Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
lufthegreenstuf

De Winterslaap Van Lgs

Recommended Posts

Alleen van onderen wateren is niet ideaal op aarde. Ik ep en vloed op dit moment ook op aarde (18ltr potten) maar ben er niet tevreden over. De bovenste 15 centimeter van de aarde is kurk droog en zit ook geen enkele wortel in. Heb voor deze ronde een nieuw voedingsvat gehaald zodat ik hoger kan vloeden en ook hoger gaten in de pot geboord, scheelt wel iets iets maar toch niet zoals ik wil. Resultaten vallen niet tegen maar ga volgende ronde toch maar druppel systeem in knallen.

Edited by Johnny_Sack

Share this post


Link to post
Share on other sites

@worm.

 

Wanneer je goed kijkt, naar de natuur, zul je niet anders dan kunnen vast stellen, dat er maar weinig water rond de stam de grond bereikt.

Dat het af en toe toch gebeurt... so be it.

 

Maar Johnny, daar in tegen heeft weer wel een punt.

Helemaal altijd droog is niet goed.

 

gallery_38152_17390_3396471.jpg

 

Je ziet, dat ik hier een PVC ring rond de stam doe.

Dit is om te voorkomen, dat tijdens deze fase ik wel degelijk van boven water kan geven, maar toch rond de stam (zo goed als) droog kan houden.

 

Na mate het plantje is gegroeid, geef ik steeds minder vaak van boven en uiteindelijk eigenlijk niet meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

Alleen van onderen wateren is niet ideaal op aarde. Ik ep en vloed op dit moment ook op aarde (18ltr potten) maar ben er niet tevreden over. De bovenste 15 centimeter van de aarde is kurk droog en zit ook geen enkele wortel in. Heb voor deze ronde een nieuw voedingsvat gehaald zodat ik hoger kan vloeden en ook hoger gaten in de pot geboord, scheelt wel iets iets maar toch niet zoals ik wil. Resultaten vallen niet tegen maar ga volgende ronde toch maar druppel systeem in knallen.

 

Weet je waarvoor in de eerste 15 cm geen wortels zitten ,omdat het te droog is ,de wortels gaan op zoek naar water ,en wat maakt het uit dat daar geen wortels zitten .

Het mooiste zou zijn van boven en van onderen bewateren ,ik zelf heb het altijd van onder gedaan ,sommige ook nog van boven die ik bij kon op de locatie ,conclusie ,aan het einde geen verschil .

Het kan natuurlijk nooit geen kwaad ,maar ik vind het allemaal wel erg ver gaan .

Mijn beleving is als het water maar komt met voedings stoffen en al waar het moet komen ,namelijk bij de wortels .

Er zijn ook namelijk kweken waar de wortels constant in het water hangen ,ik weet niet of jullie dat al ooit gezien hebben ,dus je kan dan niet makkelijk teveel geven ,een wietplant is sterk ,erg sterk ,je krijgt hem zomaar niet kapot .

 

Luftthegreenstuf ,het ziet er nu trouwens goed uit bij je hoor ,de plantjes doen het goed .

Edited by wiet61

Share this post


Link to post
Share on other sites

oude rocker, ik probeer zoveel mogelijk via onderen water te geven.

ik denk dat de tabs dan ook het beste oplossen aangezien die vrij diep in de pot zitten.

af en toe geef ik via boven wat water omdat heel de toplaag is uitgedroogd maar ik maak mij daar niet heel erg veel zorgen over.

wel heb ik de potten nog wat aangevuld met verse grond en die is met zo'n 200 ml vanaf boven ingewaterd.

 

worm, ik geef nu steeds meer water en het lijkt erop dat de plantjes de voeding eindelijk kunnen vinden.

af en toe vanaf boven water kan volgens mij geen kwaad, via onderen is alleen iets handiger, zeker voor de achterste potten.

als ik in mijn volgende run weer via onderen water wil gaan geven neem ik denk ik wel iets lagere en bredere potten,

dit omdat ik denk dat het water niet helemaal goed omhoog wilt komen in die hoge emmers die ik nu gebruik.

 

johnny, ik wil denk ik wat lagere potten gaan gebruiken zodat het water wel genoeg omhoog kan komen.

ik heb ook nog 5 grote smartpots liggen, misschien gebruik ik die wel de volgende ronde.

mij lijkt zo'n eb en vloed systeem wel heel erg handig hoor,

je kunt misschien niet meer per plant doseren maar alles in 1 keer werkt met stekken denk ik super.

tot hoe hoog komt het water bij vloed t.o.v. je pot rand?

