Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Capo

Welke Fancontroller ?

Recommended Posts

EDIT; zie post #11

 

Hallo,

 

heb de sticky al doorgelezen maar is me toch een en ander niet helemaal duidelijk en

zou hier graag wat meningen van de kenners over krijgen alvorens het spul aan te schaffen.

 

Ik zal proberen mijn setup zo duidelijk mogelijk te omschrijven om een zo goed mogelijk beeld te kunnen vormen,

mochten jullie na het lezen van het verhaal nog belangrijke info missen hoor ik dit graag.

 

Ik ga kweken in een kweekkast van 119x94x200cm (oppervlakte 1,1 m2) i.c.m. een 600 watt HPS lamp welke

bij te hoge temperatuur eventueel terug te dimmen is naar 400 watt maar dit hebben we natuurlijk liever niet.

Inlaat komt onderin en zal 5x80cm worden met een dubbele bodem (met gaten erin) in de kast.

Onderin komen 2 computer fans en bovenin een clipfan.

De kamer waar de kast in komt te staan zit aan de achterkant van de woning welke

op het zuiden staat en waar het zomers tot 26 graden kan worden.

 

De afzuiger komt pal boven de uitlaat bovenop de kast en

vanaf hier loopt het afzuigtraject recht omhoog door de betonvloer naar zolder,

dit is 175cm waarna het een haakse bocht maakt om vervolgens 200cm rechtuit te gaan,

hier komt een flauwe bocht omhoog met een stukje van 50cm gevolgd door

nog een flauwe bocht omhoog waarna het door het dak de schoorsteenpijp van 50cm verlaat.

Al met al een traject van net geen 5 meter met 1 haakse en 2 flauwe bochten.

 

Nu de hamvraag;

 

Volstaat een G-tools 420 m3 afzuiger i.c.m. 480 m3 filter om de boel niet te heet te laten worden?

Edited by Capo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee .. ik zou in dit geval voor minimaal 750m3 maar liever nog 1000m3 softbox gebruiken.

 

Van die 480m3 blijft hooguit een 300m3 over dus dat is zeker niet genoeg voor de zomer

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat de oranje agent helemaal gelijk heeft, en dan moet je uiteraard ook je filter aanpassen naar de nieuwe afzuigcapaciteit.

 

succes met bouwen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor de reply's, dat vermoeden had ik al na het lezen van de sticky.

 

Dan zit ik nu met het volgende, de G-tools 420 m3 afzuiger heeft een uitlaatdiameter van 125mm.

Het gat in het plafond naar zolder waar het afzuigtraject doorheen gaat heeft een diameter van 150mm.

Als ik een “zwaardere” afzuiger wil plaatsen hebben deze allemaal een uitlaatdiameter van minimaal 160mm.

Het gat in het plafond vergroten is ook niet echt een optie gezien dit gewapend beton is.

Komt er op neer dat ik pal boven mijn afzuiger een bottleneck krijg.

 

Is het dan nog wel raadzaam een zwaardere afzuiger te plaatsen of

ondervind deze dan zoveel tegendruk dat het geen nut heeft of

zelfs de kans bestaat dat de motor van de afzuiger doorbrand door teveel tegendruk?

 

Of zal het allemaal wel meevallen, het verschil in diameter tussen afzuiger en plafond is immers 10mm en

is het een kwestie van het plaatsen van een doorvoer op het plafond aan beide zeiden en hier de slang op aansluiten?

Edited by Capo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zeker een zwaardere afzuiging pakken die je dan nog kan dimmen. Vervolgens pak je gewoon een verloopstuk van 160 naar 150. Je motor brandt zeker niet door, het enige wat gebeurd is dat je de luchtsnelheid verhoogt. Dus gwn een 700/750 kub pakken met verloopstukkie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok duidelijk, ga ik een zwaardere afzuiger aanschaffen.

 

Net gekeken op de site van Greensell en met een uitlaatdiameter van 160 mm heb ik dan keuze uit een 550 m3 stalen box,

700 m3 softbox of 800 m3 buisafzuiger, alles daarboven heeft een nog grotere diameter.

 

De stalen box van 550 m3 valt gezien de capaciteit die aanbevolen word sowieso al af.

 

Blijft over de G-Tools 800 m3 afzuiger met fancontroller i.c.m. 800 m3 Prima Klima filter of

Softbox Torin 700 m3 i.c.m. Prima Klima of Can-Lite filter (beide 800 m3) en een losse fancontroller.

 

Welke van de 2 raden jullie aan?, het geluid/gebrom van de buisafzuiger hoeft niet meegewogen

te worden in de vergelijking want de afzuiger komt sowieso in een gedempt compartiment.

Kast die ik ga maken zal 2 compartimenten hebben, het onderste compartiment voor de lamp & filter en

het bovenste compartiment voor de afzuiger, schakelklok en elektronische ballast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou altijd voor een softbox gaan, zo'n buisafzuiger maakt best wel veel herrie. In dit geval dan dus de 700 m3 softbox, en ik zou voor de can light gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je reactie maar zoals ik al vermelde, het geluid van de buisafzuiger vind ik van ondergeschikt belang,

afzuiger komt in een gedempt compartiment en de kweekkast zelf staat in een aparte kamer in de woning.

 

Belangrijker vind ik, welke van de twee is in de praktijk op de lange termijn kwalitatief beter,

omdat de buisafzuiger met ingebouwde fancontroller 2 in 1 is ben ik geneigd te denken dat

dit eerder stuk zal gaan dan 2 losse componenten maar weet niet als dit ook daadwerkelijk zo is.

