Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Johnny_Sack

Gat maken in dragende muur

Recommended Posts

Beste collega's,

 

 

Ben bezig met de planning voor een nieuw hokje. Nu heb ik verschillende opties bekeken voor de afvoer, het handigste is om gat te maken in een binnenmuur en in een kamer af te blazen met raam op een kier en een ontvochtiger in de ruimte. Nu is deze binnen muur dragend. Ik had al gegoogeld dat niet zulke grote gaten niet zo'n probleem moet zijn. Geld dit ook voor een gat van 315mm? Of is dit niet bevorderlijk voor de stabiliteit van de muur?

 

Ooit eens een boog laten maken in een dragende muur, maar dit gewoon uitbesteed aan een professional.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat zou geen probleem moeten geven hoor

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je het niet vertrouwd dan boor een gat en zet er een stalen 'doorvoer'in, dan heb je alle kracht nog

 

gr bux

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leg er een stalton boven....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een dragende muur van steen opgemetseld met metselspecie of van verlijmd gibo heeft verband. In zo'n muur kun je zonder verdere voorzieningen zelfs een deurgat uitbreken. Pas bij overstrekkingen van een meter of 2, voor bijvoorbeeld een schuifpui, worden lateien aangewend. Heel oude muren zijn echter opgemetseld met kalkspecie: deze muren hebben nagenoeg geen verband: die stenen kun je met je hand gewoon loswrikken. In dat geval zou ik er een half stalton lateitje van 50 cm boven plaatsen. Je moet wel, omdat de stenen anders gewoon uit je muur vallen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor iedereen zijn reacties.

 

 

 

@Racker en Extreme: Hier heb ik wat aan, thanks! Het is een huis uit de jaren 70, heb wel eens iets eerder uit een muur gebroken en lijkt me duidelijk gemetseld met kalkspecie. Dat word dus een stalton aanbrengen. Muur ten grote van de stalton er uit tikken, plaatsen. Dichtmetselen en dan het gat er onder er uit tikken lijkt me?

 

@Boefje en Mitz: Ga het inderdaad overdag doen en gecombineerd met andere klus werkzaamheden, dan valt het niet zo op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een hele sleuf uitbikken ter grootte van een stalton (1.20 m) is niet nodig. Bij een gat van 35 cm is een sleuf van 65 cm meer dan voldoende: dan heb je aan beide zijden 15 cm opleg. Met een haakse slijptol de stalton op maat slijpen is veel minder werk dan een sleuf van ruim 1,20 m uitkappen. Een stalton van 1.20 m kost ongeveer 10 euro. Je moet waarschijnlijk ook een zakje specie kopen: het beste kun je ondersabelingspecie of reparatiemortel kopen, omdat deze niet krimpen. Reparatiemortel is in zakjes van 10 kg te koop: gewone specie en ondersabelspecie zitten in zakken van 25 kg en dan moet je minstens 15 kg weggooien. Wel de sleuf goed nat maken, voordat je de specie aanbrengt. Dan droogt de specie langzamer en kan die zich hechten.

Ik ben al ruim 10 jaar bezig om een 200 jaar oude boerderij in originele staat terug te brengen: door vallen en opstaan krijg je dan enige materiaalkennis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik hoop dat het niet een huurhuis is want en gat van 315 in een muur maken vindt ik niet normaal.

Heb je geen andere oplossing om je afblaas te kunnen regelen een gat maken zou ik pas als echt

de alle laatste oplossing nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Extrema: Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Zal me nog eens goed inlezen voordat hier aan begin.

 

@Parve: Is geen huurwoningen, zou ook dom zijn. Krijg je ooit gegarandeerd gezeik mee. Een gat kan ook weer dicht, behangetje er voor....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een gat kan ook weer dicht,

 

 

precies dat is ook zo gefixed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik laat heel vaak gaten boren , installateur dus kanalen pijpen riolen zijn voor mij geen nieuws, ik heb ik heel mijn werkzame leven nog nooit een muur meegemaakt in een jaren 70 woning die zo slecht was dat er maatregelen getroffen moesten worden om een gaatje 300 te prikken.

 

 

Mocht alsnog het spul los op elkaar staan kun je altijd nog wat met een latei doen.

Edited by Zap

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...