Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

davea

Philips master son t-pia plus 400. Of sunmaster dual spectrum 400

Recommended Posts

Hoi allemaal.

 

Mijn vraag gaat over welke lamp ik moet aanschaffen.

Hoewel ik andere planten kweek, wil ik toch mijn vraag hier plaatsen, daar hier de kenners

Onder de lampen zitten.

 

Ik ben in een growshop weggestuurd met de philips, maar dit is een bloei lamp ( volgens verkoper zette deze lamp ook aan tot groei) Geeft warm gelig licht. Hoewel ik op die plek 0,0 daglicht ontvang leek t mij sterk dat de planten laag op de oppervlakte staan, genoeg hebben aan alleen bloeilicht.

Heb last van korte bladstelen waardoor nieuwe bladeren niet ontstaan, terwijl deze planten vroeger in mijn vorige huis, voor enkel glas in de vensterbank in bloei kwamen. Logt dit aan de lamp dan?

 

Kan ik dan beter deze lamp vervangen voor de sunmaster dual spectrum? dus van beiden een beetje, maar in verhouding tot de philips iets meer blauw licht, of is deze toevoeging van groeilicht zo nihil, dat ik beter voor een 100% groeilamp

Kan gaan? De planten die ik kweek kwamen ( toen ik de ruimte had) hartje zomer voor Het raam in bloei ( zomer = weinig rood licht toch?) dus een groeilamp zou ook leiden tot bloei?

 

Kortom... Ik weet het niet. Een kenner onder de kenners wellicht een advies? Een lamp die overeenkomt met het licht ik ontvang in juli/augustus, daar dit mijn plant aanzette tot bloei.

 

Thanks

 

Dave

Edited by davea

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is de afstand tussen de lamp en de planten? En hoe veel oppervlak belicht je met die vierhonderd watt?

 

In de cannabis teelt wordt meestal gebruik gemaakt van ongeveer vierhonderd watt per vierkante meter. Maar de lumen behoefte kan per plantensoort enorm uiteen lopen. Een tropische of subtropische plant uit t open veld voelt zich misschien lekker met zeshonderd watt per meter, waar een plant van op de jungle bodem misschien maar vijftig watt per meter nodig heeft, of zelfs verdraagt.

 

Bij cannabis neemt de internode lengte toe bij minder lichtintensiteit (minder wattage per meter/ meer afstand tussen lamp en plant) misschien wekt dit met jouw planten ook zo.

 

Ook zou het kunnen helpen als je zo dicht mogelijk de temperatuur, relatieve vochtigheid en aantal uren belichting van de natuurlijke bloei periode nabootst.

 

Tot slot, mrt wat meer info kunnen er ook wat meer gericht tips gegeven worden.

 

In elk geval succes gewenst vanuit Rotterdam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De afstand van lamp naar de hoogste plant is hooguit 1 mtr. Hij hangt aan kettingen.

Wat de behoeftes betreft heb ik allen aangelegd. Sproeiers onder de lamp gemonteerd, en als de lamp aanspringt, gaat de superfogger zijn stoom afblazen over de planten om de luchtvochtigheid rondom de plant tijdens de lichturen, hoog t houden.

Het is dus een philips master son-t pia plus 400 watt. Dit is een bloeilamp nietwaar?

Bereik je met cannabis een betere groei met een dual spectrum, of kan je dan beter een echte puur en alleen een groeilamp nemen. Mijn vraag was eigenlijk zoals hierboven.

 

Ik zoek een lamp die het meest dichtbij het licht komt wat je achter je raamhebt in de zomer. Daar kwamen mijn planten zelfs in bloei. Onder de lamp niet. Is natuurlijk belachelijk dat een lamp van 400 watt, dit niet kan volbrengen. Ok, hijbhangt hoog, maar moet je dan zo'n 400 watter, zo laag hangen????? Kortom.... Kan ik mijn huidige lamp behouden, en als ik deze wil vervangen omdat ik het idee heb dat groei achter blijft, kan ik dan beter een groei,mof een dual spectrum nemen.

