Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
cityboxer

Autopot 1pot XL

Recommended Posts

Yo jongens,

 

Ik overweeg sterk mijn volgende rondje het Autopot 1Pot XL 25L systeem te introduceren. Ik heb alle info om mijn beslissing te maken maar blijf op twee vragen hangen.

 

Wat zijn de afmetingen van de XL 25L potten? Ik kan de afmetingen van andere systemen wel vinden op de autopot wel vinden maar van de XL versie niet. Ik heb dit natuurlijk nodig om te weten hoe veel planten er in mijn tent kunnen.

 

Ook overweeg ik de optie om dit systeem te combineren met de SMARTPOT. Het zal wel lastig worden maar lijkt me een leuke combinatie. Ik ken de afmetingen nog niet precies, zal ook wel lastig worden omdat het schoteltje met flotter aan de onderkant kleiner is dan de bovenkant bij de 25L pot maar wil toch de optie overwegen. Ik denk dan natuurlijk aan de 19L-26L versie van de Smartpot. Iemand hier ook ervaringen mee?

 

Dit is het Autopot 1Pot XL systeem welke ik overweeg te kopen

 

Als iemand toevallig een goedkopere fabrikant/leverancier kent dan is die natuurlijk ook welkom :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afmetingen: 27.5cm onderaan en 33 cm bovenaan met een pothoogte van 37.2 cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een duur ding.Werkt het wel?

Heb je er kweekverslagen of resultaten van gezien?

Met een pompje in een ton en wat druppelaars in je smartpots ben je er ook.

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja denk beter een druppelsysteem maken, ben je rap klaar voor een kwart van de prijs !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

precies:

Druppelaars 40 cent per stuk

Pomp 50 euro

Pe-slang 1euro per meter

potten mischien 3euro per pot

 

watervat zal je wel al hebben

 

reken maar uit

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat een duur ding.Werkt het wel?

Heb je er kweekverslagen of resultaten van gezien?

 

Staan er aantal van op WF, die van Chassie is niet terug te vinden, dat is 1 vd recentere waarvan ik weet, jammer :lol:

Alle verslagen zijn wel met orginele systeem en geen smartpots oid ingezet dacht ik.

 

Zelf ook nog over zitten twijfelen (werd me ter test aangeboden) maar dat verzuipen leek me niks toen B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé jongens, voor mij is dit ook nieuw. Pomp en watervat heb ik inderdaad al. Er zijn een aantal kweekverslagen mee gedaan. Dacht een stuk of drie. Viel mij ook tegen dat er zo weinig mensen zijn hier die het geprobeerd hebben. Het systeem komt uit GB en daar wordt het ook al veel meer ingezet in urbangrowing. Ik heb tot nu nergens negatieve recenties gelezen. Enige bezwaar wat ik overal lees is dat het zo duur is voor zo'n simpel systeem.

 

Mijn afweging is alleen dat het werkt, dat het veel goedkoper aangeboden kan worden staat buiten kijf. Maar dat werkt altijd zo met merkenrecht/patenten/ontwikkelingskosten etc. En wat ik heb gezien en gelezen is dat het werkt. Het heeft een aantal in mijn optiek grote voordelen ten opzichte van druppel systemen.

 

· Het is duur maar het is een eenmalige aankoop van een kwalitatief hoogwaardig en duurzaam systeem. Er kan bijna niks aan kapot gaan. Hoe vaak lees je niet dat druppelaars verstopt raken of dat er een paar planten achter blijven omdat ze allemaal over 1 kam worden geschoren. Ik heb er geen ervaring mee maar als ik dat hoor dan begin ik er liever ook neit aan.

 

· Behoeft zeer weinig onderhoud (lage kosten), na ieder seizoen alleen de worteldoekjes vervangen.

 

· Individuele bewatering (nat / droog cyclus) afgestemd naar behoefte van iedere plant, geen enkel ander systeem ter wereld kan dit. Iedere plant AFZONDERLIJK krijgt dus precies wat hij nodig heeft. Geen planten meer die verzuipen en anderen die droog staan. Alleen voeding is natuurlijk niet individueel afgestemd. Dat zal de volgende stap zijn.

 

· Doordat alle planten alleen krijgen wat ze nodig hebben claimen ze een besparing van 50% water/voeding. Ik weet niet of dit waar is, maar vooral mbt voeding is dat wel de moeite waard.

 

· Overal inzetbaar, vaste waterleiding en elektriciteit is niet noodzakelijk. Ik geef nu via een dompelpomp met een spuitlans water. Gaat prima, maar toch moet ik me steeds erg concentreren dat ik de pomp niet aan laat staan. Heb toch nog wel een paar keer overstromingen gehad. Dit systeem is fool-proof en omdat het zo simpel en robuust is kan er eigenlijk niks verkeerd gaan en dus geen overstromingen. Ook erg belangrijk voor mij.

 

· Zeer stil systeem doordat er geen waterpompen e.d. nodig zijn.

