Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Knakie blind

Stekken genomen ter bepaling van het geslacht

Recommended Posts

Beste mede hobbyisten.

 

Heb 10 Sannies jacks reguliere zaden ontkiemend welke nu ongeveer 3weken onder 55 watt Tneon staan voor te groeien. Een paar dagen geleden net na de 4e internode getopt.

 

Door ruimte gebrek kan ik ze niet alle 10 in mijn afbloei ruimte plaatsen en zal dus van te voren het geslacht moeten bepalen.

Ik wil dat doen door van elke 1 stek te nemen en in bloei te zetten.

Als ik ze eerst laat wortelen en dan pas in de bloei zet ben ik denk ik ruim 2 weken verder (mijn eerste keer dat ik zelf stekken ga maken dus niet helemaal zeker) Als de Jacks hierop moeten wachten ben ik bang dat ze te groot worden dus ik wil zo snel mogelijk het geslacht bepalen.

 

Vraag 1: Is het mogelijk om stekken te snijden en deze gelijk op 12 uur te zetten? Of gaat dat zeker niet lukken? Ik heb clone gel en spongepots aangeschaft en een propagator.

Vraag 2: Maakt het nog uit welk stengeltje ik gebruik als stek, en moet dit vanaf de top genomen worden of beter zo laag mogelijk of maakt dat niet uit?

 

Mijn ruimte is 1.35 bij 1.05 en zo'n 2 meter hoog, ik hoop 5 dames over te houden. Dan moet dit hokkie toch wel volkomen na 4/5 weken voorgroei?

Ik gebruik na het overpotten 18 liter smartpots met een light mix en zal gaan werken met buffertabs en als aanvulling Bac bloei als ze er om vragen en Bac bloeistimulator en Bac biologische PK zo halverwege de bloei.

 

Wellicht, als ik wat goede tips van jullie kan krijgen en het stekken maken goed gaat, da ik een kweekverslag ga bijhouden.

 

Ben er ook nog niet uit welke lamp(en) ik in mijn hokkie ga hangen, ben erg gecharmeerd van de gavita pro 1000 maar ik denk dat ik met die lamp en dat kleine hok de Jacks niet in bedwang kan houden. Maar ik wil in ieder geval en evsa aanschaffen of misschien wel 2 als jullie denken dat 2 x 400 watt beter in dit hokkie passen.

 

Wie helpt me op weg.

 

Groet,

Knakie

Edited by Knakie blind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Antwoord 1: Gelijk op 12/12 zetten. In goede klimaat, gaan ze bloeien ook zonder wortels. Die gaan bloeien ook in gewoon water. Ververs het water 1 keer per 2 dagen en na 10-14 dagen kun je zien hun geslacht.

Antwoord 2: Stekken van de toppen wortelen wat trager maar qua bloeien, denk ik, dat het maakt niets uit

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon stekje in t water zetten inderdaad om de dag ff t water verversen gewoon op 12/12 let wel dat sannie s jack best lang duurt voordat je bloei verschijnselen ziet

dus hou je niet vast aan die twee weken kan gerust 1 a 2 weken langer duren voordat je bloeiverschijnselen ziet

Share this post


Link to post
Share on other sites

er staat hier nog ergens een oud topic met een bierkrat met 24 stekjes in de flesje :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is de overlevingskans percentage tot de bloeiverschijnselen in alleen water, en is dit in bv direct in zaai en stekgrond hoger, beter/sneller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet wat je planning precies is en omdat het de eerste keer is dat je stekken snijd weet ik niet of je dat aandurft, maar om snel te bepalen kan je 2 of meer stekken per plant nemen, stekken laten wortelen en de zaadplanten op 12uur zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekken snijden en in bierflesjes met afgezuurd water zetten. Meteen op 12 uur zetten zonder te wachten op wortelvorming.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor alle input

 

In het sticky en de filmpjes op het web worden de stekken allemaal van een volgroeide moederplant genomen, daar is volop tak met minimaal 2 blaadjes.

 

In de door mij opgekweekte Jacks is eigenlijk alleen maar tak te vinden met 1 volgroeid blad en beginnend 2e blad, is die tak dan toch geschikt om stek te nemen?

Er is niet veel te kiezen laat staan als ik het advies van No-zem op wil volgen en 2 stekken per plant moet nemen.

 

Graag jullie raad

 

gr.

Knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Twee dingen eigenlijk. Waarom heb je je topstekken (je had je planten getopt schreef je) niet gebruikt om het geslacht te bepalen? En als tweede. Een vriend van me zette inderdaad stekken in bierflesjes om geslacht te bepalen, maar hij zette ze gewoon in het donker in plaats van op 12/12. Volgens hem de snelste methode.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In ieder geval het minste gezeik, gewoon in een kratje op zolder. Kan me goed voorstellen dat wel werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk het niet. Ik heb het nog nooit gedaan in elk geval. Ik heb nog nooit pH-problemen met stekken gehad en hier ligt de pH van ons kraanwater op ongeveer 8.2!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afgezuurd water is het beste. Stekken overleven best lang een een (schoon) bierflesje hoor! Volgens mij heeft blowsterke er wel eens eentje een paar weken voor het raam gehad. Je mag zelfs een klein beetje voeding in het water doen. Zakje Chrysal wellicht? :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat is de overlevingskans percentage tot de bloeiverschijnselen in alleen water, en is dit in bv direct in zaai en stekgrond hoger, beter/sneller?

 

 

Kan ik uit de bovenstaande reply`s nu opmaken dat de bierflesmethode de betere is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In ieder geval een makkelijke manier :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

een essentieel verschil is dat er in water geen stikstof zit

of andere elementen die de groei stimuleren.

ik heb de beste resultaten gehad met een waterbak,bubbelaar en waterwarmer

de flesjes zul je om de 2 dagen moeten verversen(water)

tenminste ikke wel. :lol:

in een bak heb je continue een gelijke PH

met de flesjes zitten hier grote verschillen in.

als je een aluminium rekje boven je bak maakt

steek je daar zo de stekken in.

 

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okee, dus gemakkelijker in water.

Weetje, dikke tip, ik heb alles liggen om dat te bewerkstelligen, aquarium zuurstofpompje voldoet neem ik aan?

Het water in de bak, dien ik dat af te zuren?

En hoeft dat niet ververst te worden dan?

Moet er nog iets van wortelstimu in oid?

Wat is het overlevingspercentage ongeveer?

Thanks. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...