 

Hoeveel rood en hoeveel blauw licht zit er in het licht in juli? Toen stind hij achter het glas in bloei ( zonder lamp ).

Het zijn tropische planten die zowieso in de zomer in bloei komen. Ze groeien rondom de evenaar, dus afwisselende seizoenen met meer rood of blauw, speelt daar niet. De verder verzorging van de planten zoals temp. En vochtigheid en luchtvochtigheid heb ik hier wel onder de knie ;-)

Edited by djbroertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikzelf hou het gewoon bij een MH (MetalHalide) voor het blauw/witte spectrum voor de groei, waardoor je plantjes laag en breed worden, en dan switch ik naar het zelfde wattage HPS lamp voor de bloei.

 

Al die dure termen zoals dual spectrum, zal best goed zijn, maar ik hou het lekker bij wat ik ken en wat voor mij goed werkt, TL buizen voor de voorgroei, MH voor de gewone groei en HPS voor de bloei.

 

Dat je plantjes niet aanslaan zoals je wil, kan aan zo veel dingen liggen; temperatuur als de lamp uit is, luchtvochtigheid, en natuurlijk je medium.

 

Ik zou het mezelf niet te moeilijk maken met die spectrums, MH en HPS werken, groei en bloei. Als plantjes niet aanslaan is het je medium, LV of temp die niet in orde zijn of je lamp hangt gewoon te hoog.

40-45 cm voor een 400W 60-70 cm voor een 600W en 25-35 cm voor een 250W

 

lamp op een meter hangen is omdat je ze wil laten strekken ? dan zou ik eerder een T-neon setje kopen en die boven je plantjes hangen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Srekken? Uhm. Ik wil gewone groei zoals in mijn vensterbank. Op de plek waar de planten staan komt nagenoeg geen daglicht, en in een pia plus zit tochbgeen blauw/wit licht toch?. Wat ik wil is het volgende.

 

Mijn planten groeide in de vensterbank. Ik wil een lamp die het meeste lijkt op het daglicht in de zomer. Geen rood toch?

De planten bloeien zowieso wanneer ze volwassen zijn. Zomer/herfst maakt niet uit. De plant verplicht zichzelf tot bloei bij volwassen stadia. Er hangt ook een tropische bekerplant 25cm onder de pia plus. Blad kleurt niet rood en blijven klein. Dit terwijl de bladeren in de volle zon op het dakterras, in twee dagen, diep rood werden.

 

Ik wil gewoon een lamp, die daglicht simuleert voor de groei. Hopelijk is er een lamp, met ook een beetje rood. Komt wellicht wel ten goede natuurlijk. Bevat de son t pia plus nu enig groeilicht ja of nee? Als een plant toch wel bloeit in de vensterbank, welke lamp raden jullie mij aan? Die MH lamp, is dat een son-t hti?

Verder hangen er sproeiers en een mistmachine. Lamp gaat in de nacht aan, en temp daalt overdag en snachts, niet onder de 22 graden wat goed is voor dit soort. Medium is cocos met houtsnippers en een wartmekabel onder EN rondom de kuip.

 

Welke lamp? De lamp die u aangaf in het laatste bericht? Dit is een lamp die het daglicht in de zomer simuleert

Deze planten stonden vroeger zonder lamp, achter t raam in de zomer, en kwamen in 2 maanden in bloei. Wat onder een lamp nooit is gelukt. Wellicht omdat de bloeilamp er niet voor heeft gezorgd dat de plant eerst groot en sterk kon worden?

.

Edited by djbroertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja die lamp bevat een klein btje blauw en wit spectrum.

Zoek het spectum tabeletje van je lamp ff op google ofzo dan zie je ut.

Ik vond het net in 10 sec.

 

Ik zal je wel uit de branding helpe :D

HET MAAKT GEEN REET UIT WAT VOOR LAMP OF LICHT JE GEBRUIK.

Overal is resultaat mee te hale, de ene meer dan de andere, bloeie of groeie.

Al is het TL, HPS, MH, LED, ezv.

