Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Boefje030

Airflow micro

Recommended Posts

Hoi,

Sinds kort heb ik een micro moeder ruimte met led strips. Afmetingen zijn 1,30 x 0,4 en dat voor 5 verdiepingen. Alleen ben ik niet tevreden over de airflow. 
 

Mijn enige optie is volgens mij case fans. Maar ik heb hier helemaal geen ervaring mee. 

misschien zijn er nog wel andere opties? Heb natuurlijk maar heel weinig ruimte.

- zijn er andere opties?

-hoeveel per verdieping? Blazen ze een beetje ver? 
 

- welk soort?

- dacht ze aan te sturen met gewoon een universele regelbare telefoon adapter.

thanks

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Boefje030 said:

misschien zijn er nog wel andere opties? Heb natuurlijk maar heel weinig ruimte.

- zijn er andere opties?

Zou je met een pvc buis in elke hoek, geen verticale LuchtVerdeelSlang kunnen maken?

Dus die door al je verdiepingen gaat.

1 hour ago, Boefje030 said:

-hoeveel per verdieping? Blazen ze een beetje ver? 

Ik had ooit een aantal kleine computerfans naast elkaar (Ik dacht 4 stuks verspreid) op een strip van 120 voor een drooghok. Dat werkte goed.

Kan me niet voorstellen dat je er zoveel nodig hebt. Je hebt toch maar minimale luchtverplaatsing nodig, lijkt me. 

Je hebt er die ver blazen en je hebt er die breed blazen. Volgens mij geeft een fan met weinig blad, een bredere luchtstroom.

1 hour ago, Boefje030 said:

- dacht ze aan te sturen met gewoon een universele regelbare telefoon adapter.

In dit topic wordt een en ander besproken over aansturen.

Misschien staat daar de info die je zoekt. Ik heb zelf ooit een regelaartje gekocht bij de afhaalchinees, maar nooit aangesloten op uit te proberen.

 

Hoe hoog is je ruimte?

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 hours ago, Kees A said:

Zou je met een pvc buis in elke hoek, geen verticale LuchtVerdeelSlang kunnen maken?

Dus die door al je verdiepingen gaat.

nee dat lukt niet. Geen ruimte voor.

22 hours ago, Kees A said:

Ik had ooit een aantal kleine computerfans naast elkaar (Ik dacht 4 stuks verspreid) op een strip van 120 voor een drooghok. Dat werkte goed.

Kan me niet voorstellen dat je er zoveel nodig hebt. Je hebt toch maar minimale luchtverplaatsing nodig, lijkt me. 
 


Je hebt er die ver blazen en je hebt er die breed blazen. Volgens mij geeft een fan met weinig blad, een bredere luchtstroom.

In dit topic wordt een en ander besproken over aansturen.

Misschien staat daar de info die je zoekt. Ik heb zelf ooit een regelaartje gekocht bij de afhaalchinees, maar nooit aangesloten op uit te proberen.

 

Hoe hoog is je ruimte?

Een cm of 50 per verdieping hoogte. 
ik hou wel van beetje airflow dus hoop dat case fans wat doen. Anders moet ik maar een pallet halen 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die computerfans doen zeker wat. Zeker op de oppervlakte die jij beschrijft.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minutes ago, Boefje030 said:

ik hou wel van beetje airflow dus hoop dat case fans wat doen. Anders moet ik maar een pallet halen 

Als je ze op 220V neemt doe je er eeuwen mee tov die op 5 of 12V lopen en die niks kunnen hebben aan weerstand.

Erg simpel te dimmen met een potmetertje;)

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook al eens ooit gekeken naar fans op 220 V en hoe die te dimmen.

Volgens mij is het niet zo eenvoudig.

Ook op diverse forums over techniek wordt er aardig over gediscussieerd.  

Heb zelf niet zoveel verstand van electronica, maar door wat ik o.a. daar allemaal las, ben ik er maar nooit aan begonnen.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb destijds op Conrad axiaalventilatoren gekocht van 230V (lekker makkelijk aansluiten)

Dingen waren niet goedkoop, maar ik heb er al jaren plezier van en je kon daar ook mooi op luchtstromen kiezen.

