Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Xio

[Panic!] Verkleuring?!

Recommended Posts

Help! Paniek! --- All jokes aside, ik heb het de afgelopen week zeer druk gehad en minder tijd gehad om m'n plantje te verzorgen.

 

De afgelopen week is zich een sterke verkleuring beginnen vormen. Ik weet niet of het een tekort of een nutrient burn is, dus heb voorlopig nog niets gewijzigd aan het voedingsschema.

 

Setup: 80x40x40 growtent met 125W 2100K CFL

Strain: Amnesia Haze Auto Fem

 

Ik zit nu grofweg 5 weken in bloei. 't Is de eerste keer dat ik probeer om zelf m'n spul te kweken.

 

QY0Y71X.jpg

 

B0Si3vi.jpg

 

zKf2Js2.jpg

 

 

FGE08s0.jpg

Foto's:

http://imgur.com/a/P4N1r

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel voeding geef je? Zuur je je water af of niet? Regenwater of van de kraan?

lijkt naar mijn mening op zinctekort. Maar wat de oorzaak zou zijn weetk niet meteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel voeding geef je? Zuur je je water af of niet? Regenwater of van de kraan?

lijkt naar mijn mening op zinctekort. Maar wat de oorzaak zou zijn weetk niet meteen.

 

Ik geef Terra Bloom - iets minder dan de aanbevolen hoeveelheid op de doos - kwestie van nutrient burn te vermijden.

Ik gebruik kraantjeswater. Met de voeding in het water, zou de pH goed moeten blijven. Ik zal zo nog eens checken wat de pH is.

 

Het heeft wel wat weg van de onderstaande foto. Blijkbaar was het in het verleden verkeerd gediagnosticeerd als een Magnesiumtekort. Kan iemand bevestigen?

 

how-to-fix-a-zinc-deficiency-marijuana.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is je temperatuur geweest met die hittegolf?

Bij mij was het 'gewoon' 34 graden :likken: en zijn ze ook mooi aangeschroeid hoor :whistle:

Ik vind dit however toch lijken op nutriënt burn,gezien omstandigheden.

 

Voor de zekerheid toch maar even alleen water geven denk ik.

Auto amnees kan absoluut niet tegen teveel voeding.

Edited by Collie Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die verkleuring van het blad op de bovenste twee foto's heb ik in het begin van mijn groeifase gehad en dat was duidelijk overvoeding.Ze zijn er echt gevoelig voor die auto's. Ik heb toen een week alleen maar kraanwater gegeven en ben daarna weer begonnen met voeding op ca. 50% van de aangegeven hoeveelheid en dat langzaam opgevoerd naar ca. 80% en dat heeft zijn vruchten afgeworpen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm. Oké.

 

Tijdelijk zuiver water geven en zien of 't daar beter van wordt zeker?

Share this post


Link to post
Share on other sites

haze max 1.3 1.4 ec geven houden niet zo van voeding. Op mijn kan staat aanbevolen hoeveelheid 250ml per 100l. 100ml geeft een ec 1.4

Edited by highpatroon

Share this post


Link to post
Share on other sites

I see.

 

Denken jullie dat m'n plant nog te redden is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo te zien heb je behoorlijke schade maar volgens mij gaat ze het nog wel redden, het zijn sterke plantjes. Ze zal wel even moeten herstellen waarschijnlijk. Maar ik ben nog geen kenner dus ik hoop het beste voor je!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanaf nu zou ik alleen nog zuiver kraanwater geven tot ze onderin een tekort vertoont.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teveel N, ook te zien aan de kanobladeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minder tijd gehad, hing dat toevallig ook een beetje samen met dat ze wat (lees veel te) droog stonden 'voor maar eventjes'?

De planten die dit bij mij doen staan altijd te droog en heb ik daarvoor lekker vertroeteld met voeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Water etc hebben ze voldoende gehad. Puur een kwestie van niet zeer nauw op te volgen en 't probleem wat laten aanslepen ipv dan direct advies te vragen.

 

Ik heb de aarde wat gespoeld en geef sindsdien enkel water (5 dagen geleden), maar het lijkt er enkel erger op te worden.

Misschien toch een gekort (dat ik nu erger heb gemaakt :s)?

 

 

 

xROI0kc.jpg

vXMYugz.jpg

Edited by Xio

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aarde spoelen?

Overvloedig water geven en dagen veel te nat staan en maar hopen dat de voeding de pot uit is?

 

Greenhouse style :showoff:

 

Om te kunnen spoelen moet je toch echt hydro op een inert medium gaan kweken wil je dat bereiken, op aarde (vanwege de buffer) gaat dat helemaal niet en verarm je je medium of, door het vele water, zorg je ervoor dat er rap nog meer voeding vrij komt.