 

Al draai je 18 uur tot 24 je lamp per dag op een hoogte van -+ 40 a 50cm met een temperatuur van rond de 27-+ en een lv van ong 50% EN HET LOOPT NIET LKKR, zijn er andere dinge aan de hand.

 

Plaats eens een paar foto's voor de duidelijkheid.

Ik heb meerdere ruimtes met meerdere soorte lampe en alles lukt gwn, zo niet, is het niet de schuld van me lamp.

 

MEESTAL trouwens :rofl heb 1 keer een foute SOLUX 600W DIMBARE VSA gekocht, op het oog deed deze het prima maar aan de binnekant klopte er niks van en deze had ook amper lumme output. Maar ik had juist heel veel strek en zij takke met die gare vsa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hierbij een foto

Helemaal onderaan staan de heliconias.

Probleem is dat bladstelen ( waar het nieuwe blad uit moet komen)) tekort blijven

Waardoor het stuk steel waar t nieuwe blad uitkomt, nog in de stam zit.

 

Jaren stonden ze vroeger voor het raam en bloeide gewoon

Onder deze bloeilamp nog nooit. De grond, voeding vochtigheid en grond, alles is hetzelfse als toen.

Opzich opmerkelijk dat een plant ie er ook ondet hangt, buiten in de zon dieprood kleurt, maar onder de lamp

Op gunstige afstand, klein blad geeft en niet kleurt. Lijkt me geen goed licht wat daaruit komt.

 

null_zpsd8591946.jpg

 

Dus een vergelijking met toen en nu:

 

Vroeger:

Zelfde soort in stenen pot

Grond: cocosvezel

Sproeien: 4 maal daags

En gewoon voor het raam op het Zuiden

 

Nu:

Zelfde soort in grote kuip

Grond: cocosvezel

Licht: 400watt son t pia plus ( philips)

Sproeien: 6 maal daags vanuit hangende sproeikoppen

En een mistapparaat die gedurende de nacht blaast

Warmte : staat op warmtekabels.

 

De nieiwe situatie lijkt mij gunstiger en het enige

Verschil kan m zitten in t licht?.Zou dit wel degelijk

Een rol spelen? Zien jullie andere verschillen?

Edited by davea

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plasma

Zou een plasma niets voor jouw zijn? Volgens mij is deze ontwikkeld voor een "vol " spectrum? Zelf geen ervaring ermee, maar dat is wat ik lees.

 

Zou je ook willen reageren met de ADDREPLY button, anders kopieer je elke keer het bovenstaande bericht. :D

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Maar moet dat ook in een ander soort vsa?

Die ik heb hangen op de foto? Zo'n zwaar ding is dat.

Kunnen ze daar in? Volgens mij zijn die plasma bollen duur toch?

 

Ik heb de situatieomsxhrijving in mn vorige post

Iets aangevuld. Betreffende het licht.

Wat denken jullie ? In zon achter glas in bloei, en in twee jaar

Tijd geen bloei onder een bloeilamp notabene. Om te gieren!:-)

Waarschijnlijk omdat de plant zich niet goed ontwikkeld? Plotseling kleiner blad, lichtkleurig blad

Korte bladstelen welke dus hangen in de stam waardoor t nieuwe blad er niet uit kan

 

Wat kan nou t probleem zijn. Als ik kijk naar toen en nu is alles t zelfse behalve de lichtbron.

 

Aanvulling: net de link van de plasmalamp bekeken

Ook de prijs gezien. Is dan geen enkel alternatieve lamp uit de grow shop in staat

Om mn planten te doen groeien?

Edited by davea

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je groeit staat je lamp (400watt=40cm van de plant)18uur te branden en 6uur uit .

als je de bloei wil ingaan,moet je lamp 12uur branden en 12 uur uit.

en dan kan je eindelijk toppen krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar zie jij een wietplant?

Dan klopt idd je lichtregme maar er staat geen wiet onder zijn lamp :D

Hoe lang krijgt hij ligt? De plant komt veel voor in florida waar de gemiddelde dag ongeveer 12 uur licht heeft.

