Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

TheRealDopey

Hoeveel uur minimaal nodig in Bloeifase?

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik hoor vaak dat planten in de BLOEIFASE de laatste 2 uur licht nauwelijks gebruiken of stoffen opnemen om af te bloeien (zeg maar hoeveelheid energie te verwerken). Ik weet dat planten ook zullen afbloeien als ze minder dan 12u licht krijgen en vaak nog wel sneller.

 

Nu wil ik graag weten of je met 10u licht ongeveer dezelfde opbrengst kan behalen als met 12u indien je voldoende lampen hebt hangen en de planten in 10u voldoende energie kunnen opnemen. :wOOt

 

Graag alleen de vraag beantwoorden en geen gezeik van "maar wat heeft het voor nut en er zitten toch 24u in een dag etc. etc.":lol:

 

Over de GROEIFASE kan ik nl. veel info vinden maar niet over de BLOEI. En ik wil een experiment gaan doen binnenkort. :lol:

Edited by TheRealDopey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mmm ik zou het persoonlijk niet doen, je,, ze hebben die 12 uren nodig, daar halen ze hun energy uit, l , om voort te groeien , hormonen hebben der ook iets mee ta maken , 10 uren is op een bepaalde moment niet meer genoeg om aan hun max niveau te geraken.. :lol: ...maar bon ik moet toegeven, ik ben geen expert :wOOt

 

 

 

Als je toch gaat proberen, Ik zou afboouwen van 12 uur, 11 uren en laatste 2 weken .....msshien 10 uren, gewoon proberen..Just do it ( Nike)

Edited by Faraon08

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd, de laatste 2 weken kan je best met 10 uur licht afmaken, maar het zal wel ietsje aan opbrengst kosten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een paar dames uit de tropen die liever op 11-13 staan dan op 12-12, want met dat laatste rijpen ze niet mooi af. Ik denk dus dat je meer naar je genetische achtergrond moet kijken bij deze vraag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok Thanks,

 

Ik ga een experiment doen om te kijken of ik tijdswinst kan behalen zonder verlies van opbrengst. Zoals de meesten wel weten Groeit een plant in de donkerperiode en tijdens de licht periode wordt energie verzamelt om te kunnen groeien.

 

Eerder heb ik uitgezocht dat de minimale donkerperiode van wietplanten maximaal 9 uur en 40 minuten is (en zoals Ponix al heeft genoemd dit verschilt per soort). Laten we dus voor het gemak als minimale donkerperiode 10 uur aanhouden. Hier kan dus winst worden behaald, maar mogelijk ook als je de lichtperiode kunt verkorten naar 10 uur (mits niet ten koste van de opbrengst).

 

Experiment 1: Ik geef de planten in de Bloei 12 uur licht en 10 uur donker. Hiermee win je dus bijna een week op een oogst.

 

Experiment 2: Ik geef de planten in de Bloei 10 uur licht en 10 uur donker. Hiermee win je dus 2 weken op een oogst.

 

Van experiment 1 weet ik bijna zeker dat ik dezelfde opbrengst kan behalen dus hier begin ik binnenkort mee. Over een paar maanden ga ik verder met experiment 2 als het eerste experiment slaagt.

 

Lastigste in dit verhaal was om een geschikte timer te vinden, omdat alle timers nu eenmaal gebaseerd zijn op een 24-uurs klok en niet op 22 of 20 uur. Ik heb dus een week timer aangeschaft die ik kan programmeren een week vooruit. Eenmaal per week moet ik deze dan handmatig op tijd zetten. Dit omdat ik jaar timers erg duur vind voor een simpel experiment.

 

Voor de test gebruik ik stekken van een simpele PP. Ik hou jullie wel op de hoogte van het experiment. :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of de vraag. Wat is de kortste dag in de natuur. (als de donker periode 12 uur blijft kan je van de dag toch wat afsnoepen).?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ga je met een oc testen? succes

 

ik begin er niet aan :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok nu komt de GR/W/Week van pas.

Edited by amnees

Share this post


Link to post
Share on other sites
ga je met een oc testen? succes

 

ik begin er niet aan :wOOt

 

oc? denk met dimlux controller :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

had je er aan gedacht dat je lichturen constant verplaatsen op 10-10 SJ, dus dat je midden op de dag je lampen ook aan hebt >> OC

 

ok nu komt de GR/W/Week van pas.

 

jup. de opbrengst mag dan wel iets minder zijn. maar zo lang t meer gr de week opbrengt :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies Jeise. Maar ik denk toch dat je hoe dan ook de 12 uur nacht in stand moet blijven houden. dat bepaald de bloei toch? (of iets met auto flower)

 

60 dag x 12u=720 uur

720 / 10u=72 dag

 

12 dag verschil.

