Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

dwarf1994

Blad Weg Halen Ja/nee?

Recommended Posts

Niet doen broodje aap verhaal.

 

Pg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb gelezen dat als je alle uitlopers weghaalt je dan 100% minder knipwerk hebt dus andersom lijkt me sterk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij tekenen van topvorming direct afsnoeien tot 3 mm boven de grond

spaart enorm veel werk........

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met het blad verdampen ze toch,als je CO2 geeft 900 ppm gaat dat dan wel goed nog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt gelijk smokecloud blaadjes laten zitten.

Deze zorgen voor verdamping en ze ademen erdoor( bladmondjes)

 

Pg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze kunnen toch ook bladvoeding eten met die bladmondjes en hoe kauwen ze dan?

Edited by Fl13r3flu1t3r

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik haal alleen blad weg wat tegen de toppen aanhangt

meestal alleen een paar vingers van de hangers.

aangezien dat voor boytritus kan zorgen

 

of bladeren die overelkaar hangen en gaan condenseren

die verwijder ik ook

 

defoilation heet dat in de volksmond :)

 

niet zomaar lukraak blaadjes gaan weg halen

om eerder aangegeven redenen.

 

en ik geloof ook niet dat

als je alle bladeren weghaalt je 30 procent meer oogst krijgt

je plant gaat juist stilstaan vanwege de stress

 

op de manier hoe ik het aanpak vernemen de planten er bijna niks van

en is het ook moeilijk om te zien waar ik het heb toegepast.

behalve de vingers natuurlijk dat zie je gelijk :)

dit is een Aztecrain

de toppen die je ziet zijn bevrucht door een ms.universe man.

plant heeft niet stilgestaan,

maar ontwikkeld zich juist verder.

gallery_39026_18034_2354535.jpg

 

dus juist zoveel mogelijk blad laten zitten

en alleen weghalen als ze aan bepaalde criteria voldoen.

 

aangezien ik alleen maar uit zaad kweek.

heb ik het ook over zaadplanten.

stekken heb ik al een tijdje niet meer aangeraakt

defoilation bij stekken heb ik nog nooit gedaan/nodig gevonden

Edited by chucha
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dwarf1994:

hoe meer bladoppervlak,hoe meer energie er omgezet wordt,hoe meer groei/bloei.

Dus is het een factor waar je niet zonder kan!

30% MINDER oogsten klinkt logischer,als je die mooie grote bladeren weghaalt. :thumbsdown:

 

@chucha : mooi groen hoor,leuke zaadplanten!

Daar haal je gezonde harde tijgernootjes vanaf,dat zie je gelijk...

 

 

@dwarf1994:

Ik lees wel vaker broodje-aap verhalen,zo ook bij wietzaadjes.nl

Bij de advies kolommen staat doodleuk vanaf het begin iedere dag je plantje wateren,terwijl je kiempjes dan mooi verzuipen/wegzwemmen als je dat doet :thumbsdown: en meer van dat soort amateuristische adviesjes.

 

Niet gelijk alles geloven.

Edited by Collie Weed
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zie het beetje als de longen van het plant.als je bij een mens een long weg haalt op z'n tiener jaren zal hij zeker geen bodybuilder worden en mischien ook niet heel oud ben geen dokter maar lijkt me beetje logisch toch?maarja als je tijd hebt om te experimenteren en de plek er voor hebt moet je het een keer proberen,laat ons ook gelijk weten hoe dat dan gaat hebben we ook gelijk beetje bewijs hahaha

 

ik zie het beetje als de longen van het plant.als je bij een mens een long weg haalt op z'n tiener jaren zal hij zeker geen bodybuilder worden en mischien ook niet heel oud ben geen dokter maar lijkt me beetje logisch toch?maarja als je tijd hebt om te experimenteren en de plek er voor hebt moet je het een keer proberen,laat ons ook gelijk weten hoe dat dan gaat hebben we ook gelijk beetje bewijs hahaha

bedoel het blad zijn beetje de longe van de plant

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blad dient vooral voor fotosynthese, bladeren die andere bladeren belemmeren in dit proces, dus met name de toppen in de schaduw zetten, verwijder ik wel eens. Heeft ook als voordeel meer ventilatie, wat dus weer de verdamping van de andere bladeren ten goede komt.

Bijkomend voordeel hiervan is dat de kans op rot ook weer aanzienlijk afneemt wat zich uitbetaald in meer opbrengst.

 

Verhaal over longen is onzin en tevens een slecht voorbeeld, zie het net als haren op je hoofd, als je hier en daar een haartje wegtrekt heb je nog steeds genoeg haar. Anders zou een vers gesneden stek met getrimd blad ook problemen moeten ondervinden.

 

Weghalen maar met beperkte mate.

 

In de natuur, draait de zon van het westen naar het oosten. Hierdoor worden nagenoeg alle bladeren aan zonlicht onderworpen, dus is het verwijderen hiervan niet echt noodzakelijk. In de binnentuin pakt dit anders uit, hier hangt de lamp op een vast plek, dus de onderste bladeren vangen geen direct licht en hangen daar maar energie van de plant te vreten want dit blad moet wel in leven worden gehouden voor niks, die energie en voeding moet naar de toppen, daar waar het moet gebeuren. Dus dieven en onnodig blad weghalen.

Edited by HackTheSystem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede info hierboven maar blad dient voor zoveel meer...

Idd fotosynthese, ademen via bladmondtjes en aangeven hoe de algehele gesteltheid is van je plant,

mooi donker groen..zat stikstof in de bodem om donker te blijven en ga zo maar verder...

Het houd niet op bij een fles van een of ander!