 

Wat heeft je doen besluiten te 'spoelen' ipv gewoon de volgende keren alleen maar water te geven wat 'spoelen' betekent als je op aarde kweekt?

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oeps :whistle:

Ik heb grofweg 3L water door de pot laten stromen en het overtollige water vanonder laten uitlekken.

Euhm, omdat me dat op 420magazine was aangeraden. Ik ben meer een scrub die het advies van de "pro's" volgt. :ph34r:

 

Soit. Vanaf nu dus enkel water geven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voorlopig eerst maar ff wachten tot ze al t overtollige water hebben opgezopen... wacht tot de potten weer licht zijn voor je ze weer wat geeft.

Anders gaat t alleen maar erger worden met de problemen, door al dat water krijgt t wortelstelsel een allemachtige doodsklap en kan de plant geen voedingsstoffen opnemen...

(En dat zie je terug in de onderste bladeren, de plant haalt nu daar haar bouwstoffen uit vandaan)

 

OVERBEWATERING/VOEDING IS DOODSOORZAAK NR1 ONDER WIETPLANTEN!!!

 

(En ja, ook ik heb die fouten allemaal gemaakt vroeger....)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaja, dat was ik al van plan.

En van overbewatering/voeding wist ik - maar heb 't blijkbaar toch verknalt haha.

 

Wel zag ik dat zowat AL mijn meeldraden inmiddels oranje-verschrompeld zijn en ik heb zojuist met een vergrootglas naar de trichomen gekeken:

Ik kan niet duidelijk zien of ze transparant of melk-achtig zijn, maar er zitten wel al enkele orange trichomen tussen.

 

Misschien gewoon best nu oogsten op hopen voor 't beste? En direct nieuwe plant zetten? (BigBud XXL Fem? - ik heb ook nog Fruit Juice & andere Amnesia Haze Auto)

 

EDIT: Ik zit nu 6 weken in bloei

 

Huidige foto:

 

G7Xaqou.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe zit het met je beluchting ? Heb deze verschijnselen in mindere mate ook gehad. Hoop lopen rommelen met voeding, grond lala. En uiteindelijk bleek dat het was omdat de lucht van mijn tent aan het her circuleren was en dus teweinig C02 in de lucht kreeg waardoor mijn blad exact dezelfde verschijnselen ging vertonen als jou bovenste twee foto's. Bij mij was het alleen al in week 3 groei.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik een NZXT 200mm PC fan op 100% duty cycle. https://www.nzxt.com/products/fn

 

Natuurlijk verlies ik wat in luchtweerstand, maar ik voel de lucht er sterk uitgeblazen worden - dus luchtcirculatie lijkt me sterk? Ik heb 'n tijdje met een DIY gist CO2 booster (Fles met suiker, gist etc) - misschien er terug inzetten?

 

En hoe zit het met m'n meeldraden en trichomen?

Wel zag ik dat zowat AL mijn meeldraden inmiddels oranje-verschrompeld zijn en ik heb zojuist met een vergrootglas naar de trichomen gekeken:

Ik kan niet duidelijk zien of ze transparant of melk-achtig zijn, maar er zitten wel al enkele orange trichomen tussen.

 

Kan het dat hij al oogstrijp is na 6 weken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jouw keuze of je ff high wiet wilt hebben (zie ook trichomen stickie).

 

Je probleem zit in een combi en met plaatsen link naar je afzuiger is het een optelsom:

 

Klimaat is veel te straf omdat je met 282m3 afzuigt, alles vliegt meteen de afzuiger in wat aangevoerd wordt.

De plant krijgt best veel voeding (eerder donker blad op foto) en door het niet op maat water geven (lees even verwaarloosd) ontstaan er reacties.

 

Je acteerde erop door nog meer water te geven en niks in klimaat te zoeken en nu krijg je alles ineens gepresenteerd

Een plant die vroegtijdig aan het afbloeien is onder invloed van zware stress

 

harde les..

 

Volgende ronde die CFL eruit en TNeon erin (je oogst 2x meer) en je afzuigertje dimmen of meer Wattjes erin en zorgen dat de aanvoer van verse lucht (gaten groot genoeg, raampje altijd op kiertje).

