma en meetgegevens op te slaan), en een i/o bus op, straks misschien usb.

Het is straks de bedoeling om de temp en lv te regelen via deze controller, en tevens de data uit te lezen in de pc.

 

Het eerste test printje zit in elkaar, maar het programma moet nog afgemaakt worden......

 

Ik heb er al eens een topic over geopend maar die zal ik weer activeren als we wat verder zijn met het project!

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoeveel ledjes van welke soort heb jij nu hangen? en hoeveel planten staan er op die 0.45m2? dan ga ik het net iets anders doen en dan kan ik daarover weer feedback geven uiteindelijk.

 

 

Schatting NU:

 

900x rood 660nm 26000 mcd 25graden

200x blauw 440nm 7000 mcd 25graden

360x rood 675nm 8000 mcd 40graden

 

Dan:

 

1500x rood 660nm 26000 mcd 25graden

200x blauw 440nm 7000 mcd 25graden

360x rood 675nm 8000 mcd 40graden

 

Ongeveer 70 watt totaal, Ik wil 6 planten eronder kwijt en die dan op 2/3 de hoogte scroggen. Het licht steeds een paar cm er vanaf. Nu heb ik er helaas maar drie waarvan 1 denk ik een mannetje, zijn maar 4 zaadjes (automatische correctie van zaat jes ik kan niet spellen) uitgekomen van de 20 dus helaas, moet eerst gaan stekken.

 

 

 

 

 

Het eerste test printje zit in elkaar, maar het programma moet nog afgemaakt worden......

 

Ben programmeur / sa-er van beroep, proggen van het ding is een peulleschil, probleem is de compiler, om een tcp stack te implementeren heb ik heel wat meer nodig dan een demo versie met tot 4 k programma code.

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha dat zal vast :smoke

 

het programeren doe ik niet..... dat laat ik aan die vriend over, de kweek draait wel hier, nu nog met tijdklokken, maar straks testen met ons knutsel werkje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun je geen crack vinden, lemming, om die beperking in het programma te omzeilen ? :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT ivm onnodig quoten. Meer info? klik HIER

 

Van sommige wel een crack maar dan heb ik de torrent of het programma zelf weer niet denk dat ik toch maar eens aan kopen moet gaan denken, met een beetje geluk krijg ik dan ook flink wat docs derbij want nu zit ik met thaise documentatie en commentaren in de code. Zal zoiezo wel vaker handig uitkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

euhm voor ik je stoor met mn noobvraag : zeer mooi verslag voor te volgen! ik hoop dat jij de 1ste bent hiero die wat grammetjes van een ledkweek haald!

maar nu mn vraagje dat webcontrollerboard das toch maar 8bit met paar mhzklok heb jij zoon trage webcam dan? wand in zoon ding zit toch een snellere proc. in.

heeft hij daar wel genoeg power voor? da zulle klein en heel trage fotokes zijn

 

groet Sw^

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

 

Mw, hij is wel 8bit, 32 mhz is meer dan genoeg, via usb uitlezen en dan via ethernet als raw/rle bmp richting men server. Word wel moeilijk maar daar is het hobby voor. Der hoeft ook maar 1 foto van 320/240 per 5 uur of zo genomen te worden. Kan wel dat je gelijk hebt en dat ie te traag is, ik hoop eigelijk dat de camera zich vrij laat uitlezen, weet ik eigelijk niet, een usb2 cam werkt ook op usb 1, alleen trager, tijd zal het leren, eerst de rest nog. Denk dat de plantjes vandaag eens een grotere pot gaan krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plantjes groeien goed, sinds ze korter tegen de lampen aan zitten zijn ze nauwelijks nog verder de hoogte in gegroeid maar wel flink in de breedte.

 

gallery_8614_1040_34379.jpg

 

 

De kast met 50 watt aan led licht:

 

gallery_8614_1040_13228.jpg

 

gallery_8614_1040_21623.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ziet het mooi uit! :smoke

 

Groetjes Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, ze zijn jammer genoeg wel wat gaan sprieten. Volgende keer vanaf het begin dichter er op?

