Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

papichuloo

Opticlimate 1+1=3 Systeem

Recommended Posts

gallery_10428_9708_84589.jpg

 

lvs tussen/boven reflectors

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_10428_9708_84589.jpg

 

lvs tussen/boven reflectors

 

ik dacht dat de afzuiging ergens in het midden moest afzuigen.

 

en waar kan ik de co2 brander en de meter het beste zetten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aanzuig is een slang, die hang je waar je wil.

 

Co2 generator onder de oc

 

Co2 sensor uit de buurt van de generator op planthoogte en in het licht. (ivm lichtcel)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interesant,

 

Als je de aanzuiging v/d X vent ( ik neem aan kruislingse ventilatie) uit het midden van de ruimte positioneerd, waarom dan niet de aanzuiging van de OC in de betreffende ruimte ook vanuit het midden?

 

Ps leuke discussie , dit is precies het vraagstuk wat mij bezig houdt bij de layout van mijn systems design

 

Cheers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zuigt de oc zijn eigen gekoelde lucht op. Er lopen immers lvs verdeelt over de hele ruimte. Ook kom je er dan meestal niet meer goed bij.

 

De aanzuig hoeft niet perse in het midden, je wil gewoon lucht aanzuigen op het warmtse punt en meestal is dat ergens in het midden. (ervaring, geen onderbouwing)

 

Je kan alles plaatsen waar je zelf wil, maar als het dan niet werkt........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rood boven blauw?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij vraagt zich af of het beter is om de LVS van de x-vent boven de LVS van Opticlimate te plaatsen kwa hoogte.

 

De temperatuur van de x-vent LVS zal hoger zijn dan de temperatuur van de opti LVS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juist ja. Dat bedoel ik.

Ik had eerst het plaatje gequote met de vraag erbij. Vandaar dat ik dacht dat de vraag wel duidelijk was.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn ervaring is dat je beter teveel heen en weer kan blazen (x -vent) dan te weinig ,

 

ik zou opti in midden hok met grote lvs doen , en 4 afzuigers ( naar keuze ) voor x-vent .

dan parallel aan lvs van opti , komen dan aan de muurkanten 2 x lvs van de afzuigers x-vent ,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gelukkig nieuwjaar allemaal

 

Ik heb zo'n lemmens

gallery_35969_17806_10837.png

met een uitblaas van 500mm

 

en heb de tekening aangepast

 

gallery_35969_17806_32840.png

 

Op deze manier zuig ik in het midden af naar de andere ruimte

Alleen is de vraag dan of ik niet alle gekoelde lucht van de oc aanzuig naar de andere kant

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

De temperatuur van de x-vent LVS zal hoger zijn dan de temperatuur van de opti LVS.

 

Wat belangrijk is, is dat de lucht van de x-vent eerst over het gewas gaat voordat het de oc ingaat. In mijn visie moet de lucht dan uit de slang komen, zover moegelijk van de oc af.

 

Maar het is maar een visie hoor...

 

In mijn hoofd zit dan ook een ruimte met een heel ander lichtplan. Het licht/m2 zit hier een beetje vreemd in elkaar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat komt omdat het een kelder is die ik door twee heb gedeeld met een trap aan beide zijde en verder een grote bak gemaakt parallel naast de trap naar de zijkanten.

 

gallery_35969_17806_35789.png

gallery_35969_17806_1014.png

 

 

hoe zou de lichtverdeling moeten zijn??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op elke 1,8 tot 2 m2 1x1000watt lamp zonder leeg vlak waar alleen een plasma hangt. Er bloeit niet veel onder een plasma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zuigt de oc zijn eigen gekoelde lucht op.

Yeah that makes sense, je haalt het grootste rendement qua koeling als je de warmste lucht aanzuigt voor koeling en er dan voor kunnen kiezen de richting van de luchtverplaatsing ten opzichte van waar je de OC plaatst te ontwerpen en dan je x-vent te laten aanzuigen op dezelfde plek als de OC aanzuigt. Verdeling van de LTV slang moet daar dan op in gericht zijn.

 

Cheers vatos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben nu aan het testen met een normale opstelling en heb 9 x 1000 op 9m2 en temp blijft op max 31 dus waarom dan 1,8 tot 2m2 per lamp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Max Umol en rendement..

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

@worm

Goeie link thanx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus 5 of 6 lampen zou ideaal zijn voor ieder ruimte??

1500 Umol per m2 is max

1500/0,9=1666,67

1666,67 x 9 = 15000

15000/2380,5=6,30

 

Of heb ik het verkeerd???

 

Hoe ik hieraan kom...

 

Je moet wandverliezen ook nog meenemen. Van Whazzup heb ik begrepen dat dat in een gunstig geval 10% verlies oplevert per wand. Een hoeklamp heeft dus iets meer verlies, een lamp in het midden van de ruimte omringd door andere lampen minder.

 

Philips 1000DE lamp geeft uit mijn hoofd 2.07umol/s/w. 1150x2.07= 2380,5umol/s zou die lamp geven op de boost functie.

 

Ik neem aan dat jij 1.47m2 bedoelt en niet m3.

 

In dat geval (2380.5/1.47)x0.9= 1457umol/s GEMIDDELD per m2. Dat noemen ze trouwens PPFD. Jouw PPFD is dus 1457. Dit geeft aan hoe intensief de lamp de fotosynthese bij planten stimuleert. Jij hebt dan nu ook nog hotspots etc dus volgens mij zit je aan de hoge kant. Ik heb ook begrepen van Whazzup dat als je een PPFD van boven de 1250 hebt dat je dan al aan de hoge kant zit!

 

Deze lamp is dacht ik berekend om 2.25m2 te beschijnen op 1150watt.

 

 

EDIT

Dit is mijn 'lekenberekening'. Als je zeker wilt weten dan zul je de profs af moeten wachten :)

Ik heb het formule omgekeerd en ipv 1,47m2 heb ik 9m2 gebruikt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...