Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
P H donner

Sulfaat en chelate

Recommended Posts

yep. Gold Label PK bevat polyfosfaat in een zeer geconcentreerde vorm. Vandaar dat je ook heel voorzichtig moet zijn met de dosering. Vaste vorm is veels te geconcentreerd voor potteelt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doelde meer op de aarde van gold label.mineraal gebruik ik niet.

Dan maar even proberen met kelp etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
yep. Gold Label PK bevat polyfosfaat in een zeer geconcentreerde vorm. Vandaar dat je ook heel voorzichtig moet zijn met de dosering. Vaste vorm is veels te geconcentreerd voor potteelt.

 

Yara Super FK (klik) met polyfosfaten is vloeibaar (klik) ... biggrin.gif

 

Gold Label Ultra PK bevat ongeveer de helft van de meststoffen dat in Yara Super FK zit:

 

- specificatie GL Ultra PK hier

- specificatie Yara Super FK hier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een gedoe,

 

Ik gebruik ook yara en t gaat als een speer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ligt eraan.

 

als je alles op orde hebt, maakt t geen bal uit. Ben je wat lomp met je ph, dan zijn chelaten beter opneembaar.

 

90% van alle potjes en flesjes zijn foutjesverbeteraars.

Share this post


Link to post
Share on other sites
no-replies-smiley.gif

kijk eens naar de verhoudingen, reken de grammen gewichtpercentage versus mollen nog effe uit en kijk naar de sporenelementen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het verhaal over polyfosfaten zou ik maar eens heel kritisch doorlezen...

Fosfaatgebrek is iets dat zeer zelden voorkomt, dus iets wat in praktijk gewoon goed gaat.

Als je dus een andere vorm van fosfaat gaat geven gaat het dan beter, of wordt het goedkoper?

Nee dus.

Wat er dus staat is dat er minder volume nodig zou zijn om evenveel opneembaar fosfaat in een kilo meststof te doen.

De meeste kwekers van wiet, werken met opgeloste en verdunde meststoffen dus, dat is helemaal niet intressant.

Er wordt gesproken over een termijn van 100dagen, een rondje wiet zit tussen de 7 tot 10 weken, met 1-2wk voorgroei, en een enkeling heeft een bijzonder sativaatje wat over die 10wk heen gaat. Als je wiet klaar is wordt het polyfosfaat pas opneembaar en daarvoor wordt dus het regulier fosfaat gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je mist de point. pH problemen kunnen er voor zorgen dat fosfor neerslaat. Verder is de sterkte wel degelijk interessant, want dat zorgt er voor dat je maar heel weinig nodig hebt. Het is niet zo dat het fosfaat pas na 100 dagen beschikbaar is (ik weet niet waar je dat vandaan haalt), integendeel. Het is juist goed opneembaar.

 

Ook denk ik dat fosfor problemen vaker voorkomen dan jij denkt :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites
je mist de point. pH problemen kunnen er voor zorgen dat fosfor neerslaat.

Ook denk ik dat fosfor problemen vaker voorkomen dan jij denkt :wave:

 

+1

 

Met hard water,ph prbs ,week 5 effekt,verstopte leidingen,ijzer dat neer slaat ....... :)

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

& dus vanaf week 5 een gift melasse oplossing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Correctie;

De polyfosfaten zijn niet opneembaar maar worden langzaam omgezet in opneembaar fosfaat dit duurt ongeveer 100 dagen.

 

Persoonlijk heb ik liefst direct opneembare meststoffen en een beperkte buffer in het medium.

Mijn medium bestaat uit veen veel cocos en veel perlite, vooral het veen buffert wat mest en door de hoeveelheid dolokal af te stemmen op het gebruikte water en opgeloste mest is de pH in het medium 5,5-6. Hiernaast teel ik op kleine potten en geef water met eb/vloed wat opgezet wordt tot minimaal 2/3 van de pot, in het begin 1x/4dagen oplopend naar dagelijks.

Kortom, op gebrek of overmaat is snel te sturen door de voedingsoplossing aan te passen.

 

Zoals al eerder is gezegd in dit topic lijkt het mij dat polyfosfaten vooral nuttig zijn als je iets niet goed hebt gedaan.

