Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bruinevingers

Tensiometer Leuk En Aardig.

Recommended Posts

Maar ik heb een grote bak (150 bij 150 bij 30), in wat voor straal meet die tensio meter de vochtigheid?

 

Ik had onlangs water gegeven. De tensio meter vroeg om meer. (alles was redelijk vochtig!)

 

Bij een waarde van 140 op de meter, schenkte ik wat water alleen rondom de meter (nog geen halve liter, want ik vertrouwde het niet). Binnen het uur stond ie op 50.

 

Ja zo kan ik het ook natuurlijk :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hangt er vanaf hoe ver het water kan gaan door je grond. Als je veel water geeft kan het water verder "reizen" voordat het vastgehouden wordt.

 

Ik ben ooit met zelfemaakte tensiometers bezig gweest en bij een test had ik er een heel stel naast elkaar gezet:

gallery_37858_15776_36956.jpg

 

Daarbij ging het water maar 10 a 15 centimeter zijwaarts door de grond. Al was dat wel op basis van een wat kleinere hoeveelheid water.

 

Je moet met die dingen dus wel zorgen dat je het water goed verdeeld over de aarde, maar dat is voor de wortels ook beter.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar in die zin maakt het dus niet uit of ik mijn tensiometer in de zijkant van de bak plaats of in het midden?

 

Misschien moet ik er maar anders 5 plaatsen in een kruis ofzo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denkl dat het wel handiger is om de tensiometer een beetje van de kant af te zetten, want als het ding zeg maar een bereik van 10 a 15 cm heeft dan kun je dus beter ook zoiets uit de kant blijven voor maximaal meetbereik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus.........tensio max. 10cm bij de wortelkern vandaan en niet tot helemaal onderin de pot drukken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze ook en mijn mening is dat tensiometers leuk voor referenties zijn, maar je kan er absoluut niet op vertrouwen. Het water verdeel je het beste door de planten via de onderkant water te geven. Ik gebruik de meters nauwelijks nog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit te denken om in me nieuwe bak wat dikke pvc pijpen te steken tot aan de bodem. En dan water in die buizen te gieten. Als het goed is zo dan het water van onderaf moeten komen correct? Of gaat dat niet werken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan er een drainageslang inleggen

 

Kijk eens bij aardebak maken ofzo bij de bouwdoos, daar iemand die een soort bouwverslagje heeft gemaakt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je het water goed verdeelt dan heb je best wat aan een tensiometers, maar in een grote bak Is dat wel lastig. Van onder water geven zou helpen.

 

Drainage buizen kan ook, maar OK vraag me af of het dan echt overal even vochtig wordt. Lijkt me toch dat je verschillen krijgt tussen vlak onder zo'n buis en tussen de buizen. Maakt voor de planten wellicht ook niet zoveel uit, maar qua tensiometers waarde zal het toch verschillen lijkt me.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb op een aardebak van ongeveer 1.20x1.50x0.50 gekweekt, daarin had in in de midden van de bak 2 tensiometers geplaatst.

Met van boven af water geven werkte dat perfect.

Enkel moet je voor het watergeven wel even ruim de tijd nemen om het water goed overal te laten intrekken.

Ook de tensiometers moeten even de juiste waarde weer vinden.

Wat wel verstandig is, maar dat heb je gemerkt, dat je tijdens het watergeven goed rondom de tensiometer water geeft zodat het daar niet uit droogt en de meting niet meer klopt.

Ook proberen te zorgen dat de aarde overal gelijk/vlak ligt, dan verdeeld het water (mits je elke keer tijdig water geeft) zich ook wel aardig gelijkmatig.

 

Wat ik niet had, maar wat ik wel aan zou raden, is om ook een lange Blumat tensiometer te nemen om op het diepste punt ook de vochtigheid te kunnen meten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, inderdaad ook belangrijk om zeker af en toe ook de plek van de tensiometer goed nat te maken, Die dingen willen nog wel eens "los" komen en dan kloppen de metingen niet meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi bruine

Beter wat je zelf al zei gewoon je planten leren lezen en een ferto meter is geen toegevoegde waarde net als een tensio in een grote bak.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een fertometer heeft vooral zin als je zelf de grond/voeding mengt. Of als het allemaal mis lijkt te gaan en je het spoort bijster bent of het nou overvoeding of ondervoeding is. Zeker bij bio-kweken wil dat nog wel eens gebeuren omdat er van alles in de grond zit wat moet oplossen/afbrekenen dat dat dan soms niet of juist te snel gebeurt. Dat zie je zelfs (of vooral?) bij de ervaren kwekers wel mis gaan.

 

Het werkt beter dan planten lezen, want dan loop je doorgaans toch al een week achter de feiten aan. Zeker als beginnende kweker is dat planten lezen ook niet iets wat je altijd even makkelijk doet. Even een groen ledje geeft dan wel vertrouwen.

 

Echt nodig is het niet, maar het kan wel wat extra gemak geven. Heb er in mijn begindagen wel profijt van gehad, maar nu gebruik ik het ding alleen nog een enkele keer in de moestuin.

 

Je kunt prima zonder, maar ik hou wel van wat techniek om het leven te veraangenamen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...