Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Normaal het eerst daar waar de lichtintensiteit het hoogst is. (als het in de lucht zit)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het precies zoals jij beschrijft, en ik denk toch ook echt dat het een ph probleem is.

De oudere bladeren zijn eerst de lul en sterven uiteindelijk ook af.

Het trekt nu bij mij in de laatste dagen zelfs door naar de fan leaves..

Helaas is mijn grond-ph meter ook defect denk ik, want ik krijg er geen normale lezing meer uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Racker, dan sluit ik het zo goed als uit.

 

Tokes, bij mij sterven de bladeren ook af, worden ze bruin en knisperig, dit is alleen bij de eerste en ergste plant.

De rest heeft nu alleen nog paarse bladstelen en iets lichter wordende fanleafs, ook enkele paarsverkleuring in de takken beginnen zichtbaar te worden.

PH blijft bij mij ook tot nader onderzoek de hoofdverdachte.

 

Foto`s van vandaag.

 

De ergste plant.

 

post-30844-0-84049400-1417033047_thumb.jpg

 

post-30844-0-47404400-1417033077_thumb.jpg

 

2 verschillende beginnende probleemgevallen.

Je ziet de paarse bladstelen, lichte verkleuring van de fanleafs.

Het begint dus daar.

 

post-30844-0-25714600-1417033169_thumb.jpg

 

post-30844-0-82248000-1417033181_thumb.jpg

 

Dan het complete veldje wat er vooralsnog niet beroerd bij staat.

De bloei gaat ook nog gewoon door gelukkig, maar hoe dan ook gaat het ten koste van de opbrengst.

 

post-30844-0-17360700-1417033277_thumb.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er zelf ook last van maar ook niet bij alle planten.. Ik denk dat het aan de temp ligt als de lampen uit zijn.

Want de 2 planten die het dichtstbij de lucht inlaat staan hebben er last van..

 

Ik zat zelf te denken aan een te koude bodem temperatuur en een daardoor verstoorde P opname..

 

Ik weet niet wat bij jou de temps zijn als de lampen uit staan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze ook al knisperig worden dan is het zeker Mg tekort.

 

Edit: heb je iets van kalk/gesteentemeel toegevoegd bij aanvang van de kweek?

Edited by miramar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Racker, dan sluit ik het zo goed als uit.

 

 

 

Mooi,

 

Wat blijft er dan nog over? Een gebrek aan een mobiel element?

 

In die potten zit toch allemaal hetzelfde (neem ik aan)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is alsof ik naar mijn eigen planten van een paar weken terug zit te kijken, precies hetzelfde!

Ook heb ik rabarbervlekken op de takken, deze begint en eindigt op random plekken.

Deze zag ik bij jou nog niet zitten, maar trok bij mij pas ook wat later in.

Het was eerst inderdaad die paarse bladstelen, vooral bovenste gedeelte van de plant.

Daarna de vergeling op 1/3e van de hoogte.

Ik ben de afgestorven bladeren nu maar aan het verwijderen ivm rot, sommige punten van de vergeelde bladeren zien er soort van schimmelig zwart uit.

De bladeren zelf blijven best wel lang nog vochtig, ze worden pas echt crispy als het al dood is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Forstynugs, bij mij is het zeker niet de temperatuur in de planten nacht, deze is aangenaam, we hebben deze op aanraden zelfs 3 graden naar beneden geschroefd.

 

Miramar, geen gesteentemeel of maerl toegevoegd bij aanvang van de ronde, je zou denken dat nieuwe aarde alle elementen bevat, daarnaast de buffertabs en nu de Bac bloei zou eigenlijk voldoende moeten zijn.

Wanneer de grond een te hoge ph zou hebben na de geplande meting is idd de Mg een mogelijkheid.

 

Racker, alle potten hebben idd hetzelfde qua inhoud, er zijn wel steeds meer planten die er last van beginnen te krijgen, voornamelijk de diep paarse bladstelen en lichter wordende fanleafs.

Dus het zou een algemeen probleem kunnen gaan worden, dan zou het idd in aan element gekoppeld kunnen worden, dat is evengoed een enorme opgave om daar achter te komen, de ph meting kan een klein beetje helpen.

