Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bosrand

Aluminiumfolie vastplakken

Recommended Posts

Ik ben bezig mijn hokje een beetje aan te passen en wil graag aluminiumfolie op de wand hebben in verband met een betere reflectie dan met zwart-wit folie.

Ik heb als wand hardboard, en heb vanmiddag een stukje van de folie met behanglijm op een proefstuk hardboard proberen te plakken, maar ik krijg het idee dat het met behanglijm niet echt gaat werken, volgens mij laat het zo weer los.

Nu ben ik op zoek naar een ander soort lijm wat ik dun aan kan brengen voor een mooi strak resultaat, of als er mensen zijn die ervaring hebben met behanglijm en aluminiumfolie waarbij het wel gelukt is hoor ik dat ook graag, of dat iemand nog een andere manier weet om het mooi strak op de wand te krijgen.

Groetjes Bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

hardboard is niet echt wat voor je wandjes.

omdat het verlijmde pulp is en er aan beide zijden een wasachtig laagje op zit waardoor lijm niet pakt

 

kan wel maar moet je lichtjes opschuren.. echter hardboard en vocht is not done (gassen en vervormen/uitzetten).

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je voor je reactie Lostchild, ik meende dat hardboard geperste vezels waren zonder lijm of iets dergelijks, heb me er niet zo in verdiept toen ik het aan het bouwen was.

Qua vocht zal het wel een beetje loslopen dacht ik, het is overal bedekt geweest met zwart-wit folie en straks als het goed is met een deel zwart-wit folie en een deel aluminiumfolie, de overgangen was ik van plan af te plakken met aluminiumtape.

Budget om andere platen tegen de wanden aan te zetten heb ik op het moment niet dus zal het nu moeten doen met wat ik heb.

Een beetje opschuren, hoe simpel kan het zijn, dankje!

Ik ga er mee aan de slag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wel ff kapje op met schuren, is troep.

 

persoonlijk zou ik overal aan de randen een latje maken en dan daar z/w plastic tegen aan spannen, heb je wel wat ruimte verlies maar betere oplossing dan de waslaag eraf schuren en zo blootstelling vocht meer kans geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is inderdaad wel handig ja een kapje opzetten, zal er ook maar een stofzuiger bij houden.

Het 'probleem' is dat de zwart-wit folie er al op geniet zit en ik het niet zie zitten het er af te halen om het daarna weer te bevestigen.

Ik was nu van plan om tot 1-1.5m van de vloer de zwart-wit folie te verwijderen en te vervangen voor aluminiumfolie, ik heb het in het hokje ernaast op de zwart-wit folie geplakt met aluminiumtape, maar dat was niet echt een succes doordat de zwart-wit folie erachter niet strak genoeg zat, nu maakt het nogal wat lawaai, niet heel erg, niemand die er verder last van heeft maar ideaal is het niet.

Zou het een beetje een oplossing zijn om de waslaag eraf te schuren en dan eerst een laag grondverf eroverheen, of zou dat niet zoveel uit maken?

Ik vraag me af of die lijm wel hecht op grondverf of dat het beter hecht op de kale plaat.

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet nog niet zo zeker of alu folie een beter licht weerkaatsing dan zw/w folie heeft!

ik zou het ook gewoon bij zw/w houden, je maakt het jezelf onnodig moeilijk volgens mij...

 

als je echt voor de beste weerkaatsing wil gaan moet je voor spiegels gaan,

er staat hier ergens een mooi verslagje van lux(licht) metingen, zal eens kijken of ik het vind voor je ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan de hand van dat verslagje heb ik besloten om aluminiumfolie te nemen, dat reflecteerd een stuk beter dan zwart-wit folie volgens die metingen.

En ook door mijn eigen bevindingen, heb het in mijn andere hokje getest en het reflecteerde waar zwart-wit folie amper licht bracht.

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

alu folie kwam ook best wel redelijk uit de test, maar ik verwacht dat het snel achteruit gaat met vocht.

 

Folie heb ik wel eens geplakt met behanglijm, is zeker een hele ronde blijven plakken. Maar of dat ook geld voor alufolie weet ik niet.

Ik heb het destijds geplakt op platen hardboard met grondverf.

 

meting-topic staat in mijn handtekening

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx mannen voor jullie reacties, ik ga het eerst schuren en dan een laagje grondverf erover en dan de aluminiumfolie erop plakken.

Hoe het zich zal houden qua reflectie dat zal de tijd leren, elke ronde een nieuwe laag erop plakken is geen probleem, het lijkt me dat het in ieder geval meer zal blijven reflecteren 1 ronde dan dat zwart-wit folie ooit zal kunnen doen.