Dus een 12/12 regime zou dan goed moeten zijn.

Mischien moet je een ander licht hebben lees veel over wit licht.

En als je de fotos die je op palmvrienden gepost hebt ook hier neerzet ( die met die bladeren) dan s het iets makkelijker helpen.

 

Maar dit is wel een wiet forum dus meer dan cactussen en pepers en cannabis komt staat er denk niet onder lampen

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou eens proberen om de lamp gewoon met het aantal zon uren mee te laten draaien, zodat je planten een gewone seizoenscyclus krijgen.

 

Wat betrefd je probleem kwa bulb, als je kiest voor een greenpower of son-t agro bulb heb je sowieso wat meer blauw spectrum er in, denk dat zo'n bulb het beste geschikt is.

 

grtz,

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor de responses.

Hij gaat aan in de nacht om zo ook de kou weg te drijven. Dus hij heeft overdag iets licht van buiten, en in de avond vnaf 23:00 uur t/m 06:00 uur. Het kan in de nacht best koud worden namelijk.

 

Die agro type heb ik idd naar gekeken.

Maar ik las iets over hpi t plus 400. Puur wit.

Is die beter, of zou je toch voor de philips agro gaan die j noemde?

Vraag me af wat t verschil is. Agro toch nog iets meer rood?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze overdag voor een raam staan en snachts onder de lamp krijgt hij natuurlijk veel te lang licht.

Overdag je lamp aan en als het donker word buiten ja lamp uit.

Mocht het koud worden mischien een kacheltje of iets dergelijks al vind ik dat je wel een hoop stroom verbruikt voor een plant als dit.

Is het wel de moeite om zoveel energie in deze plant te steken?

Weet niet of die plant erg duur is ofzo maar anders zou ik gewoon een nieuwe halen en hem voor je raam zetten en die lamp voor een ander soort plant te gebruiken :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zit een verhaal achter de heliconia.

En niet te koop :-( helaas

 

Net een niuwe foto gemaakt.

Op de foto zie je dat het linker blad uit t midden

Het nieuwste blad is, maar korter dan zijn voorganger rechts.

 

De bladspeer zit dus IN de stam. Blad komt verder met de speer

Niet verder omhoog. Een nieuw blad komt er dan niet.

Ook een aantal nepenthessen die ik er had hangen zijn orignele uit t wild geclonede

Planten uit Borneo. Ik ben er zuinig op, want sommige zijn heel duur en niet zomaar tekoop.

De heliconia is gewoon een hobby :-) het probleem met de tekorte bladsperen had ik niet achter t glas in de vensterbank

 

null_zps448ec119.jpg

 

Onderstaande foto is de h rostrata. Die in mijn kuip in mn keuken staat zijn andere soorten, maar deze ken je vast

 

Heliconia%20Rostrata-Lobster%20Claw%2018.jpg

Edited by davea

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op een site over infuences voor heliconia's, vind ik een stuk tekst

Wat naar mijn idee gaat over licht?, namlijk:

 

s of Heliconia psittacorum L.f. × H. spathocircinata Aristeguieta `Golden Torch' to temperature and photosynthetic photon flux (PPF) were determined in controlled-environment conditions using a 2 × 2 factorial combination of temperature (32C day/20C night and 24C day/20C night) and PPF (475 and 710 μmol·m–2·s–1). Temperature had no significant effect on new shoot production, with an average of 9.

 

 

 

 

Ik kan er geen kaas van maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf zou ik dit er van maken rekening houdend met het stukje dat ik vond op de site van gavita (onderaan bericht).

 

Met een lamp met 475 umol hebben ze in een gecontroleerde ruimte de temp tussen de 32 graden overdag en 24 graden snachts.

Dit zou overeen komen met een 50 watt hps ofzo als die bestaan.

 

Met een lamp met 710 umol hebben ze de temp tussen 24 overdag en 20 snachts.

Dit is zou overeen komen met een 600watt hps.

 

Jammer dat er niks over de lichturen staat.

