Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Knakie blind

Kweken met de slimme meter die over je schouder meekijkt

Recommended Posts

Beste growers,

 

Volgende week ga ik een project opstarten in een redelijk ruime eengezinswoning met ruime woonkamer, 2 slaapkamers waarvan 1 flinke en 1 kleine en een ruime open zolder.

De enige bewoner is bijna nooit thuis en heeft al 2 jaar een geregistreerd gebruik van rond de 100 euro per maand.

 

Omdat we stroom op een eerlijke manier willen afnemen wordt er dus betaald, het wordt dus een hobby kweek want we willen zoveel mogelijk onder de radar blijven.

 

Om dit te bewerkstelligen hebben we het volgende plan bedacht en hier horen we graag jullie mening/kritiek op/over.

 

We willen met 2 tenten om en om op de open zolder gaan werken van 1.20 bij 2.40 en het dag en nacht verbruik gelijkwaardig houden

We willen een schakelkast die de twee ruimtes precies om en om schakelt zonder stroomverlies en opstartpiek zodat het lijkt dat er 24 uur slechts 1 apparaat stroom afneemt

We denken dat we beter met wattages kunnen werken die niet direct wiet gerelateerd zijn, dus geen 400 of 600 watters of veelvouden hiervan

We denken aan evsa's om opstart pieken te voorkomen

We denken aan max. 2 lampen (1 per tent) , gavita pro 1000 die om en om draaien dus in de winter over de hele 24 uur 1000 watt of 1150 (boost stand) verbruiken

We denken om de stroomboer te bellen en aan te geven dat het gezin flink is uitgebreid ivm samenwonen en kids en het voorschot bedrag naar 300 euro per maand te brengen

We hopen per tent minimaal 3000 over te houden

We denken 1 tent op mapito te laten draaien en 1 op aarde (sannies way) ik voel een kweek verslagje aankomen ;)

 

Hebben jullie nog ideeen die we kunnen inpassen of lezen jullie onmogelijkheden in onze denkwijze?

 

Welke schakelkast doet/kan wat wij willen of hou je altijd bij het omschakelen een stroom dal/piek?

 

Groet,

Knakie

Edited by Knakie blind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien heb je dr niks aan maar zoiets zou wel kunnen alleen heb je dan een ballast nodig voor 1000 w .

 

 

Misschien kan iemand met wat kennis over electra je dit zelf laten maken

Edited by Bastet

Share this post


Link to post
Share on other sites
We willen met 2 tenten om en om op de open zolder gaan werken van 1.20 bij 2.40 en het dag en nacht verbruik gelijkwaardig houden

We willen een schakelkast die de twee ruimtes precies om en om schakelt zonder stroomverlies en opstar tpiek zodat het lijkt dat er 24 uur slechts 1 apparaat stroom afneemt

...

Welke schakelkast doet/kan wat wij willen of hou je altijd bij het omschakelen een stroom dal/piek?

Ik weet het niet zeker hoor, maar volgens mij moet je dan met een dimlux werken.

Die laat je evsa in "standby" modus staan, zodat je geen opstartpiek hebt (tenminste, zoiets had ik begrepen :( ).

Of het om en om schakelen ook met de dimlux geregeld kan worden weet ik niet ;) .

 

Succes met je plannen :) .

 

Groeten Beaker ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan je niet van stroom leverancier veranderen en gewoon een normale meter nemen?

scheelt een hoop gedoe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kan je niet van stroom leverancier veranderen en gewoon een normale meter nemen?

scheelt een hoop gedoe.

 

Ja of van die zogenaamde principes afstappen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon langs gaan bij A en T trading.

 

Als je het hele jaar om en om wil draaien lijkt een gesloten systeem mij sowieso handig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een gesloten systeem is zeker een goede oplossing maar met 1 lamp, om en om, lijkt mij de investering veel te hoog.

 

Graag hoor ik nog van 1 van jullie of die opstart piek er alleen bij vsa's is of ook bij de gavita pro 1000 als je dus om en om schakelt.