Is een buisafzuiger met ingebouwde fancontroller net zo nauwkeurig als een softbox met losse fancontroller?,

en heeft de buisafzuiger in de praktijk ook daadwerkelijk meer vermogen dan de softbox of zijn dat enkel opgegeven waardes?

 

Zelf neig ik ook naar de softbox maar dit is enkel omdat ik denk dat deze kwalitatief beter en nauwkeuriger is maar

als beide afzuigers niet voor elkaar onder doen afgezien van het geluid lijkt het mij wijzer

de afzuiger met meer capaciteit aan te schaffen als dit me van het zomer gaat helpen de boel niet te heet te laten worden.

Edited by Capo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo'n 2 in 1 ding, heeft vaak een inferieure controller.

Deze gaat "brommen" op laag toerental.

 

Dit geluid, kan in jou oren misschien wel meevallen, maar de resonantie draagt heel ver!

Met andere woorden, het kan voor jou buren, tot 2/3 huizen verderop als heel storend worden ervaren.

De kans op ontdekking wordt daarmee nogal wat groter..

 

Pas daarmee op..

Share this post


Link to post
Share on other sites

neem nou maar gewoon een softbox, krijg je geen spijt van

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok duidelijk, ging er vanuit als de afzuiger in een houten compartiment met dempings materiaal

zou zitten je deze niet meer zou horen maar geen rekening gehouden met eventueel resoneren.

Dan nog een fancontroller, de Davin DV 11-T, is dit een goed ding of

zijn er betere alternatieven in ongeveer in dezelfde prijsklasse zitten?

Edited by Capo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt daar waar het mogelijk is grotere pijp of slang pakken, bv 200mm diameter. De weerstand is afhankelijk van diameter en lengte. Die vijf meter kun je niet varanderen maar de diameter wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Zwemvis;

 

Als er pal boven de afzuiger een doorvoer van 150mm zit heeft het toch geen nut om de rest in 200mm uit te voeren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zou je een gat in gewapend beton niet groter kunnen maken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk, alles is mogelijk maar weet niet als je zelf al een keer door gewapend beton heb moeten raggen,

het beton wil nog wel maar wapeningsstaal is bijna geen doorkomen aan.

Daarnaast geeft het een enorme (fijnstof) zooi in huis wat je weken nadat je klaar bent nog overal tegenkomt en

heb de woning net sinds vorig jaar "af" en netjes na 5 jaar van breken en verbouwen.

Zit er niet op te wachten (en me vrouwtje al helemaal niet) om er weer een dikke puinbende van te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er pal boven de afzuiger een doorvoer van 150mm zit heeft het toch geen nut om de rest in 200mm uit te voeren?

Zeer zeker wel. 200 heeft t.o.v. 150 een 1,8 keer zo grote doorsnede. Dat betekent dat de snelheid van de lucht 0,56 is t.o.v. die andere buis.

Er zijn vast formules voor het benodigd vermogen in deze contekst maar ik heb geen zin die op te zoeken.

De weerstand van die 150 gok ik op twee keer die van 200.

De weerstand van je betongat blijf je houden, daar is niks aan te doen. (of wel natuurlijk)

ALS je dikkere buis pakt moet je wel ook goede verlopen er bij nemen want die zijn even belangrijk.

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Zwemvis; Als er pal boven de afzuiger een vernauwing zit maakt het toch niks meer uit als de rest daarna groter is,

de lucht kan toch niet sneller door de vernauwing in het plafond.

 

Voorbeeld waar ik zelf wat meer ervaring mee heb, in jullie ogen misschien een stomme vergelijking maar

heb daar nou eenmaal meer ervaring mee dan met deze hobby.

Je wilt een turbomotor opvoeren en plaatst een grotere turbo i.c.m. bijbehorende injectoren, brandstofpomp &

brandstofdrukregelaar (vergelijkbaar met een zwaardere afzuiger).

Daarnaast een groep A uitlaatsysteem (vergelijkbaar met in mijn geval bijv. de 200mm spirobuis).

Je knalt er een bende centen in en hebt alles aangepast behalve de downpipe

(deze zit tussen turbo en uitlaatsysteem en is vergelijkbaar met de vernauwing tussen afzuiger en de rest van het afzuigtraject).

Je zal met deze setup amper aan vermogen winnen doordat de downpipe (in mijn geval de bottleneck) niet aangepast is.

De turbo wil wel en het uitlaatsysteem kan de flow prima aan maar de downpipe houdt de boel op.

Al met al een boel tijd en geld gespendeerd voor weinig tot geen winst,

zo lijkt het mijn inziens toch ook te zijn in dit geval of zit ik er nou helemaal mee naast met deze vergelijking?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt me een verschil of de lucht even moet versnellen door een korte vernauwing of dat de lucht door een hele lengte aan nauwe pijp moet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Capo, ik denk dat dat een goede vergelijking is.

Maar je zit hier met een vernauwing van 15 cm lengte en alles bij elkaar 5 meter pijp.

Ik heb helaas geen goede software of formules om de weerstand van beide uit te rekenen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na wat aanvullend meetwerk ga ik toch voor 160 mm Spirobuis & Sonoconnect slang,

naast de doorvoer in de gewapend betonnen vloer is ook de dakdoorvoer / schoorsteen 150 mm.

Daarnaast is de zijwand van de zolderkast (waar de spirobuis doorheen moet) 19,5 cm dus

als ik 200 mm zou willen moet ik naast alle andere aanpassingen ook nog eens de zolderkast opnieuw verbouwen.

Ik denk dat dit qua eventuele winst in luchtflow niet opweegt tegen het prijsverschil in aanschaf van de onderdelen en

alle aanpassingen die ik moet maken. Tot dusver allemaal bedankt voor het meedenken en alle tips.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...