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT ivm onnodig quoten. Meer info? klik HIER

 

Ja, is men eigen fout dat ze zijn gaan sprieten. Ik had de zaadjes al laten ontkiemen toen de voeding voor de leds er nog niet was. Toen bleek dat er een flinke leververtraging opzat heb ik ze noodgedwongen een tijdje op de vensterbank laten staan, in die week zijn ze bijna 15 cm de hoogte in geknald. Had me beter eerst wat kunnen verdiepen hierin inplaats van maar gewoon te beginnen.... maarja weer geleerd. Deze plantjes ga ik stekken en zodra ik weet welke vrouwtjes zijn gaan ze de bloei in met de lamp er een paar cm boven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bekende problemen,

planning en levertijden etc.

bekijk de plantjes als offer voor de wetenschap, 't is veel leuker om te zien dat de gedachte werkt.

De kwaliteit van de kweek is de volgende stap.

 

Ik ben vandaag een beetje aanhet vogelen met reflectie en stand van lampjes etc.

Moet je niet proberen om de paneeltjes die meer zijwaarts werken, niet linear met de bladstand te hangen.

maar net wat daarboven. Het licht moet toch schuin op het blad vallen.

 

of is het gezichtsbedrog??

 

 

greet van weet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het licht valt er grotendeels schuin op, enkele bladeren (vooral de bovenste) krijgen het inderdaad deels van de zijkant maar de rest van de bladeren krijgen het onder een hoek. De lampen in de zijkanten zijn ook meer bedoeld om de lichtverdeling beter te krijgen en ook om wat meer licht te krijgen onder de bovenste bladeren. Samen met de nog te plaatsen reflectie folie zou ik zo vanuit elke hoek licht moeten krijgen. Nu met die drie plantjes zijn ze eigelijk niet nodig maar wanneer de kast een keer vol staat hebben ze pas echt nut doordat ze vanuit de zijkant een beetje onder het bladerdek inschijnen, leuk detail is dat het totale verbruik van de lampen in de hoeken ongeveer 8 watt is, mede door een lagere led-dichtheid.

De foto is ook onder een hoek genomen dus gezichtsbedrag speelt ook een beetje mee.

 

Groetjes, Rob

Share this post


Link to post
Share on other sites

wow na het lange zoekentoch nog op iets zeer interessants uitgekomen,. Dit lijkt me iets wat ik ook wel eens zou willen uitproberen, ik denk dat mits een juiste aanpak, dit wel eens een suces zou kunnen worden.

Het enige wat ik nu nog aan het zoeken ben is het juiste kleurenspectrum van de benodigde leds en waar ik deze da ook kan vinden in grote aantallen, ik zou graag een hemel van leds bouwen boven de dames, naar boven of beneden schuifbaar, wat ik toch ook zou doen is een kleine ventilator plaatsen om een beetje luchtcirculatie te bekomen. En de luchtvochtigheid optimaal te proberen houden.

Volgens mij maak je je planten zo hoog en zo breed als je zelf wil, met dit systeem. Ik ga de leds afschermen met een stuk glas of plexi, zo kunnen de dame's met hun lokken tegen het plexi komen en zo stimuleer je ze om meer in de breedte te gaan groeien, of ook weer niet als je de hemel hoger plaatst.

Ik denk dat je vooral geen besparingen mag doen op de leds, daar je dit uitgegeven bedrag snel weer terugwint aan stroomverbruik, ...

 

Graag had ik een paar reacties gehad over het juiste kleurenspectrum van de led's

En wat doe je met je koolstoffilter??Weet iemand dit?

Waar kan ik de nodige led's vinden??

Ps mooi verslag, spijtig van het sprieten. Ik ga dit zeker opvolgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier de absorbtie spectra voor chlorophyl a en b, voor groene planten is a van belang, aan de hand hiervan kun je het spectrum van je verlichting bepalen.

 

gallery_8614_1040_4906.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een site gevonden waar ze zeggen dat 450nm en 600nm de belangrijkste zijn voor de groei en bloei te samen niet afzonderlijk, nu die LED's vind je dus in alle denkbare golflengtes. Nu is mijn vraag, moet ik een mengeling maken van de verschillende golflengtes, of kan ik bijvoorbeeld enkel mixen met lampjes van 450nm, 600nm en bv 650nm?? of komen die kleuren samen tot een andere kleur, die dan weer van geen nut zou zijn??

