Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
MrMonkE

Voedingsvat van binnen schilderen

Recommended Posts

Is het ok om een voedingsvat van binnen te schilderen?

Ik snap dat ik het goed moet laten uitharden/drogen maar ik vroeg me af of er ook bij het gebruiken wellicht sprake is van verontreinigingen door de verf gedurende het gebruik van het bassin over de maanden/jaren en in welke mate.

 

Het betreft eigenlijk mijn DWC bassin maar ik denk dat voor een voedingsvat hetzelfde geldt en dat meer mensen daar bekend mee zijn.

Ik wil het onderste deel van mijn bassin van binnen zwart verven onder het middelste latje, en het bovenste deel wit.

gallery_36454_15085_27578.png

 

 

 

 

(Bijna klaar, vanmiddag gaten geboord voor netpots! Heb de layout met 7 gaten gemaakt, zie image.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is meer het bassin.

Het onderste deel van DWC setup. Dit is analoog aan een voedingsvat eigenlijk, het bevat de voeding voor de plant en water en zuurstof in het water.

Ik wil het zwart hebben tegen algen groei, zo donker mogelijk wil ik het daar.

Boven wil ik het wit zodat het licht reflecteerd.

Edited by Torsti
Onnodig Quoten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan het je afraden. Je zal sowieso een duurdere verf moeten aanschaffen, maar dan nog. Je kan er donder op zeggen dat de voeding, ph regelaars, en wat niet toch op je verf gaan werken.

 

Misschien kun je crea met 2 soorten zeil gaan, wit en zwart, in het midden aan elkaar naaien/rijgen? Er zijn vast mensen met een creastokje op die andere oplossingen kunnen vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is geen must.

Maar leek me goed in verband met licht boven voor de planten, en het verduisteren onder water tegen de algen.

Edited by Torsti
//EDIT Onnodig quoten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom verven?

bekleed het gewoon met vijverfolie dan is het ook zwart :engel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon de buitenkant lichtdicht maken, dan zien die algen het verschil ook niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
waarom verven?

bekleed het gewoon met vijverfolie dan is het ook zwart :engel

 

+1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja en hoe zet je die folie dan vast? Met lijm?

 

Ik zou al het gekloot achterwege laten en een nieuwe bak neer zetten voor een paar tientjes.

Maar als je de klep goed dichtmaakt, komt er toch geen licht in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat ik geen vijverfolie wil gebruiken.

Dus het wordt verven of ik laat het zoals het is.

Ik heb nog even bedenktijd, moet nog steeds een lichtdichte luchtinlaat maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja en hoe zet je die folie dan vast? Met lijm?

 

nee bovenste rand niet je vast

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je maakt er in ieder geval een heel spannend project van, dat is de helft van het plezier!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nietjes in een waterbak? :lol:

 

ja folie omklappen en dan bovenin vast nietten .....buitenkant uiteraard :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt allemaal een beetje houtje touwtje.

 

@mitz:

Kon ik niet vinden dus zelf een gemaakt.

So far so good.

 

Vind het wel een beetje raar dat die DP90 tentjes lichtdicht worden gemaakt maar geen goede manier van luchtinvoer hebben zonder licht uitval.

Wel 1 gat met 'sok' voor lucht uitvoer. Maar dus niet voor invoer.

 

@ponix

Ja toch?

Lekker freubelen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Klinkt allemaal een beetje houtje touwtje.

 

nee verven is het......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radiatorfolie heeft een dubbele functie in dit geval, zou je met een zwarte bak alsnog kunnen doen. Folie naar buiten gericht met silverkant in zomer omlamp hitte en licht beetje te weerkaatsen, folie naar binnen in kouden maanden om snachts watertemp te bewaren (minder verwarmingskosten).

 

Nieten kan ook netjes als je een goede grote nietmachine hebt, maar ik zou niet nieten. Gewoon bovenin en onderin tape om de hele bak en om de radiator folie, dan kun je aan het eind van de ronde het geheel er makkelijk afhalen. Als een sok :lol: Rol witte ducttape halen en dan kan het heel netjes.

Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites

houtje touwtje oplossing zo met folie hoor gobru :lol: :D

 

Freubelen is prima hoor, heb ik ook tijden gedaan en ik doe het nog steeds, maar als ik echt vooruit wil dan ga ik niet het wiel opnieuw uitvinden:

 

-5 panelen, gewoon goed hout, beetje dik voor de stevigheid en makkelijk te boren

-bekleden met (EPDM) folie (vastnieten aan de buitenkant, evt nog wat lijm eronder als die tube toch leeg moet)

-5 panelen in elkaar schroeven zodat het een bak is (met de folie naar binnen toe, duh!)

-naden afkitten (ik ben groot fan van MS Sealer)

-PE plaat erop van een mm of 5 dik

 

In 2 uur moet dat toch wel te maken zijn, ook voor een leek. 24 uur kit laten drogen et voila. Gas erop, niet naar omkijken en jaren plezier.

 

En als je dan toch bezig bent: bodem 'zwevend' maken en daar een drain maken met kraan en aftappunt. Slang op je aftappunt, slang naar buiten gooien, kraan om, zwaartekracht trekt je bak leeg, lekker makkelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Freubelen is prima hoor, heb ik ook tijden gedaan en ik doe het nog steeds, maar als ik echt vooruit wil dan ga ik niet het wiel opnieuw uitvinden:

 

Misschien vind ik wel een vliegtuig uit.

Sta je dan daar met je wiel :lol:

Drop ik wel een wietpakketje a'la Marshall Plan.

 

Ik zag een stukje over DWC en sla kwekers, die gebruiken drijvende piepschuimvlotjes. Was wel grappig.

Denk niet dat dat met grotere planten een success zal zijn, tenzij je enorme basins hebt.

Was nog Nederlands ook als ik het goed onthouden heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vijver- of zwartwitfolie gebruiken, afhankelijk of je wel of geen externe warmte in je vat wil.

 

Temperatuur van je basin is trouwens wel erg belangrijk!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zag een stukje over DWC en sla kwekers, die gebruiken drijvende piepschuimvlotjes. Was wel grappig.

Denk niet dat dat met grotere planten een success zal zijn, tenzij je enorme basins hebt.

Was nog Nederlands ook als ik het goed onthouden heb.

Deze toevallig? http://www.dryhydroponics.nl/

 

Ben zelf ook met een reservoir voor een projectje bezig en ben bij bijna tien verschillende winkels geweest voor een box, allemaal van die slappe semi-transprante flutdingen. Ik ga misschien voor een reststukje non-toxic EPDM folie en zelf een bouwen, met eventueel daarin een kunststof box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...