Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Knakie blind

Hoe Het Beste Trips In De Mapito Te Bestrijden?

Recommended Posts

boef , voeg je bij elke eb vloed beurt chloor toe?

wat voor chloor gebruik je (waar haal je dat), welke dosis hou je aan ?

heb je dit uit de tuinbouw , of ben je gewoon gaan proberen.

 

ik kwam nog een interessant artikel tegen waarbij chloor word ingezet tegen Botrytis cinerea (veroorzaakt toprot).

http://www.kennislink.nl/publicaties/schone-rozen-zonder-schimmel-dankzij-chloor

 

Beetje laat antwoord.

 

Ik gebruik zwembad chloor. En voeg ongeveer 1,5 ppm toe. Kan ook stuk hoger maar zelf nog nooit gedaan.

Voeg het niet elke keer toe hoor. Af en toe.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil nu voor de 1e keer op mapito gaan kweken, is het verstandig om alles in mn bad te gooien en dan goed te spoelen of weken en met of zonder voeding?

Vrijdag komen mn nieuwe baby's en wil ik mapito klaar voor gebruik hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou het niet in je bad gooien.

 

Als je het wil spoelen gewoon in je hok en weg pompen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sommigen wateren het in met alleen water en enzymen heb ik gelezen. Echter moet je de mapito niet in de badkuip doen maar in de potten of kratten welke je vervolgens natspuit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou het niet in je bad gooien.

 

Als je het wil spoelen gewoon in je hok en weg pompen.

 

Waarom niet in bad?

 

In mn tent ben ik nu nog aan het drogen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat je restzouten in je water krijgt die de ec omhoog brengen. Zelf heb ik de laatste keer de potten onder de douche gezet en de badkuip gevuld met water en een lading voeding tot de ec correct was. Hiermee heb ik de potten ingewaterd, zo'n 20 liter per 11literpot. Later las ik dus dat er ook kwekers zijn die dit zonde voor de voeding vinden - wat ik ook vind - en inwateren met water en enzymen. Die methode spreekt mij wel aan.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee je moet de rfx-1 wel inwateren, maar of je dat met water en enzymen of water en voeding doet is een keuze die je zelf moet maken. Het meeste spoel je weg bij het inwateren en de plantjes nemen de eerste paar dagen toch nauwelijks wat op. Daarom zit ik er sterk aan te denken de volgende keer met alleen water en enzymen in te wateren. Misschien kan je de rfx-1 ook simpelweg onder de douche zetten en spuiten maar met alleen schoon water. Voordat de planten goed en wel zijn aangeslagen krijgen ze de eerste voedingsbeurt alweer waarmee je de waarden opnieuw reset.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

zonde voor de voeding?

 

wat een kruideniersmentaliteit :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De voeding geef ik liever aan de planten dan aan de ratten in het riool. De nieuwe rfx-1 gewoon onder de douche natspuiten lijkt mij het beste, stekken er in en na een paar dagen beginnen te voeden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan gooi je t restant toch gewoon in de tuin over t grasveld? Heb laatst ook alle restanten minerale voeding mee naar huis genomen en gebruikt als voeding voor t grasveld en de bloembakken en borders

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien spoel je 15 euro aan voeding door je riool, maar zie dat maar als een betaling voor de juiste startwaarden.

 

als je nieuwe stekken slecht aanslaan of snel vergelen dan is na 2 weken opnieuw beginnen een veel grotere schadepost.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat me niet om die paar centen maar simpelweg om de efficiëntie. Volgens mij worden de waarden wel gereset bij de eerste voedingsbeurt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rfx vers lekker spoelen met alleen maar water jongens.

Water zonder voeding is VERGIF in een inert medium, dat lesje hebben we allemaal toch wel een keer geleerdt?

 

Na inwateren/spoelen met alleen maar water krijg je er geen voeding meer in de 1e paar beurten, geeft niks ze hebben toch niks nodig was de redenatie meen ik?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het was maar een vraag beste Lostchild, maar aan je reactie te oordelen heb je liever dat zulke vragen niet gesteld worden.

 

Nog maar een keer dan: waarom wateren sommigen in met alleen water en enzymen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op hydro is kraanwater toch vergif? Dat lees ik tenminste overal.

Ben natuurlijk geen hydrokwekert, maar t lijkt mij toch wel handig dat je in ieder geval iets van voedingsstoffen in je medium stopt.

Je hoeft niet gelijk ec 2.0 erin te kieperen, maar zorgen voor wat bouwstoffen zodat de plant aan t werk kan ipv doodgehongerd word...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee waarom ze dat doen.

Ik heb anders geleerd en mogen ervaren met NIEUW inert medium.

 

Doorspoelen met combi van water en enzymen kan wel als je potten knallen vd voeding aan einde vd kweekmaar hoe je daarna weer je medium goed (dat wil dus zeggen gebalanceerd qua voedingstoffen aandeel) op EC krijgt weet ik niet, denk dat je best gele stekken zult hebben in het begin op dat op die manier doorgespoelde.

 

Pas na heel veel spoelen zal de EC weer een beetje goed komen, hier was het wel zo en ik baalde enorm dat ik die liters zo het riool in kon kieperen, goed voor de omgeving :thumbsdown:

 

Ik zou bijna zeggen.. ik ga het voor je testen ware het niet dat ik weet wat het gevolg is en sinds een harde leerschool pas waar het op inwateren met alleen water aan komt (want die enzymen doen echt geen wonderding ofzo) :innocent:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zal ik het maar niet proberen, vandaar de vraag. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fijn dat mijn topic toch nog ergens goed voor is, dus daarom ook maar een reactie van mijn kant.

 

Spoelen met alleen kraanwater heeft als nadeel dat na de spoelbeurt de mapito vol zit met vocht dat een stek niet echt lekker vind.

 

Niet alleen de ec maar met name de Ph is dan een probleem. Die is veel te hoog waardoor er paarse steeltjes komen. Voordat je de Ph en Ec weer op orde hebt, na een aantal waterbeurten, ben je al de sjaak. Slechte start en dus ook een onderontwikkelde plant met als gevolg een tegenvallend eindresultaat.

 

Ik spoel mijn 18 liter potten met Ec 1.2 a 1.3 en een Ph van 5.5, dit doe ik 2 minuten per pot, enig geduld is dus vereist, wellicht dat 1 minuut ook voldoende is. Daarna de dames erin en inwateren met ec van 1.3-1.4 waarbij ik een beetje Mam gel, bevat veel stikstof, toevoeg. En voila de dames hebben het naar hun zin.

 

Daarna na 3 a 4 dagen toch al vloeden met ec 1.3 a 1.4 en nogmaals een beetje mam gel erbij en na deze voedingsbeurt gaan ze echt als een speer :spliff:

Edited by Knakie blind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...