Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  

Recommended Posts

Beste mede forum leden ik heb sins zeg een paar maanden een probleem en ik weet niet wat het is.

zo snel ik een zaad je zaai en het komt uit boem doet het niks meer groeit niet meer en na een paar weken is het helemaal dood

en het wordt steeds erger!.

het is nu zo erg dat als ik zaai heb ik na 3 dagen een flinke laag schimmel op de grond zitten.

en ik heb geen idee waar het vandaan komt of wat ik er aan kan doen meschien kunnen julie me helpen want ik ben radeloos

zit onder tussen met een enorme schade post de oogst niet inbegrepen.

hier wat foto's

DSC_0036-1_zpsf878b474.jpg

 

DSC_0031-2_zps267da4bd.jpg

 

zo ziet een pot met grond er uit na ong een klein weekje!

 

DSC_0079-1.jpg

 

wat is dit voor een shit en hoe kom ik er van af?

:lol:

Edited by thunderbunny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine schoonmaakster tip, ik maak altijd potjes en dergelijke schoon met waterstofperiode ( bij etos enzo), goed omspoelen, 2 dagen laten luchten, om zo schimmel te voorkomen.

In dit geval, zou ik zeggen, overplanten die zooi in andere pot, en deze pot of heel goed schoonmaken, of weggooien. Zit er ook gaatjes aan de onderkant? Als er wat lucht bij de aarde kan komen, krijg je ook minder snel schimmel, ik denk dat de onderkant veel te vochtig is geweest voor een langere tijd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

 

nee dit zit dieper dit was maar een experiment.

ik heb nu 2 keer compleet nieuwe potten gekocht verschillende soorten grond en coco's and heb onlangs libra bakken met wool slabs gekocht en weer het zelfde alleen geen schimmel in de slabs maar plantjes zelfs kloontjes

lijkt wel zo snel ze bij mij de straat inkomen ze onmiddelijk besmet zijn.

ook buiten in de tuin precies het zelfde zaaien en meteen zit er iets in en ik weet niet wat en ja potten hadden gaatjes om het water aftevoeren maar zelfs met planten zonder veel water te geven maakt niet uit.

en bij de gaatjes en de bovenkant van de pot komt het het eerste.

dus het light niet aan te veel water of slecht schoongemaakte potten of bakken.

gegroet

Edited by zODd
Onnodig quoten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt op een extreem gebrek aan frisse lucht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

 

Dat dacht ik in het begin ook maar daar ligt het niet aan

hier mijn setup:

secrect jardin ds150

460m3 fan 600m3 koolstof filter

heb er zelfs nog een aanzuig fan bij geplaats

zat eerst op de zolder nu in het schuurtje het maakt niet uit waar in het doe overal is het het zelfde

het is iets dat hier in de lucht zit.

alleen de vraag wat en wat voor bestrijdings middelen kan ik gebruiken want al verschillende goedjes tegen schimmel geprobeert maar

niks werkt.

al die dingen die je bij de de winkel koopt werkt gewoon niet.

gegroet TB

Edited by zODd
Onnodig quoten

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou sowieso je toppen inspecteren, daar zit denk ik toprot in

 

wat is je lv

Share this post


Link to post
Share on other sites

moet je je aarde even met previcur behandelen is het zo weg, aarde goed laten indrogen zodat je plant een

beetje gaat hangen en dan meegeven met je watergift zodat de plant helemaal vol gezogen word met dit spul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek nu met libra bakken en slabs dus hydro. en in de slabs tot nu toe geen schimmel zover ik het kan zien, maar nog steeds gaan de platjes snel dood na uit komen,

kloontjes gekocht in de slabs geen schimmel maar blijven wel doodgaan zie foto van het blad. maar heb het ook met gewoone kamer planten als ik nieuwe planten koop schimmel alleen lijken de kamer planten er geen last van te hebben die blijven leven.

