Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

directeur

Geluidisolatie Ivm Nieuwe Kweekruimte

Recommended Posts

Beste members,

 

Zijn er mensen die weten hoeveel decibel er uit hun hok komt in afgesloten toestand, als de afzuiger zich in het hok bevind? (gezoem afzuiger en luchtcirculatie, schatting mag ook)

 

Op internet heb ik geluidisolatie platen gezien met verschillende diktes, waarbij 60db en 80 db stonden vermeld.

 

Situatie is als volgt;

Kamer 3x4 m hoogte 2.4m, komt een tussenwand in van gipsplaten zodat het 1,6 x 3 en 2,4 x 3 word.

Nu grenst de muurzijde van 4m aan buren, en deze huizen zijn zeer gehorig!(kan buren horen als ze hard praten/lachen)

De muur van 1,5 m wil ik gaan isoleren tegen geluid met bovengenoemde platen, met gipsplaten of hout er tegen aan..?

 

En dan in deze ruimte komt een houten frame van ongeveer 1,5 x 2,15 en 2,4 hoog die aan de binnenkant nog weer beplaat word voor de ruimte die gebruikt kan worden als kweekruimte. (bedoeling is 3x 400watt met loopruimte)

 

Hoe gehorig kan nou een 1200m / 1500m afzuiger in een geisoleerde box zijn met koolstoffilter en geluidsdemper eraan een in een ruimte die beplaat en lucht/licht dicht is, met een klein stukje tussenruimte met nog weer een geisoleerde wand tegen de gehorige spouwmuur aan?

 

 

Geluid zal natuurlijk het meeste hoorbaar zijn bij de in en uit blaas slang.

 

Maar maak ik nu mezelf te gek en overdrijf ik? of zal ik toch echt veel geluidisolatie nodig hebben zoals eerder genoemde 80 decibel platen.

 

om het makkelijker te maken, een tabel bijgevoegd;

gehoordrempel.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoeveel db je hok aan geluid produceerd is overal anders : hoe hard staat je afzuiger( welk merk hoe gedimt etc)

 

Maar mij lijkt het als je het zoals je beschrijft gaat isoleren dat het wel snor zit.

 

Volgens mij is het wel belangrijk dat je het wandje zwevend maakt (anders krijg je contact geluid)

 

in groene mug zijn verslag kan je lezen hoe hij zijn muur heeft geisoleerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het hangt ook wel van de frequenties van het geluid af. Een hoge frequentie hoor je wel als je naast het hok staat, maar dat gaat al nauwelijks door een vel papier heen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat je bijna niets hoort van de afzuiger, wel afhankelijk van de box uiteraard, en of er wat in/aan rubbers opgehangen is.

 

Hier wat van het geluid met een homemade aansluiting op een 940 Kuub slak.

 

gallery_19177_13119_6523.jpg

 

gallery_19177_13119_196100.jpg

 

 

hierna heb ik de geribbelde slang vervangen voor een PVC buis, en alles geisoleerd en afgetimmerd. Met als resultaat

 

gallery_19177_13119_528499.jpg

 

wel met de slak gedimd naar iets van 40%.

 

isoleren naar de wand met de buren is altijd beter.

 

geluid van de luchtstroom zal volgens mij het luidste zijn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat Wietefras zegt.... frequentie is ook heel belangrijk

 

frequentie regelaar doet wonderen, bij mij komt meeste geluid uit de slang, want die is maar 1 meter lang, zelfde opstelling met 5 meter sono slang en je hoort niks meer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uit de foto's blijkt dus ook wel dat ik beter gewoon op minimaal 80DB moet gaan zitten.

Er komt zowiezo een dimmer op, en verwacht doordat de ruimte redelijk groot is, dat ik ook wel op 60% kan afzuigen.

En natuurlijk een actieve inblaas, en dan zoals Noa zegt, een hele lange slang aan de inblaas.(of iets grotere maat?)

koolstoffilter- 1200/1500 watt afzuiger in een geisoleerdekist - geluidsdemper ben ik van plan op te hangen in het hok aan rubbers.

 

 

Weet iemand wanneer die geluidsisolatieplaten deze beste werking hebben?

a; strak tegen elkaar over de muur plakken, met lucht aan de voorzijde van de platen, om het zeg maar op te vangen.

b; straks tegen elkaar over de muur plakken, en gipsplaten en er strak overheen? voor extra demping? of werken de platen dan niet meer goed?

Edited by directeur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij werk massa veer massa het beste. Maarja voor elk soort geluid heb je weer ander soort isolatie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Persoonlijk zou ik, om een geluidsisolerend wandje te maken alleen dit gebruiken:

 

https://www.youtube.com/watch?v=xEt5HpitWaE

 

Het idee van een zwevende wand is het beste. Daardoor worden alle mogelijke contactgeluiden en trillingen voorkomen. Normaal gesproken plaats je daar dus weer gipsplaten over die geluidsisolatie heen. Je zou er als je 100% zeker wilt zijn alsnog die geluidsisolerende platen overheen kunnen bevestigen ipv die gipsplaten. Beter het zekere voor het onzekere.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel een mooi filmpje inderdaad. Wel wat eng dat ze het alleen vast klemmen, maar dat zal wel genoeg zijn om te zorgen dat de boel niet zomaar om kan vallen?

 

Heb volgens mij ook wel eens een ander systeem gezien waar ze de regels vast zetten op het geluidswerende materiaal en dat dat geluidswerende materiaal dan vastgeschroefd zat op de muur. Dan ga je dus ook niet in een enkele schroef van gipsplaat naar achterliggende muur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Wietefras. Dit is wel stevig hoor. Ken iemand die het ook heeft gebruikt en dat is geen klusser en toch goed stevig!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan bij schuimrubberbetaalbaar voor ca 2 tientjes van die studio isolatiedekens kopen van 1,20 x 2,00.

Spuitbus lijm erbij en plakken maar. Gifvrij en stilllll.

SUCCES!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...