Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

newnewgrower

oud huis alleen geaarde keuken

Recommended Posts

Hallo allemaal. zoals de titel al zegt ik woon in een oud huis waarbij alleen de keuken is geaard. Nu zie ik geen mogelijkheid om boven een geaard stopcontact te maken en is mijn vraag.

 

Als ik besluit om onder TL te kweken, omdat dit minder wattage verbruikt dan een hps lamp. Is er dan een manier om Veilig via deze groep mijn verlichting aan te sluiten?

Ik ben dan natuurlijk van plan de lampen in de nacht aan te laten gaan zodat ik overdag bijv nog wel mijn oven kan gebruiken. Maar de koelkast moet natuurlijk wel gewoon kunnen blijven draaien! is het bijv mogenlijk om een kabel in de keuken aan te sluiten op het geaarde stopcontact en die daarna boven aan te sluiten op de verlichting? als ik dan uitga van een wattage van maximaal 250w TL?

 

 

Mvg newnewgrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naar alle waarschijnlijkheid is niet alleen de keuken, maar ook je badkamer geaard.

Een heel oude woning is meestal voorzien van een enkelfase groepenkast van 35 ampère met ringleidingen.

Vanuit je groepenkast kun je een "by-pass" plaatsen van 16 ampère richting je kweekruimte, voorzien van aarding.

Dan heb je nog 19 ampère over voor de rest van je verbruik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

 

Haha ik ben een noob he niet vergeten! een by-pass? ik hoorde dat je niks vannuit je groepenkast zelf mocht doen, en daarvoor een monteur moet laten komen?

Maar in de badkamer hebben we geen stopcontact en is de verlichting niet geaard??!! niks is geaard behalve de keuken en dat is ook nog niet zo lang geleden volgens mij?

 

gr Newnewgrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iedereen mag een groep aanleggen. Je mag niet sjoemelen met de hoofdzekering (verzwaren). Je moet een groep aanleggen voor je hokkie, dan kan je hem ook aarde. Je kan beter een drie aderige YmvK kabel nemen. Deze bestaat uit de fase, nul en aarde draad. Vanuit je groepenkast kan je deze zo aarde. Dan zit je ook gelijk veilig. Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

 

maar om veilig te moeten werken moet ik de hoofschakelaar uitzetten toch? er lopen 3 dichten buisjes (de 3 groepen) in de kast waar de stoppen in gaan. hier gaat ook de aardpen naar binnen aan de rechter kant.

En als ik het dus goed begrijp kan ik die gewoon open schroeven en dan op 1 van de 2 groepen stroom pakken (boven de stop met de stop eruit) en nar boven leiden en dan de aarde op diezelfde manier van de keuken wegpakken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik maar gewoon een monteur laat komen om een geaard stopcontact aan te leggen in de desbetreffende kamer. lijkt me toch het beste aangezien het veilig moet en ik hier geen reet van snap!

maar als er een geaard stopcontact ligt met zijn eigen groep. Kan ik dan gewoon alleen een 400w hps met vsa compleet daar veilig op aansluiten gewoon n dat stopcontact? of is het ECHT noodzakelijk om er nog een beveiliging voor te zetten? want neem aan dat als ik een stop neem die we voor de keuken hebben( als er teveel op staat dat het knopje omgaat) dat dat dan de benodigde beveiliging is toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iedereen mag een groep aanleggen. Je mag niet sjoemelen met de hoofdzekering (verzwaren). Je moet een groep aanleggen voor je hokkie, dan kan je hem ook aarde. Je kan beter een drie aderige YmvK kabel nemen. Deze bestaat uit de fase, nul en aarde draad. Vanuit je groepenkast kan je deze zo aarde. Dan zit je ook gelijk veilig. Succes.

 

 

maar om veilig te moeten werken moet ik de hoofschakelaar uitzetten toch? er lopen 3 dichten buisjes (de 3 groepen) in de kast waar de stoppen in gaan. hier gaat ook de aardpen naar binnen aan de rechter kant.