 

· Betrouwbaar systeem, er kan niets verkeerd afgesteld worden en er kan niets kapot gaan. Altijd een optimaal nat/droog klimaat.

 

· Geen afstelwerkzaamheden, de plant geeft zelf aan wanneer en hoeveel water deze nodig heeft.

 

· Spoelen van de grond is niet nodig, de plant neemt alleen op wat nodig is, overtollige zouten worden opgeslagen in de bovenste 5-8cm van het substraat en is niet opneembaar.

 

 

· Grootste nadeel wat ik zie is dat het dus niet goed past met de SMART potten. Kwekers hier op het forum zijn overtuigd van betere resultaten met SMART potten en ik had daar graag gebruik van gemaakt. Dat kan met een druppel systeem weerl wél. Misschien kan het ook met dit systeem wel maar dat moet ik later dan proberen.

Ik weet niet of dit het beste systeem is en of het beter werkt dan een druppel systeem. Maar het staat mij wel aan en het is mij wel de moeite waard om het te proberen. Als jullie daar anders over denken hoor ik graag jullie mening. Zal toch pas een beslissing zijn van over een poosje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Theoretisch zou trouwens het 7.6L potje er in kunnen. Misschien past het 11.6L potje ook. De SMART pot is toch zacht dus het midden zal doorhangen en daardoor gewoon in het water hangen. Hij zal niet overstromen want de vlotter zit naast het pot-schoteltje. Mocht ik toch aanschaf overgaan dan wil ik dat tzt wel eens proberen, bij wijze van proef.

 

EDIT:

Zie trouwens dat de 11.6L potten sowieso passen en de 19.8L misschien. Dat is als ik de maten van de originele smartpots website af haal en omreken met een converter. Of de PUK website vermeldt de maten niet goed of ik reken verkeerd om.

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites
wat een onzin, eb vloeden ftw

 

Nuttige bijdrage aan het topic B) Goed onderbouwd standpunt ook :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

tijd om op pito/rfx te gaan kweken. om de dag eb vloeden, je staat nooit te nat. je kan lekker schuiven met je potten, en scheelt je een hoop knaken.

 

als je het ten harte zou nemen zou t een nuttige bijdrage voor je portomonee zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tijd om op pito/rfx te gaan kweken. om de dag eb vloeden, je staat nooit te nat. je kan lekker schuiven met je potten, en scheelt je een hoop knaken.

 

als je het ten harte zou nemen zou t een nuttige bijdrage voor je portomonee zijn.

 

Daar hebben we meer aan inderdaad. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
tijd om op pito/rfx te gaan kweken. om de dag eb vloeden, je staat nooit te nat. je kan lekker schuiven met je potten, en scheelt je een hoop knaken.

 

als je het ten harte zou nemen zou t een nuttige bijdrage voor je portomonee zijn.

 

Met de autopots kun je een aarde/hydrokorrel mix gebruiken, betere smaak + buffertje...

Het autopot systeem is in principe ook een soort eb vloed systeem dus die snap ik niet...

Veel mensen die overstappen naar een mapito systeem verneuken het bv al bij het spoelen, m.a.w. ook die techniek heeft zijn valkuilen...

Autopot systemen kun je ook makkelijk verschuiven, gewoon genoeg slang gebruiken...

een beetje stille en betrouwbare waterpomp + mapito bakken of curverbakken + toebehoren kost ongeveer hetzelfde als een autopot systeem...

 

Het zijn beide goede systemen, met ieder zijn voor en nadelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met betrekking tot dat schuiven en verwisselen van planten van de ene naar de andere plaats. De pot staat los op de basis en die kun je dus zo in een andere basis zetten.

 

En ik heb me inderaad even verdiept maar een goed eb/vloed of irrigatie systeem is ook niet goedkoop. En zelfs bij die systemen wordt geen rekening gehouden met de individuele waterbehoefte van de plant.

 

Had alleen wel graag een test gezien met een tensio-meter. Zodat je weet binnen welke waarden het systeem blijft, want behalve een vochtiger medium (aarde) of minder vochtig medium (cocos) kun je daarin niet zo veel sturen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is het level niet hoog genoeg om het te vergelijken met eb/vloed. Mooi systeem en werkt ook probleemloos heb ik gehoord. Ik zie wel ff niet waarom er geen rekening wordt gehouden met de behoefte van een individuele plant bij eb/vloed mapito kweekjes?

 

Een pot/krat waarin een plant staat die veel zuipt, is voor het vloeden droger dan eentje die weinig zuipt. Ze krijgen dus altijd genoeg maar nooit teveel of te weinig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké dat wist ik niet. Voordeel ten opzichte van een eb/vloed systeem is dan waarschijnlijk alleen dat je geen pompjes/afstellingen hoeft te doen. Het gebruikt minder water en het werkt met aarde voor de aarde fans. Natuurlijk is het ook een stuk gemakklijker aan te leggen. Alleen de prijs..

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

opzich wel een mooi systeem voor aardekwekers.