 

Stukje van gavita:

 

Roughly these are a few examples of recommendations for a high light recipe of around 700 µmol m-2 s-1. Calculations made with 10% reflector / wall losses:

 

400W a) - 1 x 1 m - 1 m2 at a ppfd of ~ 650 µmol m-2 s-1

600W :D - 1,2 x 1,2 m - 1,44 m2 at a ppfd of ~ 690 µmol m-2 s-1

1000W c) - 1,5 x 1,5 m - 2,25 m2 at a ppfd of ~800 µmol m-2 s-1

 

In practice levels can be lower with different reflectors (open reflectors will have more stray light), older reflectors and a lot of wall influences. Other lamps may result in different densities.

 

a) - Philips GreenPower 400W 230V - ppf 725 µmol

:rofl - Philips GreenPower 600W 230V - ppf 1100 µmol

c) - Philips GreenPower 1000W 400V Electronic - ppf 2000 µmol

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je werkt met voor de plant verkeerde spectrum volgens mij.

 

Warmte matje onder de pot en een t5 vol spectrum armatuurtje erboven gaat je denk ik enorm helpen tov een HPS of HPI (HPI mag niet in open armatuur...) waar je nu mee loopt te hannessen.

 

In een t5 armatuur kun je ook nog eens zelf kiezen welk spectrum je wilt.. gaat van dieprood naar daglicht blauw en alles ertussen in en dat met een simpele wisseling van een t5 buis, nog energiezuinig ook, check de micro hoek van het forum voor meer info :D

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je werkt met voor de plant verkeerde spectrum volgens mij.

 

Warmte matje onder de pot en een t5 vol spectrum armatuurtje erboven gaat je denk ik enorm helpen tov een HPS of HPI (HPI mag niet in open armatuur...) waar je nu mee loopt te hannessen.

 

In een t5 armatuur kun je ook nog eens zelf kiezen welk spectrum je wilt.. gaat van dieprood naar daglicht blauw en alles ertussen in en dat met een simpele wisseling van een t5 buis, nog energiezuinig ook, check de micro hoek van het forum voor meer info :D

 

Dus een hpi mag ik niet zo in de vsa draaien als een hps? Wat is de rede?

Het is toch alleen ander licht? Is het iig wel beter licht?

 

WAt betreft die t5 armaturen. Kan je dat ook hoog hangen zoals die lamp nu? Zijn die effectiever tov een hti lamp?

Ik las dat het daglicht in de tropen 1700mmol is (micromol). Is dat na te bootsen?

 

2000 ppf = 108.000lux(sun) = 164.000lux(hps)=142.000 lux ( metal halide)

 

Die laatste gaat t dan worden denk ik? Maar is dat te behalen? 142.000 lux?

Ik check ook even de micro hoek. Thanx.

Nog nooit ervaring met t5. Is dat t zelfde als in terrariums? Die 600wTt hps, dat is toch

Wat ik nu heb? Alleen maar bloei?

 

 

Gaat dit ook met t5?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je werkt met voor de plant verkeerde spectrum volgens mij.

 

Warmte matje onder de pot en een t5 vol spectrum armatuurtje erboven gaat je denk ik enorm helpen tov een HPS of HPI (HPI mag niet in open armatuur...) waar je nu mee loopt te hannessen.

 

In een t5 armatuur kun je ook nog eens zelf kiezen welk spectrum je wilt.. gaat van dieprood naar daglicht blauw en alles ertussen in en dat met een simpele wisseling van een t5 buis, nog energiezuinig ook, check de micro hoek van het forum voor meer info :D

 

 

Een vraag over de hpi t lamp

Ik las iets dat de huidige hpi t lampen, ook kunnen worden geplaatst in de vsa's die

De SON-T lampen aansturen. Ik heb nu een SON-T plus 400 erin zitten. Misschien toch een optie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

HPI mag niet in open armatuur !

UV straling.. zelfde geld voor een MH lamp.

Huidkanker en vlekken in je zicht, altijd leuk om extra kans op te lopen bij licht boven je plantjes niet?

 

Jouw gezondheid.