En als ik het dus goed begrijp kan ik die gewoon open schroeven en dan op 1 van de 2 groepen stroom pakken (boven de stop met de stop eruit) en nar boven leiden en dan de aarde op diezelfde manier van de keuken wegpakken?

NEE, dat is echt gevaarlijk. Echt NIET doen dat. Je ziet een kabel van onderen. Dit is het hoofdkabel, waar het stroom naar binnenkomt. Die gaat door je meter heen en vervolgens door je groepen/automaten kast. Vervolgens gaat hij door een zekering heen, aan de boven kant van deze zekering gaan de kabels door naar de kamers.

 

Als jij er een groep bij wilt maken dan moet je een extra zekering erin plaatsen. Op de site van karwei staat hoe je dat zelf kan doen.

 

https://www.karwei.nl/extra-groep-aanleggen

 

 

De hoofdschakelaar moet je SOWIESO uitzetten!!!!!!! Die 3 buisjes dat zijn de kabels die uit elke groep komen. Ik weet niet hoe groot je huis is maar je zal vast wel 3 groepen hebben. Hier staat hoe je een extra groep kan aanleggen, als je niks van elektra weet dan zou ik het zelf niet doen. Want als het mis gaat dan gaat het ook goed mis.

 

Als je toch alleen met TL buizen aan de slag gaat dan is het ook niet nodig om een nieuwe groep te maken. Ook al is de boel niet geaard je zit altijd achter een aardlek schakelaar, als er lekstroom ontstaat dan gaat de aardlekschakelaar af en sluit de boel af. Maar dan zou ik deze ruimte ook alleen maar voor het kweek gebeuren gebruiken. Want als jij te veel stroom verbruikt meer dan wat de aardlekschakelaar aan kan dan gaat hij ook af. Je zou eventueel een Electra thuis cursus kunnen nemen, daar zal je echt een hoop aan hebben.

 

Voor als je toch een groep wilt aanleggen in je meter kast hier heb je een uitgebreide omschrijving van Karwei:

 

https://www.karwei.nl/extra-groep-aanleggen

 

Over dat keuken gebeuren. De schakelaar slaat af omdat er een lek ontstaat. Op deze manier kan jij niet geroosterd worden. Op het moment dat er een lek ontstaat zal deze schakelaar zijn werk doen. Dat gaat zo snel dat je spieren niet de tijd hebben om erop te reageren, dus je krijgt geen schok.

 

Als je toch een monteur laat langs komen, zeg dan wel dat het om een server ruimte gaat en dat jij graag de boel veilig wilt hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

 

Bedankt voor de goede info. Morgen maar even de monteur bellen en een aparte groep laten aanleggen.

Hoop dat als dit achter de rug is ik eindelijk mijn verslagje kan opstarten!:lol:

 

 

Greets newnewgrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de installateur dan toch lang komt.

 

Aanrijkosten en een manuur ben je sowieso al armer.

 

Trek meteen 500 extra uit en laat hem een compleet nieuwe kast meenemen met 9 groepen.

 

Ik krijg de indruk dat je een oude installatie in je huis hebt, een nieuwe groep aanleggen is met een moderne kast kwestie van een draad trekken, strippen en erin prikken!

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

 

 

haha dat is een juiste indruk:P

 

checkum!

gallery_38504_16101_1624810.jpg

 

(srry voor de nekpijn;) )

 

500 extra is niet niks! moet zo goedkoop mogelijk. maar de kweek zo veilig mogelijk! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed idee om daar niet zelf mee te gaan spelen

En indd zoals predator al aangaf laat die instalateur meteen een nieuwe zekering kast mee pakken ben je ook meteen van je brand zekeringen af :lol:

 

Ps : meestal je je zien of je water leidingen geaard zijn aan een aardings kabel bij je water meter of aan een zichtbare kabel /draad die aan je waterleiding vast zit onder de kraan bv ik weet niet hoelang ze dit al doen maar 8 jaar geleden deden we de wastafels zo nog aarden elk geval

