Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
muurtje

Blowen Om Erger Te Voorkomen...

Recommended Posts

is het zo vreemd om te blowen om erger te voorkomen?

ik blow al dagelijks een jaar of 7 ofzo, en kom daar niet echt makkelijk vanaf aangezien ik borderline heb. Wat dit betekent voor mij is dat ik met blowen heel wat ergers kan voorkomen, zoals flipbuien, geen controle over wat ik doe/denk, slaapproblemen en nog wel wat andere dingen.

Nu is echt bij mij op therapie naar voren gekomen dat mijn problemen opzienbarend verergeren als ik probeer te stoppen.... dus vinden ze daar dar ik soms beter een joint kan roken, of een paar borreld voor het slapen (vaag advies, maar dat heb ik echt te horen gekregen)

mijn psychiater zegt juist weer dat dingen alleen maar erger worden door dat blowen, stemmingswisselingen/ psychoses en depressies kan het oproepen zegt hij, en die heb ik dus ook.

Vind het op deze manier wel erg lastig om te beslissen wat ik moet doen, als de hulpverlening het al niet eens word...

 

njah... vroeg me af of iemand dit een beetje herkent ofzoow....

 

liefs muurtje

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als je een "normaal" productief leven kunt onderhouden en je door je jointje in de avond beter slaapt en minder last hebt van psychische problemen zou ik er zeker niet mee stoppen. Maar ik heb zelf ook gemerkt dat als ik echt een aantal maanden elke dag blow dat ik er toch echt wel verslaafd aan raak en je kan gaan trippen als je het net die ene dag niet hebt. Gelukkig is het nooit lichamelijk en heb gemerkt dat die eerste fase al na een week ofzo weg is.

 

en zoals altijd, go see the doctor!

 

Mischien een wat meer alternatieve doctor, vaak kunnen die problemen oplossen waar de westerse geneeskunde dat niet kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pfff borderline, das niet niks. Mn moeder had dat ook en dat is niet makkelijk voor jezelf en je omgeving.

Als jij jezelf goed onder controle kan houden dmv een joint dan moet je dat doen, als je daarmee voor jezelf en de mensen om je heen beter te pruimen bent, super.

Tjah en wat die psych betreft: Die zeggen dat allemaal ten opzichte van de drugs, maar wees eerlijk, als jij je buien enz niet onder controle krijgt, mensen bij je uit de buurt blijven daardoor dan word je vanzelf wel depressief toch?

Dat is dan mijn ervaring met mijn moeder toen die tijd.

Ik wens je veel sterkte en doe wat jezelf het beste vind,

 

Groeten,

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor jullie reacties.

 

het is idd zo dat het niet opschiet als mensen bij me uit de buurt blijven, want daar ben ik nou juist zo bang voor.

Het is alleen wel zo dat als ik stop met blowen, ik me wel na een paar dagen wat beter voel opzich (heb veel meer zin om dingen te doen, ben niet zo gaar de hele dag), behalve als er dan een moment komt dat er spanning is, dan word het alleen maar erger omdat ik geen wiet heb om rustig te worden....

dus op korte termijn is het wel een oplossing, maar met lange termijn kom je zo toch ook niet verder?

 

Mischien een wat meer alternatieve doctor, vaak kunnen die problemen oplossen waar de westerse geneeskunde dat niet kan.

 

nah, heb het niet zo op alternatieve geneeswijzen... :unsure:

 

liefs muurtje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat heb je te verliezen? Ik zou toch eens kijken naar andere geneeswijzes. Succes ermee!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat heb je te verliezen? Ik zou toch eens kijken naar andere geneeswijzes. Succes ermee!

 

nah, die tijd heb ik wel gehad, dat is het m nou juist, heb niet echt goede ervaringen met die gasten, dus heb er geen vertrouwen in...

