Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
OHM

China Leds

Recommended Posts

Beste leden,

 

Ik heb een setje aan het samenstellen en mijn oog was gevallen op deze 2 lampen. Heeft er iemand ervaring mee? Kan iemand mij zeggen of het de moeite waard is of dat het gewoon troep is. De lampen die ik gevonden heb komen van aliexpress.

 

Voor mijn 80 x 80 tent ben ik geintereseerd in de 600W lampen. De zwarte kost 100 dollar en de witte 74.

 

100 dollar lamp:

https://www.aliexpress.com/item/USA-DE-AU-UK-Stock-100-Warranty-2015-NEW-KING-450W-Full-Spectrum-LED-grow-light/32392723922.html?spm=a2g0s.13010208.99999999.262.iNe5SX

 

74 dollar lamp:

https://www.aliexpress.com/item/Fitolampa-Green-House-Plant-LED-Plant-Grow-Light-1200W-900W-720W-360W-24W-2000W-Double-Chips/32796769970.html?spm=a2g0s.13010208.99999999.269.iNe5SX

 

Wat denken jullie hierover? Ik kies voor LED omdat dit minder warmte geeft dan HPS.

 

Alvast bedankt,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je komt een beetje bedrogen uit als je op 600watt hoopt:

 

Eerste link heeft een werkelijk verbruik van ±120W

 

De onderste link (600 W Mini Dubbele Chips)

Verbruikt maar 120-130W

 

Zou geen van beide nemen persoonlijk :)

 

Edit: misschien beter zelfbouw met Citizen cobjes of Cree

Edited by alkaline
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je komt een beetje bedrogen uit als je op 600watt hoopt:

 

Eerste link heeft een werkelijk verbruik van ±120W

 

De onderste link (600 W Mini Dubbele Chips)

Verbruikt maar 120-130W

 

Zou geen van beide nemen persoonlijk :)

 

Edit: misschien beter zelfbouw met Citizen cobjes of Cree

 

Ja ik weet dat ze geen 600W gebruiken. Zelfbouw zie ik op dit moment niet zitten. Heb het druk met de studie, maar bedankt voor de tip. Ik ga er naar kijken, misschien is kost het minder tijd dan ik denk

Share this post


Link to post
Share on other sites

precies ga dan voor HPI verlichting.

 

Waarom?

Share this post


Link to post
Share on other sites

precies ga dan voor HPI verlichting.

 

Waarom?

 

omdat hpi minder warmte afgeeft dan hps en alsnog behoorlijk efficient is. + je hoeft niks zelf te fabbriceren + prijsvoordeliger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voro de tip. Heb je hier zelf ervaring mee?

 

Yep, heb er 2 hangen in mn tentje van 60x120, heb de ventilatoren gemod van 12v naar 6v zodat de fluisterstil draaien, nu met een 20cm zwenkventilator bovenin mn tent die lucht van de lampen naar onder blaast is de hele tent ongeveer 3 graden warmer dan mn kamertemperatuur, toppie.

 

Het enige probleem is dat ik deze lampen nogal wat hard onderschatte, en ik de planten in vroeg stadium een beetje geroosterd heb, gecombineerd met wat nog andere problemen met voeding, eerste binnenkweek :thumbsdown:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vraga me af of die roleadro armaturen wel echt efficienter zijn. Epiled is nou niet bepaald een merk dat bekend staat om goede performance en 200W per COB is ook wel extreem veel. Dat komt de lichtverdeleing en penetratatie niet ten goede.

 

Ook erg vreemd dat ze er dan ook nog reflectoren op doen om het licht nog strakker te bundelen terwijl je met twee 200W COBs al moeite zult moeten doen om het licht over het hele oppervlak te spreiden. Die roleadro moet dus echt flink hoog hangen wil je nog een beetje goede lichtverdeling hebben en niet het risico lopen dat het licht op een te klein opppervlak terecht komt en de planten verbrandt.

 

Het werkt vast ook prima, maar een armatuur met COBs van een goed merk draaiend op het juiste wattage voor die COBs zal het toch nog een stuk beter doen.