 

btw 500 extra voor een zekering kast ...

gamma

Heb je er ook een paar 2de handse gevonden

2dehandnet

 

Je kan je monteur ook altijd even vragen om een prijsopgave ervoor te maken ,meestal kunnen ze ook wel wat mooie prijzen regelen :wub:

Die 2de hands kast is een 4 groep momenteel heb je er maar 3 dus kan die 4de mooi gebruikt worden voor je kweek ruimte :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je nog steeds onder 250 watt wilt kweeken kan dit ook gewoon via hps lamp, die staan onder apart gedeelte eronder meestal.

de "gewone hps lampen: 250 watt hps son lampen

of gib lampen maar daar heb ik nog geen kaas van gegeten.

eugrowshop gib lampen.

Natuurlijk zijn er bij elke growshop wel dit soort lampen te krijgen met hun eigen soort vsa.

 

Ik weet niet precies of dit wel goede lampen zijn maar daar zal een ander forum member zo wel antwoord op kunnen geven.

 

m.v.g. Budgetman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de 250 gib set van de eugrowshop is wel met een bloei lamp geleverd en plantjes zijn hun groei er ook mee gestart na een week

 

Opbrengst is wss lager door de weinig watt maar voor de stroom kast is het geen probleem ,al moet die natuurlijk ook wel een aarding hebben

 

Ik zit zelf ook te denken de volgende kweek er een apparte groei lamp voor te bestellen ergenst 250hps is 250 hps dus zal ook wel moeten werken

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ speedy weedy

 

Dat geld wil ik liever niet uitgeven:P Ga gewoon 1 groep van boven laten aarden. Het liefst door 'een mannetje' om nog meer kosten te drukken:P. boven staat maximaal een tv en ps3 aan met een spaarlampje. Dit moet wel kunnen volgens mij!

En ja in de badkamer hebben we inderdaad zo een draad lopen. Maar dit betekent toch niet dat hij daarvandaan dan de aarde kan pakken? Anders zou dat betekenen dat ik m zelf ook gewoon kon aarden. Heb overal gelezen dat dit levensgevaarlijk is.

 

@ Budgetgrower.

 

Ik ga voor een 400hps lamp. meer licht is gewicht en 400 watt is best te overzien. Als boven geaard is kan ik gewoon mijn lamp en afzuiger er op aansluiten zonder problemen. het is niet zo dat hierop nog een wasmachine is aangesloten ofzo dus dit moet volgens mij kunnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ speedy weedy

 

Dat geld wil ik liever niet uitgeven:P Ga gewoon 1 groep van boven laten aarden. Het liefst door 'een mannetje' om nog meer kosten te drukken:P. boven staat maximaal een tv en ps3 aan met een spaarlampje. Dit moet wel kunnen volgens mij!

En ja in de badkamer hebben we inderdaad zo een draad lopen. Maar dit betekent toch niet dat hij daarvandaan dan de aarde kan pakken? Anders zou dat betekenen dat ik m zelf ook gewoon kon aarden. Heb overal gelezen dat dit levensgevaarlijk is.

 

Dat betekend indd dat je hem gewoon zelf kon aarden indd ,levens gevaarlijk 0o enigste risico wat je hiermee zal lopen is dat wnr je er geen lekstroom schakelaar tussen hebt staan en je bent net je handen aan het wassen met natte voeten staande in een plas water en dan ook een kortsluiting in je lampen set ,dan loop je de kans indd om recht staande haren te hebben

Voor de rest die aardings kabel zit verbonden met je aard pen dus alles wat je erop aan sluit is dan gewoon geaard :lol:

 

Je lekstroom zekering die valt uit zodra er verschil zit in je + en - gaat er zeg maar 8 ampere naar je lampen enz en er komt maar 7.7 terug dan valt die uit ,het risico waar ze het over hebben zal meer zijn als je dit niet goed aansluit ie je aardings punt goed schoonmaakt voor je je stopcontact kabel eraan hangt dan ga je problemen hebben wnr je aan die wasbak staat en je hebt kortsluiting of lekstroom

