Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
RedHot

400+250

Recommended Posts

Is het af te raden 2 afzuigers te gebruiken en te verbinden aan een ystuk die dan naar buiten leid?

 

2x400watt hps met 2 afzuigers :

 

Canfan 400 temp.geregeld (continu)

+

ruck 250 kub die aanslaat samen met de lampen ?

 

Kast is 80breed x 170 lang x 235 hoog

Cheers

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de diameter van de uiteindelijke slang die op je y stuk zit ruim genoeg is zodat er niet te veel weerstand op staat en allebij de afzuigers altijd aanstaan hoeft het geen probleem te zijn.

In jou geval zou ik toch een terugslagklep gebruiken omdat die ruck uitgaat met je lampen.

https://www.ventilatieshop.com/terugslagklep-vlinderklep-250mm-afdichtingsrubber/?gclid=Cj0KEQjwyozABRDtgPTM0taCrKsBEiQATk6xDhKjaC7cMU6Akw80d6XTMnjPWlBmUsUmo-cYORaLmqcaAlvP8P8HAQ zoiets

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje afhankelijk van wat het uiteindelijke doel is.

 

Via een y-stuk zal je lucht 'terugblazen' als daar geen terugslagklep tussen zit. Als dat dus niet gewenst is, of een terugslagklep kopen of je fans achter elkaar plaatsen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afzuigers achter elkaar steken kan dat zomaar?

Want dat zou ideaal zijn!

 

Waar steek ik dan best die canfan die temperatuur geregeld is in verband met weerstand die het zal geven als de ene trager draait dan de andere?

Heb hier nog een grotere filter liggen dus kan ik die daar op proberen !

die daar op proberen !

 

cheers

steken gisteren gesneden, zodra de ronde nu gedaan is zou ik van start willen gaan

 

edit: dubbel

Share this post


Link to post
Share on other sites
Afzuigers achter elkaar steken kan dat zomaar?

 

Zolang je blijft nadenken gaat dit gewoon lukken. Let wel dat je de 'capaciteit' mag optellen dus hou daar rekening mee ivm je filter en contacttijd etc..

 

Ik zou zelf overigens de kleinste afzuiger continue draaien en de grotere zuiger aan een temp controller hangen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afzuigers achter elkaar zetten? Absoluut NIET DOEN!!!

Je jaagt ze daarmee naar een vroegtijdige dood, omdat ze elkaar aan gaan drijven.

(Waarbij t niet ondenkbaar is dat je jezelf brand of andere ellende aan de hand haalt..)

 

Afzuigers gaan ook heel snel kapot als ze uitstaan en door overdruk in t luchtkanaal achteruit gaan lopen, dus een terugslagklep is in dat geval ook een noodzakelijke investering.

(En het lijkt me ook niet de bedoeling dat de "oude" lucht via de uitgeschakelde afzuiger terugstroomt naar de tent)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afzuigers achter elkaar zetten? Absoluut NIET DOEN!!!

Je jaagt ze daarmee naar een vroegtijdige dood, omdat ze elkaar aan gaan drijven.

(Waarbij t niet ondenkbaar is dat je jezelf brand of andere ellende aan de hand haalt..)

 

Afzuigers gaan ook heel snel kapot als ze uitstaan en door overdruk in t luchtkanaal achteruit gaan lopen, dus een terugslagklep is in dat geval ook een noodzakelijke investering.

(En het lijkt me ook niet de bedoeling dat de "oude" lucht via de uitgeschakelde afzuiger terugstroomt naar de tent)

dacht ook al zoiets

zal de kleinste als inlaat gebruiken en eens zien wat de temp doet met de grootste afzuiger.

in theorie zijn ze te klein

 

anders koop ik een softbox en een variac moest het niet lukken

iemand die goeie weet staan?

toch bedankt maar met 2 afzuigers is dus gedoe

 

cheers

Share this post


Link to post
Share on other sites
Afzuigers achter elkaar zetten? Absoluut NIET DOEN!!!

Je jaagt ze daarmee naar een vroegtijdige dood, omdat ze elkaar aan gaan drijven.

(Waarbij t niet ondenkbaar is dat je jezelf brand of andere ellende aan de hand haalt..)

 

Zolang je blijft nadenken gaat dit gewoon lukken.

 

Je kan gewoon sommen vinden hoe e.e.a. te berekenen, want ventilatoren in serie plaatsen gebeurd volop. Anders google het even: 'ventilatoren in serie'. Heb ik destijds ook gedaan en dat draait al tijden als een zonnetje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Afzuigers achter elkaar zetten? Absoluut NIET DOEN!!!

Je jaagt ze daarmee naar een vroegtijdige dood, omdat ze elkaar aan gaan drijven.

(Waarbij t niet ondenkbaar is dat je jezelf brand of andere ellende aan de hand haalt..)