 

Kijk anders eens bij GPLed, Rubol of Bonsailed. Die verkopen kant en klare armaturen vergeljkbaar met zelfbouw. Je kan ze waarschijnlijk voor de helft van dat bedrag zelf maken, maar als je er maar eentje nodig hebt is dat wellicht ook weer niet de moeite.

 

Persoonlijk ben ik meer gecharmeerd van led strips tegenwoordig, maar COBs werken uiteraard ook nog steeds prima.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, het is zeker geen einddoel, maar volgens mij zijn die dingen wel veel meer licht per euro onder de 100 dan enige concurrentie.

 

(had je https://imgur.com/a/obSwg nog gezien Wietefras? prachtig, maar hoe goed zijn die led strips voor die prijs? )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die Bridgelux EB strips werken ook prima ja. Daar is "net" een nieuwe versie van uit die een stuk efficienter geworden is (3000K ging van 156lm/W naar 175lm/W). Samsung heeft de F-series gen 3.

 

Samsung is iets duurder, maar die zetten een dubbele rij leds op de strips. Ben je wat sneller klaar met bouwen ;)

 

Ik had zelf wat TCI strips uit een restpartij gekocht voor 9 euro per 23W inclusief driver. Werken ook prima (154lm/W).

https://www.ebay.nl/itm/5x-TCI-Linear-LED-strip-board-23W-3000K-3540lm-154lm-W-CRI80-Drivers-included/222366303179

 

Deze is voor een voorgroei hokje:

gallery_37858_17549_9775.jpg

 

Voor afbloeien zou ik het aantal strips verdubbelen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

3000k voor voorgroei? werkt dat? en watvoor temperaturen bereiken deze stripjes of dit armatuur? Bridgelux had het over dat 700mA (31w per 112cm strip) geen heatsink nodig had.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik dezelfde TCI strips 3000k die Wietefras hierboven noemt en heb een bijna exact soortgelijk armatuurtje gebouwd met 4 strips, welke ik nu in een 60x60 tentje heb hangen als test en waaronder ik wat soortjes aan het afbloeien ben om te zien hoe dat gaat. De warmte valt enorm mee, je kunt het 2,5mm alu waar het op geschroefd is nog gewoon aanraken en de drivers ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Damn, dat maakt het eigenlijk wel heel goedkoop, ik zat te kijken of 10 van die strips genoeg zouden zijn voor een tentje van 60x120, dat zou dan 230 watt opleveren, maar wel super egaal in een spyder soort armatuur. maar ik zie geen 3500k staan bij estonia, zou 5x 3000 5x 4000 hetzelfde opleveren? kan je eventueel de 3000ks nog uitzetten dmv een switch voor groeifase.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik dezelfde TCI strips 3000k die Wietefras hierboven noemt en heb een bijna exact soortgelijk armatuurtje gebouwd met 4 strips, welke ik nu in een 60x60 tentje heb hangen als test en waaronder ik wat soortjes aan het afbloeien ben om te zien hoe dat gaat. De warmte valt enorm mee, je kunt het 2,5mm alu waar het op geschroefd is nog gewoon aanraken en de drivers ook.

 

 

Ik heb ze zelfs zonder alu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bringdown, 3000K zal wat meer strek geven. Dat vond ik niet zo'n probleem. Vond de planten onder 6500K T-neon juist te kort.

 

Als je wat minder strek wilt is is voor voorgroei die 4000K dan beter.

 

Ik had hier volgens mij wel wat FLIR (warmtebeeld camera) foto's geplaatst. Met en zonder alu profiel erop. Scheelde maar een paar graden. Was iets van 54C zonder alu profiel en 48C met. Heb nu nog even gechecked, want ik heb in de tent een circulatie fan en dan is de temperatuur nog maar 30C,

 

Als ik een grove schatting doe op basis van de datasheet dan zal zo'n strip per stuk iets van 50umol/s geven. 4 tot 6 van die strips per 60x60 zou dan voldoende moeten zijn.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...