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

gaat er meer om. Dat je de lucht die je uit je tent haalt. Ook echt naar buiten/andere ruimte wegblaast. Zodat je niet het risico loopt dat je de lucht die je uit je tent blaast aan de andere kant weer opzuigt. Verse aanvoer van lucht is zo belangrijk ben ik inmiddels achter. Toevoegingen van C02, voeding en ik weet niet wat voor een shit is leuk voor de mannen die de basis onder de knie hebben. Daar ben jij nog niet. Ik ook niet trouwens. Eerst 3 rondjes dikke buds uit je tent halen, tegen de limieten van conventioneel kweken aankomen. Dan gaan kloten met C02 voeding en andere troep. Licht lucht en substraat beheren en beheersen dan tweaken.

 

"A happy wife is a Happy life"

 

Heb de foto van destijds nog ff opgezocht. Dit was een zaailing van 4 weken oud. Lijkt erg op jou foto

gallery_45821_18791_663998.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jouw keuze of je ff high wiet wilt hebben (zie ook trichomen stickie).

 

Je probleem zit in een combi en met plaatsen link naar je afzuiger is het een optelsom:

 

Klimaat is veel te straf omdat je met 282m3 afzuigt, alles vliegt meteen de afzuiger in wat aangevoerd wordt.

De plant krijgt best veel voeding (eerder donker blad op foto) en door het niet op maat water geven (lees even verwaarloosd) ontstaan er reacties.

 

Je acteerde erop door nog meer water te geven en niks in klimaat te zoeken en nu krijg je alles ineens gepresenteerd

Een plant die vroegtijdig aan het afbloeien is onder invloed van zware stress

 

harde les..

 

Volgende ronde die CFL eruit en TNeon erin (je oogst 2x meer) en je afzuigertje dimmen of meer Wattjes erin en zorgen dat de aanvoer van verse lucht (gaten groot genoeg, raampje altijd op kiertje).

 

Te "veel" afzuigen lijkt me sterk. Wind is bv ook geen probleem. Het enige waar je dan moet op letten is luchtvochtigheid en temperatuur. Ik mag dan niet zo veel weten van wiet kweken, maar ik studeer wel biochemie :) Correlatie en oorzaak-verband zijn 2 verschillende zaken. M'n luchtvochtigheid en temperatuur zaten in goede ranges (55% & 25°C). Overigens moet je er ook rekening mee houden dat die ventilator een stuk minder zal trekken vanwege de luchtweerstand. Die specificaties zijn in een zero-resistance scenario. 100 m3 lijkt me veel realistischer. Maar ik zal de boel wel wat lager zetten.

 

Ik denk dat het vooral een kwestie van te veel voeding geweest is. Harde, waar wijze les. 't Is ten slotte een leerproces hé.

 

In termen van lampen: TNeon en CFL werken technisch gezien op de zelfde manier. De reden dat ik koos voor CFL is omdat het een betaalbare instap is, ik geen grote hoeveelheden hitte kan afvoeren en simpelweg om ik maar een 40x40cm tent heb. Daar passen TLs eenvoudigweg gewoon niet in. Eenmaal dat ik het kweken wat onder de knie heb (of 1 van m'n CFLs de geest geeft), koop ik me waarschijnlijk een LED-lamp. Maar tot dat het geval is, draai ik nog even verder op m'n 125W CFLs.

 

 

gaat er meer om. Dat je de lucht die je uit je tent haalt. Ook echt naar buiten/andere ruimte wegblaast. Zodat je niet het risico loopt dat je de lucht die je uit je tent blaast aan de andere kant weer opzuigt. Verse aanvoer van lucht is zo belangrijk ben ik inmiddels achter. Toevoegingen van C02, voeding en ik weet niet wat voor een shit is leuk voor de mannen die de basis onder de knie hebben. Daar ben jij nog niet. Ik ook niet trouwens. Eerst 3 rondjes dikke buds uit je tent halen, tegen de limieten van conventioneel kweken aankomen. Dan gaan kloten met C02 voeding en andere troep. Licht lucht en substraat beheren en beheersen dan tweaken.

 

"A happy wife is a Happy life"

 

Heb de foto van destijds nog ff opgezocht. Dit was een zaailing van 4 weken oud. Lijkt erg op jou foto

 

 

Het vervelende is dat het binnenkort kouder wordt. En ik ben een student op kot die kweekt in z'n kamer. Dus ik moet zien dat m'n kamertemperatuur niet te veel daalt. Dat is niet enkel nefast voor m'n plant, maar ook voor mij :D

M'n kamer is 15m2 en m'n raam staat niet heel de tijd open, dus dat kan er mogelijks wel voor iets tussen zitten.

 

Na wat ik gelezen heb over CO2, denk ik dat ik toch terug een nieuwe injector ga bouwen - dit maakt de plant ook minder afhankelijk van de luchtcirculatie. Deze keer wel wat groter (in een 5 of 10-liter bidon).