 

ph donner, kan dat echt zo'n enorme impact hebben?

ik dacht altijd dat lichtlekken in de donker periode en onregelmatige tijden de grote boosdoeners waren.

je merkt wel aan de planten dat ze een tijdje moeten wennen aan de nieuwe omgeving maar hopelijk creëer ik er geen Herma's mee.

 

wiet61, ja hè? ik vind het nu ook eindelijk de goede kant op gaan. te weinig water was duidelijk het grootste probleem.

de planten krijgen nu ook standaard elke dag water terwijl ze in het begin juist om de dag kregen.

wat dat betreft is het duidelijk beter om vaker wat minder te geven. zolang het maar genoeg is natuurlijk :likken:

zit nu op zo'n 5 a 5,5 liter per dag trouwens.

 

 

de potten zijn allemaal nog eens tot de rand aangevuld met verse grond,

zo rond de 200 ml water met een verstuiver gegeven.

gallery_28379_13612_2055116.jpg

 

 

tentje komt aardig vol zo

gallery_28379_13612_6623649.jpg

 

 

met het lampje aan

gallery_28379_13612_5961509.jpg

 

 

ik draai nou al ruim 10 dagen 12/12 dus hopelijk gebeurt er binnenkort eens wat.

hoelang denk jullie dat ze nog door groeien? het lijkt er wel op dat ze nu aan het omschakelen zijn toch?

gallery_28379_13612_1501175.jpg

 

gallery_28379_13612_2222227.jpg

 

 

alle planten zijn even uit de tent gehaald om ze eens lekker te dieven.

ik heb ook de indeling weer een beetje door elkaar gegooid zodat het weer egaal is.

na een kwartiertje stonden alle planten er weer vrolijk bij

gallery_28379_13612_2503639.jpg

 

 

greetz,

lufthegreenstuf

Edited by lufthegreenstuf

Share this post


Link to post
Share on other sites

De nieuwe bladeren zien er mooi groen en gezond uit. Gaat de goeie kant op! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

gelukkig dat je meer water gaat geven ,we hebben het hier al meer verteld aan je ,zonder water geen voeding in de plant .

Nu zal het hard gaan let maar op .gewoon doen wat je zelf wil .en laat ze maar lulle ,geef je al voeding mee of niet ,dat kan je al gerust op gaan bouwen ,het was toch de s5 he ,ik gaf de haze soort altijd iets meer pk mee ,ze deden het altijd kei goed .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij heeft er ook buffer tableten inzitten voor de voeding Wiet61, ik zou nog geen voeding bijgeven nu.

 

Wat ik al zei, je geeft snel te weinig water omdat je bang bent dat ze te nat staan. In de praktijk is te nat zetten bijna onmogelijk, zeker in de late groei en in de bloei.

 

Je planten zijn mooi aan herstellen, zien er weer mooi groen uit. Ja ik had het je al verteld dat zadenplanten veel langer doorgroeien in de bloei. Als ik dit nu zie dan denk ik wel dat ze nog zeker 2 weken door gaan groeien. Pas op dat het niet te vol wordt, anders haal er 1 of 2 uit want ze gaan zich straks echt verdringen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

Hij heeft er ook buffer tableten inzitten voor de voeding Wiet61, ik zou nog geen voeding bijgeven nu.

 

Wat ik al zei, je geeft snel te weinig water omdat je bang bent dat ze te nat staan. In de praktijk is te nat zetten bijna onmogelijk, zeker in de late groei en in de bloei.

 

Je planten zijn mooi aan herstellen, zien er weer mooi groen uit. Ja ik had het je al verteld dat zadenplanten veel langer doorgroeien in de bloei. Als ik dit nu zie dan denk ik wel dat ze nog zeker 2 weken door gaan groeien. Pas op dat het niet te vol wordt, anders haal er 1 of 2 uit want ze gaan zich straks echt verdringen.

Zeker johnny ,ik gaf altijd redelijk water ,en nog nooit slechte kweken gehad binnen ,ik zie het hier net wat jij zegt ,dat ze bang zijn om water te geven ,ze moeten steeds meer krijgen hoe groter ze worden ,en niet bang zijn om water te geven ,zonder water groeit niks .

Dat hij er buffer tableten in heeft zitten daar heb ik overheen gelezen ,waarom trouwens van die dingen ,dat is toch niet nodig ,met goede grond ,en wormenmest kom je al een eind ,en langzaam beginnen met voeding ,al is het maar een beetje ,je moest eens wete wat ik ze gaf ,daar sla je stijl vanachterover ,en nog nooit een slechte kweek gehad toen ,op een water vat van 120 liter gooide ik 500 ml voeding en 200 pk ,de pk liep op naar 250 in de 5de week ,daarbij nog wat enzymen ,dan langzaam een booster en dat was alles .