Of is dat alleen bij een dimlux te realiseren zoals beaker eerder aangaf?

 

@ jadasveel, onder de meter stroom pakken met slechts 2 lampen lijkt me, als je het risico afweegt ten opzichte van de stroomkosten, niet echt verstandig.

 

Het is en blijft een hobbykweekje zoals al eerder aangegeven. Daarnaast zit er volgens mij een beveiliging ingebouwd in zo'n slimme meter , zodra je er aan loopt te kloten gaat er volgens mij een GSM bericht naar de stroomleverancier.

 

@ Amecheesia, op zich een goede tip, maar gaan er dan niet direct al belletjes rinkelen, of zijn er plenty van dit soort verzoeken?

Ik vraag mijn af of je sowieso gesignaleerd wordt met een 1000 watter die continue 24 uur per dag, zei het om en om, aan staat.

Ik ken genoeg gasten die in een appartementje met 5 600 watters al jaren lang draaien, maar ja, zonder een slimme meter.

 

Hoor graag nog meer meningen/tips.

 

Groet,

knakie

Edited by Knakie blind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allereerst zou ik eens vragen of deze meter tussendoor gegevens verstuurd naar de leverancier, zo ja uit laten zetten, staat hier ergens een voorbeeldverzoek, leverancier is verplicht dit verzoek te honoreren.

Opstartpiek is denk ik niet het ergste maar het constante verbruik wel, dat kunnen ze namelijk zien als de meter gegevens verzend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Prutsertje

 

Bedankt voor je reactie. Het lijkt me dat een constant verbruik minder opvalt dan een verbruik met een 12/12 regiem?

 

Er zullen toch wel apparaten zijn die 1000 watt verbruiken en die de hele dag/nacht aanblijven? Vloerverwarming, aquarium, servers?

 

ben benieuwd

 

Groet,

knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ jadasveel, onder de meter stroom pakken met slechts 2 lampen lijkt me, als je het risico afweegt ten opzichte van de stroomkosten, niet echt verstandig.

 

Het is en blijft een hobbykweekje zoals al eerder aangegeven. Daarnaast zit er volgens mij een beveiliging ingebouwd in zo'n slimme meter , zodra je er aan loopt te kloten gaat er volgens mij een GSM bericht naar de stroomleverancier.

 

Met twee zou ik t ook niet doen ja. Die andere opti die ik gaf zou ik wel doen in pm.

 

Verder moet je niet bang zijn voor een slimme meter, heb er zelf een ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een van de eerste generaties slimme meters, die niet van afstand kunnen worden uitgelezen maar enkel van de voorkant va het apparaat zelf met een speciale pen. Aangezien ik zowel met de analoge als de digitale meter zelf altijd de meterstanden door moet geven, ben ik daarom ook niet gevoelig voor stroomparanoia.

 

En ook al zou er wel reden zijn om me eventueel druk te maken; Ik mag toch zeker zelf weten wat ik wanneer aan heb staan. Als dat verdacht is dan is dat eerder een paranoia van de kant van het stroombedrijf. Wat hebben zij te vertellen over jouw legaal afgenomen stroom dan?

 

Zorg vooral maar dat je hok gewoon geur-, geluids- en snitchdiscreet is, daar worden meer mensen op gepakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tip, begin er niet aan! waarom denk je dat ze die dingen overal willen plaatsen? om de kleine thuis kwekers het moeilijker te maken, heb ik vaak genoeg gelezen, en dan wil jij over die meter gaan draaien wat ze constant af kunnen lezen,niet slim ;)

Edited by jack white

Share this post


Link to post
Share on other sites

het aflezen kun je uit laten zetten, zijn ze verplicht te doen...

je goed laten informeren en dan roepen.. ;)

en als je al zo ver in het spotlight staat dat ze een bevel krijgen voor uitlezen zonder toestemming kunnen ze ook gewoon je stroomnet uitlezen op pieken en verbruik..

