Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Spongepot

Een Plant Met Een Korte Groeitijd En Een Korte Bloeitijd?

Recommended Posts

Hallo iedereen,

 

Ben op dit moment met mijn huidige kweek bezig, die voornamelijk bestaat uit Cheese planten (huismerk van wietzaadjes.nl). Nu staat dat dit een mix is tussen Indica en Sativa, hoewel ik voornamelijk de Indica genen terug herken. Lekker klein en kerstboom-struikig. Niets mis mee natuurlijk. Wel anders natuurlijk dan sativa's die ik hiervoor heb gehad, die gelijk de hoogte in sprongen. Nu lees ik dat je indica planten langer dient voor te groeien (als je beetje een chille opbrengst wilt hebben) dan sativa planten. Ook lees ik dat een indica plant 'gemiddeld' nog 2-3 weken lang doorgroeit wanneer je ze op 12/12 zet, en een sativa plant nog circa 5 weken doorgroeit nadat je ze op 12/12 hebt gezet (correct me if i'm wrong).

 

Nu lees ik op de meeste sites hoelang de bloeitijd van een plantje is, echter ben ik meer benieuwd naar de groeitijd. Ik snap uiteraard dat dit voor iedereen anders is en om die reden niet vermeld kan worden op de websites. Met de Indica planten ben ik gemiddeld 3 weken lang aan het voorgroeien (met een bloeitijd van 7 weken), waarbij ik met een sativa maar 1 week hoef voor te groeien, maar ruim 9-10 weken bloeitijd nodig heeft. Hoe je het ook went of keert, ik blijf gemiddeld (in mijn persoonlijke geval) steeds uitkomen op een totale kweektijd van 10-11 weken. Nu snap ik dat de bijdehante lezer kan antwoorden met 'je kan een indica ook 1 week voorgroeien hoor'. Dan zou ik als antwoord geven 'Duhhhh, maar ik hoef geen sprietje'. Met 3 weken een indica voorgroeien zul je denk ik wel een beeld hebben hoe groot ze zijn voordat ik ze op 12/12 zet. Of een sativa na 1 week voorgroeien.

 

Nu is mijn vraag afgaande op mijn inleiding van bovenstaande tekst: bestaat er een soort/plant waarbij je de groeitijd van een sativa plant kan hanteren en de bloeitijd van een indica? Zodat je (1 week voorgroei + 7 weken bloeien) in 8 weken klaar kan zijn? Autoflowers indoor vind ik maar niets, maar lees steeds meer over hybride planten en dit heeft mijn interesse gewekt. Echter vind ik het maar lastig beoordelen, gezien er nergens wordt vermeld welke plant 'relatief' een korte groeiperiode nodig heeft, gezien dit voor iedereen uiteraard anders is. Het zou natuurlijk fijn zijn als ik een soort kan vinden die ik maar 1 week hoef voor te groeien en daarna maar 7-8 weken bloei nodig heeft, maar geen sprietje wordt met een lage oogst. Bestaat dit soortje? Of ben ik met deze vraag een beetje op m'n achterhoofd gevallen? :punk:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het blijft altijd een compromis.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kom bijvoorbeeld het volgende tegen:

https://www.wietzaadjes.nl/jamaican-dream-eva-female-seeds/

 

Er staat dat het voornamelijk sativa genen heeft. 6-7 weken bloeitijd (tot nu toe vind ik de indicatie die wietzaadjes.nl geeft best accuraat).

Als ik deze soorten na 1 week op 12/12 zet, zou ik in theorie in 7-8 weken helemaal klaar kunnen zijn toch? Of mis ik iets..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat ook veel om ervaring en of je een goeie of slechte stek hebt.

Als je naar genetica kijkt zou Top44 het snelst klaar moeten zijn. Ik heb er zelf wel ooit 8 weken over gedaan om dat soortje mooi te laten afbloeien

De naam is afgeleid van de korte bloeiperiode van de plant van iets meer dan 6 weken (44 dagen).

