Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

dwarf1994

Blad Weg Halen Ja/nee?

Recommended Posts

Zat op GrowWeedEasy te neuzen en kwam dit artikel tegen over "defoliation":

http://www.growweede...iation-tutorial

 

Helaas ook geen side by side vergelijking dus die foto's zeggen dan verder weinig, maar de 2e link uit dat artikel van een andere grower geeft wel een side-by side vergelijk:

http://www.growweede...com/defoliation

 

Neem aan dat duidelijk is welke kant het meeste blad verwijderd is:

gallery_37858_16333_9516.jpg

 

en even later ziet het er dan zo uit:

gallery_37858_16333_21245.jpg

 

Zo extreem heb ik het eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd. Ik had veel minder blad weggehaald en ook pas vrij laat tijdens de bloei. Misschien deze "defoliation" technieken nog een keer proberen. Ben nou wel nieuwschierig :)

 

Wat je zeker ziet als je een cannabis plant beschadigt is dat ze daarna juist harder gaan groeien om de schade te compenseren. Het klinkt raar, maar als je topt of knakt dan zie je dat de rest van de plant zich extra gaat ontwikkelen. Wellicht dat dat met blad verwijderen ook zo werkt?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat dat een reactie is op t wegnemen van t blad. Ze vangt minder licht dus minder fotosynthese en gaat daardoor strekken op zoek naar licht.

Edited by Fl13r3flu1t3r

Share this post


Link to post
Share on other sites

En je hebt de plant gelijk ook ontdaan van alle rommel onderin, dus je hoeft niet meer te dieven in de bloeifase.

Ben wel benieuwd of er hier al iemand mee geexperimenteerd heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Strekken is het niet echt toch? De plant is niet groter geworden, maar er zit wel weer overal nieuw blad op. Zij het kleiner blad.

 

Het lijkt allemaal zo onlogisch, maar deze twee gasten doen dat dus blijkbaar altijd zo en ze zweren erbij.

 

Het jammere is wel dat die amerikanen altijd de oogst per plant als leidraad nemen. Wat kan mij het nou schelen dat er maar 28 gram van een kleine plant afkomt. Als je er daarvan meer dan 6 keer zoveel van staan als van die 6 ounce (168g) planten dan heb je in totaal toch meer oogst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het leuke is dat de andere plant weinig tot geen verandering heeft ten opzichte van de bijna kaalgesnoeide plant.

 

Maar wat het effect is denk ik, de plant heeft minder materiaal om in leven te houden plus het heeft enkel bouwstenen bovenin nodig. We weten allemaal dat een tak die kaal is onderin de groei/bloei in de toppen ten goede komt.

 

Wat het effect is op deze snoeimethode is dat het wortelvolume toeneemt daar waar het volume aan plantmateriaal afneemt. Je moet het zo zien dat de wortels minder gewicht hebben om te dragen en nu hun kracht in de toppen en in de toppen alléén te steken.

 

Een plant met veel blad vraagt ook veel energie, als je dus dit toepast is het resultaat duidelijk. In mijn ogen is dit ook alleen gezond als je plant voldoende wortelvolume heeft, dus wel planten die wat groei hebben gehad.

 

Die is helemaal wegdieven tot de bovenste internod2, of de 2 bovenste.

 

Ik heb het even vluchtig nagelezen dat artiekel en ook daar word gezegd dat het niet geschikt is voor buitenplanten en daar ben ik het denk ik wel mee eens. Indoor en outdoor verschil enorm qua belichting zoals eerder aangegeven.

 

Dieven helpt bij alles. En alles wat na 3 weken bloei nog steeds niet ontwikkeld tot een compacte top en fluf is dat verwijder ik ook nog.

Edited by HackTheSystem
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb wel degelijk t idee dat ie breder uitgelopen is. Kan dat niet anders verklaren dan n zoektocht naar licht met als eindresultaat meer uitloop met minder blad in de kern.

 

Maar misschien zie ik spoken.. :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt Hack, buiten vs binnen zijn andere principes. Alleen jammer dat sommige kwekers technieken van binnenkweek meenemen naar buiten. Vind het altijd zonde om te zien hoe sommigen hun buitenplant onderin helemaal kaal snoeien, terwijl er op de onderste 4 nodes van de hoofdstam al vlug 10 procent van het eindtotaal groeit.