 

En nu staat er indd enkel een tv ps3 en een spaarlamp op tv 200 watt ps3 200 wat spaarlampje 30 a 40 + 400 hps + 250 a 400 ~watt voor de afzuiging Zal het gaan zeker maar ik loop liever het risiko met die aarding op de wasbak dan met die oude zekeringen te werken :wub: btw die wattage is puur op gokwerk dus hang me er niet aan op B)

 

Ps als ik het me goed herinner waren vroeger alle stop contacten en aard punten zelfs op de water leiding aangesloten door het hele huis alles op het water en dan op de aard pen

 

 

ps2 voor 80 euro een kastje en 3 werk uren heb je je hele zekering kast vervangen binnen het budget van 150 euro als je een mannetje ervoor hebt :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt mijn huis zit ook via de waterleiding.

 

gewoon stukkje waterleiding schuren draadje eraan en klaar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet op de waterleiding aarden !!!!!!

 

Wat een %#$^*@( opmerking....

 

UG

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb niet alles gelezen hoor, maar heb je wel een aardpen geslagen of is ie er?

 

een wiethok op je water aarden is niet zo verstandig als er ook anderen in de woning wonen en douchen..

 

je zal niet de eerste zijn die gaat klappertanden onder de douche, en niet van t koude water. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Amecheesia ik hoop dan wel dat ook je waterleiding teminste vast zit aan een aard pen in je meterkast ......

 

Ik zie dat dat gedeelte niet echt duidelijk was begrepen

 

Ps ik zei aarden aan de aard draad die aan zijn waterleiding vast hangt niet de waterleiding

 

Als je deze gewoon los maakt van je water leiding van de wastafel en daar de aarding van het stop contact op steekt dan gaat dit zonder problemen

 

Ps: urban grower echt oude huizen zijn allemaal zo geaard rechtstreeks op de waterleiding .... maar dit is verboden of in ongebruik geworden door de knetterende mensen onder de douche tijdens dat ze hun wasmachine lieten draaien enz :wub:

 

Amecheesia ik hoop dan wel dat ook je waterleiding teminste vast zit aan een aard pen in je meterkast ......

 

Ik zie dat dat gedeelte niet echt duidelijk was begrepen

 

Ps ik zei aarden aan de aard draad die aan zijn waterleiding vast hangt niet de waterleiding

 

Als je deze gewoon los maakt van je water leiding van de wastafel en daar de aarding van het stop contact op steekt dan gaat dit zonder problemen

 

Ps: urban grower echt oude huizen zijn allemaal zo geaard rechtstreeks op de waterleiding .... maar dit is verboden of in ongebruik geworden door de knetterende mensen onder de douche tijdens dat ze hun wasmachine lieten draaien enz :D

 

 

Btw als je dit in een modern huis zou proberen werkt dit niet want dan zijn je waterleidingen van een 80%kunstof slang + je zou overal al aarding moeten hebben :lol:

 

EDIT :---> voor degene die onbekend zijn in de electra en denken waar haalt hij dit vandaan uitleg aarding via wikipedia B) hier een stukje uitleg en een bron ter bevestiging :

 