 

___

 

 

Ik heb de plant vanmorgen donker gezet en ga waarschijnlijk morgenavond (36u donker) oogsten. Ik zag daarjuist dat ik ook nog een zaadje Super Silver Haze had... :)

 

Bedankt voor de reacties en feedback!

Bedankt voor de reacties en feedback!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bio chemie he?

En micro klimaat wat nu dus amper aanwezig is rondom de huid mondjes doet er dus helemaal niks toe omdat de temp en lv in orde is (wat je vast meet met een mooie z/w meter 'ergens' in de tent)?

 

Studie materiaal..

 

Die CFL werkt alleen 'optimaal' met een parabool kap, verticaal in een kap (is diffuus licht) verdwijnt de helft van de lumen bovenste buizen..

Geweldige lampen die CFL, ach ieder zijn ding.

 

Is TNeon niet te plaatsen (2x36W volgens mij wel op 40) spaar dan en ga voor een DIY LED opstelling ipv geld weg te gooien met de lampen die je nu gebruikt.

 

Die co2 fles doet niks, het geproduceerde heeft geen nut ivm amper micro klimaat, raam altijd op kiertje zodat lucht zich kan mengen en gepast afzuigen.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bio chemie he?

En micro klimaat wat nu dus amper aanwezig is rondom de huid mondjes doet er dus helemaal niks toe omdat de temp en lv in orde is (wat je vast meet met een mooie z/w meter 'ergens' in de tent)?

 

Studie materiaal..

 

Die CFL werkt alleen 'optimaal' met een parabool kap, verticaal in een kap (is diffuus licht) verdwijnt de helft van de lumen bovenste buizen..

Geweldige lampen die CFL, ach ieder zijn ding.

 

Is TNeon niet te plaatsen (2x36W volgens mij wel op 40) spaar dan en ga voor een DIY LED opstelling ipv geld weg te gooien met de lampen die je nu gebruikt.

 

Die co2 fles doet niks, het geproduceerde heeft geen nut ivm amper micro klimaat, raam altijd op kiertje zodat lucht zich kan mengen en gepast afzuigen.

 

Is de cynische toon echt nodig? We zijn hier enkele hobbyisten, geen buren die met een eeuwenoude vete zitten :)

 

Ik wijs niet met een vinger en zeg niet dat je het verkeerd hebt. Ik zeg enkel dat het mij zeer sterk lijkt. De huidmondjes functioneren volledig op het diffusie-principe voor de uitwisseling van waterdamp, CO2 & O2. Bij lage luchtvochtigheid zullen de mondjes inderdaad sluiten, als biologisch mechanisme om uitdroging te voorkomen. Je spreekt van microklimaat rond de huidmondjes? Wat bedoel je hiermee, kan je wat verder specificeren? Want dat is een zeer brede term. Mogelijks ben ik inderdaad verkeerd, maar dan zou ik wel graag weten waarom.

 

Dat van CFL klopt: je hebt inderdaad een verlies door lichtdiffusie. Daarom dat ik ook meer wattage heb genomen dan het minimum dan wordt aanbevolen. Maar TNeon heeft voor de rest ook de zelfde nadelen als CFL (lage lichtpenetratie). Als ik nu naar TNeon moet overstappen, kost me dat een flinke duit en lijkt het mij sterk dat ik met 75W TNeon meer ga halen dan met m'n 125W CFL. De neons passen simpelsweg niet (44cm lang, tenzij ik diagonaal hang - en ik weet niet of ik er dan deftig 2 naast elkaar krijg. Als ik ze scheef hang, verlies ik rendement).

 

LEDs zijn way-to-go (naast HPS), maar ze zijn simpelweg duur. En gezien ik een first-time grower ben en dit allemaal best wel nieuw is, sta ik er niet op te springen om even 500 euro naar een LED-installatie te gooien, wat je waarschijnlijk wel kan snappen. CFLs zijn qua instap een héél eind goedkoper (zelfs t.o.v. HPS).

 

En het lijkt me zéér sterk dat de CO2 gist-fles "niets" doet. De optimale CO2 waarde voor een plant is ongeveer 5x wat er in de atmosfeer zit. In dat geval zou ik trouwens wel de ventilator lager zetten: de CO2 die ik anders van buiten naar binnen trok, zou dan van binnen naar buiten vloeien.

 

 

Als je denkt dat ik ergens fout zit in m'n redenering, hoor ik dat graag. Maar probeer het begrijpbaar en op een constructieve manier te brengen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisterenavond geoogst en te drogen gehangen.

 

Hopen da 't op iet trekt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...