 

liefs muurtje

Share this post


Link to post
Share on other sites

het kan idd wel psychoses triggeren e.d. maar het is aan jou, als er andere dingen worden voorkomen zou ik er mee doorgaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik blow zelf ook om erger te voorkomen maar zal er hier verder niet op ingaan. Mocht je het er toch met mij over willen hebben pm me dan even. Sorry voor het korte antwoord maar heb liever niet dat hier bekend is waar ik mee zit aangezien er iig 1 (wellicht meer) mensen van mijn school hier opzitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
nah, heb het niet zo op alternatieve geneeswijzen... :unsure:

 

Ik raad je het ook aan.. je zal je verbazen wat een homeophaat kan berijken wat een dokter die pilletjes voorschrijft niet kan. Ik kan 't weten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoals hierboven ook al gezegd word triggered wiet psychoses, als je een psychose hebt ben je een paar weken, soms wel een maand niet de oude. ik weet niet of je dan wel kan spreken van een oplossing van het probleem.

meer een verschuiving , je kunt een afweging maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koosje ik weet dat het niet echt de beste oplossing is maar zeker wel de slimste. Ik weet zeker dat als ik niet blow dat ik HEEEEEL anders ben en dan op een negatieve manier. Niet alleen een gevaar voor mezelf maar ook voor anderen. Loop ook bij een psychiater sinds kort en aangezien er nog niet precies is bepaald wat we nou precies gaan doen (ben pas 2x geweest en in die 2 keren voornamelijk m'n verhaal gedaan) is dit een goede oplossing...

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je van een blow relaxer wordt,blijf dan blowen zij t in mate.

en kweek dan je eigen wiet,want de shopwiet,dat is waar je t meest para en depressief van wordt en schyzofreen.

van organisch gekweekte wiet heb je niet zo last van de mindere effecten die wiet kan voortbrengen.

daarnaast helpt goed praten ook wel een beetje.

greets

lee :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu iemand van de andere kant. Ook ik heb het persoonlijk niet zo op alternatieve geneeswijze.

 

Wat wel erg goed helpt is gewoon iemand die jij voor 99 (of 100)% vertrouwd en aan wie je je verhaal kwijt kan en kan vertellen waar je mee zit, hoe je dr mee om gaat, wat je problemen zijn etc

 

Soort van persoonlijke psychiator maar dan ff anders :D

 

Veel succes iig!

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom niet.

 

pijnig jezelf niet onnodig.. zou ik zeggen.

 

leg een willekeurig persoon naast dsm-IV, de psychologische meetlat, en iedereen heeft wel een kenmerk wat met de meetlat relatief hoog of laag scoort, dat zorgt ook mede vooor de grote diversiteit. Zo divers als de mens zo divers zijn de problemen zo ook de oplossingen.

 

dan zeg ik: doe wat helpt en ach het is ook niet echt smerig toch.

 

tijd en geld die je spendeerd aan therapie of wat dan ook, gewoon leuke dingen van gaan doen. In mijn mening ben je hier maar 1 keer, gewoon fuck it. Jij bent wie je bent, you r not your own creator, maar als je met blowen jouw problematiek oplost ben je toch klaar??

Ok als je stopt dat het niet voor bij is, is zo gek niet. Vraag de therapeut maar eens hoeveel mensen met bijv. depressie jaren lang medicijnen moeten slikken, als die stoppen is het ook niet zomaar voorbij, althans bij mensen met de wat ernstigere vormen niet, en dat is best nog wel een grote groep.

En zo gezond zijn al die medicijnen ook niet altijd voor bijv. lever en nieren. Zit wel veel chemie in dat het lichaam moet verwerken. Als je ook al gewoon rookt wil ik nog wel zien wat meer xtra schade toebrengt.

 

Misschien het laatste wat je in mijn ogen op therapie gebied zou kunnen doen is het volgende. Iemand zien te vinden die vanuit het referentiekader van jou denkt en dus ook de mogelijkheid van een leven met regelmatig blowen voor kan stellen. Samen met deze persoon een plan de campagne maken hoe jij het beste met jouw symptomen kan omgaan zodat jij hier (en anderen vaak ook) zo min mogelijk last van hebben. (dit is een vrij land he, doe wat je wil, is slechts mijn mening, doe ermee wat je wil)

 

 

 

sterkte ermee,

 

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, met antidepressiva stop je de gevoelens gewoon weg, het is goed voor je om de gevoelens eruit te laten komen, schrijven werkt ook.