Edited by Topjuh
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikzelf doe niet aan stekken, maar kweek uit zaad :)

Top44 heb ik hier op het forum al een paar keer voorbij zien komen. Zeker een interessant soortje. Vraag me echter nog steeds af of ik (in hypothese) met deze plant (https://www.wietzaadjes.nl/jamaican-dream-eva-female-seeds/) in 7-8 weken klaar kan zijn als ik 1 week voorgroei en niet met een sprietje eindig? (even in theorie ervan uitgaande dat de plant in een uitstekende situatie wordt gekweekt).

 

Ervan uitgaande dat elke -bijna- pure sativa gelijk de hoogte in schiet, zoals ik dat met amnesia b.v. gewend ben? Of zijn er ook sativa planten die een klein struikje blijven, zoals een indica, en alsnog een langere voorgroei nodig hebben? De ak47 schijnt namelijk ook een 'voornamelijke sativa' plant te zijn, echter blijft het een klein struikje (heb er 1 in mn tent zitten). M'n Cheese planten daarentegen (die volgens mij minder sativa zijn als de ak47) groeien een stuk sneller. De ak47 ziet er overigens ontzettend gezond uit. Lekker mooi donkergroen en komt niets tekort.

 

En ik neem aan dat de 5 weken dat een sativa na 12/12 nog doorgroeit, berekend is in die 6-7 weken bloeitijd? :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een zaadplant zal pas gaan bloeien als ze een bepaalde mate van volwassenheid heeft bereikt. Meestal zo'n beetje 3 weken na het boven komen zie je de eerste okselhaartjes. Ook al zet je ze gelijk op 12/12 dan nog kost een kweek je 11 weken omdat je de eerste 3 weken als groei weken moet rekenen. Ik start áltijd op 12/12 met mn zaadjes (cheese van spliff ) en ben ook altijd 11 weken bezig van geboorte tot oogst.

Wil je binnen 8 weken plukken moet je stekken pakken en gelijk op 12 uur zetten. Die gaan wel gelijk bloeien maar blijven klein op die manier.25 per m2.zou je er dan moeten zetten ongeveer.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een zaadplant zal pas gaan bloeien als ze een bepaalde mate van volwassenheid heeft bereikt. Meestal zo'n beetje 3 weken na het boven komen zie je de eerste okselhaartjes. Ook al zet je ze gelijk op 12/12 dan nog kost een kweek je 11 weken omdat je de eerste 3 weken als groei weken moet rekenen.

 

Ik ben nog lerende, dus ben erg blij met alle info. Ik ben nog blijer met wat je hierboven schrijft. Begrijp ik goed dat ik eigenlijk voor niets 3 weken lang mn indica zaadjes laat voorgroeien onder 18/6 (en ze daarna nog 2-3 weken doorgroeien) en ik de dames eigenlijk net zo goed gelijk op 12/12 kan zetten, omdat ze sowieso eerst 3 weken nodig hebben? Zullen ze na die 3 weken 'volwassenheid' daarna nog eens 2-3 weken verder groeien? (zoals je dat dus na het omschakelen van de klok gewend bent?).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het komt uit de lengte of uit de breedte,

snelle soorten brengen nooit meer op.

 

Wil je liever zeven keer per jaar op nieuw beginnen?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sneller gaan is zelf stekken maken en zorgen dat je veel goed gewortelde en al aangeslagen stekken klaar hebt staan op het moment dat je oogst. Zet er dan meteen veel neer per m2 en zet ze snel in bloei, wat spintmaster ook al zegt. Waar je op kweekt maakt ook uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@smellowmellow: jezus, that's one big bush men! denk dat de mijne even een schop onder zn kont moet krijgen zo.

@foolonthehill: als snelle soorten niet meer opbrengen, zal ik het uiteraard houden op hoe ik het nu heb. hoe ik het nu heb, ben ik qua opbrengst erg tevreden over :)

@twiet: bedankt voor je antwoord!

 

Ben trouwens nog wel benieuwd naar het 12/12 verhaal van spintmaster. zou me een hoop schelen als ik gelijk op 12/12 kan beginnen (met zaad) en ik dezelfde lengtes met mn planten bereik, zoals ik nu doe met 3 weken voorgroeien op 18/6 (+3 weken doorgroeien).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je goeie stekken hebt leveren die veel meer op dan zaad planten in een korte tijd.

