Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Klavertje

20 Nlx Indoor New Setup

Recommended Posts

Ik heb inmiddels een nieuw hokje gebouwd waarvan ik net als de eerste keer foto's en info van zal plaatsen. Wederom zijn alle tips en al het commentaar welkom. Laat aub een berichtje achter zodat het een beetje leuk blijft. Mvg

 

Oude setup: 8nlx onder 400 watt in een hok van 1m x 1m (houten bak bespannen met zwart wit folie tegen plafond.

 

Nieuwe setup:

20 NLX onder 600watt op 1m x 1,25m.

Constructie

Eerst houten bak met opstaande randen gemaakt van 1,25m x 1m x 0,2m, binnenkant bekleed met vijverfolie. Gipsplaten als zijwanden.

voorzieningen

600watt lamp, kleine ventilator voor luchtcirculatie, badkamer ventilator voor lucht invoer 275 kuub per uur, luchtafvoer centrale huisafzuiging ongeveer 400 kuub per uur (met koolstoffilter uiteraard), voor de bewatering heb ik een druppel systeem aangelegd. De planten staan in vierkante 10 liter bakken van 25x25cm. Ook heb ik een camera'tje geplaats om vanuit de tv af en toe de planten te bekijken.

 

De stekken zijn geplaats op 17 september, de eerste foto's zijn van 18 september.

 

Hierbij de eerste foto's :

dsc017135sy.th.jpg

dsc017102re.th.jpg

dsc017231zi.th.jpg

dsc017157ak.th.jpg

dsc017096of.th.jpg

dsc017144bu.th.jpg

dsc017249og.th.jpg

dsc017166hc.th.jpg

dsc017286gu.th.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi kweekverslag maar ik zou graag weten hoe dat druppelsysteem juist werkt en hoe je een ingang maakt in die gipsplaten zonder dat er licht binnenin komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste nitro,

 

Het systeem werkt als volgt:

Je neemt een voedingreservoir, daar zet je een pomp in. Aan de pomp zit een dikke gele buis, deze gaat naar een waterfilter, de waterfilter verloopt in een (zwarte) PE buis (diameter 20mm). Deze loopt je hokje in. Aan het einde van de pe slang zit een stop waardoor er dus een behoorlijke druk wordt opgebouwd in de slang. In de pe slang in je hok maak je gaatjes waarin je de druppelaars prikt. Dan heb je het systeem al gemaakt, houd er wel rekening mee dat je een zwaardere pomp moet hebben om de benodigde druk te produceren.

 

Wat betreft de gaten in de gipsplaten maken:

1) je zet een zeven-gaten boor op je boormachine en zaagt het gat

2) je snijdt de gipsplaat in en drukt het uitgesneden rondje er zo uit.

 

Uiteraard kit je de ruimte tussen de pe slang en de gipsplaat mooi af.

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de info, heb er al veel van gehoord maar wist de werking nog niet concreet. Over een ingang had ik het over een soort deurtje dat jij gebruikt om de planten te verzorgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah zo bedoel je, ik heb het op de volgende manier gedaan: tegen de bak en zijwanden heb ik balken geschroefd, ik heb 2 mdf platen laten zagen op maat zodat deze precies de opening vullen, op de randen heb ik tochtstrip geplakt en een plasticgeleidstrip waar de deurtjes doorheen lopen. ik zal een foto'tje ervan maken.

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze komen wat moeilijk op gang zo te zien , maar daar kun je zelf waarschijnlijk weinig aan doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
zijn idd laat aangeslagen, maar doen het nu beter.

deze soort (de meest verkochte nlx kruising) komt inderdaad steeds traag op gang,en vanaf de 10e dag beginnen ze ineens snel te groeien,en bliiven dat ongeveer doen tot de 24e dag bij een voorgroei van +- 5 dagen.

Veel succes met je kweek :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel, vorige keer sloegen ze idd ook iets later aan maar toen hebben ze 2 weken voorgroei gehad. Toen had ik er 8 op 1 m2.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

ja,ze zijn duidelijk aan het groeien nu,probeer je lamp op 55cm te houden van de bovenkant van de toppen,maar dat zul je vast al wel weten,hoelang hebben ze gestaan op 18/12?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
hoelang hebben ze gestaan op 18/12?

Grappig schema!

sorry,typefoutje 18/24 natuurlijk :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

18/6 lijkt mij wel wat.

 

Welke NLX is dit dan ? trouwens

 

Wanneer je stekken in de groei houdt zouden ze toch snel moeten aanslaan(nieuwe blaadjes maken ) , doen ze dit niet dan hebben ze hoogstwaarschijnlijk wat rot in de stengel en/of wortel . Dan is er waarschijnlijk iets bij het wortelen van de stekken niet goed gegaan ,het heeft te lang geduurt bv.

