Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Robert-Jan

LV problemen met opticlimate

Recommended Posts

Hoi,

 

Al jaren lees ik wekelijks het forum en leer ik elke keer weer iets nieuws, waarvoor dank! Momenteel zit ik met een probleem waar ik wat hulp bij nodig heb. Ik zit in week 5 van de bloei en sinds ik CO2 toevoeg is mijn airco constant aan het koelen waardoor de luchtvochtigheid daalt tot 40%. Setup is als volgt;

 

Opticlimate 6000

12 x 600 watt

Luchtbevochtiger 3 tot 5 liter per uur

Co2 controller opticlimate

Dimlux climate controller

Biogreen frosty 40

 

 

De Biogreen hangt een meter onder de aanzuigkant van de opticlimate wat voor extra warmte zorgt en waardoor de opti constant aan het koelen is. Wat kan ik het beste doen? ppm is momenteel 800, temp 28 en lv 40. ppm en tmp verhogen zodat opti niet constant koelt? Paar lampen eruit? Biogreen ergens anders hangen?

 

Alle hulp is welkom

 

rj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Robert-Jan, stel je even voor in de wie is wie sectie, daarna veel succes en plezier op het forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luchtbevochtiger? Oeijoei

 

In welke week zit je?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zou je eigenlijk automatisch op 60% moeten uitkomen.

 

Controleer

 

-afzuiging

-verdamping gewas/zuipen ze wel?

-Je hygrometer

 

In week 5 moeten ze afhankelijk van hoeveel er per m2 staan ongeveer 1 ltr per dag zuipen en dus verdampen.

 

Je huidmondjes gaan dichter bij co2 verhoging. Als de huidmondjes door omstandigheden helemaal sluiten verdampt er niets en wordt je ruimte steeds droger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Racker,

 

Bedankt voor je reactie, Afzuiging is 1000m3 maar draait minimaal, net genoeg voor vacuüm. Staan er 9 per m2 in 25 liter potten en verbruiken idd +/- 1 liter per dag. Volgens mij is verdampingsdruk niet ideaal, het blad "bubbelt" een beetje dus ze zitten aan hun max verdamping. Heb nu alleen even deze foto van gister met licht aan...

 

 

 

pic1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je blad krult omhoog, ergens in de 12uur dagcyclus zijn je huidmondjes dicht. Het blad vouwt dicht om minder licht (=warmte) op te vangen. Om ze weer goed aan het verdampen te krijgen zou ik de ec lager doen, je lamp hoger of dimmen en dan slaat die oc vanzelf wel ergens af.

 

Klimaat is belangrijker dan licht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok,bedankt. Ga ik proberen. Spoel ze straks met ec 1.0. Is het verstandig om die co2 generator wat verder van de opti te installeren zodat hij minder warme lucht aanzuigt? Hangt er nu een meter onder...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee hoor, wel kan je wat minder co2 gaan geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Racker,

 

Bedankt voor je reactie, Afzuiging is 1000m3 maar draait minimaal, net genoeg voor vacuüm. Staan er 9 per m2 in 25 liter potten en verbruiken idd +/- 1 liter per dag. Volgens mij is verdampingsdruk niet ideaal, het blad "bubbelt" een beetje dus ze zitten aan hun max verdamping. Heb nu alleen even deze foto van gister met licht aan...

 

vacuüm = zonder zuurstof, je bedoelt iets anders neem ik aan? :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je blad krult omhoog, ergens in de 12uur dagcyclus zijn je huidmondjes dicht. Het blad vouwt dicht om minder licht (=warmte) op te vangen. Om ze weer goed aan het verdampen te krijgen zou ik de ec lager doen, je lamp hoger of dimmen en dan slaat die oc vanzelf wel ergens af.

 

Klimaat is belangrijker dan licht.

