Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

chi-el

Watergekoelde Cooltubes

Recommended Posts

Ik zat is te denken he......wat nou als je watergekoelde cooltubes hebt.....geen loeiende ventilatoren.....geen blazende inlaat....geen krijsende afzuiging.....geen enorme softboxen.....geen dikke gewatteerde ventilatieslangen....geen problemen in de zomer....alleen maar rust......ofziets! Nou goed, het leek mij wel een aardig idee om twee plexiglazen buizen in elkaar te monteren met een tussen ruimte waar dan water doorheen wordt gepompt.

 

Plexiglas heeft weliswaar een smelttemperatuur van 100 graden, maar omdat deze nooit bereikt wordt vanwege het water waar de binnenste buis door omringd wordt is er geen probleem.

 

Als je een plan in je hoofd hebt is het zo zonder een tekening of foto lastig uitleggen, maar ik denk dat het wel realistisch is. Denk bijvoorbeeld maar is aan watergekoelde computersystemen. Als je ook ergens een betrouwbaar systeem in wil hebben is het wel je computer toch?

 

Verder dan een afzuigertje met een koolstoffilter voor de nare luchtjes en klaar, toch?

 

Kom maar op met die "kritiek" :no

 

laterssssssssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

In een computer zit max 220... op je cooltube zit krachtstroom met een forse zekering... daarnaast stopt water lumens. Lijkt mij meer issues dan je lief is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar krijg je dan je lichtverlies? bedoel je dan door de breking van plexiglas en door water heen? Ik dacht dat water niet zo gek veel licht tegen hield, het gaat immers maar om een waterfilm van bijvoorbeeld 1 cm dik met twee keer 3 mm plexiglas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind het het proberen waard! als je van een ijlere stof naar een dichtere stof gaat wordt het licht denk ik zelfs beter verspreid :whistling wel denk ik dfat het water veel lumen gaat tegenhouden maar wel zorgen dat er niet te veel plexi en water is want dan gaat ie mss gewoon terugreflecteren

 

suc6 en maak zeker verslagje :no

 

growertjen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wordt een flinke waterekening dan. water kun je niet hergebruiken omdat dat ook opwarmt en dan uiteindelijk net zo warm als je cooltube wordt. Of je moet het water weer koelen......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk wel dat dit een link experiment zal zijn.

Wat als er water op je bulb lekt?

Ik denk dat het aardig zal knallen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was niet van plan om leidingwater er doorheen te spoelen dat kost een vermogen ja, maar als je het warme retourwater in een voldoende platte bak laat stromen kan het de warmte wel afgeven, en zo verwarmt je kamer ook nog is lekker, zodat je in de winter een mooie temperatuurbuffer hebt bij vorst.

 

Dat is nog een andere optie die ik heb zitten overdenken, om de bulb zelf als binneste buis te gebruiken zodat de waterfilm tussen de

buitenste buis en je bulb stroomt, het enige waar ik nog geen antwoord op heb is of je bulb ook op temperatuur moet komen om voldoende licht af te geven. Een beetje hetzelfde idee dat als je altijd met een koude motor in je auto rijd waardoor hij ook minder goed gaat presteren.

 

Ideeen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed bedacht... misschien de leiding even via buiten, om hem zo te laten afkoelen?

als het gaat lekken.. :no :whistling

ik hoop dat je het doorzet en wat laat horen..

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat is nog een andere optie die ik heb zitten overdenken, om de bulb zelf als binneste buis te gebruiken zodat de waterfilm tussen de

buitenste buis en je bulb stroomt, het enige waar ik nog geen antwoord op heb is of je bulb ook op temperatuur moet komen om voldoende licht af te geven.

 

Ideeen?

 

Ik heb het idee dat je een bom zit te maken... Water in contact met hps glas==instant stoom. Enig idee hoe heet die lamp is?

