Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

papichuloo

Opticlimate 1+1=3 Systeem

Recommended Posts

Afmeting complete ruimte is 3,20 bij 2,80

 

de bak waar de kleintjes in komen is 2,60 bij 2,60

 

Hoogte is 3 meter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze kunnen vrijuit groeien naar 2,80 x 3,20, knak ze meestal om oppervlakte te winnen (dus dat wil ik hier ook gaan doen )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 4 keer 1000w kom je op ongeveer 1000 umol per m2.

 

Met 6 keer 1000 watt kom je op iets meer dan 1500w per m2 dus op het randje van de max.

 

5 keer kom je er mooi tussen maar is de lichtverdeling weer niet optimaal.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

had je te weinig stroom dat je ruimte in tweeen hebt gedeeld ?( je kwam veel beter uit als je 1 ruimte had , ook makkelijker, minder wandverlies )

 

zoals racker al eerder aangaf , zou ik niet meer dan 1150watt/1200watt ( heb je dimluxen of gavita?) per 1,8 m2 gaan hangen.

 

je komt dan op 1242 umol per m2 , dit is +- wat @whatsapp adviseert ( ik heb hier al 10% afgehaalt ivm wandverlies)

Als je niet teveel watt per m2 ophangt is de verhouding gewas/koeling ook veel beter in balans .(heb je te veel licht in verhouding gewas dan trekt opti meer vocht uit lucht dan gewas verdampt)

Edited by knakenpoetser

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb Epapillon 1000W

Wou het eerst een ruimte bouwen en had in mijn gedachte om een 1000W per m2 te gebruiken (had toen niet ingelezen over een max aantal Umol per m2) en zou dus niet uitkomen met 18 lampen (ook dat het miss zou opvallen bij de netbeheerder).

Toen had ik besloten om deze door twee te delen en dan om en om te draaien om de co2 van de planten aan de ene kant (nacht) te gebruiken voor de co2 aan de andere kant(dag).

Was ook niet van plan om een oc te gaan gebruiken ivm te veel waterverbruik maar wil een ideaal klimaat creeren en merk dat dit moeilijk is te bereiken zonder een opti. In de zomer te warm en in de winter nog extra bij te gaan stoken om een beetje warmte in te krijgen.

 

gallery_31853_15235_18129.jpg

Heb deze foto ff geleend bij cityboxer van een gavita 1150 op 90 cm

Maar hoe kan ik dit bepalen voor een Epapillon 1000W?

 

gallery_35969_17806_48261.png

 

gallery_35969_17806_46612.png

 

Dit heb ik nog berekend van de site van lights interaction

 

Maar om op terug te komen op de vraag van Umol per m2, dat betekend dat het dus niet uitmaakt of je met co2 werkt of niet dat de max aantal hetzelfde blijft voor zowel met of zonder co2??

En wat zou ik dan moeten doen voor de ideaale lichtverdeling gaan met 6 stuks?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat klopt niet helemaal Netherweed,

 

De lamp/peer bepaald hoeveel groeilicht. Die credits gaan dus naar philips of wie de lamp/peer ook maar maakt. De ballast stuurt de lamp alleen aan.

 

Gebruik je een pappilon, dimlux of gavita en ze draaien alle op 1000watt, dan komt er zonder reflector hetzelfde licht uit. Het verschil zit hem dus in de boost, de reflector en algemene opbouw.

 

Als je meer boost, heb je ook meer par-licht

Als je minder reflectorverlies hebt, heb je ook meer par-licht.

 

Edit, alle met dezelfde peer welteverstaan....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou voor 6 gaan per hok , 160 cm bij 93,33 cm , de lampen in breedte 160cm laten beschijnen ( ken de kap Epapillon niet ,maar bijna alle kappen beschijnen meer een rechthoek dan een vierkant)

 

je kan om wandverlies te compenseren evt iets dichter op wanden beginnen ( je moet de afstanden dan iets aanpassen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat klopt niet helemaal Netherweed,

 

De lamp/peer bepaald hoeveel groeilicht. Die credits gaan dus naar philips of wie de lamp/peer ook maar maakt. De ballast stuurt de lamp alleen aan.

 

Edit, alle met dezelfde peer welteverstaan....

 

Check racker, makes sense 2..., ik heb contact met diverse fabrikanten en die beweren anderzinds, Zou er iets in de aansturing van de lampen kunnen verschillen waardoor dezelfde lamp met een andere armatuur/reflector een beter of slechter resultaat geeft.