Of het beperkte volume tov orthofosfaat economisch rendabel is kan ik alleen beoordelen op basis van de pijs van beide fosfaten en hoe dit verschil zich verhoudt tot de bijbehordende kosten van dit gewicht en/of volume. Mocht dit daadwerkelijk een wezelijk verschil maken, stel ik voor om direct het percentage water in de meeste flessen mest eens kritisch te bekijken en naar beneden proberen te mengen.

 

Als polyfosfaten beter renderen dan orthofosfaten ben ik de eerste om ze te gebruiken, maar tot op heden begrijp ik dat (nog)niet zo. Als ik iets niet juist heb hoor ik het dan ook graag.

 

Groeten Dog.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Correctie;

De polyfosfaten zijn niet opneembaar maar worden langzaam omgezet in opneembaar fosfaat dit duurt ongeveer 100 dagen.

bron?

 

Uit alle proeven blijkt bijvoorbeeld dat bij jonge aanplant de scheutvorming toeneemt. Hoewil je dat rijmen? Bovendien, gebruik het eens en bekijk het verschil. Als kweker ben je continu bezig om te optimaliseren, maar ook bezig om fouten te voorkomen. Je blijft altijd met resten voeding in je substraat zitten. Wat wil niet zeggen dat het niet beschikbaar is. Als je fosfor /calcium/magnesium neerslaan kan ik je één ding verzekeren: dan is er nog veel minder beschikbaar :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Correctie;

De polyfosfaten zijn niet opneembaar maar worden langzaam omgezet in opneembaar fosfaat dit duurt ongeveer 100 dagen.

bron?

 

Uit alle proeven blijkt bijvoorbeeld dat bij jonge aanplant de scheutvorming toeneemt. Hoewil je dat rijmen? Bovendien, gebruik het eens en bekijk het verschil. Als kweker ben je continu bezig om te optimaliseren, maar ook bezig om fouten te voorkomen. Je blijft altijd met resten voeding in je substraat zitten. Wat wil niet zeggen dat het niet beschikbaar is. Als je fosfor /calcium/magnesium neerslaan kan ik je één ding verzekeren: dan is er nog veel minder beschikbaar :wave:

 

stukje van Doc vorige pagina.

Zijn die proeven ergens in te zien? Ik heb niet echt een beeld voor ogen waar ik een directe relatie zie tussen fosfaat en scheutvorming, dus ik vraag me af hoe dit zou kunnen komen.

Wil het overigens best een keer proberen, ik twijfel aan de voordelen, maar evenzo ben ik ook niet direct bang dat het nadelig werkt.

Je zou het overigens juist willen testen bij een onjuiste pH om te zien of het werkt. Maar dat kan ik helaas praktisch niet waarmaken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar dat kan ik helaas praktisch niet waarmaken.

 

Flesje loog doet wonderen :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Polyfosfaat wordt in de wortelstelsel weer omgezet in orthofosfaat voor opname volgens de tekst van dit plaatje dat Running Water plaatste, dus mijn vraag is of je hier ook geen blokkade krijgt ivm pH.

 

rkyg0m.png

 

Zou trouwens ook eens kijken naar het gebruik van phospholipiden voor de biogrower.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een plant gebruikt niet alle fosfaten of andere elementen direct als ze gegeven worden, maar op basis van de beschikbaarheid in de bodem. Als de fosfaten niet gelijk vrijkomen maar opgeslagen blijven in de polyfosfaten dan heb je grotere kans dat je plant er op den duur daadwerkelijk aan toe komt omdat ze niet neerslaan. Het ligt ook erg aan het type polyfosfaat dat je gebruikt, er zijn er natuurlijk verschillende.

 

Bovendien zie je hier ook geïllustreerd dat wat in de tank gebeurt heel anders is dan in de bodem. Verder voordeel is dat ze andere mineralen in oplossing houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kwam wel een recept tegen van grond van me paps die heeft het over natuur fosfaat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zacht water is het probleem vaak niet :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb voor de duidelijkheid het woord 'bijvoorbeeld' aan m'n oorspronkelijke tekst toegevoegd.

 

"Peters Excel heeft speciale samenstellingen voor zacht water en speciale samenstellingen voor hard water"... :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk, dat zou ieder zelf respecterende voedingsfabrikant moeten doen.

 

:whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...