Ik heb echt veel geprobeert. Stekken, zaad, zand earo.

Enige voordeel aan zaadjes is dat je geen insecten erbij krijgt en niet afhankelijk bent van de stekkenboer.

Maar toch koop ik liever stekken omdat ik simpelweg meer opbrengst heb na 8 weken. En dat met een haze. Na 9 weken draai ik bijna 1 op 1. Met 10 dagen voorgroei.

15 x 12 liter per 600 watt op aarde.

Als het je om opbrengst gaat zou ik zeggen, ga opzoek naar goeie haze stekken.

 

Heb een paar keer meegemaakt dat dure zaadjes minder opleveren dan de goedkopere.

heb ooit eens 5 verschillende soortjes in 1 tentje laten groeien en de goedkoopste zaadjes deden het het best. Dat was toen skunk van weedseedshop.

Ik heb alleen al heel lang geen zaadjes meer besteld daar dus ik weet niet of ze die nog verzenden in grote hoeveelheden.

12/12 met zaad zou misschien nog wel gaan idd. Maar ik laat de planten altijd groeien tot de blaadjes elkaar bijna raken

Edited by Topjuh
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hanteer een simpele methode. 2 weken voor ik oogst doe ik 10 zaadjes in kleine voorgroeipotjes. Deze zet ik in een propagator onder 250 watt hps gelijk op 12 uur. Na 2 weekjes oogst ik mn 7 planten onder de 600 watter en gaan de 7 mooiste van de nieuwe lichting in 25 liter potten onder de 600 watt. Die 7 vullen met gemak mn tentje(120 bij 120 cm.). Op die manier kan ik na 9 weken weer knippen. Laatste paar keer steeds spliff cheese gezet want die bevallen uitstekend. Ze worden gemiddeld een meter bij mij. Die 250 watter hangt in dezelfde kamer als waarin mm tent staat. Kamer is licht dicht gemaakt. Je kan uiteraard ook gelijk in je grote potten inzaaien en op 12 uur starten maar dan ben je 11 weken bezig. Laat je ze te lang in de kleine potjes(3 weken of langer) worden ze geremd in hun groei en blijven ze te klein. Als je direct op 12 uur start moet je de gang erin houden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@topjuh: ik sta zeker open om eens met stekken aan de gang te gaan. ik zou alleen echt niet weten waar ik die vandaan moet halen. ik ben nogal discreet in wat ik doe. de enige manier om aan stekken te komen is om eens rond te vragen. en zo paranoide als ik in dit geval ben, durf ik dat niet aan haha. maar het lijkt me zeker eens vet om te proberen.

 

@twiet: die link he.. ohh die link.. alsof de bodem onder m'n voeten wordt weggeslagen.. ik heb nog niet eens de helft gelezen en ik loop al te kwijlen.. dit is informatie waar ik erg blij mee ben!! ik ga m'n volgende kweek de 12-12 methode gelijk toepassen. als dit lekker aanslaat bij me, scheelt me dat aan alle kanten. stroom, apparatuur slijtage, temp. warmte en ga zo maar door. ik ga voor de andere helft eens goed zitten. :popcorn:

 

@spintmaster: ik ga maar eens een propagator bestellen :) en een meter zeg je.. na 9 weken.. dat is niet verkeerd.. not bad at all!

als ik dus gelijk op 12/12 begin, moet ik de gang erin houden. betekend dit dan vaker overpotten? ik doe ze nu namelijk eerst in een kleine jiffy pot (8x8cm) en pot ze daarna gelijk over naar 18 liter. heb gemerkt dat ze in de 18 literpot de eerste 5-7 dagen moeizaam op gang komen. wellicht nog daartussenin een keertje overpotten? in een 5 literpot ofzo?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staat hier op wietforum ook nog een leuk verslag van Atmosphere over de 12/12 methode. High speed growing met zaden is geloof ik de topic titel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die topic van Atmosphere is belangrijk leesvoer, op icmag heb ik ook een topic van hem gelezen. Wat ik begrepen heb is dat als je 12/12 met zaad goed wilt doen er een aantal belangrijke punten zijn die je goed moet kennen. En ook dat je een berg zaadjes nodig hebt want je zet er veel neer per m2.