 

dimlux heeft inderdaad maar 1 keer bij het aanzetten van het ''relais computertje'' een opstartpiek.

de rest van de evsa's heeft die wel bij het opstarten van de lamp (wel veeeel lager dan een vsa)

 

maar waarom niet gewoon 1 tent met 6x 600 + opticlimate en dimlux set...

alle mooiste wat er is als je de ruimte hebt, en in de winter zou je er nog 2x600 bij kunnen hangen..

 

je gaat heus niet veel minder op je bek met 4x600 dan 6x600 hoor.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja er zijn genoeg mensen die het uit principe niet willen..

of denk je echt al die klachten die ze gehad hebben door de kwekers met een slimme meter gedaan zijn ? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ga jij maar lekker met 6 x 600 watt aan de gang met een een slimme meter ;) ;)

Edited by jack white

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga er vanuit dat je met 2 x 1000 watt welke om en om draaien niet echt onder de loep genomen wordt, de ruimte is er om 3 of 4 x 1000 watt te draaien maar dat is denk ik vragen om ellende.

 

bedankt voor alle input

 

Groet,

knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mag een energieleverancier uberhaupt zo naar je verbruik kijken?

 

Ze zijn natuurlijk enorm alert op diefstal van stroom (buiten de meter om) en daar zullen ze gerust ook alles aan doen om de schuldigen op te sporen. Zelfs met infrarood camera's door wijken rijden enzo. Alleen dat ze je "privacy schenden" door heel gedetailleerd naar je verbruik te kijken lijkt me erg stug.

 

Waar ik me wel zorgen om zou maken is wat er gebeurt als je uiteindelij gepakt wordt. Dan kan ik me weer wel vorostellen dat ze dan de gegevens kunnen vorderen. Afhankelijk van hoe gedetailleerd ze die verbruiksgegevens opslaan zou de politie dan achteraf wel heel precies kunnen bepalen hoeveel kweken je hebt gedraaid. Of je nou om en om draait of alles op 1 cyclus. Die sprong in verbruik zien ze echt wel zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er zijn wel meer manieren om erachter te komen hoeveel keer je gedraaid hebt hoor.
Snap ik, maar zo wordt het wel heel makkelijk en ook heel moeilijk weerlegbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo mooi dat wij zo bewust met ons stroom bezig zijn en daardoor dus waarschijnlijk soms een beetje para worden omdat hetgeen wat wij doen niet mag...

 

Maar een parkieten kweker verbruikt ook veel stroom aan warmte lampen e.d wat dacht je van een jacuzzi of ir sauna cabine ?

de hobby kok die hele dagen achter zn elektrische kookplaat staat de hobby hoer die 8 keer per dag onder de douche staat en de temp constant op 28 graden houdt

en zo zijn dr nog heel veel die veel stroom gebruiken zouden zij daar ook zo bewust mee bezig zijn als de hobby kweker?

 

tuurlijk heb je je zolder volhangen met 600 watters of 1000 watters maar zouden de mensen met 1200 watt daar nou echt zo angstig voor moeten zijn?

 

k zit iig 24 jaar in hetzelfde huurhuis waarvan er nu ongeveer 6 jaar zeg 3 oogsten per jaar gemiddeld met 1200 watt en nog nooit geouwehoer gehad over mn stroom verbruik

maar verder behalve mn vrouw weet niemand nergens van..

 

dus denk dat er meer para gedaan moet worden over wie waar vanaf ipv para zijn voor de elektro boer met die paar honderd watjes die de hobby kweker verbruikt.

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites
behalve mn vrouw weet niemand nergens van..

 

Dit is gewoon het belangrijkste. Er zijn zat kwekers die het interessant vinden om op te scheppen over hoeveel plantjes ze hebben staan e.d. blabla, ik heb het vaak genoeg gehoord in de kroeg. Als er wat bier in vloeit dan vertellen ze al hun, geheimen haha. Dan hoef je maar een klikker erbij hebben en je bent als je pech hebt vrij snel de sigaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...