Wat ik begrepen heb is gavita pro 1000W dimbaar een no-brainer is vanwege dat samenspel. Maar jou redenatie volgend zou een E papilon 1000W dimbaar eenzelfde lamp/bulp het zelfde resultaat geven en is dan de kostprijs doorslaggevend.

 

Ff doordenkend komt dan de vraag.Wat bepaald dan de keuze voor de ballast reflector vanuit die optiek ?? Aanschaf investering? Systeem? Persoonlijke voorkeur??

 

Ayyyyy...... realiseer ik me ineens topic is 1+1=3 en nu discusseren we over lampen / verdeling e.d.

Maybe ander draadje voor dit??

 

Cheers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is nogal een fors verschil zeg.

 

Wel jammer dat ze alleen van de 30" afstand de 5x5 grid waardes geven. Ben wel benieuwd naar de lichtverdeling als de lamp wat verder weg staat.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ worm

Nou lekker dan dus e papillon is gewoon troep

Dan ga ik maar overstappen naar gavita of dimlux

 

@netherweed

Ik denk dat dat ook goed te bespreken is hier want wil graag deze ruimte zo goed mogelijk bouwen en daar hoort een goede lichtverdeling er ook bij

 

Alleen voordat ik een andere lamp ga kopen moet ik ff kijken of het een dimlux met wordt desnoods met nano tube en maxicontroller of gavita met mastercontroller. Ik weet dat er een mastercontroller is die een 12 om 12 hok kan regelen maar weet niet of dat ook zo is met de maxicontroller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als test resultaten uit filmpje betrouwbaar zijn ( is vrij amateuristisch , gavita doet testen in de bol van ulbricht) blijkt eruit dat een kap erg belangrijk is .

 

ik zou sowieso gaan voor gavita e-serie icm mastercontroller of dimlux icm maxicontroller ( werkt heel fijn )

 

ondanks dat beide lampen zich hebben bewezen voor mij ( met beide uitstekende resultaten gehaald) zou ik toch graag nog een keer een vergelijkende test zien tussen de dimlux full fixture en de gavita 1000 DE ( in de bol van ulbricht onafhankelijk getest)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras

 

Ze hebben ook nog een ander filmpje waar ze meer metingen doen kan die alleen niet vinden.

 

@papichulo

 

Papillione kan ik geen troep noemen is niet het meest ideale armatuur voor onze bezigheden. Een magneet en spiegel kappie met een 1000W SE 230V peer is troep..

 

Ik zou voor dimlux gaan incl. de maxi controller aangezien je ook met co2 wilt gaan werken.Voor flip flop kun je geloof ik 1 controller als main en een tweede als slave gebruiken. Heb verder geen ervaring met om en om draaien is voor mij als hasj paffer teveel ingeregel.. Vond overstappen van simpel speigelkappie en magneet naar het hele dimlux opticlimate gebeuren al genoeg.

 

@knakie

 

In de bol van ulbright meten ze de output van bulpen daar komt geen armatuur/reflector bij kijken... Bij gavita doen ze deze test met rasters en een gradenboog, al moet erbij gezegd worden dat ze wel iets uitgebreider meten en met betere apparatuur...

 

Ben zelf ook wel benieuwd naar een vergelijkende test tussen de dimlux en gavita. Wat ik aan de dimlux heb gemerkt is dat het belichtingsvlak veel vierkanter is dan de gavita. Welke meer output lichtopbrengst geeft is met het blote oog niet te zien.

Edited by Worm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@papi

 

Ur right, is een goed topic en qua 1e opzet komen belangrijke keuzemogelijkheden aan bod. I am in......

 

Ik volg deze tesamen met de mapito / ferro discussie via http://www.wietforum.nl/topic/113861-herijuana-op-mapito/page__p__1338811#entry1338811

Zijn er nog pioneers die in kunnen haken inzake mapito incombinatie met ferro voeding?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje raar filmpje als ik het mag zeggen.

Zowel de gavita als de papillon hebben dezelfde print en dezelfde lamp. (Philips)

Het enige verschil is de reflector.

Doordat de reflector van gavita dicht is wordt de lamp heter en geeft deze meer licht.

Hij zal daardoor ook sneller versleten zijn.

Maar als je dan toch een hetere lamp met meer licht wil, moet je de hortilux nemen.