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze hebben 6 dagen 18/6 gestaan, zijn nu een cm of 27 gemiddeld. Volgens mij komt het wel goed met de groei. Welke kruising het is is voor mij nog onbekend. Lamp hangt idd al op 60 cm.

 

Ben benieuwd hoe hoog ze nog worden, vorige keer hebben ze nog langer gegroeid als ik verwacht had na de overschakeling.

Maar erg groot wordt deze Nlx volgens mij toch niet.

 

Atmo, je hoeft me niet meteen ongelukkig te maken met "wat rot in de stengel en/of wortel" :verrygood

 

Volges mij komt het allemaal wel goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
Ze hebben 6 dagen 18/6 gestaan, zijn nu een cm of 27 gemiddeld. Volgens mij komt het wel goed met de groei. Welke kruising het is is voor mij nog onbekend. Lamp hangt idd al op 60 cm.

 

Ben benieuwd hoe hoog ze nog worden, vorige keer hebben ze nog langer gegroeid als ik verwacht had na de overschakeling.

Maar erg groot wordt deze Nlx volgens mij toch niet.

 

Atmo, je hoeft me niet meteen ongelukkig te maken met "wat rot in de stengel en/of wortel" :verrygood

 

Volges mij komt het allemaal wel goed.

met 6 dagen voorgroei kunnen ze al snel rond de 80 a 85 cm worden,ze groeien eigenlijk +- 3 weken,dus ze zullen zeker nog wat groeien,wat betreft de kruising,ze noemen het gewoon nlx,bijna geen enkele growshop kent de kruising op enkele uitzonderingen na.Bijna alle verkochte stekken hebben in zeer lichte mate voet of stengelrot,gewoon door het feit dat je nooit weet wanneer deze aangeleverd zijn,je moet al veel geluk hebben dat je ze dezelfde dag koopt als deze ook diezelfde dag geleverd zijn,stekken moeten nu eenmaal direct geplant worden als er duidelijk friswitte worteltjes door het plugje doorkomen,een paar dagen later vallen ze stil,als je ze dan plant kan het wel een week duren voor ze aangeslagen zijn,het is triest,maar het is nu eenmaal zo...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekken komen in mijn geval direct van de stekkenboer, er waren een paar kleine (gezonde) wortels zichtbaar buiten het plugje. Ik wil de planten rond de 70cm hebben dus hoop dat ze niet richting de meter gaan, maar dit zal reuze meevallen aangezien dit dezelfde stekken zijn als mijn vorige kweek. Deze hebben 14 dagen op 12/12 gestaan en zijn maar 80 cm geworden (waren wel 1 of 2 getopt).

 

Verder zien de planten er goed uit, alleen deze keer niet teveel water geven en goed nat-droog bewateren. Geef nu nog water met plantenspuit(water eerste week, nu met terra vega groei voeding). Over een dag of 10 zullen de eerste bloeiverschijnselen wel komen dan stap ik over op bloei voeding(via druppel systeem).

 

De druppelaars geven 20ml per min. af. Als ze uitgegroeid zijn zet ik de pomp 15 min aan (300 ml) en kijk hoelang het duurt voordat de grond weer helemaal droog is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgende foto's zijn van 4 oktober, dit betekent dat ze nu 12 dagen in de bloei staan. (slecht kwaliteit foto's, sorry met telefoon moeten maken).

 

Ik maak me enigzins zorgen, de planten zijn net 40 cm en er is al bloemvorming te zien, wie kan me zeggen of ze alsnog doorgroeien of dat ze nu definitief stoppen met groeien. (kan ik me helemaal niet herinneren van vorige x).

 

Ze mogen namelijk wel iets hoger en voller, anders zullen de toppen zwaar tegen vallen ben ik bang. Als ik ze nu terug zet op 18 uur zullen ze wel niet leuk vinden neem ik aan?

 

Andere suggesties/tips ik hoor het graag.

 

photo00033tv.th.jpg

photo00049bd.th.jpg

photo00057dt.th.jpg

photo00061wf.th.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
Volgende foto's zijn van 4 oktober, dit betekent dat ze nu 12 dagen in de bloei staan.  (slecht kwaliteit foto's, sorry met telefoon moeten maken).

 

Ik maak me enigzins zorgen, de planten zijn net 40 cm en er is al bloemvorming te zien, wie kan me zeggen of ze alsnog doorgroeien of dat ze nu definitief stoppen met groeien. (kan ik me helemaal niet herinneren van vorige x).