Als je het maar kwijt bent.

Antidepressiva kan ook nog verslavend werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nja ik loop dus al ongeveer 2 jaar op therapie, in alle soorten en maten. Medicijnen slik ik ook, anti depressiva (inderdaad zo verslavend als het maar zijn kan) anti psychotica en pillen voor de rust...

Ook samen met die behandeling op verslavingszorg gezeten maar daar hadden ze niks toe te voegen aan mijn behandeling...

echter al die pillen bij elkaar geven echt niet hetzelfde efffect als een jointje.

Ik besef dat het niet de oplossing is om met problemen om te gaan maar weet echt niet hoe ik anders de controle zou moeten houden...

 

liefs muurtje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb jij gekozen dat jou hersenen ietsje anders werken dan die van de gemiddeld mens. Ik dacht van niet!!

Wist jij dat alle leiders op de wereld volgens DSM-IV op bepaalde vlakken enorm hoog scoren, dat maakt hen anders als de rest en maakt het dat zij bijzonder zijn.

Met psychologie wordt ook vaak het volgende aangehaald, in een schoolvissen zwemt iedere vis achter een andere vis, dit komt omdat zo in hun hersenen is ingeprent, dit geld voor iedere vis, behalve de vis die voorop zwemt.

Wat ik ook aangeven wil dat oplossen zal in veel gevallen dan ook niet gaan, er mee leren leven wel. Dit is niet het einde van de wereld, dit maakt jouw bijzonder. In mijn ogen kun je dan jezelf gewoon het beste afvragen, hoe jij het makkelijkst leeft, hoe jij jezelf onder controle houdt en jouw problematiek niet meer op de voorgrond heerst.

 

Als jij zegt dat blowen beter werkt dan die combinatie van medicijnen, zou ik geen medicijnen meer nemen maar blowen. Dit is weer mijn persoonlijke mening. Maar wel om twee redenen, blowen werkt beter, dit zeg jij zelf en dat medicijnen ook niet gezond zijn. Dus zoals ik eerder zei als je toch al ook al sigaretten rookt, maak je dan niet zo druk. Verder bieden medicijnen vaak geen oplossing, maar onderdrukking. Na jarenlang gebruik, zal je op de langst gebruikende medicijnen niet goed meer reageren, dan zal je moeten overstappen naar andere of zwaardere medicatie. Op den duur is jouw urine (sorry dat ik het zeg) chemical waiste, dat is dus allemaal door jouw lichaam gegaan en hierdoor zijn er medicatie die aan behoorlijk vitale organen schade toe kunnen brengen.

Als jij er mee kunt leren leven, ben jij 1 van de vele bewoners in dit land die dit land zo kleurrijk maakt in plaats van de gemiddelde grijze massa. :D

 

 

Mijn advies zorg voor: balans, regelmaat en blowen, iets van sporten/xtra lichaamsbeweging en veel slapen (zo'n 8a9 uur per dag) gezond eten en heeel veel drinken (ook paar blikken energie, 24h stoned zijn kost behoorlijk wat suikers).

Wees bezig met jezelf maar leg de nadruk niet op het oplossen van de problematiek, maar op het beheersen ervan (oplossen is eigenlijk een mannending, wij willen alles kunnen oplossen). Beheersing zal jouw al veel helpen, helpt een jointje en leef je dan lekker, ga dan lekker leven met wat kleinere oogjes dan anderen en met een smile op je porum.

Misschien kun je ook nog wel wat oosterse filosofie lezen die lui hebben beheersing specifiek erg hoog staan, misschien kun je hierin tips of oefeningen vinden waar je wat aan hebt. Mijn tips zijn zaken waardoor je niet in een directe wijze aan je probleem werkt maar meer uit zijn om het beste eruit te halen wat er in zit. Soms zit dit zwaar verborgen, helpt een jointje om jouw kwaliteiten meer naar de voorgrond te doen komen, probeer er dan een weg in te vinden zodat jij kan blowen, maar verder ook gezond bent qua lichaam en uiteindelijk ook geest. Verder moet jij blowen ook in de hand houden of in ieder geval rekening houden met de bijverschijnselen die op kunnen treden, zoals geen flikker uitvreten en paranoia zijn of erg in een eigen denkwereld verzeild raken.