 

Zolang je blijft nadenken gaat dit gewoon lukken.

 

Je kan gewoon sommen vinden hoe e.e.a. te berekenen, want ventilatoren in serie plaatsen gebeurd volop. Anders google het even: 'ventilatoren in serie'. Heb ik destijds ook gedaan en dat draait al tijden als een zonnetje.

Waarschijnlijk zal het in jouw situatie gewerkt hebben, maar afzuigers in serie, grote no go.

Dat Y stuk kan ansich wel, althans beide zullen hun overdruk richting uitblaas richten.Een terugslagklep is niet nodig omdat er ook drukopbouw in het 2e (mindere fan) kanaal is.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die terugslagklep is alleen nodig als de ene afzuiger met de lampen mee geschakeld word en de tegendruk in t afvoerkanaal vrij hoog is.

Heb ik in t verleden ook een keer niet gedaan, met als gevolg dat in week 7 mn boxafzuiger t begaf en mn plantjes een nachtje of wat in 40'C stonden...was wel n eye-opener voor me.

 

Meerdere afzuigers in een geintegreerd systeem plaatsen is op zich wel mogelijk, maar zonder de juiste vakkennis, meetapparatuur enzovoort, is t installeren ervan net zo veilig als russische roulette.

Je hebt 5 kansen dat t min of meer werkt zoals je verwacht, maar ook 1 kans dat je jezelf door je kop schiet...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Check! Bedankt voor de info, zal misschien eens test draaien met verschillende opstelling (terugslagklep oa) van de afzuigers!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Antwoord van scirocco is juist, ik was uitgegaan van het punt dat beide afzuigers draaide,

dus met terugslagklep, eigenlijk liever sowieso eigenlijk niet.

Kun je geen tweede afzuig maken ofzo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat kan maar lijkt gedoe aan het raam met 2 uitlaten.

 

 

Dus als ik het Goed begrijp zou dit geen problemen moeten geven :

 

Beide afzuigers continu aan

Beiden met filter natuurlijk.

Afzuigers op y stuk van 125 die verloopt naar 200 (waar beiden dus samen komen) naar buiten toe ?

Continu druk op beiden en y stuk verloopt naar 200 ivm weerstand als beide op volle kracht werken.

 

Thanks! Kast is trouwens bijna klaar,nog een deur en wat folie aan de buitenkant en op de vloer die ik nog moet halen, en de ventilatie installeren en dan kan ik starten!

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is dus 2 afzuigingzn geworden, 2 filters, en 2'slangen eentje naar buiten en 1

Die binnen uitblaast tot de zomer komt ofz!

 

Resultaat airflow is geniaal en zo stil ik hoor enkel de mengventilator die ik toch niet altijd aanheb door dat er toch nog een extra clipfan inzit

 

Bedankt dames en heren ik ben bijna een tevreden man!

Bijna.... Ik wil voor de volgende kweek een hok maken volledig in hout en of gyproc?

Meningen hierover of tips ten zeerste welkom zowiezo denk ik een topic te maken over de bouw ervan :)

 

Ik ken niets van materialen of bouwstoffen .

Handig ben ik wel maar weet totaal niet wat er op de markt is en wat courant word gebruikt in onze hobby :) Thanks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is dus 2 afzuigingzn geworden, 2 filters, en 2'slangen eentje naar buiten en 1

Die binnen uitblaast tot de zomer komt ofz!

 

Resultaat airflow is geniaal en zo stil ik hoor enkel de mengventilator die ik toch niet altijd aanheb door dat er toch nog een extra clipfan inzit

 

Bedankt dames en heren ik ben bijna een tevreden man!

Bijna.... Ik wil voor de volgende kweek een hok maken volledig in hout en of gyproc?

Meningen hierover of tips ten zeerste welkom zowiezo denk ik een topic te maken over de bouw ervan :)

 

Ik ken niets van materialen of bouwstoffen .

Handig ben ik wel maar weet totaal niet wat er op de markt is en wat courant word gebruikt in onze hobby :) Thanks

 

Ik heb een houten frame gemaakt van 44x44mm vuren balken, aan beide kanten gipsplaten (12mm dik, 60cm breed) en glaswol isolatieplaten. Heb het topic uit de bouwdoos als basis genomen en daar mn eigen formaat en aanpassingen aan gedaan. Plafond trouwens hetzelfde maar dan met plafondplaten, vloer van hout. Ik vond het fijn werken, waar je in het ontwerp ff over na moet denken is waar de zware dingen komen te hangen. Dan zorg je dat je daar in ieder geval balken hebt (filter, softbox etc.). Daarnaast is t heel makkelijk om gaten etc te maken in je gipsplaten met de decoupeerzaag/gatenboor voor slangen en kabels enzo. Klimaat en geluid is heel goed te controleren!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...