Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
atlas

Nieuw hok, 2m2 advies gevraagd!

Recommended Posts

Dag allemaal,

 

Ik heb onlangs geld en tijd opzij gezet om een hok te bouwen in mijn woning. Het is een inpandige berging van dik 2m2 (2.25x1.07m en 2.30m hoog). Er is in het hok geen luchtafvoer, elektra of waterafvoer. Wel zijn er in de deur twee luchtroosters van ieder 200cm2 (40x5cm), een hoog en een laag op de deur.

 

Spullen die ik in bezit heb (meeste is gekregen van een vriend. Als er betere opties zijn heb ik voldoende geld om dat te kopen)

 

500m3 softbox

davin 2x600w schakelkast met timer

2x dimbare BAL 600/660w evsa

2x 125mm cooltubes

2x 600w sylvania growlux

8m 160mm sonoconnect

32x 11liter pot

 

Ik ben van plan om met stekjes te werken, dus niet vanaf zaad kweken. Ik heb een aantal issues die ik moet oplossen alvorens ik kan starten met mn nieuwe hobby. Ik heb zoveel sticky's, kweekverslagen en overige onderwerpen als maar kon bestudeerd maar jullie advies is welkom.

 

1. Luchtafvoer

2. Capaciteit ventilatie

3. Elektra doortrekken en aansluiten

4. S-vent traforelaar 1.5A

5. Cooltubes of of gewone kappen

6. Aarde of mapito

 

1. De berging is omringd door mijn eigen slaapkamer. badkamer en hal. Ik moet dus een gat maken naar een van deze ruimtes om af te kunnen zuigen. In de badkamer is centrale ventilatie (voor heel het gebouw) aanwezig. Ik ben bang dat als ik mijn box hierop aansluit ik warme lucht bij buren naar binnen blaas (geen terugslagkleppen). Een andere optie is via de slaapkamer door het schuine dak tussen dakpannen uitblazen. Ik neem aan dat in huis uitblazen een no-no is vanwege vocht.

 

2. De growshop adviseert mij dat 500m3 afzuiging genoeg moet zijn. Op veel plekken lees ik echter dat ik met 2x600w lampen minimaal 1000m3 moet hebben. Overcapaciteit is een bonus voor warme dagen en een gedimde fan maakt minder lawaai. Red ik 2m2 met 500m3 en korte slangen niet? Hoe vaak per minuut moet de volledige luchtinhoud van de kamer verschoond kunnen zijn? Soms lees ik 1-3x, maar op de Amerikaanse sites (icmag.com) lees ik 0.5x per minuut om stress te voorkomen.

 

3. Ik heb op de badkamer één geaard stopcontact gevonden die een hele 16a groep voor zichzelf heeft in de meterkast. Het stopcontact zit heel handig op dezelfde muur als de berging, dus die kabels kan ik zo doortrekken. Ik dacht eraan om twee stopcontacten aan te sluiten hierop. Eentje voor de Davin schakelkast/lampen en eentje met een extra stekkerdoos voor de ventilatie, clipfans etc. Ik zie in diverse posts (zoals de schakelbord parade) dat mensen in hun hok alles nogmaals afzekeren, aardlekschakelaars plaatsen etc. Maar aangezien mijn enige aansluiting direct naar de meterkast gaat, één groep helemaal voor zichzelf heeft en daar al op een aardlek staat... dan hoef ik dat toch niet te doen? De Davin schakelkast relais zou dan voldoende moeten zijn of niet?

 

4.Ik overweeg de S-vent traforegelaar omdat deze zonder brom zou dimmen. Hij reguleert het voltage ipv faseaan/afsnijding . Kan iemand dit bevestigen?

 

5. Met de cooltubes (ok, de maat die ik nu heb is niet handig, zou 150mm moeten hebben) kan ik dichter op de planten. Het verlies aan lumen zou 10% zijn. Dit kan ik compenseren door de ballast op 660w te zetten. Daarnaast, omdat hier sprake is van een omgekeerde kwadratenwet zou een halvering van de afstand tussen lamp en plant 4x zoveel licht moeten opleveren.

Dit is natuurlijk allemaal theorie. Ik heb het kweekverslag van BBB ook gezien. Iedereen in NL is er vrij skeptisch over. In de USA gebruikt iedereen schijnbaar ventilated hoods en moeten ze niet denken aan open kappen. Waarom dit verschil?

