Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
sok

600 watt MH

Recommended Posts

Gezelschap,

 

is er hier ervaring met de 600 watt MH groeilamp van SuperPlant? Ik kan maar weinig vinden over gebruik van dit merk en de verpakking ziet er ook uit alsof het een of ander goedkoop chinees vuurwerk is ;)

 

En niet geheel onbelangrijk, is deze ook geschikt voor een EVSA voor wat betreft de extra warmte en akoestische resonantie?

 

Bij voorbaat dank!

 

superplant%20metal%20halid%20l.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Metalhalide is minder efficient, volgns mij geeft een 600W mh evenveel u/mol als een goeie 400W hps.

Je kunt beter een 600W hps lamp nemen die wat witter licht geeft, of beter, een 600W EL 400v lamp. zeer efficient, setjes compleet met evsa 230->400 en lamp zijn er al voor 130 euro.

 

als je dit merk niet vertrouwd moet je eens kijken voor een philips hpi , das dezelfde maar dan van philips.

 

Evsa's en magneetballasten kunnen deze aan, moet erop staan. bij mh gelden andere kabellengtes (magneetballast). kijk niet te lang in een mh lamp , doet echt een paar dagen pijn aan je ogen.

 

MH kan wel vreemd opstarten in een EVSA. met een magneet ballast is het iig een prachtig schouwspel, je ziet soms alle kleuren van de regenboog voorbij komen.

 

Maar, vooral met een fan in de buurt ( tocht op de lamp) kan de lamp behoorlijk gaan brommen en zoemen.

Ik vind het maar een eng ding zo'n MH lamp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eng ding haha ;)

 

Ik kan dat opzich wel beamen, ik werk op dit moment dus met een 400 watt Philips HPI lamp op een Digistar ballast. Als dat ding opstart dan stijgt er een klein raketje op lijkt het wel. Dat duurt dan een paar minuten en dan is ie op sterkte en maakt ie geen geluid meer.

 

Ik bemerk inderdaad een groot verschil in groei tussen HPI en HPS, en dat verschil is niet positief. De dames hebben een mooi kleurtje hoor, daar niet van, maar het schiet voor geen meter op. Voor wat ik aan mmol verschil kon vinden tussen 400w HPI (540 mmol) en 600w HPS (1100 mmol), is dat nogal wat ja. Ik dacht daar dus enigszins de middenweg voor te nemen door een 600w HPI/MH te pakken voor in elk geval het spectrum en het positieve effect hiervan op de groei.

 

Ik heb voor de bloei een Gavita Enhanced HPS 600w liggen, dus misschien moet ik die dan maar gewoon de hele cyclus pakken de volgende ronde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onzin.

 

Mooie gedronge planten krijg je veel sneller met een goede MH lamp. En is NIET te vergelijken met 400 w HPS

 

Het is niet zonder reden dat veel stek bedrijven geen HPS nemen voor de moeders maar MH lampen.

 

Onder HPS groeien ze wel beduidend sneller, maar ligt de node afstand dan ook vaak (niet altijd) verder uit elkaar.

 

MVG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Werkte bij mij prima op een lumatek 600watt evsa dimmable

 

Voor stekken gebruik ik juist liever hps, omdat ze dan wat strekken,.....je krijgt wat langere steeltjes ;)

Edited by BBB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt BBB.

 

Dat zou ik ook zeggen.