 

Hey racker ik heb ook zoiets gehad met omhoog vouwend blad ik dacht ook aan de huidmondjes maar als die dicht zitten betekend het toch dat de plant minder ademt en dus minder of niet kan transpireren, hoe kan het dan dat ze wel dronken als een gek. Dat was de reden dat ik het uitsloot en verder kijken ging. . Hoop er dus nog een keer achter te komen wat het was want uiteindelijk is het niet veel soeps geworden :( nieuwe ronde nieuwe kansen en blijf positief maar wil het natuurlijk niet nog eens dus vandaar deze vraag. Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies Boefje030, onderdruk. :)

 

Heb de lampen wat verhoogd, co2 verlaagd naar 700 en wat extra gaatjes in de luchtverdeelslang gemaakt. De temperatuur is gezakt naar 26 maar de rv blijft op 45 hangen ondanks luchtbevochtiger omdat de opti amper afslaat. Ga de koelcapaciteit nog iets vergroten maar zat volgens mij al op 1.5mpa

 

Ook maar eens kijken hoe ze hierop reageren. Bedankt voor alle reacties...

 

RJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je optis vermogen hoef je niet te verhogen als je met 12x600 op 26 gr uitkomt. Houd de temp van je koelblok in de gaten. Als die bevriest koelt de opti niet meer en wordt het heel warm in je hok

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik mijn lampen dim dan schiet de luchtvochtigheid gelijk omhoog, misschien heeft een beetje dimmen of er een paar uit zetten meer effect.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@rico

 

Als de blaadjes krullen betekend dit niet dat de plant 12 uur niet verdampt, meestal doet dit probleem zich voor in de laatste paar uur van de licht-aan cyclus. Daarvoor zuipen ze zeker als een malle. Die blaadjes krullen ook nauwelijks weer terug. Je kan beter voorkomen dat ze uberhaubt krullen. Daar is apparatuur voor :whistle:

 

(al gebruikt haast niemand het op de correcte manier)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@rico

 

Als de blaadjes krullen betekend dit niet dat de plant 12 uur niet verdampt, meestal doet dit probleem zich voor in de laatste paar uur van de licht-aan cyclus. Daarvoor zuipen ze zeker als een malle. Die blaadjes krullen ook nauwelijks weer terug. Je kan beter voorkomen dat ze uberhaubt krullen. Daar is apparatuur voor :whistle:

 

(al gebruikt haast niemand het op de correcte manier)

h

 

Ik doe mijn best wel en de vorige ronde deed ging het wel goed, misschien omdat dit een ander soortje is. Ik had overigens wel ingesteld op de dimlux dat hij begint te dimmem bij -2 graden verschil tussen ruimte en plant temp. Of missch had ik het omgekeerd :/ ff kijken vanavond hoe het ingesteld was. Heb door dit probleem helaas geen goed resultaat behaald. Bedankt voor de nuttige info. Misschien is een logger een oplossing? Gr.

Edited by Rico84

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan idd beter dimmen als je blaadje +2 gr warmer is dan je ruimte. Dan weet je zeker dat het nodig is.

 

Kijk ook eens naar je hysterese en comp uit tijd

Share this post


Link to post
Share on other sites

De toppen ontwikkelen zich goed en ze drinken ook weer lekker. Beetje last van beesjes maar what's new...

 

Zag wel dat elke plant een paar dode, rotte bladeren heeft. Is dat CO2 vergiftiging?

 

blad

 

De co2 sensor hing op dezelfde hoogte als de planten. Een meting tussen de planten gaf 150 ppm meer aan. Ga wat blad weghalen en luchtstroom tussen de planten verbeteren.

 

Wat is trouwens de beste plaats om de sensor te hangen? De ene persoon adviseert tussen de planten en de andere zegt nooit tussen de planten. Hetzelfde geldt voor ppm waardes. Ik ken niemand met CO2 kweekervaring. In de growshops waar ik kom hebben ze alleen theoretische kennis. Ik wil het volgende schema aanhouden.

 

week 5 600 ppm

week 6 700 ppm

week 7 800 ppm

week 8 900 ppm

week 9 900 ppm

 

Temp rond de 30. RV rond de 60% en eindigen op 50%. Is dit een goed schema?

 

Thanks, rj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co2 vergiftiging heb ik nooit van gehoord.

 

Sensor op planthoogte (niet ertussen dus) Je schema is veilig maar goed. Die RH%? Haal je dat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gelige blaadjes die recht omhoog wijzen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...