Ik vind therapie niet slecht maar dan moet het wel afgestemd zijn op wie jij bent, dat jij ondersteuning ondervind en gecoached wordt in wat jij doet en ontwikkeling die jij wil doormaken.

Ik weet niet hoe oud jij bent, maar besef wel als je dit al lang hebt het niet zomaar op te lossen is.

 

Doe er mee wat je wilt,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan me aardig vinden in het advies van NorthernSmoker.

 

In mijn geval heeft cannabis me geholpen met het verwerken van gebeurtenissen uit het verleden. Ik ben ze niet vergeten, maar ik ben tot rust gekomen en heb ze naast me neer kunnen leggen als zijnde een gepasseerd stadium. Ik wil hiermee absoluut niet beweren dat dit de meest handige methode is of dat iedereen zou moeten proberen op deze manier met post-traumatische stress om te gaan. Cannabis kan op verschillende personen verschillende uitwerkingen hebben, en zeker als er andere psychische klachten meespelen is het misschien niet altijd raadzaam om voor cannabis als zelfmedicatie te kiezen. Zoals met de meeste medicijnen kan ook cannabis ongewenste bijwerkingen hebben die de voordelen weer grotendeels teniet doen, dit hangt voor een groot deel af van de psyche van de gebruiker.

 

Wat ik wil zeggen is dus het volgende. Als jij merkt dat je door af en toe een jointje te roken de situatie beter onder controle hebt kan het mijns inziens weinig kwaad hiermee door te gaan. Zolang je hier vrede mee hebt en je je leven weer op kunt pakken overheersen de voordelen, en dan kun je het zien als een medicijn wat je stabiliteit geeft in het leven. Toch wordt gebruik in combinatie met anti-depressiva vaak afgeraden omdat beide drugs invloed hebben op hetzelfde deel van de hersenen, waardoor ze elkaar mogelijk tegen kunnen werken en je gemoedstoestand er juist instabieler van wordt. Het is een afweging die alleen jij kunt maken, omdat jij de enige bent die kan voelen wat voor effect bepaalde stoffen op jouw lichaam hebben. Probeer goed te analiseren wat het verschil is wanneer je een bepaald medicijn juist wel of niet gebruikt en maak voor jezelf de balans op.

 

Ik merk bijvoorbeeld dat bij een combinatie van anti-depressiva en cannabis de na-effecten van cannabis nogal versterkt worden. Had ik eerst problemen met inslapen, nu heb ik de grootste moeite 's ochtends uit m'n 'coma' te ontwaken als ik de avond ervoor een hijsje teveel op heb. Ik ben dus iemand die tot op zekere hoogte baat heeft bij het gebruik van cannabis omdat het me geestelijke rust geeft en me helpt goed te slapen. Maar ik moet er erg voor oppassen dat ik mezelf niet onder tafel blow omdat ik daar dan de volgende dag ernstige hinder van ondervind. Ik heb niet de indruk dat er bij mij psychoses door naar boven komen, ook ben ik niet schizofreen. Maar het feit dat dit in mijn geval niet aan de orde is wil niet zeggen dat dit bij andere personen ook niet het geval is, houd jezelf dus regelmatig een spiegel voor en blijf objectief voor zover mogelijk. Zodra je merkt dat blowen op de lange termijn dingen met je doet die niet wenselijk zijn, wees dan zo verstandig om het blowen even achterwege te laten en een andere aanpak te proberen. Blowen kan wel degelijk een geestelijke verslaving met zich meebrengen waardoor je minder geneigd bent iets anders te proberen, terwijl dat nou misschien juist beter zou werken. Het belangrijkste is dus denk ik het bewust blijven van je eigen situatie, zodat je zelf in de hand houdt met welke 'behandelingsmethode' je bezig bent en je geen slaaf wordt van een of ander middeltje. Het is jouw leven, niet dat van een medicijn.