Share this post


Link to post
Share on other sites

dilago, bedankt. het begint er een beetje op te lijken nu.

 

johnny, ja ze groeien echt nog veel langer door dan ik had verwacht.

ik heb er indcerdaad een aantal planten uit moeten halen.

 

wiet 61, volgende keer wil ik het anders gaan doen met de voeding. ik denk dat ik liever alles zelf mee wil gaan geven ipv. een aantal dingen van te voren in de grond doen.

 

 

zoals voorspeld is mijn tentje iets wat uit de kluiten gegroeid :innocent:

ik heb toch maar besloten om er 4 planten uit te halen zodat er weer wat speling is.

de 4 plantjes hebben nog een goed huis gevonden dus misschien komen ze nog wel eens voorbij in het topic.

alles beter dan in de kliko gooien natuurlijk.

gallery_28379_13612_1264065.jpg

 

 

linkerhelft

gallery_28379_13612_1771481.jpg

 

 

rechterhelft

gallery_28379_13612_6337351.jpg

 

 

jullie zagen dit natuurlijk al aankomen :whistle:

gallery_28379_13612_2513715.jpg

 

 

en zo ziet het er nu uit.

de gefimde plant staat in de midden, deze begint nu eindelijk topjes aan te maken

gallery_28379_13612_4336751.jpg

 

 

topjes van de middelste plant

gallery_28379_13612_770203.jpg

 

 

en de anderen beginnen nu ook op het gemakje

gallery_28379_13612_4053127.jpg

 

 

dat ziet er nu wel een stukje beter uit toch?

 

greetz,

lufthegreenstuf

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan zeker al lichtjes bij beginnen te voeden,begin met 1ml/l en langzaam opbouwen.

Ze zijn best licht groen dus ze lusten wel wat,kwa water geven het is nu knap lastig om teveel te geven

dus plons er maar 1 1/2 liter in per pot.

Die mega pp werden bij mij aardige knoeperts dus dat belooft wat.

Groetjes BUZZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

BUZZ, ze krijgen nog steeds een klein beetje groeivoeding mee want ik vond ze zelf ook al wel een beetje licht van kleur.

ik zal de watergift binnenkort ook weer eens opschroeven want ik heb het idee dat de 10 minuten

via onderen niet voldoende is vanwege de kleine gaten in de pot.

volgende keer toch maar normale potten nemen of er wat meer gaten in boren

 

 

je hebt vanaf begin af aan al gelijk gehad rocker,

ben een zeer eigenwijs aangelegd persoon maar ik weet wel wanneer ik mijn fouten moet toegeven.

we gaan gewoon verder op de oude rocker toer, wie weet komt het dan nog tot een goed eind :likken:

 

greetz,

lufthegreenstuf

Edited by lufthegreenstuf
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

topjes willen we zien ,die zullen er wel al zijn denk ik ,en meer water geven ,niet zo zuinig doen :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

tentje komt toch weer redelijk vol met die 5 planten

gallery_28379_17034_2796430.jpg

 

 

en de topjes beginnen nu ook door te zetten.

dit is de gefimmde plant die al net iets eerder was dan de rest

gallery_28379_17034_3245780.jpg

 

 

een andere plant met topjes, zover zijn de anderen ongeveer ook

gallery_28379_13612_836711.jpg

 

gallery_28379_17034_5328716.jpg

 

 

dit gekke takje viel mij laast op.

halverwege heeft ze ineens bedacht dat er 3 bladeren per node moesten komen

gallery_28379_13612_5091729.jpg

 

 

en helaas is er ook slecht nieuws, de gefimmde plant is een herma geworden :(

ik heb tot nu toe een kleine verzameling van onderontwikkelde balletjes gevonden maar 1 zag er toch wel naar uit alsof het er een met stuifmeel ging worden.

het probleem zit em waarschijnlijk in het kacheltje die de vorige nacht een beetje kuren heeft vertoond.

het stomme ding begon te blazen terwijl de lamp nog aan stond waardoor het 34 graden is geweest

de temperatuur problemen zijn nu wel opgelost dus hopelijk word het niet erger.

de kachel staat nu op een timer zodat ie echt alleen aan gaat wanneer de lamp uit is en dan houd ie de temp. wel mooi in orde.

gallery_28379_13612_11595440.png

 

gallery_28379_13612_685108.png

 

 

en dan nog even alle planten apart op de kiek gezet omdat ik ze toch wel even helemaal wou nalopen.