 

Tokes, hoe is bij jou de bloei icm deze problematiek?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier precies het zelfde op rfx met eb en vloed. Het viel mij op in de 2e week bloei. Ik dachte eerst aan een N tekort ook ivm gele nieuwe scheuten. Paar keer N gespoten... Paarse stelen werden wel minder maar nog steeds aanwezig. Meer in het midden en onderkant planten. Daarna wou ik extra N mee geven in het vat maar op aanraden van een mede forumlid niet gedaan!

 

Dag temp is 26 en nacht 21 LV 40/50% is oke en pot temp is 19,7(nacht temp) ook oke dus. De rabarber op de stam blijft

Wat mij opvalt is dat de planten lichter groen zijn als anders, ik voed genoeg (1,6) dus een tekort zal t niet zijn en zeker geen overvoeding.

 

PH en EC in het medium zijn oke.

 

PH goed, EC goed, Temp dag en nacht goed. Pot temp ook goed.

 

Ik tast ook een beetje in het donker. De symptonen duiden btw wel op N tekort als ik Monty zo lees.

 

Monty schreef;

Steeltjes van grotere bladeren in het onderste gedeelte van de plant worden paars, al snel gevolgd door grotere bladeren in het midden en boven in de plant.

- De plant als geheel is lichter van kleur.

- Grotere bladeren in het onderste gedeelte van de plant worden lichtgroen van kleur. Verpaarsing van bladsteeltjes treedt nu ook op bij kleinere bladeren. Bij de meeste cannabis strains verschijnen typische verticale paarse strepen in de stengel.

- Bladeren in onderste gedeelte van de plant vergelen verder en worden bijna wit van kleur. Tenslotte treedt er verwelking op en vallen de bladeren af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier precies het zelfde op rfx met eb en vloed. Het viel mij op in de 2e week bloei.

 

 

Rabarber kleurtje blijft ook zitten. Het wordt wat valer maar gaat niet meer weg. Geef eens ec 2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Racker, dat is idd best een idee, dan krijg je een volledige analyse inclusief rapport met alle aanwezige elementen en hoeveelheden. :tu

 

HighTops, dat is dus handig voor als de ph straks correct blijkt te zijn.

Ik heb Aptus Ca-Mg boost liggen, daar zit ook flink wat N in, dat is het eerste wat ik zal proberen.

Toch vaker voorkomend dus, jammer dat niemand concreet de sleutel nog heeft gevonden, maar waar meer zoeken zal deze eerder gevonden worden.........toch :lol:

Monty is btw een geniale kerel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat me net wel te binnen schiet is dat de voeding die ik gebruik arm is in N, en dat de watergift niet helemaal gelijk is geweest door een paar lekkende slangetjes.

Mijn gevoel gaat uit naar een blokkade van iets, maar wat het nou heeft veroorzaakt is lastig te zeggen omdat er zoveel oorzaken kunnen zijn..

 

Het lijkt niet zoveel te doen met de bloei, ze groeien nog redelijk hard door. Ik denk wel dat het iets minder zal zijn als de gezondere planten, maar er zit niet een duidelijk verschil tussen de grootte van de toppen. Het lijkt vooral alsof de planten die het droogst hebben gestaan er het ergst aan toe zijn. 80% van de aangetaste planten bevindt zich in het midden, waar ook de stralingswarmte het hoogst is. Logisch dat hier de dikste toppen voorkomen natuurlijk :)

De zijkanten zijn beduidend veel groener maar ook minder dik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Toch vaker voorkomend dus, jammer dat niemand concreet de sleutel nog heeft gevonden,

 

Een concrete sleutel komt zelden voor....Er zijn maar weinig problemen met 1 duidelijke oorzaak. Alleen het gevolg is duidelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij een rfx hok op kratten eb en vloed ,heb ik hetzelfde met slechts 1 plant .

Deze staat naast retour pomp , er paste geen krat meer en dus op een smartpot.

Misschien neemt smartpot meer water op dan kratten en daardoor wat natter blijft of iets.(of toch minder lucht , kratten zijn wel meer open)

Is een nieuwe locatie , vond het opvallend in ieder geval,

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk dat t medium meer verschil maakt. ik dacht ook te weinig zuurstof bij wortels.

 

anders eens 2 op een verhoging zetten en die van boven water geven

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedoel bij TS.

