Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

robje

Bladprobleem - Wie Herkent Dit

Recommended Posts

Hallo,

 

ik ben een echte beginner en gestart met 5 Super skunk autoflowers in potten en deze in eerste instantie buiten gezet.

Hier zijn ze kletsnat geworden tijdens een hoosbui.

Op dag 20 besloten een kleine tent te kopen: 60x60 en een ledlamp 180W Spectrabox Pro-IV.

2015 08 18 19.56.42

 

De plantjes hebben steeds last gehad van strekking ook in de tent .

Na 30 dagen begonnen sommige bladeren bruine puntjes te krijgen wat snel erger werd.

Typisch is dat de meeste bruine bladeren "in het midden van deze 4 potten zijn" en niet de meest jonge blaadjes maar de laag daar onder.

2015 08 30 15.34.39

2015 09 05 23.45.28

 

De lamp hangt op zo'n 30 cm boven de planten en dat zou volgens de fabrikant zelfs veel korter mogen zijn.

Ik heb standaard potgrond en ben vorige week ( Dag33 ) gegonnen met voeding van Canna (Terra Vega ec 1.2 en afgezuurd met azijn naar pH 6.0) De eerste weken hebben ze kraanwater gekregen (en regen) met pH 8 !! omdat ik nog geen meetapparatuur had.

De vochtigheid van de grond is nu wel in orde , heb nl 2 Blumat digital meters en houd nu de druk tussen de 70 en 150.

2015 08 30 15.32.07

2015 08 30 15.32.20

Omdat er maar 4 potten van 10 liter in de tent passen had ik een pot buiten laten staan.

Deze plant bleef veel kleiner (20 cm) maar kreeg wel meer nodes, kortere internodes en ziet er "beter/voller uit ".

Deze plant op dag 32 in tent gezet en binnen enkele dagen was hij net zo lang (ca 40 cm dan de anderen) .

Op dag 38 begint ook deze plant bruine puntjes te krijgen.

Bij een andere plant zijn nu ook al de jonge blaadjes wat lichtergroen dan voorheen.

 

Wie wil mij helpen / raadgeven ?

Ik heb er nog helemaal geen verstand van, wel heel veel gelezen maar kan niet een duidelijke oorzaak vinden.

 

Sinds gisteren (dag 39) de eerste bloeiverschijnselen gezien ;-)

2015 09 05 6

 

 

groeten Rob

Edited by robje

Share this post


Link to post
Share on other sites

een foto zegt meer dan duizend woorden, ik zou proberen je lamp alsinds al 10cm te zakken en kijken of ze het lekker vinden

grtz wietkop

Share this post


Link to post
Share on other sites

een foto zegt meer dan duizend woorden, ik zou proberen je lamp alsinds al 10cm te zakken en kijken of ze het lekker vinden

grtz wietkop

 

thx, foto's staan er nu ook bij

Edited by robje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt magnesiumtekort,je temperatuur is wel ok?

Boven de 30 graden is niet wenselijk,eerder 28.

Magnesiumtekort is simpelweg op te lossen met CO2 tabs van no mercy supplies

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor je reactie,

De temperatuur is 23-26 graden overdag. Savonds zakt de temperatuur niet veel.

Magnesiumtekort is ook wat ik vermoed als ik de diverse topics lees.

Hopelijk dat nog meer mensen met ervaring hun mening kunnen geven ?

Edited by robje

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk dat je medium gewoon veeeeeel te nat is (geweest), dat verklaart de strek en kan een opname blokkade geven op wortelniveau. Doordat je wortels zijn verstikt kunnen ze niet ademen en geen voeding opnemen. bladprobleem lijkt verdacht veel op een stikstof tekort, symptomen hiervan zijn dat de bladeren van onderuit langzaam lichter worden, vergelen en verdorren.

 

hier vind je wat uitleg over bladproblemen.

http://www.rollingstoned.nl/eerste-hulp-bij-bladproblemen/

 

Je moet ook niet uitsluiten dat meerdere factoren oorzaak zijn van de problemen:

- te nat medium -> gevolg verstikken van de wortels waardoor opname blokkades ontstaan

- acclimatiseren van buiten naar binnen, natuurlijk licht-> kunstmatig licht.

- PH schommelingen (van PH 8 naar PH 6, en gebruik van azijn....ik zou gewoon PH- bloei gebruiken.)

 

Magnesium tekort is het niet, dat ziet er echt heel anders uit.

 

Op al je foto's zie ik een nat medium, denk dat daar de oorzaak ligt.

 

Groet PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

klinkt aannemelijk .

Ik en zeker mijn plantjes hebben een moeilijke start ;-(

 

Hoe kan trouwens ik de pH van mijn voeding het beste omlaag brengen ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

De vergeling lijkt meer op een Kalium blokkade, door zoals Plantformer al aangaf (waarschijnlijk) te nat.

Bij een stikstoftekort heb je niet dat een deel van het blad nog gewoon groen is en een deel al helemaal geel en bruin.

Bij een stikstoftekort gaat het gelijkmatiger de vergeling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die led lamp moet echt wel hoger hangen dan 10 cm boven de planten, eerder 60 cm.

Anders blijft de footprint te klein, voor de temp hoef je het niet te doen.

Dat strekken komt door het buiten staan.

Ik denk niet dat je het lang warm genoeg gaat houden zonder bij te verwarmen.

Suc6 met je kweekje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik krijg deze week mijn 2de lamp binnen .want er komt idd te weinig licht voor 4 planten..

Stel het is Kalium of Magnesiumtekort: waarom zijn de bladeren die het meeste licht krijgen het ergste "verbrand".?

Zou niet de hele plant daar overal last van moeten hebben ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

je probleem is je led lamp gooi die maar in de vuilnisbak ik heb er nog 10 liggen van 250 wat heeft me me oost gekost toen het rode licht aan ging had ik het zelfde probleem hps erop anders kan je ze weg gooien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat er veel soorten kwaliteiten ledlampen ziijn?

probleem is er al voordat rood aan ging.

Heb jij dezelfde lamp Montesol : 180W Spectrabox Pro-IV. ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals je al kunt lezen Robje, zijn er veel meningen over. Denk dat bosrand de juiste diagnose heeft gesteld.. heb het even opgezocht..

 

Randjesziekte: Kleurverandering en afsterven, bruin worden en knisperig aanvoelen van de bladranden. Dit verschijnsel kan ook door zoutverbranding (overvoeding) ontstaan, maar bij Kalium gebrek begint dit proces over de hele bladrand terwijl zoutverbranding vaak aan de punten van het blad te zien zijn. Bij Kalium gebrek oogt de hele plant zwak, slap en ongezond.

 

Kalium tekort ontwikkeld zich als volgt:

In het begin zie je een plant die op het eerste oog gezond oogt, maar de donkergroene bladeren zijn dof van kleur. De planten zijn vaak sterker vertakt en de stengels blijven ieler. De bladranden van de jonge bladeren krijgen grijze randen die later bruin worden, afsterven en krullend verdorren. Het blad vergeelt van de rand richting de nerf en er verschijnen bruine, afstervende vlekken. De bladeren in de top krullen en draaien radiaal, hele bladdelen sterven af en oudere bladeren vallen af. Bij een groot tekort wordt de plant dof en ongezond en wordt de bloei sterk geremd.

 

Kalium blokkade door overmatig wateren is zeer aannemelijk,

Strek ook door te nat medium.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...