Vanuit de groepenkast wordt bij de afgaande groepen aarddraden meegetrokken. De aderisolatie van deze draden dient geel/groen . van kleur te zijn. Aarding van elektrische toestellen vindt plaats via een aardedraad in de aansluitkabel van het apparaat, eventueel via wandcontactdozen welke voorzien zijn van randaarde. Vroeger deed hoofdzakelijk het ondergrondse waterleidingnet dienst als aardelektrode. AARDING VIA DE WATERLEIDING voldeed goed. Maar door de toepassing van steeds meer (niet-geleidende) kunststof waterleidingsbuizen is deze manier van aarding onbruikbaar geworden. Tegenwoordig gebruikt men doorgaans in de grond gedreven aardelektrodes van koper of zwaar verzinkt staal. Hoewel met veiligheidsaarding een goede beveiliging wordt bereikt tegen indirecte aanraking, d.w.z. tegen aanraking van een spanningvoerend deel dat normaal geen spanning voert, biedt het geen beveiliging tegen directe aanraking, d.w.z. aanraking van een deel dat normaal wel spanning voert. Bovendien is slechts in geringe mate sprake van beveiliging tegen brandgevaar. De sinds 1975 toegepaste aardlekschakelaar kent deze beperkingen niet, deze biedt bescherming tegen directe en indirecte aanraking, ook de beveiliging tegen het ontstaan van brand is goed, daar deze reeds bij een geringe lekstroom uitschakelt. Ook bij het toepassen van aardlekschakelaars dient de veiligheidsaarding gehandhaafd te blijven. Momenteel moeten in Nederland in woonhuizen, bij nieuwbouw, en bij ingrijpende aanpassingen aan de elektrische installatie of groepenkast, alle groepen verplicht worden beveiligd door aardlekschakelaars met een aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA. Hierbij mogen maximaal vier groepen worden beveiligd door één aardlekschakelaar. Er dienen minimaal twee aardlekschakelaars te worden toegepast, om ook bij kleinere huisinstallaties een ongestoorde lichtvoorziening te waarborgen als een aardlekschakelaar in werking treedt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry mischien een beetje verkeerd verteld maar idd via de ongeisoleerde waterleiding in de meterkast die naar de grond gaat.

is gewoon door een instalatiebedrijf gedaan dus zal wel goed zijn neem ik aan?

hij is dan aangesloten op de hoofd zekering en dan zijn alle stopcontacten verder via de groepenkast geaard.

 

als dit niet veilig is dan hoor ik het graag

Share this post


Link to post
Share on other sites

op de C.V. leiding man gek :lol:

of wil je een nieuw kapsel als je gaat douchen :D

 

check wel of er geen kunsstof onderbreking in zit (nieuwe leidingen) it needs to be all copper :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uit veiligheidsoverwegingen misschien maar een slotje ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

urbangrower Geplaatst Vandaag, 14:47

Uit veiligheidsoverwegingen misschien maar een slotje ?

 

Lijkt me een goed plan

 

Ps C.V is niet je waterleiding dat is je verwarmings leiding :lol:

 

Amecheesia : Ik verwacht dat ze bij jou dan destijds problemen hadden met een aard pen te slaan ,vermoed dat ze het wel zullen hebben na gemeten na het aansluiten :wub:

 

Laatste tip voor topic starter laat lekker monteur komen die alles meteen kan nakijken en meten ,die kan dan meteen beslissen en adviseren wat je kan doen

Zelf aan je kastje sleutelen is in jou geval niet aan te raden

En als laatste een groep bijplaatsen in een modulair kastje is simpel te doen maar zodra je die lood zekeringen ga verbreken ben je de lul met een controle van je meterstand :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar zodra je die lood zekeringen ga verbreken ben je de lul met een controle van je meterstand :lol:

 

Voor 5 tientjes komen ze gewoon een nieuwe zetten hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar zodra je die lood zekeringen ga verbreken ben je de lul met een controle van je meterstand :lol:

 

Voor 5 tientjes komen ze gewoon een nieuwe zetten hoor.

 

Monteurs die mogen afzekeren kunnen dat komen doen indd maar als het electriciteits bedrijf langs komt is er stront aan de knikker lekkere boete en als ze zien dat je aan het kweken bent gaan ze vragen stellen over electriciteit aftappen :wub:

 

En zoals ik al zei als je er geen verstand van hebt kan je de kastjes waar die zegels aan hangen maar helemaal beter laten zitten ,gemeente zekering slaat wel door bij kortsluiting maar zou het niet aanraden om het voor te hebben met de vingers

 

Kan me ook niet herrinneren of de groepen kast bij dat oude systeem wel of niet verzegeld is btw

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...