 

Maar de vraag in de shop is toch 600MH en dat zijn de ''ervaren gebruikers''

 

Liever een langer steeltje toch,,

 

MVG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind dat er een verschil is tussen gedrongen planten of gewoon flinke achterstand in het algemeen. Nu groei ik vanuit zaad niet de meest strekkende soort en heb onder HPS de afgelopen keren hiermee dan ook geen problemen gehad. Maar ik wil het wel gewoon goed doen en daarom wil ik MH nog best een kans geven, zij het dan met wat meer vermogen. Maar dan moet die superplant dus wel van redelijke kwaliteit zijn, anders is het wat mij betreft gescheten met dat MH verhaal en doe ik wel wat voorgroei onder TL de volgende keer ;)

 

Als het aan BBB ligt hoef ik binnen de setup in elk geval weinig problemen te verrwachten, dus ik gooi er wel even een kosten baten analyse overheen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je er niet te veel van moet verwachten ;)

Let wel deze lampen gaan minder lang mee dan een Hps !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Philips maakt geen 600watt HPI

De Chinese 600 MH is een zeldzaamheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon flinke achterstand, Precies het goede wat je zegt over MH-lampen!Heb zelf eens een dag of 10 deze erboven gehangen,

 

https://www.nomercyshop.nl/product_info.php...d0bb5fce7344e9a

 

(link misschien even kopieeeren om te zien welke)

 

Het was namelijk : Sunmaster Hpi-T 600W

 

Het lijkt net of alles "stil staat"

 

Mijn advies: geef het geen kans meer, en richt je op een goede hps lamp,kost je eenmalig wat voor groei en bloei!.En je gewas zie je tenminste groeien!!!,i.p.v met MH te knoeien! succes ermee,en kijk maar wat je ermee doet! (dit is mijn persoonlijke ervaring ermee!)

 

Gr,

 

MagicStrain

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echte ambassadeurs van deze lampen zijn schaars merk ik ;), en dat terwijl er inderdaad in menig pro opstelling gortig gebruik van wordt gemaakt.

 

Er wordt in de productbeschrijving bij No Mercy gerept over meer vrouwen als je groeit onder HPI, zou dit dan ook betekenen dat in het geval van gefeminiseerde zaden de kans op ofwel genetische of door eventuele geintroduceerde stress herma's verkleint? En zou dit dan ook onder TL het geval zijn?

 

Niet dat ik daar nou perse huiverig voor ben, maar ik vind het wel interessante materie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

MH is op zich wel beter voor de groeifase, omdat het ook de kleur is die het licht aan het begin van het jaar heeft. waneer de plant in de natuur zijn start maakt.

Maar MH kan gewoon heel slecht tegen schakelen, en tegen warmte. Een Mh lamp die 24 uur per dag in een koelcel hangt zonder uit gezet te worden, kan het wel een eeuwigheid uithouden. maar thuis in de tent kan ie na 2 weken al de geest geven. aan-uit-aan-uit. elke 12 of 18 uur.

 

ik raad een ieder aan die nu zweert bij Metal Halide, om de overstap te maken van 600W MH naar een 600W philips Greenpower EL 400.

Hoezo strekken? de planten hebben het veel te druk om de breedte in te gaan!

Je zult versteld staan. geen gelul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja die greenpower had ik in eerste instantie meegekregen als bloeilamp maar die past natuurlijk niet op een 230v evsa zoals de Digistar.

 

Beetje raar ook van de growshop in kwestie, want ze vertelden dat een 400 volt lamp op een 230 volt ballast geen reet uit maakt. De bulb gebruikt volgens hen gewoon wat ie krijgt en gewoon de volle 600 watt output geeft en de resterende 170 volt is dan zeg maar 'marge'. Mijn vragen over of dat dat een negatief effect heeft op het rendement, de kleurtemperatuur op minder voltage of algemene compatibiliteit werden allemaal ontkennend beantwoord. Of ben ik nou gek?

 

Ik vond het hoe dan ook maar een raar verhaal dus ik heb 'm uiteindelijk maar geruild voor een 600 watt Gavita Enhanced HPS van 230 volt. Die gaat er sowieso in zodra de klok op 12/12 gaat, kunnen de dames in elk geval nog wat schade inhalen in de eerste 2 weken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb twee identieke kasten. Ik heb daar voorgegroeid met HPI en in de andere met Philips Greenpower. En ik heb daarna gelijk een extra Greenpower besteld en de HPI nooit meer gebruikt. Echt een wereld van verschil. Ze groeien gewoon bijna niet onder HPI. Dus ik weet wel watik zou doen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
aan-uit-aan-uit. elke 12 of 18 uur.