gallery_28379_13612_476201.jpg

 

gallery_28379_13612_4764312.jpg

 

gallery_28379_13612_5195437.jpg

 

gallery_28379_13612_1778141.jpg

 

 

volgende keer wil ik toch alle planten gaan toppen denk ik.

ze komt op die manier op een mooiere hoogte uit.

gallery_28379_13612_5432078.jpg

 

 

heb 1 van de langere planten eventjes wat naar de hoek verbogen.

na de foto was ze zo weer terug naar de lamp gegroeid maar het scheelt nu wel weer een kleine decimeter qua hoogte.

gallery_28379_13612_3078424.jpg

 

 

zo ik heb mijn plicht weer gedaan.

het is mooi weer dus ik ga weer lekker buitenspelen :icecream:

 

greetz,

lufthegreenstuf

Edited by lufthegreenstuf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, buiten spelen en ijsjes eten?? met dit weer???

 

Ziet er goed uit vriend.

Van die balletjes, kan ik "zo" niet goed zien, maar denk dat je gelijk hebt. WEG dus.

Hej en jij was het toch, die een "halve" tak met het toppen had "gemold"??

Hoe staat het met dat plantje??

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja hoor rocker, heel de dag buiten rond gebanjerd. heerlijk met het zonnetje op je bolletje de natuur in. :P

 

heb hier geen takken gemold bij het toppen hoor, dat zal een ander topic geweest zijn :lol:

heb 1 plantje geprobeerd te fimmen maar dat is achteraf gezien mislukt.

de hoofdtop is uiteindelijk terug gegroeid maar de zijtakken zijn toen wel allemaal wat langer geworden

waardoor het plantje uiteindelijk wel een gunstigere vorm heeft gekregen t.o.v.. de anderen

dat is dus de laatste plant die apart op de foto is gezet.

 

greetz,

lufthegreenstuf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi veldje aan het worden! Jammer van die ballen...

 

Ik denk dat je mij misschien bedoeld oude rocker? Ik heb een halve plant gemold met het knakken... deze heeft nu volgens mij ook nog maar de helft aan opbrengst trouwens...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

Alle ballen verzamelen ,ik snap daar niks van ,ik heb er nog nooit gehad herma,s binnen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe gaan ze?

 

Geen herma's meer gevonden?

 

Fem zaad binnen ik blijf het drama vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen ballen meer gevonden gelukkig :whistle:

heb er met fem zaad binnen bijna altijd in mindere of meerder mate last van.

ook een keer een run met regulier zaad gedaan en die waren na een gesmolten klok gaan reveggen.

zelfs na dat probleem zijn ze herma vrij af gebloeid

 

 

plantjes gaan erg lekker lekker hoor.

ik heb vernomen dat de 4 plantjes die verhuist zijn "monsters" geworden zijn

maar dat heb ik zelf nog niet kunnen bevestigen.

heb wel nieuwe foto's van de dr120 dus here we go

gallery_28379_13612_1716367.jpg

 

 

de topjes groeien ook flink, ongeveer 2/3 weken bloei

gallery_28379_13612_4792805.jpg

 

gallery_28379_13612_5294869.jpg

 

gallery_28379_13612_4605906.jpg

 

gallery_28379_13612_2934665.jpg

 

gallery_28379_13612_2961078.jpg

 

gallery_28379_13612_5403884.jpg

 

de lucht kan er van onderen ook goed doorheen

gallery_28379_13612_3877756.jpg

 

 

ik vond alleen de hooftop van de middelste er wat gek uit zien..

het lijkt alsof de top uit elkaar groeit (vanwege te veel warmte?)

het is voor de rest nooit te warm in de tent maar ik heb voor de zekerheid de plant omgeruild met de gefimde plant.

gallery_28379_13612_3534494.jpg

 

 

 

gallery_28379_13612_6117084.jpg

 

 

 

her en der een paar verbrande puntjes en paarse steeltjes maar voor de rest gaat het prima.

laat die cola's nu maar komen :yummy:

 

greetz,

lufthegreenstuf

Edited by lufthegreenstuf

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wiet61:

Beetje kort door de bocht wmb: 4 latjes en stukje zeil!

Realiseer je dat je - ervan uitgaande dat dit zo is - met chemicaliën werkt; doorgaans zul je na elke cyslus (lees: kweek) je zeil moeten vervangen, zelfs wanneer je het meest hoogwaardige vijverfolie dat verkrijgbaar is (zoals ikzelf) gebruikt!

 

Begrijp me niet verkeerd; ik deels steeds meer de mening dat - zeker wanneer je overtuigd raakt of bent van het geven van voeding van onderaf - het gebruik van een geschikte bak een uitstekende oplossing is. Bovendien vergemakkelijkt dit zowel het überhaupt wateren van de planten, alsmede de de dosering van voeding.