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verhaal over longen is onzin en tevens een slecht voorbeeld, zie het net als haren op je hoofd, als je hier en daar een haartje wegtrekt heb je nog steeds genoeg haar. Anders zou een vers gesneden stek met getrimd blad ook problemen moeten ondervinden.

 

 

Dit vind ik persoonlijk een slechtere vergelijking dan longen. Een blad is idd iets wat de plant nodig heeft om te (over)leven. Als je iemand kaalscheert kan die nog perfect leven; als je de longen gedeeltelijk of helemaal weghaalt zal die toch wat minder goed leven ;)

 

Wel waar dat een blad veeeel meer is dan de longen van een plant ^_^

 

En wat de stekken betreft dat is weer een ander verhaal. Daar laat je gewoon genoeg zitten zodat die kan leven, maar niet teveel energie eraan verspilt en niet teveel water verdampt wat-ie dan hoognodig heeft.

 

Grts WaB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat mag je vinden, maar feit blijft dat hier en daar blaadje weghalen geen enkel effect heeft op de achteruitgang. Dus de vergelijking is gebaseerd op de ernst van de gemeende schade die je toe zou brengen aan een plant. Vrijwel nihil. Andere bladeren kunnen hun taak en nut beter uitvoeren met enkele bladeren uit de weg. Als de bovenste bladeren op 100% functioneren en de onderste op 40% dan kan je beter een paar bovenste weghalen waardoor je de onderste naar een 70-80% brengt.

Dus je argument moet ik verwerpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natuurlijk, ik geef je geen ongelijk. Ik heb het dan ook algemeen over bladeren bij planten en niet enkel over de onderste bladeren van een grotere plant weghalen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het formaat van de plant weegt zeer zeker mee in welke mate en op welke plek je blad verwijderd, om het nog maar eens voor de duidelijkheid te benadrukken.

Niet dat we straks mensen krijgen die het eerste blad wat ze krijgen direct verwijderen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha stel je voor :jump:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het formaat van de plant weegt zeer zeker mee in welke mate en op welke plek je blad verwijderd, om het nog maar eens voor de duidelijkheid te benadrukken.

Niet dat we straks mensen krijgen die het eerste blad wat ze krijgen direct verwijderen..

hahah ja. Maar als je kweekt met CO2 zou ik alle bladeren laten zitten tot ze het zelf begeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

feit blijft dat hier en daar blaadje weghalen geen enkel effect heeft op de achteruitgang.

 

Behalve dat het leidt tot minder mono- en sesquiterpenoïden, veel minder cannabinoïden, waaronder met name THC en minder opbrengst;

 

Metabolic fingerprinting of Cannabis sativa L., cannabinoids and terpenoids for chemotaxonomic and drug standardization purposes.

 

 

 

Nooit blaadjes weghalen dus en altijd oppassen voor desinformatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat artikel bevat alleen een vermelding over blad verwijderen na de oogst en heeft dus geen enkele relatie tot de discussie hier.

 

altijd oppassen voor desinformatie.
Als je dat nou eens ter harte zou nemen ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vooral Drs. Wietefras (afgestudeerd in de psychiatrie fyi) moet je voor oppassen, hij bluft en weet uit ervaring dat toch niemand dat onderzoek leest.

Maar dat heb ik wel gedaan;

 

"Bedrocan was grown in two batches at the same time. One batch had its lower branches clipped © while the other batch was grown under standard conditions (Table 1)."

 

 

Het slaat natuurlijk ook nergens op dat het THC gehalte ineens 25% lager (!) zou worden als je na de oogst de bladen eraf haalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah ok, dus "lower branches removed' is het zelfde als "wat blad weghalen".

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

gulzige planten die je goed spoelt laten af en toe blad vallen in de late bloei.

dat is een teken dat het weer een lekkere oogst gaat worden

blad weghalen doe je UITSLUITEND in de volgende gevallen :

-je tent is eigenlijk te klein , of je planten veel te ontwikkeld,je kijkt naar een jungle waarbij alleen de bovenste laag van 20 cm vol belicht wordt. onderaan zijn de takken op zoek naar licht en vreten energie die in de hoofdtoppen hadden moeten komen.

typisch gevalletje : niet gedieft en te lang voorgegroeid.

Inplaats van net voor bloei nog eff de plant te kortwieken is het meer rendabel om je verlies te verminderen door wat blad weg te halen , zodat meer takken goed belicht zijn. maar besef : meestal is dit kwestie van foute inschatting, soms is het een set verhuisde planten die aangepast moet worden op de uiteindelijke afbloeilokatie

-ziek blad: meeldauw in laat stadium, enorm veel insecten op een paar bladeren: kwestie van kosten tegen baten afwegen.

diet is meestal een paniekactie die zeker gevolgd moet worden met biologische afweer inzetten

-getopte planten in de groei kan je wat grote bladeren weghalen. Dat is een aparte situatie , maar het lijkt erop dat het de plant prikkelt om de vertakkingen van de hoofstam voor te bereiden op bloei.

Ik snap het half, maar heb meermaals gezien dat het forsere planten oplevert.

dit is allemaal op eigen risico, maar op icmag ( engelstalige site) is er wel een en ander over geschreven

-overlappend blad waar condens tussen blijft zitten, dat niet weg te tucken valt

 

eigenlijk is het bij scroggen nauwelijks te vermijden , dus daar ga ik niet op in

 

je wilt niets weg hoeven halen, je wilt een zo gezonde plant dat ze het zelf allemaal wel uitzoekt

een beetje opsnoeien om een compacte dikke top te krijgen , zijscheuten dieven ( maar groot blad laten zitten ) levert ook leuke golfballen op, maar elk wondje is weer drukverlies en een mogelijke plek waar bacterien de plant kunnen binnendringen.

Vertrouw op die plant en je zult zien het komt wel goed met haar

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...