 

alleen houd dat ding de waardes in je water ook op orde??

 

of zit je met dit systeem alsnog aan een voedingscomputer vast???

Share this post


Link to post
Share on other sites

De waarden dien je idd zelf te reguleren of via een voedingscomputer.

Volgens mij is aarde ook niet het meest geschikte medium voor dit systeem, eerder een hydrocorn coco mix van Gold Label.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meerdere rondes op 50% hydrokorrels / 50% aarde gedaan, ging prima...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, ze adviseren 50/50 vermiculiet-cocos of 50/50 kleikorrels (ph neutraal) met aarde. Wel belangrijk om echt minimaal die 50% kleikorrels te hanteren anders werkt de drainage minder goed.

 

Voedingswater moet je inderdaad zelf mengen of een computertje aanschaffen inderdaad.

 

@ Haxxorz. Kun jij niet eens een tensio meter in je potjes drukken om te zien wanneer hij water geeft en hoe hoog de tensio waardes dan oplopen na watergift?

 

EDIT:

Haxxorz. Ik zie in een ander topic van 2011 dat jij bezig was met een zoektocht naar goede organische voeding die hier mee samenwerkt. Zie ook theoriën over biologisch met Sannie. Heb je al verschillende dingen geprobeerd? Wat zijn je bevindingen?

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had net ff het filmpje bekeken maar vind het toch wel een mooi systeem.

 

wel duur maar dat betaald zich wel weer terug in tijd die je bespaard.

 

Organische voeding is nooit aan te raden als je met een irrigatie systeem werkt.

 

slangetjes verstoppen snel en de pH in je vat blijft nooit stabiel.

Edited by Amecheesia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op het moment zijn er geen gevulde potten dus een tensiometer er in stoppen gaat niet lukken ;)

 

Qua waterhuishouding kan ik er eigenlijk nog maar 1 ding over zeggen; zodra de plant fatsoenlijk drinkt, en dus eigenlijk het laagje water dat in de autopot staat in een "dag" kan opdrinken, zullen ze nooit te nat staan. Dus ik zette het systeem nooit aan voordat ik de flessen spa te duur vond worden :whistling ik draaide altijd zaadjes direkt op 12/12 dus na een week of 3 a 4 ging het systeem aan.

 

Tja het bioSevia verhaal. Ik heb het nooit uitgeprobeerd omdat het me vanuit alle hoeken werd afgeraden. De autopot fabrikant en biosevia zelf raadde het ook af vandaar.

Het gaat dan voornamelijk over het verstopt raken van de slangen en verbindingsstukken, ik heb wel altijd mijn twijfels gehad of het echt een probleem zou zijn. Het stond/staat dus nog steeds op mijn te-testen lijstje. Als je niet in staat bent je autopots een gehele ronde lang om de paar dagen controleren zou ik dit niet gaan testen.

Voor je het weet kom je in je hok en liggen er 2 van je planten (of nog veel meer) uitgedroogd op de grond vanwege een te laat ontdekte verstopping.

Na 3 dagen (ook met een circulatie pompje) gaat het goed broeien in je watervat dus dan moet alles opgedronken zijn. Schijnt bij biosevia wel wat langer te duren...

 

De sannie methode heb ik wel enigzins getest. Of laat ik het zo zeggen... je kunt er biologisch mee kweken... MAAR:

 

- De buffertabs moeten uiterst slim geplaatst worden... niet te laag want dan liggen ze in het water maar ook niet te hoog want dan worden ze nooit vochtig genoeg.

Wat je dan wel kan doen is een keer in de zoveel tijd van bovenaf water geven maar dat wilde ik juist niet meer ook vanwege het terugspoelen van zouten in de toplaag.

 

- Je aarde goed verrijken met biologische toevoegingen zonder dat je aarde te "heet" wordt is ook een kunst maar het kan wel! Je zult waarschijnlijk wel mid bloei 1x moeten opwaarderen met een van bovenaf gegeven thee.

 

- Je gebruikt dan verder het systeem puur om aangezuurd water aan te bieden, je plant drinkt veel meer omdat er niks qua voeding in dat water zit, het word dus een stuk vochtiger in je hok en je plant moet harder werken.

 

Zoals je ziet is het systeem er minder geschikt voor. Maar je kunt, mits goed uitgevoerd, bio kweken op dit systeem.

 

@ jadasveel, helaas kun je dit systeem moeilijk namaken, het kan uiteraard wel, maar of je kosten bespaart ik betijfel het en je bent er heel lang mee bezig denk ik.

Edited by haxxorz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt haxxorz, wel jammer dat organisch niet kan. Reden om op aarde te blijven is toch voor veel mensen biologisch kweken en natuurlijk die volle smaak.

 

Mooi systeem is het zeker, als ik niet besluit organisch te willen kweken dan zal dit hem waarschijnlijk worden!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zeg niet dat het niet kan, het wordt niet geadviseerd, das wat anders ;)

BioBizz schijnt te werken... wel schoon werken etc... heb het zelf niet getest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...