 

Kijk het idee is niet stom, een dunne waterfilm zal niet al te veel lumens tegehouden (ga eens een halve meter onder water zwemmen, dan weet je hoe snel licht door water word tegegehouden...) maar de constructie is niet eenvoudig. Water mag zeker niet in contact komen met een HPS lamp. Je kunt je joint aansteken met zon lamp eh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat je nooit lukken denk ik. als je al zo een constructie kan maken wat zeer ingewikkeld is, vooral om dit veilig te doen, dan krijg je het water niet zo snel gekoeld als dat het opgewarmd wordt. zeker niet als je dat ongeforceerd doet dus zonder koeler ofzo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Technisch gezien zal het wel te bolwerken zijn, waterkoelers e.d. 't idee is ook wel leuk...

 

Praktisch gezien verlies je gewoon bergen licht, plexiglas x 2 + water hoe dun ook... Die combi wordt gewoon een recept voor verlies aan lumen en uiteindelijk aan opbrengst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Watergekoelde lampen bestaan al. Hoorde het vande week van een collega. Maar dat is ook het enige wat ik ervan weet.

 

Ik besef me nu dat je dus eigelijk helemaal niks aan mijn reply hebt.... :no

Share this post


Link to post
Share on other sites
Technisch gezien zal het wel te bolwerken zijn, waterkoelers e.d. 't idee is ook wel leuk...

 

Praktisch gezien verlies je gewoon bergen licht, plexiglas x 2 + water hoe dun ook... Die combi wordt gewoon een recept voor verlies aan lumen en uiteindelijk aan opbrengst.

 

 

Er zijn kassen met een waterkoeling in de dubbelglas, kost wel wat lumens, maar de energie besparing is enorm. (Warm water oplsaan, verwarmen met dit water, ipv gas..) Wellicht is de afstand tussen lamp en plant dermate kleiner, dat het het lumens verlies opheft.

Maar ik sluit me aan bij de praktische bezwaren. De toekomst is LED. Geen watercooled HPS...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt me een leuke uitdaging om het als hobby project eens te proberen, maar dat het voor een kleine kast op zolder niet echt veel voordeel bied. Bij grotere projecten(risicovollere) is het mischien een goede manier om volledig stil al je hitte af te voeren.

 

Bedankt in ieder geval voor alle reacties !!! :no

 

Wat betreft LED's, ik denk niet dat dit de toekomst wordt, voor zover ik weet en op de hoogte ben zijn er nu nog geen LED's met meer dan 150 lumen per stuk, om aan de 98000 van een 600 watt hps te komen.....you do the math. Dan heb je per 600W hps zo'n 700 LED's nodig en buiten dat zit je dan ook nog met de stralingshoek van een LED, golflengte van het licht en de kleur.

 

Behalve een gebrek aan lumens leveren LED's ook geen warmte en ben je dus toch genoodzaakt bij te verwarmen, helemaal in de winter. Het totale vermogen wat je per kweek nodig hebt zal toch wel ongeveer hetzelfde blijven en in dat geval is de warmte van een hps mooi meegenomen toch?

 

Nou ik ga er in ieder geval is over nadenken :whistling

 

Wat denken jullie van LED's dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ze eens opschieten om die led's te verbeteren, meer lumen eruit te persen vind ik het wel intressant.

als jeje hok goed issoleert heb je denkik geen kachel nodig in de winter.. en anders switch je in de winter gewoon met hps lampen..

het probleem lijkt me om al die ledjes aan te sluiten :no

mar dan zijn er altijd weer slimmerikken die dan deze dienst aanbieden en voor veel geld kant en klare sets verkopen.. lijkt me..