 

Ik heb een site waar ze alle soorten LED verkopen met goede uitleg van alles missch een kijkje nemen.

superbrightleds.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik raad je aan om eens op ebay te kijken voor leds, stukken goedkoper aangezien je der toch heeel veel nodig hebt. De exacte golflengten verschillen nogal per onderzoek blijkbaar, tis ook afhankelijk van de samenstelling van de chlorophyl in de plant denk ik (dus voor elke plant anders). Waar je ook op moet letten is het aantal lumen per watt. Der zijn zeer heldere leds te koop maar die gebruiken dan weer een pak meer stroom waardoor de lumen per watt toch lager kan uitvallen, ook de uitstraal hoek is van belang voor het uiteindelijke vermogen van de led aangezien de mcd waarde iets zegt over de lichtsterkte over een vaste radiaal. Hiero kun je het lichtvermogen per led uitrekenen: Rekentool. De lumen die hieruit komen kun je weer niet vergelijken met de lumen van bv een hps lamp omdat het lichtspectrum totaal anders is. Het is dus gokken en hopen dat het goed is en anders opnieuw maar dan ietsje anders. Post in ieder geval je ervaringen op het wietforum!

 

Verder is het handig om goed na te denken over de stroombron van de leds omdat hier ook een behoorlijk deel van de energie verloren gaat, wat zonde is omdat we op leds kweken om juist dat te besparen.

 

[edit]:

 

Je zult een mengeling van leds moeten gebruiken, voor het mengen van kleuren hoef je niet bang te zijn maar de verhouding blauw rood is een groot vraagteken. Blauw is voor groei en stimuleerd het maken van vertakkingen, rood is belangrijk voor de bloei. Naar het eind van de bloei toe moet het licht roder worden maar hoeveel? Goedde vraag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor goedkope leds moet je ff kijken op leds-buy.nl

 

 

 

 

@ lemming, omdat je aan het expirimenten ben kan je miss beter je kast in 2 delen opdelen en eentje met bijv. 100 blauw en 200 rood en eentje met 50 blauw en 400 rood doen..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hier de absorbtie spectra voor chlorophyl a en b, voor groene planten is a van belang, aan de hand hiervan kun je het spectrum van je verlichting bepalen.

 

gallery_8614_1040_4906.png

 

 

hé ik heb nog een andere site gevonden, die spreken over een ander spectrum. Meer variatie in kleur, denk ik?? Andere graffieken

http://www.flowmagic.nl/index.php?s=p_1&p=430

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Juliantje: De linkerkant van de kast heeft nu in verhouding meer blauw dan de rechterkant. Alleen kan ik vrijwel geen enkele conclusie trekken uit het groeien van de plant. Het zijn zaailingen (White Widow) en die wat nu aan de linkerkant staat is een zielige, bladeren ontwikkelen niet echt snel en voor de rest ziet ie er een stuk minder goed uit (fotos komen nog) , maar komt dit nu door het licht of is het gewoon het misbaksel?? Ik weet het niet, heb ook geen ervaring met binnenplantjes, vind ze eigelijk allemaal maar wat zwak vergeleken met buiten. Eerst was ik nog van plan om stekken te maken maar ik ben zo fucking nieuwsgierig dat ik waarschijnlijk de plantjes deze week nog in de bloei ga zetten en dan aan de hand van het resultaat bekijk hoe ik verder ga in deze kast.

Ik ga in ieder geval experimenteren met de kleur verhoudingen en ook met ver rood (730nm) en dat zal ook in dit topic terechtkomen. De plannen voor de controller e.d. staan even op hold, ga eerst nog 1 kastje (lbh - 40x40x50) maken om een moederplantje te huisvesten want met allerlij verschillende zaailingen is het moeilijk testen. De lampen voor deze zullen een combi worden van 440/600/660/730, alle appart schakelbaar en ongeveer 20watt totaal.

 

@GrowBoxi: De spectra van belang zijn voor elke plant marginaal anders omdat de bladeren een combinatie van chlorophyl a/b gebruiken en ook bepaalde voedingstoffen blijken invloed te hebben op de effectiviteit van een bepaalde kleur. Jammer genoeg is er niemand geweest die onderzoek heeftgedaan op een wietplant (ofwel maar dat is nooit op internet gepubliceerd geworden) en zullen we het zelf moeten uitproberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo ik heb een paar opzoekingen gedaan. Na lang lezen ben ik(denk ik) er uitgekomen dat we een mengeling van kleuren moeten maken die tussen de 400nm en 700nm liggen, waarvan dan de meerderheid uv440nm en rood 640nm, maar we mogen de rest zeker niet vergeten. UV440nm is zeer belangrijk voor de groei, rood is dan weer goed voor de bloei maar hier kan dan weer een beetje infra rood 730nm zeker geen kwaad. Ik denk dat ik er mijn werk eens ga van maken. Laat wel weten als er vorderingen zijn.