De zon staat een dikke 150 miljoen kilometer van de aarde en haar licht doet er meer dan 8 minuten over om de aarde te bereiken! 1 tot 3 meter extra afstand van de bovenste top tot onderin de plant is echt te verwaarlozen voor zo'n krachtige lichtbron.

 

Hoe komt het dan dat onderste takken buiten minder ontwikkelen? Bij wietplanten zijn de toppen dominant, dwz dat de hoofdtop en elke top van de zijtakken hormonen uitsturen naar lager gelegen delen om daar de groei te remmen. Als je nu van in het begin die dominantie doorbreekt dan zal de plant in de war geraken, hormonen herverdelen en lager gelegen delen beter laten ontwikkelen. Dominantie verbreken we door bvb te toppen / FIM'en of de takken van de onderste 4 nodes mooi normaal naar boven te laten groeien en de takken op de nodes daarboven horizontaal te trekken met LST. Eens alle toppen op min of meer gelijke hoogte zijn dan zijn alle toppen voor de plant even "belangrijk" en zal ze deze voorzien van evenveel voeding enz.

Ik persoonlijk snij buiten enkel onderste takken weg als ze veel te dun zijn in verhouding tot de hoofdstam (dus te weinig mogelijkheden tot efficiënt voedingstransport) of als ze veel te kort zijn in verhouding tot takken erboven.

 

Indoor heeft de plant doorgaans te veel blad om er efficiënt gebruik van te maken. Licht is minder fel, gaat minder diep tot onderin, is van een minder juist spectrum en de ruimte is eerder beperkt (planten krap op elkaar), neem daar nog bij dat het klimaat niet altijd goed is (te weinig CO2 aanvoer enz) en je begrijpt algauw dat de plant moeite moet doen (lees energie gebruiken) om bladeren in leven te houden.

Een plant maakt altijd veel meer blad aan dan ze nodig heeft, dit om in de natuur aanvallen door dieren en stormschade enzo te overleven. Binnen is dat niet van tel en krijgt de plant doorgaans geregeld extra voeding bij de wortels. Dit maakt dat er volgens mij bij een binnenkweek op een gecontroleerde manier blad mag verwijderd worden. Ik deed het vroeger niet bij binnenkweek omdat het me niet juist leek, maar na opzoekingswerk toch toegepast en sindsdien doe ik het altijd, maar niet zo extreem als de foto hierboven....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik verwijder ook de onderste takken outdoor, de ielige in de schaduw blijvende takjes die je bijna geen takjes kunt noemen, dat word niks en vreet het kracht wat bovenin veel beter tot zijn recht komt.

 

@Dr. Dreten. Dat van het hormoon naar onderen sturen dat gebeurd denk ik alleen bij onbestoven planten. Ik heb in het verleden een aantal zadenkweken gedaan outdoor en daarbij merkte ik dat de zaden in de onderste toppen het eerste rijp waren, deze zaden staan als eerste in de rij als de sapstroom langs komt is mijn theorie, dus deze krijgen als eerste voeding, en de hoofdtoppen krijgen de restjes als het ware dus rijpen minder snel.

Dit heeft dus niks met zonlicht te maken want de hoofdtoppen vangen meer licht maar de onderste meer voeding, heb je hier een verklaring voor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ HackTheSystem, heb persoonlijk geen ervaring met zadenkweek maar zou het niet kunnen dat de onderste takken eerder meer mannelijk stuifmeel kregen dan de toppen hoog in de lucht? Als ze eerder bevrucht werden zullen ze ook rapper ontwikkelen...

 

Het punt dat ik in voorgaande post probeerde maken is dat een plant dikke toppen aanmaakt omdat er daar een hogere concentratie groeihormoon zit. Dikke toppen is indoor ook gerelateerd aan meer licht omdat de intensiteit van kunstlicht afneemt verder van de lamp. Bij de buitenkweek speelt dit niet want de zon is over de hele plant even krachtig. Een plant ziet zonlicht anders als wij mensen, het is niet omdat een deel van de plant in de schaduw ligt van bladeren erboven dat ze onvoldoende licht krijgt. Dit is bij de binnenkweek wel het geval omdat kunstlicht niet krachtig genoeg is om diep te schijnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee het is niet een bevinding bij 1 plant maar alle bevruchte vrouwelijke planten die ik heb gezien.