 

Nabootsen wat je aan mmol krijgt op tropische hoogtes.. veel succes, als je dat wilt zul je de plant in een kast moeten gaan zetten.

 

Gulden middenweg of er echt voor gaan, wat je nu wilt loop je voortdurend tegen je bottlenecks aan.

 

Nooit gedacht dat je een t5 (t8 mag ook) ook vertikaal in kunt zetten waar jij vastzit aan licht van boven..

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verticaal zou een optie zijn.

Deze kan ik den verticaal laten hangen tussen de planten. Maar dan het liefst met

Met een armatuur dat zo min mogelijk ruimte inneemt zodat bijna alleen de buis zichtbaar is tussen de planten

 

De hpi lamp is dus een gevaarlijk dingetje.

Zou alleen een optie zijn als je de lamp in de nacht zou aanzetten.? Dn heb je geen kans op die ellende.

Maar ik bouw er wel een kast omheen. Hier kan de lamp gewoon in. In een standaard cementkuip, hoeveel t5 balken van hoeveel watt zou je erin hangen?

 

Thanx.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is je doel precies met de plant?

Stekken en vermeerderen voor verkoop of in leven houden tijdens de winter?

 

Buizen tussen je gewas gaat niet werken :rofl

een hokje met aan alle kanten wat buizen vertikaal echter zou het wel eens kunnen zijn maar daar moet je van tevoren dan wel geod plan voor hebben want anders loop je jezefl alleen maar in de weg.

 

Die HPI vergeten.. zeer onrendabel voor wat jij wilt. .des te meer richting HID dest te meer moet je aan klimaat regeling gaan doen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is eigenlijk om de planten enigzins wat licht te geven zodat door de winter

De groei niet 100% stil komt t staan. Soort overbrugging.

 

Er staan achter de huidige lamp een vigna caracalla, en eronder een nepenthes

Ik doe het niet met het oog op opbrengst. Het is puur en alleen voor het enigzins groei t krijgen, en het in leven houden

Van mn tropische planten. Dat is t eigenlijk. In de winter groeide mn planten enigzins onder son-t plus, dus zal het onder een eventuele hpi denk ik tn aller tijde iets beter doen.

 

Is hpi zo gevaarlijk om in een open armatuur t houden? Is het ech zo erg dat wanneer je eronder staat, je direct

Wordt blootgesteld aan schadelijke bstraling? Ik dacht aan hpi, omdat lieden uit California deze lamp ( met succes, zo zeggen zij ) gebruiken terwijl de plant ook nogeens groeit. Vandaar mijn vraag richting jullie, daar jullie hier de kenners zijn lijkt mij.

Is hpi voor mijn doel iig niet beter dan die son-t lamp? De son-t doet iig wel iets, want mijn vigna caracalla die erachter staat, laat voor t eerst in 5 jaar, zijn bloemknoppen niet vallen, dus hopelijk ervaar ik iets van groei met een hpi

 

Wat de klimaatregeling betreft. Ik heb er verwarming, een stoommachine en sproeiers er oven.

Luchtvochtigheid blijft zo'n 75% in die ruimte. Ook als de lamp gaat branden, komt er meer stoom uit de machine waardoor er geen droge lucht ontstaat. Uiteraard is er genoeg ventilatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.venturelighting.com/techcenter/...e-O_v092407.pdf

 

Als je een O bulb hebt kan het, maar hoe weet je dat?

een standaard HPI vanuit een GS is volgens mij GEEN O..

 

meesten hebben er geen weet van dat dit speelt of een GS die verkoopt wat de groothandel hem aansmeerde als groeilamp zonder ff eea na te gaan :D

 

Denk dat je met een aantal t8 balkies uit de bouwmarkt 'tactisch' geplaatst voor een duppie op de 1e rang zit, via MP nog goedkoper t8 scoren.

 

Anders 'gewoon' een 400W HPS setje (liefst met EVSA vd veiligheid) en een relaiskastje vd schakeling op netstroom met een philihs greenpower bulb kom je hel erg ver qua benaderen zon in een 80x80 hokje om de winter door te komen :rofl

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...