 

Hier zit echter eveneens de valkuil: voedingsbehoefte is in mijn - welliswaar geringe en beperkte - ervaring voor ieder plantje verschillend. Wanneer je uitsluitend afgaat op je "bak", sluit je dus tevens het individueel "monitoren" van de voedingsconsumptie (per plant dus) feitelijk uit.

 

Kanttekening hierbij is wel dat ik "slechts" een kleinschalige hobbymatige "binnentuinder" ben, wmb is het proces dus nauwlijks ondergeschikt c.q. minder belangrijk aan/dan het resultaat. Compromis in deze zou kunnen zijn - en daarover beraad ik me nog - om je watergifte op hoofdlijnen te scheiden van je voedingsstrategie.

 

Ik kan me voorstellen dat bij andere schaalgrootte juist het gemak (lees: verminderde arbeidsintensiteit, ten gunste van wellicht economische belangen) doorslaggevend zou kunnen zijn voor je keuze.

 

In mijn optiek is deze benadering een vorm van generalisatie, welke de individuele benadering van de plant - en daarmee het totale kweekproces - niet ten goede komt. Sterker nog: er afbreuk aan doet! :rtfm:

 

 

 

Vinden jullie die plantjes er echt goed uitzien dan ,geel en licht groen van kleur ,en verdorde bladeren ,je geeft zo weinig water .

Waarom niet gewoon een bak maken ,4 latjes 5 cm hoog zeil er over ,en je hebt een bak ,dat werkt toch vele malen beter als een voor een water geven ,daar word je toch niet goed van ,vergelijk ze maar eens met die van johnny ,die zien er toch veel beter uit .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

Harry v G ik heb zo heel veel jaren gekweekt en nog nooit last ergens van gehad ,waarom is dat kort door de bocht ,je maakt een stevig vierkant waarop je het vijverzeil niet ,dat bleef bij mij elke keer een jaar zitten ,soms maakte ik het schoon ,dan ging het twee jaar mee ,

IK weet niet wat voor vijverfolie jij gebruikt of gebruikt hebt ,dat is dan geen donder waard dat kan ik je wel vertellen .

Sommige hier zijn zo,n piet leuten ,je word er niet goed van .

Ik maakte er bakken mee van 2,50 cm bij 450cm ,ik haalde altijd vele kilo,s ,die deze jonge is zo stom nog niet ,ik heb het hier al meer verteld ,hou het simpel ,en niet zoveel zeiken met je plantje .

Ieder heeft er zijn eigen ideeen over dat weet ik ook wel ,maat ervaring leert zal ik maar zeggen ,ik doe het maar 25 jaar ,nog niet zo lang dus .

 

 

Luftthegreenstuf ,het gaat goed bij je zie ik ,de topjes komen ook al flink opzetten ,ik hoop voor je op een goede oogst ,ps ik zou nog wat meer water geven als ik jouw was ,doe er je voordeel mee zou ik zeggen .Niet zo zuinig doen ,je lijkt wel een zeeuw :likken: :likken:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het wel aardig met je eens wiet61..

Niet lullen maar poetsen..

 

Je moet gewoon zorgen, dat je de belangrijkste dingen snapt en goed voor elkaar hebt.

 

Goed basis materiaal:

Een medium, dat jou bevalt. (Cocos/aarde? is eigenlijk noob proof.)

Je klimaat op orde, je lucht op orde en de stealth.

 

Verder is het gaan en gewoon vlieguren maken..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

Ik ben het wel aardig met je eens wiet61..

Niet lullen maar poetsen..

 

Je moet gewoon zorgen, dat je de belangrijkste dingen snapt en goed voor elkaar hebt.

 

Goed basis materiaal:

Een medium, dat jou bevalt. (Cocos/aarde? is eigenlijk noob proof.)

Je klimaat op orde, je lucht op orde en de stealth.

 

Verder is het gaan en gewoon vlieguren maken..

Juist rocker jij snapt het 100% ,het kan allemaal simpel ,of komt dat door veel ervaring dat we het simpel vinden ,iedereen heeft een beetje zijn eigen methode denk ik ,ik ben altijd geweest voor simpel ,met niet teveel poespas ,ik heb ook alles geprobeerd hoor ,maar het had weinig of geen resultaat ,in die tijd heb ik zelf veel ontwikkeld denk ik .ik had echt ook nooit een ph en ec meter nodig ik keek naar de planten ,het is heel veel jaren goed gegaan ,natuurlijk heb ik ook fouten gemaakt ,maar daar leer je alleen van .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...