Ach ik waag een poging, zal weer een verslagje bij gaan houden van de nieuwe ronde, hopelijk dit keer met meer succes en minder 'problemen'.

 

Ik bedacht me net dat ik in mijn tropisch terrarium al een half jaar aluminiumfolie tegen de bovenkant aangeniet had om het licht beter naar beneden te laten schijnen, dat ziet er nu nog steeds goed uit, dus ik denk dat het wel goed gaat komen.

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook benieuwd, er komt een haze soortje in, tenminste dat is het plan.

Gister bezig geweest, even wat fototjes.

De oude situatie met zwart-wit folie

gallery_32929_16907_1086521.jpg

 

gallery_32929_16907_667492.jpg

 

De zwart-wit folie deels weg gesneden.

gallery_32929_16907_1071868.jpg

 

gallery_32929_16907_824130.jpg

 

Geschuurd en in de grondverf gezet.

gallery_32929_16907_231198.jpg

 

gallery_32929_16907_370943.jpg

 

Nu nog even laten uitdampen en dan de aluminiumfolie er tegenaan plakken, ik lijm het eerst een keer voor met wat dunnere behanglijm en daarna stevige behanglijm erop en plakken met die folie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even lekker bezig geweest vanmiddag, de folie zit er op, het is redelijk strak geworden, het viel me mee hoe het ging.

 

Nog niet helemaal afgewerkt.

gallery_32929_16907_957542.jpg

 

gallery_32929_16907_1073353.jpg

 

gallery_32929_16907_999459.jpg

 

De randen afgeplakt met aluminiumtape

gallery_32929_16907_807062.jpg

 

gallery_32929_16907_541084.jpg

 

En toen zette ik de deur er voor en bedacht me dat ik die vergeten was te doen, ach dat komt een andere keer wel, vandaag weer genoeg gedaan. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoop dat je onderin bent begonnen en overlappen naar boven hebt gewerkt ....

 

Zodoende dat er geen vocht onder gaat lopen als je een keertje doet bij sproeien ;)

Voor de rest wel goed gelukt om het er strak tegen aan te krijgen ,is niet zo 1.2.3. te doen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben onderaan begonnen en heb het net laten overlappen, maar sproeien, denk niet dat ik dat zal doen.

Heb in ieder geval nog nooit ergens mee gesproeid, mocht ik last van spint krijgen of iets dergelijks ben ik van plan roofwantsen uit te zetten.

Heb wel een paar keer wat spint gehad, maar was meestal aan het eind van de kweek en ach een paar beestjes op de wiet ga ik niet dood aan. ;)

Behangen met gewoon behang geeft net een iets strakker resultaat, maargoed, ik ben tevreden. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja had beter condens gezegd ,maar als het allemaal overlap zodat er geen druppels op je plak rand blijven liggen en zo je lijm los weekt of je hout in trekt

 

Ja gewoon behang kreukelt niet zo snel e :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ speedy, het moet goed komen zo. ;) En inderdaad gewoon behang kreukelt wat minder snel, hahaha.

 

@ Fool, wat moet ik ze mailen dan, ik zoek een lijm om aluminiumfolie op een hardboard wand te plakken maar het liefst lijm zonder rare stoffen want daar kunnen mijn planten niet tegen?

Ik weet niet zeker, maar volgens mij zit er in die lijmen van Bizon allemaal rare stofjes die ik niet wil hebben, buiten dat zit hier op het forum meer kennis op het gebied van kweekhokken beplakken dan bij Bizon gok ik.

Maar toch bedankt voor je tip! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan de volgende keer wel van die lijmspray gebruiken denk ik ,lijm in een spuitbus

 

Gebruiken ze hier op de haven ook om tussen de gestapelde zakken te spuiten zodat ze blijven liggen

Vermoed dat fool bedoelde dat je eens bij bizon moet kijken inplaats van ze te contacteren :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die lijmspray van Bizon is op basis van sbr rubber ik heb geen idee of dat slecht kan zijn voor mijn planten, maar dat weet ik van de behanglijm ook niet zeker, daarvan zijn de basisgrondstoffen, Poly anionic cellulose (PAC), methylcellulose en PVAc, ik heb behanglijm gekozen omdat ik dat had liggen en omdat ik het idee had dat het niet schadelijk was, maar dat berustte meer op gevoel dan wetenschap.

 

Ahh, dat zou ook kunnen, maar omdat hij de link stuurde van de pagina contacteren van Bizon ging ik er vanuit dat hij dat ook bedoelde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn natuurlijk ook andere merken of er schadelijke stoffen in zitten voor de planten ... daar is mijn chemische kennis onvoldoende voor :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...