 

6. Op aarde kweken is schijnbaar een logische eerste stap in de grow wereld (gek genoeg, weer een verschil met USA waar hydroponics voor beginners wordt aangeraden). Ik heb al tempex platen, hout en vijverfolie voor een waterdichte bak. Ik wil wss toch vrij snel naar hydrocultuur toe (mapito of NFT). Kan ik aarde niet gewoon overslaan? Of zitten hier essentiële lessen in die ik meegemaakt moet hebben? Zal ik gewoon meteen een verhoogde bak maken, waar een watercontainer onder kan, of is een bak op de vloer beter icm een vlakzuiger?

 

Een heel verhaal, maar advies is welkom! "Plan before planting" las ik laatst.

Edited by atlas

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Lekker uitblazen in je huis... doe ik ook en werkt prima + nog een beetje extra verwarming... het klopt wel dat de ruimte daar iets vochtiger wordt maar ik vind het super meevallen... (ik zou hem dan in de badkamer laten uitblazen)

 

2. ik snap niet dat GS dit soort dingen aanraad, mij gaven ze een 150kub afzuiger voor 400watt lamp mee xD, volgende dag omgeruild voor een 500kub... minimaal 1000kub voor jouw!

 

3. Stopcontact demonteren, lasdoosje eroverheen en netjes met lasdopjes/wago's aansluiten... GEEN KROONSTENEN of STEKKER!!

 

4. Ken ik niet... maar zo te lezen zou die inderdaad goed moeten zijn, alleen vind ik de amperage wat laag...

 

5. Cooltubes is eigenlijk voor een CO2 Kweker, maar kan perfect voor andere situaties gebruikt worden.... die 10% verlies klopt maar die kan je inderdaad composeren door je evsa op boost te zetten, maar je ook doordat je cooltube een stuk dichter op je gewas kan... Dus die 10% kan je weghalen...

 

6. Nu ga in comentaar krijgen!!

Ik raad beginnende kwekers zeker GEEN aarde aan. Gebruik mapito... lekker simpel.. Maak je een fout met voeding dan kan je dit makelijk herstellen, met aarde niet! Mapito heeft meer voordelen, de nadelen zijn meer 1ste kosten (aanschaf apparatuur, denk aan pompen, voedingsvat, warmte element voor water, slangen, PH meter, EC meter ect...........ect.......................) en je moet inweken ph stellen ec stellen ect..........

Kans op ziektes en ongedierte is met aarde ook veel groter

Share this post


Link to post
Share on other sites

B) :lol: :lol: :rofl

 

top advies hoor :rofl ;) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Gobru

 

Niet goed? Geef jij je advies dan eens B)

 

Met die vraag 1... Ik heb zelf een 400watt lamp met 500kub afzuiger... ik heb geen last van vocht problemen.... En uitblazen in een badkamer lijkt me zoiezo toch geen probleem....?? Aangezien het zoiezo vaak vochtig is, of de Topic starter doucht/wast zich niet :lol:

 

en over punt 6... ja daar kan je over discusseren... ik geef alleen mijn mening....

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Den

 

Bedankt voor je tips. Afblazen met 1000m3 of een deel daarvan in de badkamer zal niet werken denk ik, dan krijg je de deur niet meer dicht (of gaat deze fluiten). De centrale afzuiging zal niet meer dan 200m3 zijn in die ruimte. Van anderen hoorde ik dat het echt zeer vochtig kan worden (10 liter water per dag). Is ook iets teveel voor de slaapkamer denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Gobru

 

Niet goed? Geef jij je advies dan eens B)

 

punt 1 alles rot je weg na een tijd

punt 2 500 m2 red je nu wel in de zomer niet dus voorlopig voldoende

punt 3 waarom werkt een stekker niet meer???

punt 6 net andersom dus

Share this post


Link to post
Share on other sites

5. Op youtube zit zo'n amerikaan met meerdere tuintjes en al z'n tuintjes met 'bare bulbs' presteren beter. Keer op keer op keer op keer. En zelfs die gast stapt dus niet volledig over op 'non-cooled' ook al levert ie zelf een verdomd goede reden om het te doen, maar in Amerika 'zijn ze er vrij skeptisch over'.

 

Die theorie over dat '2x zo dichtbij' is op papier mooi, maar in de praktijk beschijn je een veels te klein oppervlak terwijl je de toppen recht eronder bleekt. 'Maar je klimaat is prima' tja, schiet je allemaal niks mee op.

 

6. Ik zie het wel eens dat mensen hydro niet 'durven' want het is ze afgeraden. Komen ze thuis met van die zakken zwaar gebufferde en voorgevoede rommel en grote kannen voeding. De stekjes erop, na 2 uur geen verschil, voedingsetiket lezen want beginners zijn ongeduldig, kwak voeding erop, hele rondje al verneukt...

