Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Bluebloomer

3 in 1 ph/ec/temp meter

Recommended Posts

Hey medekwekers,

 

heeft iemand ervaring met een dergelijk apparaat als dit : 3 in 1 PH/EC/Temp meter Ebay.com

 

I'm all new to Hydro, en voordat ik dure Canna meters ga kopen wil ik eerst op een budget manier wat experimenteren met hydro voordat ik large scale overstap met een setup van 9 bato bakken op kleikorrels, of misschien wel mapito.

 

Special Features

 

• 6 different parameters: pH, TDS (EC, CF, PPM), Temperature (°F & °C)

• Built-in Rechargeable Battery

• Large, Tri-Screen LCD Display; 3 results displayed simultaneously

7 High pH accuracy up to ±0.1 pH

 

Electrode & Probe:

 

• pre-calibrated (factory calibrated)

• plastic-coated for enhanced protection

• detachable BNC composite

• Instantaneous reading results

• European Union standards compliant (CE Marking on product)

• Option for mounting or hanging

• Quick and easy Installation

• Easy calibration of pH and TDS via mini-screw driver (detailed procedure is in manual)

• Reliable and stable and transportable

• The operation is simple and comfortable

• Comes complete with FREE pH6.864 and pH4.003 calibration solutions

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal vast wel werken, maar zeg dat het 75,- euri omgerekend is, voor het dubbele heb je een fatsoenlijke bluelab set met een verkooppunt in je eigen dorp. Lijkt mij veel slimmer, want als het echt allemaal niks wordt, dan vang je voor die bluelab nog best een aardig centje terug en werkt het allemaal wel naar behoren, dan heb je gelijk iets fatsoenlijks (wat je dan waarschijnlijk alsnog gaat kopen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedkoop = duurkoop :specool

 

SJEK

 

Voor mij de 1 and only sinds 2004, calibreren wat is dat en snel stabiele uitlezing.

1 x batterij vervangen sinds 2004 en elk jaar 1x calibratie vd lol met de ijkstoffen waar ik moet constateren dat hij alweer niet afwijkt :lol:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks guys, ik dacht dat het ding misschien de moeite waard was, niet dus.. :lol:

 

Sow da's een flinke investering in die meter Lostchild, misschien dat als je een volwaardig hydro man bent je het verschil in prijs ook wel kunt merken in je opbrengstm maar voor mij staat het allemaal nog in de kinderschoenen..

 

Die bluelab ga ik nu eens checken..

 

Zal dit apparaat maar vergeten dan.. :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, ik was op zoek naar een meter die meet ipv een meter die ik moet meten om te laten meten.

 

Temperatuur omzetting (Google op hoe EC berekend wordt) is een groot ding en veel meters doen daar zwaar in onder naast dat je om de haverklap aan het recalibreren bent omdat dat ding weer afwijkt op de - op + schaal en je verplicht ben om de sensor te bewaren in bewaarvloeistof waren net allemaal die kleine dingetjes. vooral bij combi meters gaat het vaak mis met compensatie en krijg je onjuiste meting.

De Hanna 9813 meet EC, PH en PPM... vooral PPM waarden is wel interessant als je werkt met hydro.. verteld je heel wat meer dan een EC waarde ooit kan doen :specool

 

Een afwijking van 0.3 op EC is in begin niet erg maar dat een week of 7 stapelen, nee dan maar iets meer maar wel meteen goed was devies toen en nu wat ik nog altijd geef bij mensen die overwegen een COMBI meter aan te schaffen met redelijke prijs.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
De Hanna 9813 meet EC, PH en PPM... vooral PPM waarden is wel interessant als je werkt met hydro.. verteld je heel wat meer dan een EC waarde ooit kan doen :specool

 

ik heb me nooit met de PPM van het vat bezig gehouden, hoe/wat/waar?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik heb me nooit met de PPM van het vat bezig gehouden, hoe/wat/waar?
Het is maar een andere eenheid (parts per million), je doet hetzelfde als met een EC meter (voeding en/of vervuiling meten van het water). In de VS is het vrij standaard, Total Dissolved Solids (TDS) meters die in PPM meten in plaats EC (of beide).

 

http://milwaukeetesters.com/pdf/ph-ec_info.pdf Tweede kolom is ppm, laatste is EC. Het voordeel van ppm meters is dat de goede vaak meer precies zijn. Als je bijvoorbeeld 1 hebt die meet in stappen van 10ppm, dan heb je al 0,02 EC nauwkeurigheid. Is leuk for continu meten, kun je verbruik van voeding en water sneller vergelijken. MAAR, ze hebben vaak alsnog minstens een nauwkeurigheids percentage van 2% waardoor het netto verschil niet zo bijzonder is. Naar mijn mening niet de moeite om van EC naar PPM te switchen behalve als je toch een nieuwe meter nodig hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

PPM is toch meer een educated guess ? Terwijl EC een duidelijk waarneembare waarde geeft. Op verschillende websites lees ik dat EC betrouwbaarder en meer accuraat is dan PPM. Als ik het goed had werd een PPM meter onbetrouwbaar wanneer je verschillende stoffen in het water doet (voeding) die allemaal een eigen PPM waarde hebben als zij de enige parts per million zijn ivm concentratie en samenstelling van de vloeistof tov de andere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

TDS (mass/gewicht meten) en EC (electrische geleiding) is op zich wat anders, maar die meters doen hetzelfde maar rekenen het om voor de display naar iets wat mensen gewend zijn (ppm in de VS, van scheikunde proefjes :specool). Die "educated guess" vind plaats tijdens de conversie (inderdaad omdat iedere mix anders is).

 

"Therefore, if one wants to eliminate the estimating that the conversion factor does, an EC meter is better.

TDS meters work in actually the same was as EC meters! Both measure the electrical conductivity of the nutrient solution they are dipped in. The difference is in how the information is displayed.

A TDS meter will measure the electrical conductivity, and then use a conversion factor to display the strength of the nutrient solution in ppms. Now here’s the slightly tricky bit. The conversion factor from EC to TDS varies from meter to meter."

http://urbangardenmagazine.com/2010/07/how...ters-explained/

 

MAAR, ik heb toch liever die 'educated guess' dan 1 cijfer achter de komma zoals mijn EC meter. Hoeveel het precies is maakt namelijk niet zoveel uit, PH komt niet 'zo' precies dat die afwijking van belang is, zoals ik mijn vorige post zei voor continue meten zie je het verbruik/schommelingen eerder. Of het totaal 100% exact is is niet van belang.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In EU zijn PPM meters erg schaars omdat alles hier in EC aangegeven is/wordt :specool ik gaf het alleen aan omdat je bij hydro wise kweken er leuk gebruik van kunt maken, helemaal als je er wat meer inzit kan meten in een andere eenheid ineens een boel verklaren of inzicht geven hoe je voeding werkt waardoor je veel beter kunt sturen dan met EC ooit zou kunnen.

 

Beide eenheden zijn niet nauwkeurig en of het nu continue meting is of niet maakt helemaal niks uit.

Nog aparter is dat er onder de diverse metermerken dus andere conversie factoren zijn waardoor het nog meer abracadabra wordt.

 

De Hanna die ik aangaf heeft weinig afwijking in de conversie overigens :lol:

 

check ook dit

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...