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mja,was jaartje of 6/7 geleden bij growshop in arnhem(weet de naam niet meer,maar vrij grote volgens mij) & die had dus watergekoelde lampen! :whistling (de bulben hingen gewoon in soort koker waardoor het water stroomde!) :D (ik dacht nog dat kan toch niet!) :lol:

 

De eigenaar vertelde me dat ze makkelijk op 20 cm van de toppen konden op deze manier & dat het enige nadeel was dat per lamp een pompje aangesloten diende te worden. :no (dus zag eigenlijk geen problemen,maar niet meer geweest/iets van gehoord,dus dacht zal wel!) ;)

 

Misschien iemand(uit arnhem eo)gezien? :P

 

 

kusjes fotografe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op marktplaats staan zo'n koelbatterijen. Kost wat, maar werkt super !

Share this post


Link to post
Share on other sites

@chi-el, Levengevaarlijk expiriment !! Als de pomp stopt zal het plexiglas doorbranden en je lamp zal een behoorlijke explosie geven.

 

Het idee is leuk, maar je hebt een gaatje in je hoofd als je het gaat uitvoeren!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op marktplaats staan zo'n koelbatterijen. Kost wat, maar werkt super !

 

En je moet eens raden wie ze verkoopt! :spliff:

 

Wat ik me afvraag is, kan je je cooltube niet gewoon retedicht hangen zolang je er maar genoeg lucht doorpompt? Noem me meneertje-kort-door-de-bocht maar stel dat je er 3x zoveel lucht doorjaagt als gebruikelijk,dat je dan ongeveer 2x zo snel de warmte afvoert. Zou je de lamp dan ook niet dubbel zo dicht kunnen hangen???

 

 

Rookbommetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nope .. lijkt niet zo te kunnen ( zit wel een maximum aan) ;

Benodigde ventilator capaciteit voor de Cooltube:

Indien men de warmte die de lamp produceert op een deugdelijke manier af wil voeren dan dient men zich te houden aan de minimale & maximale waardes die in het onderstaande schema vermeld staan. Indien men zich hier niet aan houdt dan zal de Cooltube niet optimaal zijn werk kunnen verrichten. Verder dient het aanbeveling om niet meer als 3 Cooltube reflectoren aan elkaar te koppelen, de doorvoer van ø 125 mm is te klein voor meer warmte af te voeren.

 

- 1 reflector = minimaal 75 kuub - maximaal 350 kuub

- 2 reflectoren = minimaal 100 kuub - maximaal 350 kuub

- 3 reflectoren = minimaal 200 kuub - maximaal 350 kuub

Share this post


Link to post
Share on other sites

600w-water-cool-reflect.jpg

 

 

600w-water-cool-reflect-i.jpg

 

Water cooled lighting works the same way as other high power hydroponic lighting, with the exception that the replacable lamp is encased within two tubes. Water flows between the tubes and there is an air gap between the lamp and the inner tube designed for maximum thermal transfer. This allows the light to run with the casing being cold to the touch, and ideal for close proximity to plants. This allows plants to grow much closer to the light, allowing plants to collect more light without burning. In addition, this arrangement allows some grace, should there be a problem with water pumping.

 

The cold water is taken from a reservior (not shown, not included). Our demonstration system uses a green, plastic water barrel for a reservior. These are available from any good garden centre. Any source of cold water is suitable, although a clean source of water will reduce maintainance. A large reservior is prefered because this is suitable for disappating more heat. Suitably large reserviors can be shared by multiple water cooled lights, although it may be preferable to isolate water supplies, to prevent the potential spread of algae and reduce potential problems due to lack of coolant. (We have heard of people using hydroponic nutrient reserviors for cooling, although this practice is not recommended at all.)

 

Overall, utilising water cooled lighting is quite easy and is not restricted to experts. Finally, please note that water cooled lighting is only available for 400W and 600W High Pressure Sodium [HPS] lamps and Metal Halide [MH] lamps.

 

 

Kwam ik toevallig tegen op een UK site... Moest gelijk aan dit topiq denken...

M.v.g. AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tering!! dat ziet er degelijk uit :spliff: heeft wel wat futuristisch ;)

 

Je zal er nog wel een uv lamp tussen moeten zetten om algengroei tegen te gaan, en er zal een beveiliging op moeten voor als je pomp stop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...