Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
mp5hk

Interesant

Recommended Posts

Volgens mij is het vrij simpel...

 

De beste spaarlamp in een hogedruk natrium lamp. Deze hebben een opbrengst tot ongeveer 160 lumen/watt. Een 200watt 'spaarlamp' komt niet boven de 100lumen/watt uit dacht ik. Het rendement van een hogedruk natrium ligt in het opzicht van licht hoger.

 

Nu beweert men dat een dergelijke 200watt 'spaarlamp' veel onzichtbaar licht produceert wat voor de plant erg bruikbaar is. Dit kan 2 dingen betekenen. 1) Ultraviolet of 2) Infrarood. Van infrarood is bekend dat het niets anders doet dan het strekken van de planten. Over ultraviolet kan ik niet veel zeggen, behalve dat de plant er waarschijnlijk niet op bloeit omdat het helemaal aan de andere kant het spectrum ligt.

 

Wat doet een lamp verder met de energie die niet in licht wordt omgezet? Het licht wordt in ieder geval niet in beweging of geluid om gezet, dus waarschijnlijk toch in warmte. En de reden dat de lampen toch niet echt heel erg heet worden is omdat 200watt niet echt veel is en omdat het oppervlak waarover deze lamp zijn warmte loost veel groter (door al die buisjes) is dan bij een hogedruk natrium.

 

Als deze 'spaarlampen' dan toch zo goed zijn als de fabrikant beweert, dan zouden ze toch ook allang in de land- en tuinbouw gebruikt worden?!? Toch?

 

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Volgens mij is het vrij simpel...

 

De beste spaarlamp in een hogedruk natrium lamp. Deze hebben een opbrengst tot ongeveer 160 lumen/watt. Een 200watt 'spaarlamp' komt niet boven de 100lumen/watt uit dacht ik. Het rendement van een hogedruk natrium ligt in het opzicht van licht hoger.

 

Nu beweert men dat een dergelijke 200watt 'spaarlamp' veel onzichtbaar licht produceert wat voor de plant erg bruikbaar is. Dit kan 2 dingen betekenen. 1) Ultraviolet of 2) Infrarood. Van infrarood is bekend dat het niets anders doet dan het strekken van de planten. Over ultraviolet kan ik niet veel zeggen, behalve dat de plant er waarschijnlijk niet op bloeit omdat het helemaal aan de andere kant het spectrum ligt.

 

Wat doet een lamp verder met de energie die niet in licht wordt omgezet? Het licht wordt in ieder geval niet in beweging of geluid om gezet, dus waarschijnlijk toch in warmte. En de reden dat de lampen toch niet echt heel erg heet worden is omdat 200watt niet echt veel is en omdat het oppervlak waarover deze lamp zijn warmte loost veel groter (door al die buisjes) is dan bij een hogedruk natrium.

 

Als deze 'spaarlampen' dan toch zo goed zijn als de fabrikant beweert, dan zouden ze toch ook allang in de land- en tuinbouw gebruikt worden?!? Toch?

 

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken?

Dat wat de fabrikant beweert gaat inderdaad te ver . in werkelijkheid heb je 2 of 3 van die lampen nodig om een 600 watt HPS te vervangen. Na opstarten verbruiken ze dacht ik 150 watt , dus 3 lampen zijn dan 450 watt .

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou,toch aantal goede reacties,en eenhoop leesstof.

maar eerlijk gezegd ben ik ook van mening dat er hier nog te weinig mee word gewerkt of dat het gewoon te "nieuw" is.

ik weet het dus nog steeds niet en hou het nog maar ff op de 600.

hoop dat er alsnog mensen posten met goede ervaringen.

want dit is zeker de discussie waard.

Share this post


Link to post
Share on other sites

daar ben ik weer. me kweek met spaarlampen was niet zo denderent ik had de lampen te ver van mijn planten ze waren wel gegroeid en had ook toppen maar ze waren niet hard. hoor wel vehalen dat sommige het goed doen maar die hebben meerdere lampen op 1 vierkante meter en zeer laag hangen,je moet hele goede kappen hebben.ben wezen zoeken maar in kassen gebruiken ze aparte kappen die voor ons bijna niet verkrijgbaar zijn .www.hortilux.nl :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites
daar ben ik weer. me kweek met spaarlampen was niet zo denderent ik had de lampen te ver van mijn planten ze waren wel gegroeid en had ook toppen maar ze waren niet hard. hoor wel vehalen dat sommige het goed doen maar die hebben meerdere lampen op 1 vierkante meter en zeer laag hangen,je moet hele goede kappen hebben.ben wezen zoeken maar in kassen gebruiken ze aparte kappen die voor ons bijna niet verkrijgbaar zijn .www.hortilux.nl :wOOt