 

De okseltjes zijn nog eerder en het snelste klaar, je weet wel die zaadhulsjes die aan het begin van een vertakking zitten, dus geen onderdeel uitmaken van de top. Die zijn erg rap met de rijping van zaden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry Hack moet je het antwoord hierover verschuldigd blijven. We hebben het vorige week nog in 1 van de outdoor kweekverslagen over die vroege bloempjes gehad, dat toprot vaak bij de losse enkele bloemen in de oksels begint...

Ik weet niet welke processen in de plant afrijping van zaden regelt. Zou eens moeten googelen in m'n vrije tijd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De okseltjes treden ook als eerste op, dit zien we als vertoon van het geslacht waaraan we kunnen zien of het een vrouw of man word in die zin. Noem het voorbloei, if you will..

 

Het is en blijft een bloem dus op het moment dat er een bloem ontstaat treed ook de klok in van haar levensduur atthans mijn theorie.

Deze als eerst zijnde bloemen raken vaak ook als eerste bestoven, vaak een week tot 2 weken eerder, op deze okseltjes zou dus je theorie van toepassing kunnen zijn over het "eerder bestoven is eerder rijp" begrip.

 

Deze oksteltjes zitten ook aan de hoofdstam, dus het hoofdkanaal van de sapstroom. Kortom dicht bij het vuur als het gaat om de voedingsstoffen.

Een boom vlak naast een rivier groeid vaak beter dan een boom die 200m verderop staat, omdat er water genoeg is.

 

Sommige zaden, willen ook helemaal niet rijpen, niet elk stuifmeel polletje is even krachtig, en niet elke sapstroom kanaaltje (plant-aderen) is even groot waardoor de zaden sneller kunnen afrijpen door een grotere toevoer van voedingsstoffen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hack the system .. wat jij beschrijft is de voorbloei.

die kan je gebruiken voor kleinschalige zadenteelt zonder dat je de hoofdtoppen er veel mee beinvloedt ( ALS je ze er al mee beinvloedt. Heb vaker dan eens zaden gemaakt door stuifmeel tegen de voorbloei te wrijven en gewone normale oogst gedraaid.)

 

als je de eerste mannetjes gebruikt om de voorloei gericht te bestuiven en dat met diezelfde zadenlijn enkele generaties volhoudt zal je zien dat je de bloeiduur van een soort iets kan verkorten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is ooit wel eens in me opgekomen om dat zo te doen maar nooit gedaan, als ik een vrouw bestuif dan bestuif ik haar volledig.

 

Dit jaar moet ik het handmatig doen omdat de man die ik wil gebruiken ergens anders staat, maar gaat goed komen :)

 

Thnx voor de info.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ik dat nog mag meemaken... Voornamelijk voorstanders van (natturlijk!) "niet" blad weghalen. Goh... Nog een jaar of twee en ook de PK boosters en "bloeivoeding" gaan de prullebak in.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat het blad geel word, is dat niet het proces wat wij tegengaan door voeding te geven?

De voeding word opgeslagen in de grote schutbladeren en op het moment van bloei worden ze geel.omdat deze voedingsstoffen worden aangebroken. In de natuur is het ook niet van toepassen dat op het moment van bloei eventjes moeder natuur langs wipt met een cannetje BioBizz..

 

Als bijkomend voordeel is het dat de grote bladeren worden geworpen en hierdoor meer licht op de onderste toppen komt.

 

Eigen naar mijn mening hoeven we niks te doen en gaat het vanzelf.

 

Ook op guerilla moeten we vaak bijvoeden maar dat is omdat de plant normaal gesproken de voeding uit de bodem onttrekt en als in de natuur de plant sterft en weer op de grond valt en verteerd komen deze mineralen weer in de grond terecht en is de kringloop van het plantje weer rond. Als wij oogsten nemen wij dus al het mineraalhoudend plantmateriaal mee wat dus niet terugkeert in de bodem. Dat is waarom akkerlanden uitputten en gronden armer worden. We onttrekken de mineralen uit de bodem en plaatsen deze niet terug. Dat is de voornaamste fout van elke teelt.

 

Er is geen plek in de natuur die word bijgevoed door menselijk toedoen, omdat de mineralen zorgen voor de kringloop. Mineralen verteren niet en verbranden niet, al het andere wel. Als de plant verteerd komen de mineralen weer vrij die terug de bodem in vloeien met de regenval. Cirkeltje rond.

Edited by HackTheSystem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...