 

Ps Lemming hoe zit het der mee??? Ge zijt toch nog bezig, hé?? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien dat ik iets gemist heb maar hieronder wel enkele opmerkingen die algemeen aanvaard zijn.

welk kleur- licht heeft de plant nodig:

 

Voorjaarslicht =6400K(blauw licht) (korte internode afstand)

Vroeg zomer =4200K(blauw/rood)

laat zomer/najaar=2700K(oranje/rood)

laat najaar=2100K(vol rood)

 

Heb er heel weinig verstand van hoor; maar als je een rgb controller functie zou kunnen inbouwen, en na metingen van het kleur-licht (aantal K) en dan ijk je de computer op deze metingen.

dan kun je een programma schrijven in het aantal K.

Kortom je creeert van te voren je complete seizoen.

Jawel, het gaat d'r komen.

 

Hoeveel licht heeft een plant nodig:

600 watt = 1.2 meter

Op een kwart meter zou dus 150 watt mogen schijnen.

 

Ik denk persoonlijk dat de kleur licht per soort te weinig verschilt om je daar nu zorgen over te maken.

De intensiteit naar beneden krijgen , dus het watt vermogen hebben.

Verder is het een voordeel dat je met zaailingen werkt, deze zijn sterker en minder gevoelig voor een lage lv.

 

Ik ben heel benieuwd naar de bloei actie van de planten, ik denk dat de kleuren van dit paneel zich er beter voor lenen dan het groeien.

 

succes,

greet van weet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allereerst, sorry voor de late update, ben zeer druk geweest.

 

Met de plantjes gaat het goed, de afzuiging is klaar en ik heb een hokje met voorlopig een spaarlamp gemaakt voor moeders. De plantjes onder de leds heb ik in de bloei gezet na het nemen van een stekje van de twee mooiste. Deze stekjes staan nu onder een spaarlamp en gaan vandaag de 2de dag in:

 

med_gallery_8614_1040_33264.jpg

 

 

 

In het nieuwe hokje:

 

med_gallery_8614_1040_10555.jpg

 

Het plantje van de vorige fotos (dag 2 bloei):

 

med_gallery_8614_1040_1616326.jpg

 

 

 

 

 

 

Deze ziet er wat vreemd uit aan de bovenkant, maar dat komt door een mislukte top actie...

Hopelijk vind ik vandaag nog wat tijd om ze plat te duwen onder een raster. De rest gaat wat langer duren (druk, druk) later op de maand wil ik de bewatering aan de gang hebben en dan ga ik een test uitvoeren met drie kleine kastjes met elk een andere led lamp samenstelling, later meer hierover.

 

De afzuiging, lucht word aangezogen vanuit de kast en via een klein koolstof filter naar buiten geblazen.

De kap kan eruit geklikt worden zodat ik kast weg kan pakken (staat in een nis tussen vloer en plafond), ik kan niet bij de achterzijde om de slang los te maken en aan de zijkanten heb ik net een paar cm over.

 

med_gallery_8614_1040_1001972.jpg

 

 

 

 

Het lijkt alsof hoe blauwer het licht hoe meer wortelgroei, de linker kant van de kast heeft in verhouding een iets blauwer licht en de plant die hier staat heeft in vergelijking met de andere een enorme wortelgroei terwijl de rest achterblijft. Uit elk gaatje van de pot komt minimaal 1 stukje wortel terwijl dit nog lang niet zo is voor de anderen.

 

Het licht van de leds dringt goed door door de bovenste bladeren, de bladeren zijn van de onderzijde rood/blauw en de bladeren eronder krijgen toch een flinke portie licht.

 

 

Een foto van de nr 2:

med_gallery_8614_1040_1148956.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest mi643

mooi hokje heb je daar...heb je wat meer info over de gebruikte materialen,maten en waarom je het zo hebt gebouwd?

 

 

met groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iemand die ik ken is ook bezig met led's en heeft mijn interesse behoorlijk kunnen wekken, hij gebruikt 1000 leds die hij gekocht geeft voor iets van 100€

 

Dit zijn de ledje's die hij gebruikt:-100 blauwe 470nm, 4000 mcd, 30 graden.

-900 rode 660nm, 6000mcd, 20 graden

 

Zijn info komt van engelse growsite's die op het gebied van led's al een stuk verder staan dan de nederlanders en de belgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...