 

Of moet je anders om rekenen 60 dag van 22 uur = 1320 uur

60 dag van 24 uur = 1440 uur

 

 

Of, verspilde moeite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben wel benieuwd naar de resultaten, ga zeker volgen

 

suc6

 

imo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga starten met experiment 1, dus gewoon 12 uur licht en maar 10 uur donker. Het zal er dus om gaan of de planten aan de 10 uur donkerperiode genoeg hebben om alle energie te verwerken en goed af te bloeien.

 

Ik gebruik een "simpele" week timer die ik dus een week vooruit programmeer. Dan 1x per eek even de klok goed zetten voor de nieuwe week. Het is even niet anders, want andere timers zijn voor dit experiment veel te duur. :lol:

 

De planten komen in een klein hokje onder 1 lamp van 600 watt. Eind deze week krijg ik de stekken (ik denk 12-16 stuks) als het goed is en na een paar dagen groei ga ik over op het 12\10 systeem.

 

Ik zal jullie op de hoogte houden. :lol:

 

En als dit allemaal goed verloopt, ga ik het 10\10 systeem uitproberen (experiment 2). Hiervoor denk ik wel dat ik meer licht nodig heb. Ik wil dan i.p.v. 600 watt op een m2 800 watt gebruiken. Dit omdat bekend is dat ongeveer 800 watt per m2 het maximale aan licht is wat een plant kan opnemen. :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey dopey

 

leg het me uit; ik snap het niet; hoe kan je de klok voor een week zetten?

je moet ze toch dagelijks aanpassen als je met 22u dagen wil werken?

Siemens LOGO gebruiken ipv gewone klok

 

groetjes

 

imo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, je hebt gewoon ook week timers. Dan kun je per dag aangeven wanneer de lichten aan en uit moeten. I.p.v 24 uren zijn er 7 dagen aangegeven.

 

Er zijn ook maand- en zelfs jaar timers. Die kun je dus een jaar vooruit programmeren.

 

Ik kan dus maar een week vooruit schakelen en dan start ik opnieuw. :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begrijp ik het goed dat je 'etmalen' van 22 en 20 uur wil maken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat zal de bedoeling zijn, 22 of 20 uur, en daar ben ik het niet mee eens, wel dat het ene soortje beter opbrengt met een ander lichtregime, wel 24u.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@TRD, als je er voor kan zorgen dat je kweekcyclus/expiriment in een 168 uur schema past,...... dan hoef je de timer niet bij te stellen. :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al getest....

 

10/10 brengt minder op en is sneller klaar. Een kweker waarvan de plant toch al niet meer verdampt in de laatste 2 uur dag, brengt t hetzelfde op :wOOt

 

Je bent eerder klaar waardoor je vaker oogst per jaar maar ook minder. Je loopt dus meer risico (knippen transport enz) zonder dat je echt meer in de pocket hebt.

 

10/10 of 11/11 is leuk als je nog een rondje wil draaien voordat je op vakantie gaat maar t net niet haalt qua tijd. Voor de rest......ieder zijn ding. Met een maxicontroller kun je a-synchrone tijden draaien. Ook met gewone lampen. (zie polletjes bio verslag)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Off topic.

Hello sorry voor de late reactie. Ik heb wat problemen gehad met de EVSA van Lumatek. De lamp schakelde niet meer aan en dat na ruim een jaar goed te hebben gewerkt. Inmiddels heb ik verschillende lampen geprobeerd en verschillende tijdschakelaars, maar het ligt dus toch aan de EVSA die niet meer opstart. Ik heb de EVSA destijds bij de WFS gekocht dus moet even uitzoeken waar ik terecht kan voor garantie. :smoke

 

On topic:

Maar goed ik heb momenteel een 400 watter VSA hangen en die werkt prima. Ik heb de eerste week voor gegroeid in kleine potjes (18u licht) en inmiddels staan ze al ruim een week op 12 uur licht en 10 uur donker. De planten lijken aan een rustperiode van 10 uur genoeg te hebben zoals in het Amerikaans onderzoek al aangegeven (rustperiode voor wietplanten 9uur en 41 minuten max. nodig).

 

Het lijkt er ook op dat de planten iets voorlopen op het 12\12 schema, maar ik kan het niet 100% meer vergelijken i.v.m. de 400 watt lamp die er momenteel boven hangt. Ondanks de 400 watt lamp zien de planten er goed uit (had wel iets last van overvoeding).

 

In ieder geval Bloeien\groeien ze goed af en over een paar weken laat ik verdere vorderingen horen. Hopelijk heb ik dan weer een 600 watter hangen, anders scheelt het teveel aan licht\opbrengst. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey dude ga eens kijken op het forum van nomercy, ik geloof dat een tijdje geleden er iemand met ongeveer het zelfde experiment bezig was.

 

Cheers,

Pieterpost

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...