Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
coolradijsje

Wie Zijn Wij?

Recommended Posts

Zoals socrates of plato al zei:

 

Er kan namelijk niet iets uit niets komen.

Dus aangezien het moeilijk moet geweest zijn voor "God" of wat je ook verstaat onder god om zichzelf te schapen toen ie er zelf nog niet was MOET er dus iets zijn dat er altijd al geweest is. Iets tijdloos want zoals hier al eerder werd gescheven kennen wij hier op aarde iets als tijd, dus alles die een begin -> oorsprong heeft en alles die dus ook een einde heeft want alles maar dan ook echt alles hier op aarde komt, veranderd en gaat... in een bep. tijd.

dus als er geen tijd is, is er ook geen ontstaan en dus kan er ook geen einde zijn, anders als dit wel gebeurd is, is er een zekere tijd tussengegaan...

DUS MOET ER IETS ZIJN DAT ER ALTIJD AL GEWEEST IS

 

 

Ik denk dat wij (onze ziel) ook een deel is van datgene die al altijd heeft bestaan en dus ook niet zal sterven, zelfs meer WIJ ZIJN GEWOON ALLES, Onze hersenen maken ons wijs dat je naaste iemand anders is dan jezelf.

Je kunt dit nu het beste vergelijken met dat wij een druppel zijn met een zogezegde eigen identiteit omdat ons lichaam (hersenen) ervoor zorgen dat we kunnen denken, beslissingen nemen, bewegen) Deze druppel die gevangen zit in een lichaam wordt bevrijd na de dood omdat het lichaam sterft en vloeit zo terug tot 1 geheel in de zogezegde oceaan.

 

Deze oceaan = GOD of wat je verstaat onder GOD.

Vandaar dat er ook veel wordt gezegd dat ieder van ons een stukje god is.

 

--> dit gevoel heb ik gehad toen ik eens paddo's met bier had gemengd + wiet en dacht er echt zo over dat ik eigenlijk alles was. Later heb ik die gedachte nu ook terug gevonden in een boek en dat was behoorlijk eng dat je onze ziel kan vergelijken met met die druppel die eigenlijk 1 geheel is. :unsure: ;)

 

Zijn er mensen die het eens zijn met die gedachte?

Vind dat het allemaal zo eng kan kloppen en heb met deze gedachte toch al meer voldoening gekregen dan met gelijk welk gecreërd geloof :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kdenk dat Socrates en Plato ook niet van ons geliefde plantje konden afblijven :P Na een blowtje heb ik ook weleens het idee dat ik het universum begrijp. ;) :rofl :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest JackHerrer

zeer mooi onder woorden gebracht, dat "gevoel" heb ik ook.

dit zijn zo dingen waar je gewoon niet bijkan als simpele mens. gewoon het begrip "oneindig" kunnen we ons nie inbeelden, omdat net alles wat hier op aarde te vinden is eindig is...

 

net zoals er een stelling bestaat in de wiskunde: 2 evenwijdige rechten snijden elkaar in het oneindige

 

 

dit druist in tegen alles wat ze ons als klein kind leren en net dat is zo freaky, dingen aanvaarden die helemaal afwijken van onze algemene visie.

 

enja als je er eentje ;) op hebt dan sta je wel even bij zo een zaken stil :D

maar we zullen er nooit uitkomen zolang we hier op aarde rondlopen, daar ben ik van overtuigd! het wordt wachten op de dood, die naar mijn gevoel alle geheimen van het universum zal ontluisteren :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Garbage

mja waar en hoe en zus en zo...

 

ik weet t in elk geval niet. Sommige mensen zeggen de oerknal.

geloof ik zelf niet zo in want, ze zeggen dat voor de oerknal er niks was. Dus ja hoe kan t dan ontploffen. 'Er was niks en t ontplofde ook nog :S '

 

Of god de aarde heeft gemaakt? .. Kan wel. ik weet t niet in elk geval. Vind t zelf niet zo heel belangerijk. Volg gewoon een gezegde, geen oude koeien uit de sloot halen. Dus ja zal allemaal wel mare mij maak t allemaal niet veel uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze gedachte gaat mij wel een beetje ver. Maarja ik ben op het moment ook niet knetter en heb ook geen ervaring met paddo's, wiet weet later... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik was er niet bij dus ik weet er geen reet van. maar die onzin over god, WOEHAHAHAHAHA!

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij kan ons menselijk brein het begrip "oneindigheid" gewoon niet vatten, omdat alles waar wij mee te maken krijgen nu eenmaal een begin en een einde heeft...