Deze heeft precies hetzelfde armatuur als de papillon, maar dan met een gesloten reflector.

En die wordt het warmst van alle met dus het meeste licht en de kortste levensduur.

Een 1000w DE hoef je trouwens nooit te vervangen zolang hij nog brand.

De lamp stopt er vanzelf mee als deze onder de 95% output komt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

In de bol van ulbright meten ze de output van bulpen daar komt geen armatuur/reflector bij kijken.

 

Welke meer output lichtopbrengst geeft is met het blote oog niet te zien.

 

gallery_10428_9708_31439.jpg

 

Niet overal Worm.....

 

Met het blote oog meet je idd niets.

 

@Netherweed, De keuze voor welke fabrikant je gaat heeft idd met de door jou genoemde opties te maken.

 

-Een gavita en papillon hebben beide een stuccokap, deze geven meer uniformiteit dan een spiegelkap maar minder reflectie.

-Een dimlux heeft een spiegelkap maar is zo geconstrueerd dat de uniformiteit gehandhaaft blijft, Een dimlux kost dan ook meer dan een papillon.

-De gavita reflector is gemaakt van miro aluminium, deze reflecteert 96%, de dimlux is gemaakt van miro-siver, deze reflecteert 98%. Een miro-silver reflector moet wat sneller vervangen worden dan een miro reflector.

-De gavita boost tot 115%, de dimlux tot 120%. Meer boost is meer warmte en volgens no-know een kortere levensduur van de lamp. De dimlux kan echter passief/actief worden gekoeld.

-Een papillon heeft een schakelbord nodig, een dimlux door een controller of een schakelbord, een gavita E door een controller en een gewone gavita ook met een schakelbord.

-Een gavita en papillon hebben een verticale ballast wat een beter afvoer van warmte geeft, de dimlux is horizontaal (platter) en kan dus hoger hangen. Ook hier komt de actieve/passieve koeling weer om de hoek kijken.

 

Etc etc...

 

Elk voordeel heb z'n nadeel....

 

Of misschien toch niet... :rtfm:

 

 

Zijn er nog pioneers die in kunnen haken inzake mapito incombinatie met ferro voeding?

 

Voeding is overrated.....

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@racker

 

bedankt voor de uitleg

Maar heeft Dimlux dan de voorhand op gavita door de camera die het gewas beschermt tegen te hoge temperaturen ?? Ik las dat deze automatisch dimt door de camera op het gewas en gavita meer door de omgevingstemperatuur.

 

En lijkt mij dat als je voor een oc gaat dat alles meer gericht is met een Dimlux omdat het allemaal op elkaar aansluit tegen over Gavita

 

Wat ik wil is deze twee hokken is een perfecte (helemaal perfect zal niet echt lukken denk ik) klimaat creëren. En als ik het zo zie past Dimlux iets beter bij deze opstelling omdat als ik op het randje zit met 6 lampen qua Umol dan zou deze gedimd kunnen worden met zo'n camera en als ik gavita gebruik niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

racker , kan je bij de dimluxen ook alleen de kap vernieuwen , ( en zoja is het advies dan na 1 jaar )?

Edited by knakenpoetser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beide dimmen op ruimtetemperatuur. De camera is een optie en is niet standaard. De camera doet ook niet direct iets aan je klimaat, het is meer gewasbescherming.

 

De reflecor kun je los vervangen maar de een advies heb ik niet, dat hangt meer af van hoe je ermee omgaat denk ik. (bevochtigers, gif spuiten, enz enz)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij dimt toch als het gewas te warm wordt of heb ik het verkeerd??

 

De OptiClimate Planttemperatuurcamera kan op het systeem worden aangesloten om de verdamping van het gewas in de gaten te houden. Een te hoge planttemperatuur is een teken dat de plant moeilijk verdampt (bijvoorbeeld bij te weinig water of teveel licht). In dat geval worden de DimLuxen gedimd of uitgeschakeld om de plantentemperatuur naar een aanvaardbaar niveau terug te brengen. Als dit niet gebeurd blijft de plant haar verdamping beperken met gesloten huidmondjes, waarbij de opname van CO2 en de fotosynthese stil komen te liggen.

 

Ik vraag nog een x voor de zekerheid omdat dit nogal verschil kan maken kwa aantal lampen en lamp keuze

 

En waar zijn de kappen te koop?? Voor de nano tube dan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...