Ik zie persoonlijk het nut niet zo van dimmen.

Een briesje en indien gewenst op interval is prima voor mij.

Als ik lees dat je een afmeting hebt van 130 cm (breed?) per verdieping , denk ik, dat als je per verdieping 1 pc fan wilt hangen, het moet zoeken qua luchtstroom ergens in de regio van circa 40-45 m³/h per fan.

Dit is puur een schatting op basis van mijn breedte, 120 cm,waar de hoogte natuurlijk wel anders is en de luchtsnelheden die ik heb.

Als jij een hoogte hebt van 40 cm per verdieping, dan denk ik eigenlijk dat je zelfs onder die 40 m³ moet gaan zitten...

Edit. 

Als je kunt dimmen, is dat bij nader inzien misschien toch prettig, Als je voor 1 enkele luchtstroomsnelheid gaat, zou ik eentje proberen/testen van 35-40m³ en van daaruit kijken hoe dat bevalt.

Edited by greentjeonatrip
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minutes ago, El_Magico said:

Die 220v zou je normaal toch gewoon met een variac kunnen dimmen ?

Ja, met een variac wel. Maar dat is iets anders (vooral prijstechnisch) dan een potmetertje.

Ik heb een badkamer fan die ik dim met een variac, maar met bijvoorbeeld een potmeter of zo'n lichtdimmer zou dat niet kunnen.

En ik vraag me af op zo'n computerfan op 220 nu wel zoveel anders is dan een badkamer fan qua basistechniek.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

230V case fans kun je absoluut niet dimmen met een potmeter!! Dit kan wel zoals Kees al aangeeft met een variac of frequentie regelaar. 

En ook bij normale pc ventilatoren 12v moet je oppassen met een potmeter! Deze zijn vaak maar goed voor een 0,5watt verbruik en daar gaat een beetje 12v pc ventilator over heen. Zoals de gene die ik hieronder link zit op 3w verbruik en een simpele potmeter trekt dat niet.

 

https://www.hardwarewebwinkel.nl/componenten/koeling/fans/140-mm-fans/arctic-140mm-fan-bionix-f140-pwm-pst-grey.html?utm_source=tweakers&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricecompare&utm_term=Componenten+>+Koeling+>+Fans+>+140+mm+Fans&utm_content=Arctic+140mm+Fan+-+BioniX+F140+PWM+PST+-+Grey

 

https://www.gamma.nl/assortiment/alecto-netadapter-universeel-1000-ma/p/B365945

 

Boef zijn idee met een regelbare adapter werk perfect voor het dimmen van 12v pc ventilatoren.  Bovenstaande pc vents gebruiken 0,25A aan stroom. De gelinkte adapter kan 1A leveren dus kun je maximaal 4 fans op 1 adapter aansluiten. Zelf zou ik er twee per verdieping doen dan pak je zowat de gehele breedte.

12v pc fans gaan echt jaren mee. Mn oudste is zeker al 7jaar 24/7 in gebruik. Neem niet de de alle goedkooste pc fans, die hebben nog de ouderwetse lagers erin en vinden het op de kop hangen dan minder fijn. (dat heb je bijv wanneer je hem inzet als afzuiger en aan je plafond van je ruimte hangt)

Deze pc ventilatoren komen met een stekkertje met 4 draden erop.

4wirefanconn.png

 

deze knip je eraf en je sluit de zwarte draad vd ventilator aan op de zwarte draad vd regelbare adapter. De gele draad vd ventilator sluit je aan op de zwart/witte draad vd adapter. En klaar ben je. Met de voltage regel schroef op de adapter stel je dan de snelheid van de fan in.

 

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt mannen. 
 

ja ik heb een breedte ( of lengte( van 130 

dus 130 bij 40 en hoogte per verdieping ongeveer 50 cm.

ik heb deense bodems van 106 x 33 en heb deze versprongen zodat de lucht zigzaggend erdoor heen gaat. Toch niet voldoende airflow vandaar mijn vraag of ze 130 cm ver blazen

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...