 

Lekker met hydroton een ballenbak maken en eb/vloed inzetten, zal echt niet dramatischer aflopen ofzo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Gobru

 

Niet goed? Geef jij je advies dan eens B)

 

punt 1 alles rot je weg na een tijd

punt 2 500 m2 red je nu wel in de zomer niet dus voorlopig voldoende

punt 3 waarom werkt een stekker niet meer???

punt 6 net andersom dus

 

1. Raampje open/kier zetten lijkt me logisch had ik erbij moeten zetten....

maarja rechtstreeks naar buiten is het beste...

 

2. Dus over paar maanden maar een nieuwe halen?

En dan moet ie alles weer ombouwen (andere slangen, flens maat ect.........)

 

3. Moet ik daar antwoord op geven??

 

6. Niet mee eens..

Share this post


Link to post
Share on other sites

In huis afblazen, ja ieder zijn meug.

Ik heb 1 week af moeten blazen in mijn schuur vanwege werkzaamheden

Warme kweeklucht in de koude schuur

Ik kan je wel vertellen dat de hele betimmering naar de klote is, het water droop eraf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou inderdaad in de zomer er een afzuiging bijhalen, dan is 500 een beetje weinig.

Dan kan je de 500 voor inblaas gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Warme kweeklucht in de koude schuur

Ik kan je wel vertellen dat de hele betimmering naar de klote is, het water droop eraf.

 

Komt bekend voor, echter is dit voornamelijk een probleem als de warme lucht, dat vocht met zich meedraagt aanslaat op de koude muur/ plafon.

 

Als je wanden altijd koud zijn krijg je het zelfde als met ramen die slechts enkel glas hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Den: 6. Nu ga in comentaar krijgen!!

 

Careful what you wish for Den B) Ik ga het niet onderbouwen met tech. en feiten maar toch het volgende!

 

Eet maar eens een commercieel geteeld product bv. een tomaat, deze voldoet bijna aan alles ziet er goed en gezond uit!

Maar nu de proef op de som eet/proef deze en vergelijk het met een eigen geteelde tomaat in the achter tuin.

 

Deze zal x keren beter smaken door dat aarde niet alleen een medium is maar ook een steentje bij draagt aan oa. de smaak.

 

Maar dat is mijn mening en smaken zullen ook hier verschillen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de antwoorden

 

@Rainman

Het gaat hier niet om eventuele verschillen in kwaliteit tussen hydro/aarde maar om het gebruiksgemak/leercurve, kans op ziekten, snelheid van bloei etc.

 

Ik denk vooralsnog dat ik een kweek op aarde doe en dan overstap op hydro. Voor zover ik begrijp is hydro je strak aan de ph/ec waarden houden, secuur zijn met voeding etc. Dat past wel bij mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Gobru

 

Niet goed? Geef jij je advies dan eens B)

 

punt 1 alles rot je weg na een tijd

punt 2 500 m2 red je nu wel in de zomer niet dus voorlopig voldoende

punt 3 waarom werkt een stekker niet meer???

punt 6 net andersom dus

 

1. Raampje open/kier zetten lijkt me logisch had ik erbij moeten zetten....

maarja rechtstreeks naar buiten is het beste...

 

2. Dus over paar maanden maar een nieuwe halen?

En dan moet ie alles weer ombouwen (andere slangen, flens maat ect.........)

 

3. Moet ik daar antwoord op geven??

 

6. Niet mee eens..

 

1 werkt gewoon niet fatsoenlijk

2 hij krijgt het van een vriend dus gewoon de 500 gebruiken en als hij een ronde gedraaid heeft en wat extra euro een zwaardere kopen

3 ja

6 inderdaad niet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet iemand hoe vaak per tijdseenheid de lucht in de kamer optimaal vervangen dient te worden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Gobru, ik ga niet zeggen dat het ideaal is, maar bij mijn eerste hok blies ik ook af de woning in.

Was in een appartement, vanuit de slaapkamer de entree van het appartement in.

Qua vochtigheid viel het toen echt mee (3x 600 --> 2500m³ uit), ik had gewoon een gat in de muur gemaakt met een net rooster ervoor.

Alleen tegenover dat rooster werd de muur steeds zwart, dus die sauste ik 1x in de 2 rondes ;)

 

Toch bijna 2½ jaar gedraaid daar, daarna alles afgebroken, zichtbare schade verholpen en het appartement voor de vraagprijs verkocht :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...