 

ze zeggen soms toch: "het heelal deint alsmaar uit, en wordt dus groter"

 

 

maar iets dat groter wordt, heeft sowieso een grens, en als iets een grens heeft, dan MOET er iets achter die grens liggen... want waar iets eindigt, begint er iets nieuws..., daarom kan ik me wel vinden in de uitspraak "het heelal is wat wij zouden kunnen noemen het "niets" "

 

 

 

als dat niet diep is :D

 

 

jahjah, de filosoof

Share this post


Link to post
Share on other sites

yo coolraap

Dat zijn allesbehalve rare ideen.

Ik ben het niet alleen eens met je gedachten, het is nog eens waar ook! Er zijn veel manieren om achter deze "waarheid" te komen, oosterse monniken mediteren hun hele leven maar hallucinogene middelen helpen ook om dit te bevatten of ervaren..

Er bestaat ook veel literatuur over waar je het over hebt, allemaal met een andere insteek, maar komt wel allemaal op hetzelfde neer.

*peace*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik probeer er zo weinig mogelijk over te filosoferen want wordt er gek van

omdat het niet te begrijpen valt.

Het onstaan van de aarde, evolutie naar wie we nu zijn lijkt me

wel wetenschappelijk te verklaren maar bv de stelling dat het universum oneindig groot is kan ik absoluut met mijn verstand niet vatten. Wat is oneindig mbt ruimte,afstand,tijd,snelheid,...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles is 't zelfde als niets, de som van alles wat er bestaat is dan ook 0. lijkt mij vrij logisch, maar ik hoor 't graag als iemand hier iets tegen in te brengen heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben al langer bezig met filosofie en theologie

en dit is inderdaad het oudste concept dat we hebben van god

uw idee is al meer dan 6000 j oud (nog voor het boudisme en bramanisme)

had de mens het gevoel van eenheid met elkaar en alles rond hem dus god)

en dit gevoel is er nog steeds

 

dat dit concept snel verloren is gegaan in theologie is logich door de natuurlijke arrogantie van de mens (hij die god schaapt naar zijn eigen evenbeeld wiens grootheid we niet mogen beledigen door zonden die dan weer leidt naar eeuwige pijn ect.)

 

tegenwoordig nog maar een aantaljaar zijn we dogma's aan het verwerpen en kunnen we bijna bewijzen door kantummechanica dat de eenigste god wijzelf zijn

de mens is een werkelijkheid schepende machine we doen het constant

 

door de vraag te stellen wat is werkelijkheid (is materie werkelijkheid of gewoon een mogelijkheid die wij zelf maken en uitkiezen)

 

-WHAT THE BLEEP DO WE KNOW-

als je geintreseerd bent in dit moet je deze film zien die legt het uit voor de leek in kwantumechanica en theologie

 

daar wordt het mooi gezegd -i don t think your bad

-i dont think your good either

- i think your god

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap nog dat alles bij de oerknal is begonnen,Al die deeltjes die beginnen te reageren en dan KNAL,Big Bang...Maar de vraag is dan inderdaad:Vanwaar komen die deeltjes?

 

Ook bestaan er theorieeen dat het heelal niet eindig uitdeint en dus ook terug gaat beginnen krimpen,tot de Eindkrak.Waar alles weer was zoals het bij de oerknal was,een hoop materie in een kleine ruimte.Dit wil ik wel geloven,dat dit al enkele malen gebeurt is en er bijvoorbeeld al 10 of 100 Oerknallen en Eindkrakken zijn geweest met ons Universum.Dus zijn er misschien ook al 10 of 100en werelden geweest die bewoont zijn door mensen zoals wij.Maar dat zijn dingen die we natuurlijk nooit kunnen bewijzen.

 

daarom kan ik me wel vinden in de uitspraak "het heelal is wat wij zouden kunnen noemen het "niets" "

 

Dat vind ik meer iets lijken,dat je het niet wilt en kunt verklaren en daarom er zo'n definitie aangeeft.Einstein kon het niets ook niet bevatten,maar had er wel een theorie rond dat ons universum slechts een kleiner deel is van een groter deel dat dan op zijn plaats weer een groep vormt die in een groter deel zit.Want het heelal groeit,dus als daarbuiten niet dat grotere deel is,dan is daar "niets",maar wat is niets?Niets is niets en dat kunnen we niet aannemen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

toch appart, dat zovelen zoveel kunnen praten over "niets"

 

ik begin me er toch steeds meer van te overtuigen dat het allemaal met vrouwen te maken heeft.

die kunnen namelijk uren met je praten over "niets" :wOOt

 

succes met julliespoortocht naar "niets"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...