 

Succes in de strijd tegen je opstandige geest! Hopelijk vinden jullie op een gegeven moment voldoende toenadering waardoor jullie in harmonie hetzelfde lichaam kunnen delen. Balans bestaat uit yin en yang. Zonder het kwade kan er ook geen goed zijn, dus accepteer tot op zekere hoogte het kwade en geef het een plaats in je leven. Zodra het een plaats heeft kun je het beheersen en het onderdeel laten uitmaken van de balans. bowdown.gif coolio.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil jullie echt onzettend bedanken voor jullie reacties en openheid over jullie situatie.

(ben 23 trouwens :-)

 

Jullie hebben me met jullie advies aan het denken gezet...Ben idd wel bang dat ik geestelijk verslaafd ben.... blomen om juist te vergeten...het niet aan te gaan... op die manier kom ik niet aan oplossen en accepteren toe...

Heb alleen het gevoel dat ik dat dus al heb lopen schreeuwen bij de hulpverlening, ook bij verslavingszorg (dubbele diagnoseteam) maar die hadden niks meer aan mijn behandeling toe te voegen.

Dan word het voor mij ook moeilijk om een andere oplossing te zoeken, want heb het idee dat als ik hier echt een werkpunt cvan ga maken dat ik de reactie krijg dat het nu niet het grootste probleem van me is op dit mm.... Weet niet of dat dus zelf wel zo waar is... aangezien ik niet aan verwerking toekom door het blowen, en alleen maar blijf weglopen.

 

Sorry dat ik hier zo moeilijk zit te dubben, maar stel het echt op prijs dat jullie met me meedenken :-)

Voel me ook begrepen :-)

 

liefs muurtje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat wil je nou oplossen??

Borderline (als je dat al hebt) is een ziektebeeld; dit los je (meestal) niet op, daar moet je mee leren leven, net zoals veel andere psychische aandoeningen.

Als blowen jou vluchtweg is: dan raad ik jou ten sterkste aan te kappen. Als je dan niet constructief de problematiek die je in je leven tegenkomt kunt analyseren en alternatieven kunt formuleren, heeft het blowen voor jou denk ik niet het gewenste effect waarbij sommigen juist hun rust vinden, irreeele shit omzetten naar realitistischere denkbeelden. (bij sommigen gaat hun hersenen wat op de loop en brengt een blowtje juist rust die constructief werkt.)

Vlucht je: Dan speel je verstoppertje.

Verder moet je zelf veel uitzoeken, hier kunnen lui je wel van enige info voorzien. Maar we kennen jou niet, zo kan advies fout zijn of niet aansluitend, ondanks dat we het goed bedoelen.

 

Jezelf af en toe een trap onder je hol geven en stug doorzetten hoort er trouwens ook bij, nee dit is niet baggataliseren, veel mensen hebben mentale problemen, die moeten ook elke dag weer stug doorbijten, je bent hier niet de enige in. Take comfort in that..

 

Dit was hierover mijn laatste berichtgeving.

ben bang dat dit anders zo wat moet ik nou doen topic wordt over punten waarover jij toch zelf moet beslissen, 't is jouw leven, niet de mijne..... Uitstellen van beslissingen is over het algemeen volgende week bepalen wat je vandaag ook al dacht, nou handel daar vandaag dan ook naar.

 

(BTW goede hulpverlening is duur. denk eens aan eerstelijns psycho ofzo. en dan helemaal overnieuw, voor de rest denk ik dat je beter zelf je leven kan vormen, want vele hulpverleners zijn bagger, niet geschikt, geen capaciteiten)

 

Nogmaals, veel sterkte :D

 

ik stook hier en daar maar hoe sneller je er bij bent hoe beter en niet alles is op te lossen maar dan leer je wel je eigen weg ermee te krijgen, dit kost moeite daarom jouw volledige inzet zeer gewenst. Anderen hebben maar zeer weinig met jou te doen. Jij hebt het meest met jouwzelf te maken, onthoud dat dat jij degene bent die jouw leven vormt en de richting bepaald (vaak is het einddoel echter wel anders dan de richting die je kiest, maar dat geeft niets. Zo hoort het leven te gaan, plannen maken terwijl er andere dingen gebeuren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Borderline is wat ik heb ja... daarnaast nog andere diagnoses maar dat doet er even niet toe.