 

 

krat zou net zoveel water op moeten nemen als smartpot. smartpot allicht sneller waardoor je minder lang hoeft te eb vloeden

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja zou goed kunnen , ik zal die smartpot is een stuk hoger zetten , dan vloed het lager , ben benieuwd of die bijtrekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze schreeuwden idd om wat extra EC Racker....trekken keurig bij nu :)

 

ik vermoed dat het niet goed is gegaan met inwateren en dat ik toch met te weinig ec ben begonnen in het medium. Paarse stelen onderin en in het midden van de plant blijft btw....Rabarber zet niet door.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tokes, wat Racker al zegt, tis vrij moeilijk om dat te achterhalen, er zijn heel veel oorzaken mogelijk.

 

Racker, erg jammer maar mee eens.

 

Noob en Poetser, klinkt allemaal logisch, is ook iets om iig iets mee te gaan doen wanneer m`n huidige handelingen niet werken.

 

HighTops, top dat jij waarschijnlijk geholpen bent, wij hebben de potten via de zijkant gevoeld om te kijken hoe hoog het water in de pot komt, dit schijnt waarschijnlijk net niet hoog genoeg te zijn.

Dus de ronde hierop gaan we de potten eerst een 10cm laag met aarde geven waarna de tabs erin komen, daarna de pot verder afvullen met aarde.

Zo worden de tabs elke keer goed nat en zullen ze beter voeding afgeven.

 

Vandaag de PH-bodem-meter dan eindelijk bezorgd gekregen, morgen ben ik weer op locatie en zal ik metingen gaan verrichten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk ook daar de voeding waarschijnlijk Krasi.....misschien toch die stikstof tekort in het begin ;) Hoop dat jij je oplossing ook vind

 

ik eindig deze ronde dan ook met het geven van groeivoeding in plaats van volledig spoelen en daarna goed inwateren met volzet van ferro... de groei is ook wat achter gebleven ....ze zijn nu allemaal rond de 60 cm....ik had ze graag nog iets groter gehad maar de groei is r nog niet uit. Het is bommetje vol en lekkere dikke stammen en korte internodes, dus daar heb ik niet over te klagen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

HighTops, ja en nee.

Er is bij mij meer gaande.

 

Ik weet nu ook bijna zeker wat bij mij het probleem is, de aarde is ongeveer 10cm nat vanaf de bodem.

In het midden van de pot zal het waarschijnlijk wel wat hoger komen, maar de zijkanten dus niet.

De tabs bevinden zich aan de zijkanten (niet helemaal) op 5-10cm vanaf de bovenzijde potten.

 

Wij geven ongeveer 5 a 6 x vanaf boven water voordat we gaan vloeden.

Dus de tabs zullen nooit helemaal oplossen (of helemaal niet)

 

Het verschil van ph in de bovenzijde en de onderzijde van de pot zijn best wel groot.

Bovenzijde (kurkdroge aarde) 4.1 tot 4.5 ph, ec waarschijnlijk veel te hoog, onderin de pot, die toch wel zwaar aanvoelt ph 6.1 tot 6.3.

 

Dus de worteling bovenin de pot zal nooit tot z`n recht komen, ph en ec bovenin de pot zijn zeer onstabiel.

Onderin de pot gaat het qua ec en ph prima, maar zal zuurstof een probleem vormen, alle wortels willen namelijk daarheen om vocht en voeding te winnen.

 

De remedie is in mijn optiek een druppelsysteem aanleggen waar minimaal 2x per week alleen water doorheen gaat om de pot bovenin te bevochtigen.

Ook zal er langer van boven gewaterd moeten worden voordat er wordt gevloedt.

De tabs moeten lager in de pot, minimaal op 1/3 van de bodem.

 

Of we moeten over op mapito, dat zijn de keuzes.

Nu nog overeenstemmen. :P

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die had ik op een andere locatie ingezet, tis geen slechte voeding, ik vind alleen de bio lijn wat te uitgebreid, sommige flesjes hadden gewoon samen gekund.

Verder is de voeding niet geschikt om te vloeden, de toegevoegde gesteentemeel in de bloeibooster laat residu achter in je vijver.

Voor een evt. geïnteresseerde ik heb nog een bijna volle 5ltr can grow, een kleine halve 5ltr can bloom, en nog wat additieven over, gratis mee te nemen, alleen de silica ontbreekt.

Wel af te halen voor zaterdag aanstaande.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...