 

Ze mogen namelijk wel iets hoger en voller, anders zullen de toppen zwaar tegen vallen ben ik bang. Als ik ze nu terug zet op 18 uur zullen ze wel niet leuk vinden neem ik aan?

 

Andere suggesties/tips ik hoor het graag.

 

photo00033tv.th.jpg

photo00049bd.th.jpg

photo00057dt.th.jpg

photo00061wf.th.jpg

Hallo,inderdaad,deze zijn echt ondermaats,en zeker voor een 600 watter!Ik heb dit probleem al eerder gezien bij een kennis,ben er dus 100% zeker van wat de oorzaak is:te weinig ventilatie!

Je gebruikt een huisafzuiger van 400m³ met koolstoffilter,als je door de tegendruk nog 200m³ afzuiging hebt,dan zal het veel zijn,ook je huisinblazertje schiet hier dan tekort,zal ook veel tegendruk ondervinden daar de verhoudingen hier niet meer overeenstemmen,dat resulteert dan weer in een ernstig Co² tekort in je ruimte met dit resultaat!Optimaal voor deze configuratie is dan:Afzuiger 800m³,koolstoffilter 1000m³,inblazer 475m³,dit door het gebruik van een filter,het mag zelfs nog meer zijn!En dit in aanvulling met een thermostatische dimmer voor je ventilatoren,dan heb je er geen omziens meer naar nodig,ook nog een kleine opmerking,heb gezien dat je potten niet vol zijn,en dat is jammer,want hoe meer aarde hoe beter,het beste vullen,dan met je pot tikken op de grond zodat de aarde zakt,terug vullen,terug tikken,planten,en aanvullen tot aan de rand.De planten nu niet meer op 18/6 zetten!Heb nog een foto van nlx in 11l pot,5 dagen 18/6,en 17 dagen 12/12,gemiddelde hoogte 70 a 85cm,je planten kunnen nog een koppel dagen gaan groeien,maar dan is het wel gedaan

nlxdag2500227qb.th.jpg

succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je reactie rataplan. Maar jouw advies is een stevige verandering van het hok. Ik heb ook even bij een kennis geïnformeerd en hij zegt dat het eventueel ook de lucht-inblaas kan zijn. Doordat de inblaas 24 uur per dag aanstaat en constant koudere lucht door de planten blaast zou het zo kunnen zijn dat ze niet zo hard groeien. Hij heeft me geadviseerd de lucht inblaas wat hoger te maken zodat de koudere lucht niet direct door de planten blaast.

 

Tevens denk ik dat jouw idee : ":Afzuiger 800m³,koolstoffilter 1000m³,inblazer 475m³,dit door het gebruik van een filter,het mag zelfs nog meer zijn!"

een beetje overdreven is voor 1 600w lampje.

 

Ik zal in ieder geval eerst even een flensje maken op hoger niveau voor de inblaas. Mocht dit niet baten heeft een kennis van me nog wel wat afzuigers enz liggen, maar de kleinste is 1500m2, maar deze is goed te regelen met een dimmer neem ik aan?

 

In ieder geval bedankt voor je tip.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

hallo,het voorgestelde schema is zeker niet overdreven met een koolstoffilter,je inblazer rechtstreeks op de planten laten blazen is niet goed,maar boven is ook niet goed omdat de afzuiger dan met je verse lucht gaat lopen,je kan beter zwaarder gaan,en zowel de aan als afzuiger in de donkere uren gaan dimmen,of doe het helemaal goed met een thermostatische dimmer,+-70€,daar kan je beide ventilators op aansluiten

Share this post


Link to post
Share on other sites

500 kuub effectieve afzuiging en 250 kuub inblaas zou toch voldoende moeten zijn?

 

Tevens denk ik dat de lucht-circulatie uiteraard ook klote is. Helaas is nu alles weer veranderen erg moeilijk aangezien het een krappe ruimte is en alles nu vol staat. Ik heb alle flenzen in het hok 125mm alle slangen ook, dus dan zou ik meteen alles over de kop moeten gooien, de afvoer van de lucht zou ik dan anders moeten regelen omdat deze nu via de centrale afzuiging boven het huis uit geblazen wordt. Ik zou de filter, buizen, flenzen, ventilatoren moeten vervangen.

 

Ik kijk het even aan, denk toch dat de groei niet meer fors zal stijgen in een paar dagen (indien ik het zal veranderen). Na deze oogst zal ik dan ook zeker kijken voor vernieuwen van de luchtcirculatie.

 

Helaas kun je op de centrale afzuiging van het huis geen dimmer aansluiten. Overdag (lichten uit) zet ik meestal wel de afzuiging standje lager (vanuit de keuken schakelbaar).

 

Bedankt voor je hulp rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...