Was niet de bedoeling om een wat moet ik nou verhaal ervan te maken...

Vroeg me gewoon af wat andere mensen hun ervaringen waren, en wat mijn ervaringen zijn en de vragen die bij me opkomen daarbij.

Maar dat had ik dan achteraf misschien niet moeten doen. Was niet van plan idd om dit topic alleen maar over mijn problemen te laten hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik herken je probleem, maar denk dat je beter om medicijnen kan vragen bij je psychologe. Nu heb je naast je borderline persoonlijkheidstoornis (BPS) ook nog een verslaving! Zou je denken; da's dus een tweede probleem... Wist je dat (gevoelig zijn voor) verslaving(en) één van de (ik dacht) 9 kenmerken voor een BPS zijn? Ik denk dat je je moet realiseren dat jouw blowverslaving onderdeel is van de BPS.

 

Wel is het zo dat je van blowen nou echt beter in je vel gaat zitten. In combinatie met een psychische stoornis is er best wel een grote kans om door blowen in een psychose terecht te komen, of neerslachtig en depressief te worden.

 

Kort samengevat denk ik dat je het beste zo min mogelijk kan blowen. En misschien dat het een idee is om hier nog één of meer gesprekken met je psychologe of verslavingsdeskundige, over te voeren

 

Succes ermee!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik herken je probleem, maar denk dat je beter om medicijnen kan vragen bij je psychologe. Nu heb je naast je borderline persoonlijkheidstoornis (BPS) ook nog een verslaving! Zou je denken; da's dus een tweede probleem... Wist je dat (gevoelig zijn voor) verslaving(en) één van de (ik dacht) 9 kenmerken voor een BPS zijn? Ik denk dat je je moet realiseren dat jouw blowverslaving onderdeel is van de BPS.

 

Dat weet ik ik dat dat het geval is...

Heb zelf ook een forum voor borderline en na twee jaar therapie/opnames is dat ook wel heel duidelijk geworden... beweer niet dat het apart staat maar een verslaving KAN apart behandeld worden...

Vind onderhand ook dat ik me die schop onder mn kont van Northernsmoker moet aanpakken...(dank u, had ik ff nodig )

Was zowiezo al bezig met een intake voor langdurige opname, maar los van dat wil ik daar gewoon nuchter mijn behandeling kunnen volgen....(krijg je daadwerkelijk iets mee)

Dus ga morgen verslavingszorg en mn psych bellen, kijken wat ik in de tussentijd moet doen behalve stoned wezen...

 

Bedankt voor al jullie reacties en begrip (en terechtwijzing op mijn eigen verantwoordelijkheid :unsure:

 

liefs muurtje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedeavond,

 

Zelf ben ik kerngezond zowel psychisch als fysisch. Wel vind ik het goed dat er toch zo serieus gepraat kan worden over onderwerpen zoals deze.

 

In al deze replys vind ik delen van waarheid waarmee ik mij kan binden.

Helaas heb ik niet de kennis die sommige hier hebben over de psychische aandoeningen.

maar er werd gezegd dat af en toe een jointje geen kwaad kan. Daar kan ik mij in vinden.

Als je daarnaast geneog te doen hebt.

Als je nu veel werkt/school sport hobbys enz. En dan s'avonds een blowtje zou roken. Zou je daarmee vooruit kunnen?

Of heb je het soort in het begin v/d dag al nodig?

 

Naja, als je zin hebt om te praten ofzo kan je me wel pm voor msn ofzo. Aangezien ik zelf zo (bijna) zorgeloos geniet van het leven wil ik altijd graag andere mensen helpen, die het iets minder prettig hebben.

 

Groetjes :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...