Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
sok

Onderlinge Afstand/overlap Lampen

Recommended Posts

Mede botanisten,

 

Ik heb recent een mooi hokje gebouwd en het loopt wat mij betreft allemaal ontzettend gesmeerd, alleen ik ben er nog altijd niet helemaal over uit of ik wel de juiste afstand tussen de lampen heb zitten.

 

Ik heb ze horizontaal hangen, en heb precies dezelfde afstand tussen de 2 lichtbronnen (dus echt de natriumbuizen), als tussen de lichtbronnen en de wanden, dat gaat in beide gevallen om ruim 40cm. Toch heb ik het idee dat het in het midden iets leger blijft en de takken meer de neiging hebben gehad om te strekken, ondanks het nodige buigwerk.

 

Het gaat overigens om 2x 400 watt. Is daar een gouden stelregel voor? Hier zijn 2 foto's ter verduidelijking:

 

Zo donker is het onderin trouwens niet in het echt hoor :lol:

 

gallery_38480_17031_1364272.jpeg

 

gallery_38480_17031_28093.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker een mooi hokje! Volgens mij zijn de lampen in de breedte efficiënter mijn 600watters heb ik in een soortgelijke situatie een kwartslag gedraaid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks heren voor zowel het meedenken als de fijne woorden, ik ben er ook wel erg blij mee kan ik jullie vertellen.

 

Dat belichtingsvlak is me bekend. Daar heb ik m'n hok ook op aangepast (90x160). Ik vraag me dus inderdaad ook af of ze een kwartslag gedraaid eventueel beter uit zouden komen. Dat betekent namelijk dat de bulb dan wel 90cm in lengte moet beschijnen ipv 80cm zoals het nu is. Omdat de orcafolie praktisch alles reflecteert, dacht ik dat die onderlinge verhouding zo wel goed zou moeten zijn. En het is wel handig ophangen aan zo'n oude tentstok :D.

 

Het is misschien ook marginaal hoor, maar ik sta altijd open voor verbetering en elk procentje weegt mee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als elk procentje meeweegt zou je ze beter kunnen draaien volgens mij. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Draai de lampen maar een kwart slag. En vergelijk de lichtopbrengst richting het verste punt. Dan kom je op de meest vreemde stand uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwartslag draaien geeft beste overlap maar of dat nou veel extra grammen gaat opleveren denk ik niet.

 

Wel mooi hokkie sok!

 

Gr,

 

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee dat weet ik ook niet, maar Sok zegt zelf dat elk procentje meeweegt en dan vermoed ik dat een kwartslag draaien beter is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank WR en Worm

 

Ja een procentje moet je ook weer niet te letterlijk nemen, het is uiteraard in afweging met het gemak hoe het nu hangt. Misschien is er zelfs weer teveel overlap zodra ik ze in de breedte hang, want dan zitten ze vrijwel tegen elkaar aan en kan daarbij de warmte er moeilijk onder vandaan

 

Ik ga het sowieso even proberen, want ik registreer hoe dan ook wat minder dichtheid tussenin.

 

Misschien had ik het ff moeten vragen voordat ik ging bouwen, want het hok kon eventueel nog wel wat breder :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je ze zo laat hangen zou ik absoluut de fittingen naar de buitenzijde brengen

niet in het centrum houden,

ik zou ze wel in de lengte houden je kunt je kap eventueel wat schuin hangen zodat je licht eerder op de wand valt dan op je looppad

de wand reflecteert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is geen sprake van een looppad weetje, het is gewoon een kast waarin alle zijden gelijkwaardige reflectie hebben.

 

Zouden die fittingen daar in het midden veel tegen houden ja? Ik vond het wel makkelijk om de kabels naar boven te trekken op deze manier, maar daar zou wel eens iets in kunnen zitten.

 

gallery_38480_17031_415019.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, je schijnt nu je optimale lichtvlak (top van de lamp, direct op de muur,(zie 2e foto lichtcircel op de muur)

dus dat licht kan alleen nog nuttig worden als het gereflecteerd wordt

anders om gehangen schijnt het direct op je gewas.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi hokje.

 

Heb ook even lopen stoeien met hoe de lampen nu het beste kunnen hangen in mijn 120W & 150W (2x IR):

- In de breedte geeft het in het midden een behoorlijke overlap wat voor toppen teveel kan zijn (s5 blijft maar foxtailen).

- Zoals jij ze hebt hangen teveel verlies door een dead spot in het midden.

- Zoals Weetje aangeeft een hele dikke overlap in het midden, mogelijk ook een hotspot, weinig verlies via de wanden.

 

In lijn hangen geeft mogelijk een beter resultaat :search:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou ze ook een halve slag omdraaien denk ik, dus met de fittingen aan de buitenzijde.

De orca folie zorgt wel dat de planten aan de buitenkant onder de fitting voldoende licht krijgen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan denk ik dat dat 'm gaat worden. Ik kan enig teveel aan overlap wel compenseren door de lampen weer wat verder uit elkaar en iets dichter naar de wand te hangen.

 

Er wordt net week 4 ingeluid, dus daar kunnen de dames mooi van profiteren op een cruciaal moment!

 

Thanks voor het meedenken weer!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat uit elkaar hangen is psies wat ik nog wou roepen.

ZeM0p

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...