 

 

Hoi allemaal,heb hier geen mening over, maar las in een buitenlandse editie van Soft Secrets een verslag over een test met deze lampen en de concl/res. waren (kort samengevat) :

 

 

 

- 600W = 1m2 = 36 planten = 36 x 15 gr/pl = 540 gram

- 200W = 0.75 m2 = 25 planten =25 x12 gr/pl = 300 gram

 

Spaarlamp geeft dus minder opbrengst, ...maar bij hetzelfde stroomgebruik, dit zijn dus 3 sp.lampen heb je weer meer opbrengst als bij een hps, zelfs met 2 sp.lampen (=400W) heb je al meer opbrengst als een 600W. Heb wel iets meer ruimte nodig.

 

Nogmaals, heb er geen mening over, heb het alleen vertaald.

 

Groetjes en een fijn uiteinde...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo

 

ik groei nu met spaarlampen en ik zal binnenkort mn stekken ophalen en mn verslag maken.

 

ik ben nu me plantje aan het afbloeien ik vind dat deze lampen heel handig zijn voor kleine kasten je kunst 1-2 cm van je plantje afhouden het is totaal niet heet maar dat het vergelijkbaar is met een 600 watt is niet waar..

je zult eerder 3 lampen nodig hebben om een dikkere oogst te behalen dan een 600 watt (1 dus ) . dus je kunt er meer voor voor dezelfde prijs doen :wOOt maarja. er zitten nadelen aan het is duur das als je lamp stuk gaat ben je aardig want centen kwijt en je moet meerdere lampen er voor gebruiken om beter resultaat krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

aan de oppervlakte,dus de hoofdtoppen,die zullen goed belicht worden,maar denk eens dat je wat sativa achtigen-soortjes gaat planten die bv 80 cm hoog worden,zeer benieuwd naar de dieptestalingsbelichting dan,de 600 watter hps zal mij zeker nog topjes geven onderin,deze andere lampen zeker en vast friemeltjes,de lichtintensiteit zal per cm meer gaan afnemen in lumen dan van een hps ...

Edited by rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites
aan de oppervlakte,dus de hoofdtoppen,die zullen goed belicht worden,maar denk eens dat je wat sativa achtigen-soortjes gaat planten die bv 80 cm hoog worden,zeer benieuwd naar de dieptestalingsbelichting dan,de 600 watter hps zal mij zeker nog topjes geven onderin,deze andere lampen zeker en vast friemeltjes,de lichtintensiteit zal per cm meer gaan afnemen in lumen dan van een hps ...

 

Die 200-watters zullen idd niet erg diep stralen, maar voor een niet commerciële kweker kan het wel interessant zijn. De kans op ontdekking door een hoog energieverbruik of warmtedetectie wordt minimaal. Voor de gemiddelde roker kan één spaarlamp meer dan voldoende opleveren. Voor het beste resultaat moet je dan wel gaan scroggen. Wel vraag ik me af of je met die spaarlampen wel een goede lichtspreiding krijgt als ze dicht op je plantjes hangen. Om die reden geef ik de voorkeur aan TL's.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe diep licht zal stralen is afhangkelijk van de spreiding van het licht van je lamp . Evenwijdig lopende lichtstralen (zoals bij parabool reflector) geven ook op grotere afstand nog veel kracht .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen ervaring hiermee, maar het lijkt me duidelijk dat er meer lampen nodig zijn per 2m.

Verder lijkt het mij zo, dat de lichtopbrengst (erg) beperkt is tot een specifiek spectrum.

Ik beweer derhalve dat, wil je hetzelfde resultaat bereiken onder een hogedruklamp,

je dan nagenoeg een gelijkwaardig aantal 'nieuwerwetse' lampen moet gebruiken.

Wellicht dat een extra TL aan een-of-gene zijde, de lichtintensiteit (en) het het spectrum

kunnen aanvullen. Het klinkt interessant, maar niet direct véél goedkoper ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En toen..?

Kwas best wel benieuwd..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker als je even de huisregels gelezen zou hebben !!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...