Temp lamp uit is ong 23 graden luchtvochtigheid is dan ong 50%

Temp lamp aan ong 36 graden luchtvochtigheid ong rond de 25%

temp met lamp aan kan ik niet naar beneden krijgen zeker niet als het warm weer is dan moet ik een airco plaatsen.

en voor 25 plantjes zie ik dat niet zitten.

mijn stoppen zitten nog in de muur! lol

ik wordt er gek van want ook gewoone kamer planten, koop het zet ze in het huis en na een paar dagen schimmel.

heb het huis al eens heel goed een paar dagen geventileert helpt helemaal niks. grote schoonmaak met dettol nada.

het wordt erger en erger die foto van die plant is van 1 jaar geleden dat was de laaste oogst sins dien nada

had auto flower buiten in de tuin staan na 3 weken toen ze dus in bloei moest gaan was ze niet groter dan een zaailing van 2 dagen oud!

het zit dus hier in de lucht.

Alleen als ik nu eens wist wat het is kan ik meschien maatregelen nemen

Gegroet TB

PS. nee gee top rot gek genoeg. het is puur de bladeren die dood gaan en daar mee de hele plant het begint van onderen en verspreid zicht snel naar boven.

Edited by thunderbunny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou heel goed kunnen maar hoe kom ik daar achter? zijn er testen voor tekrijgen?

Gegroet TB

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen idee, maar je zou kunnen proberen om een rondje gefilterd regenwater mee te geven.

 

Als je dan geen schimmels hebt, dan weet je de oorzaak. ik vind het een rare situatie iig...

Edited by get in the ganjabus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ga ik eens doen want ik snap het ook niet meer heb dit nog nooit meegemaakt in mijn leven.

snap er niks meer van.

gegroet TB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraag eens rond bij de buren. Als bij hun ook de begonias uit de pot schimmelen is het een wat groter probleem.

Ondertussen zou ik spa blauw gaan drinken :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik woon in een huizenblok met 4 huizen aan elkaar buur aan een uit einde (links) heeft nergens last van, Daar naast woon ik tja dat weten julie.

Buur aan de rechter kant naast mij heeft er last van, En de buur helemaal rechts heeft er last van.

dit is echt heel erg wazig.

denk dat ik maar eens naar de woning vereneging moet gaan

dat zij het maar gaan uitzoeken want dit is niet normaal meer.

wordt vervolgd.

gegroet TB.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is je hygrometer wel goed ? Ik heb 3 verschillende hygrometers in mijn tentje gehad die alle 3 een totaal andere waarde aangaven qua LV maar qua temp scheelde het maar 1 graad.

 

Pest van schimmels is dat ze airborne zijn, controleer al je muren wanden en vloeren want ergens kweek je schimmel.

 

Mijn ma woonde ooit op een flat, nergens geen last van alleen rare muffe geur. Toen ze op een bepaald moment een andere garderobe kast kocht en ik voor haar de oude ging afbreken, bleek dat tussen de muur en de kast bijna 3 vierkante meter aan schimmel zat... Just sayin'....

 

Dus check je LV met een ander apparaat nog een keer, of behandel je directe omgeving met een anti schimmel middel, helaas is dat een vies chemisch goedje maar zolang schimmel deeltjes rondzweven en zomaar overal kunnen neerslaan kun je dit probleem blijven houden..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat het in de lucht zit is me wel duidelijk heb het in het huis en buiten dus dan is dat wel zeker.

dus die kunnen we af vinken ik ga het hele huis eens onderste boven halen en kijken of het klopt.

ergens zit een bron dat is me wel duidelijk alleen de vraag waar?

en mijn temp/hygro meter ik zal eens een nieuwe halen kosten toch maar 10 euro.

ec en ph in het water is ok daar ligt het in elkgeval niet aan.

Wordt vervolgd...

bedankt voor jullie reacties. :tu

PS. zou het niet aan die 50% LV kunnen zitten als mijn lamp uit is?

mijn fan draait in elkgeval 24/7 dus er is altijd verse lucht die aangevoerd wordt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee hoor, tijdens de bloei wordt vaak een relatieve LV gehanteerd van 60%. Met je 50% zit je daar dus onder, al moet je natuurlijk wel opletten dat je het niet té droog gaan maken, want dat kan weer andere problemen met zich mee brengen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

te droog is het niet ik ben nu eigenlijk nog kort met hydro bezig maar heb de water beureten voor een flink deel al uitgevogeld.

dus dat is redelijk goed.

ok dan ga ik nu uitsluiten dat het water is of voedings stoffen etc.

zit dus in de lucht alleen nu waar? zal de buren vragen om ook eens op zoek te gaan naar schimmel plekken.

gegroet TB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...