12 uur ;) ,........'t is een groeilamp :P

Edited by BBB
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
aan-uit-aan-uit. elke 12 of 18 uur.

12 uur ;) ,........'t is een groeilamp :P

Voor sommige Amerikanen ook een bloeilamp

 

IMG_1716-1.jpg

 

003-34.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
aan-uit-aan-uit. elke 12 of 18 uur.

12 uur :lol: ,........'t is een groeilamp :wub:

 

Als je omschakelt kun je toch tot de eerste bloeiverschijnselen de groeilamp erin houden? Dus dan schakel je inderdaad je groeilamp op 12 uur. Zo stom was die opmerking niet hoor!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ja, ik denk dat als je 2 CMH's ophangt van 315W elk, i.p.v. 1 x 600W EL, je waarschijnlijk de allerbeste setup hebt... alleen de prijs, volgens mij zijn die dingen alleen in zo'n papillon van philips te krijgen, en kosten ze rond de 1000 euro,

Vergelijkbaar met b.v. plasma, wat ik erg vind tegenvallen, wel mooi vierkant schijnsel, ideaal voor een tent, maar erg kleine effectieve oppervlakte. En als de magnetron kapot gaat ben je verder van huis. (voel er maar eens aan na een paar uur, kun je een eitje op bakken)

 

Ik ben gewoon niet (meer) bereid om 1000 euro voor 1 lamp te betalen, terwijl ik voor 130 euro al een 400V EL 600W heb met EVSA.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Zijn veel goedkoper dan plasma, al heeft plasma wel meer UV-b, maar voor een kleine set-up is die goed.klik

Share this post


Link to post
Share on other sites

oké dat scheelt al een stuk, ik heb hem 2 jaar geleden ergens gezien en daar was ie echt ruim 900 euro, alleen een lamp was al bijna 300, maar toen was het net uit geloof ik.

Blijft wel lastig zo'n papillon in een tentje, maar bij een iets grotere setup kan het zeker wel z'n waarde hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die papillon ziet er fraai uit ja, maar inderdaad aardig aan de prijs.

 

Als het dan toch in deze prijsklasse zit, zou dit dan verkozen moeten worden boven inductie?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Elke lamp heeft zijn voor & nadelen, tis waar je voor kiest.

 

Spectrum inductielamp

 

med_gallery_16467_6951_13656.jpg

 

Spectrum D-Papillon 315 W CMH

 

med_gallery_16467_6951_32920.jpg

 

Spreiding van het licht door de kap van de D-Papillon 315 W CMH

 

gallery_16467_6951_10170.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

HPI wil je niet binnen ook al wordt het je aangeprezen men verkoopt er geen beschermingsmiddelen voor ogen en huid bij en geeft ook nooit aan dat je die nodig zult hebben omdat je met een open armatuur werkt.

 

Philips is er heel duidelijk over maar ja, die verkoopt ze niet zelf.

 

Ook bij een MH lamp (die heeft wel Uv nogwat in glas) een zonnebril voorkomt schade aan de ogen later.

 

Kun je een plant niet afbloeien onder MH dan heb je nog aardig wat bij te leren :wub:

Opbrengst is niet fantastisch maar de wiet is compleet anders qua uitwerking dan onder HPS vandaan en alles gaat een stuk trager ook qua bemesten van de handel dus het is even wennen, beetje LED :lol:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het voelt inderdaad niet al te veilig om met HPI te werken wetende dat er bepaalde factoren niet optimaal zijn, zoals een redelijk heftige opstart en een open armatuur.

 

Ik denk dat ik wel weet waar ik voor kies. Gewoon wat voorgroei onder TL en dan hop onder de HPS :lol:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...