 

Als je met stekken wilt werken moet je zelf stekken maken.

Edited by Twiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

@topjuh: ik sta zeker open om eens met stekken aan de gang te gaan. ik zou alleen echt niet weten waar ik die vandaan moet halen. ik ben nogal discreet in wat ik doe. de enige manier om aan stekken te komen is om eens rond te vragen. en zo paranoide als ik in dit geval ben, durf ik dat niet aan haha. maar het lijkt me zeker eens vet om te proberen.

 

@twiet: die link he.. ohh die link.. alsof de bodem onder m'n voeten wordt weggeslagen.. ik heb nog niet eens de helft gelezen en ik loop al te kwijlen.. dit is informatie waar ik erg blij mee ben!! ik ga m'n volgende kweek de 12-12 methode gelijk toepassen. als dit lekker aanslaat bij me, scheelt me dat aan alle kanten. stroom, apparatuur slijtage, temp. warmte en ga zo maar door. ik ga voor de andere helft eens goed zitten. :popcorn:

 

@spintmaster: ik ga maar eens een propagator bestellen :) en een meter zeg je.. na 9 weken.. dat is niet verkeerd.. not bad at all!

als ik dus gelijk op 12/12 begin, moet ik de gang erin houden. betekend dit dan vaker overpotten? ik doe ze nu namelijk eerst in een kleine jiffy pot (8x8cm) en pot ze daarna gelijk over naar 18 liter. heb gemerkt dat ze in de 18 literpot de eerste 5-7 dagen moeizaam op gang komen. wellicht nog daartussenin een keertje overpotten? in een 5 literpot ofzo?

 

Ik start op 9×9 potjes met light mix en pot ze 1× over naar 25 liter potten met light mix.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die topic van Atmosphere is belangrijk leesvoer, op icmag heb ik ook een topic van hem gelezen. Wat ik begrepen heb is dat als je 12/12 met zaad goed wilt doen er een aantal belangrijke punten zijn die je goed moet kennen. En ook dat je een berg zaadjes nodig hebt want je zet er veel neer per m2.

 

Is helemaal niet nodig zoveel per m2. Zet ze op grote potten en geef ze de ruimte en ze groeien je hut vol. Wat ik al schreef, met 7 25 liter potten is mn tent altijd weer rammetje vol met de 12/12 methode.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekken zelf maken heeft de meeste voordelen vind ik, je leert de planten goed kennen en hebt nooit hermafrodieten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enige waar ik nog niet uit ben is: als ik de 12/12 methode hanteer, hebben ze dus eerst ongeveer 3 weken nodig om 'volwassen' te worden. Gaan ze na die 3 weken gelijk in de bloei? Of begint na die 3 weken 'het (fictieve) moment' van de schakelklok omzetten van 18/6 naar 12/12, waarbij de planten daarna nog 2-3 weken doorgroeien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep. De eerste drie weken kan je zien als groei en dan volgt eigenlijk pas de omschakeling naar bloei. Ze groeien daarna nog drie weken door in een hoger tempo als in de eerste weken. In totaal zijn ze dus ongeveer 6 weken aan het groeien. Dan zitten er witte pluizebollen in en gaan ze pas echt toppen maken en is de groei eruit. Dit is wel een beetje soort afhankelijk maar een redelijke richtlijn als je een gangbaar soortje neerzet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staat hier op wietforum ook nog een leuk verslag van Atmosphere over de 12/12 methode. High speed growing met zaden is geloof ik de topic titel.

 

Bedoel je deze link: https://www.icmag.co...ead.php?t=51760

Die link bedoelde ik, op ic-mag, als je de eerste 10 pagina's van die topic doorleest heb je de belangrijkste info wel binnen.

 

Spintmaster bedoelde deze topic, hier op wietforum.

 

Volgens Atmosphere verschijnen de eerste bloemen rond dag 15/16, bij de mannetjes iets (2) dagen eerder als bij de vrouwtjes. Hierdoor kun je met gewoon zaad werken en de mannen op tijd weghalen. Maar goed, lees die twee topics eens aandachtig door. SpeesCees kun je ook mailen trouwens, hij geeft graag antwoord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...