Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Hey,

Ik heb 5 zaadjes sannie jack. Ik heb er ook spongepots bijgehad. Nu twijfel ik of ik deze zou gebruiken. Ik heb met de zoekfunctie maar een paar topics gevonden en daar wordt niet altijd zo positief over de spongepot gepraat en vraag me nu af of er nog mensen zijn met deze problemen. Kheb de 5zaadjes nu in een glas water gedaan en ze in mijn zelf gemaakt ontkiem kastje gezet op een verwarmingsmat. Kheb ook de propagator gekocht van sannie maar heb die maar morgen met de post. ze zitten nu dus in een glas water en als morgen de propagator er is ga ik beslissen of ik ze in de watten leg (wat vorige keer niet goed ging) of in de spongepot. Zijn er nog mensen die problemen hebben gehad met die spongepots??? en zoja zijn er dan dingens waar ik echt moet op letten??

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had daar ook iets over gelezen ja ergens in een topic , ze zouden naar het schijnt niet luchtig genoeg zijn en te stevig daardoor krijgt het kiempje het moeilijk met ontkiemen .. heb het zelf ooit gebruikt op 10 ssh'jes en was er niet tevreden mee maar kan ook weer dat ze gelezen hebben dat er problemen mee waren en ze nu weer goeie spongepots hebbe

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb dat ook eens geprobeerd met die spongepots, ze lagen vlug in de vuilbak hier, al men zaden rot

 

ik blijf het op mijn manier doen en nooit geen probs mee gehad

 

- eerst in glas water in het donker tot ik ze naar beneden kan duwen meestal 12u

- dan tussen vochtige watten of keukenpapier tot er een worteltje aan is van max 0,5cm en dan direct in de volle grond in hun definitieve pot of voorgroei potje met een stuk plastiek fles erboven voor de lv tot ze boven zijn en is al iedere keer gelukt op deze manier

 

als ik ze rechtstreeks in de grond steek komen ze hier nooit boven dus doe ik het zo

 

en iedereen zal wel een andere methode hebben, maar dit is voor mij de beste manier en dan ben ik zeker dat ze boven gaan komen :engel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga met je mee kwiki,die spongepots geven mij ook een onvoldoende

 

Grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een paar keer die onkiem pluggen van sannie gebruikt ik vind het niks ! die dingen zijn te hard en blijven te nat .

 

Gebruik gewoon een klein potje aarde en dan is alles in 24 uur op . :engel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarentegen wel erg tevreden over de Spongepot Roots!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja die zijn dan wel weer goed dat wel maar de spongpads zijn gewoon te hard en tis rommel ik ontkiem gewoon in zaai en stekgrond in een potje zonder probleem gewoon zien dat het grondje goed vochtig blijft

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk om het te lezeb: juist een pake spongpot bestelt...niet dat het veel geld kost....weet iemand of die spongpot goed zijn voor groentenzaad?

Edited by Faraon08

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plastic bakje en de (Greenhouse) zaadjes tussen wat watten en besprenkeld met Spa water (ph 6.0)

en ze staan al na een dag open bij mij,...dit voor het eerst want zaden van Sannie hadden toch altijd minimaal een dag of 3 nodig.

 

Daarbij groeien ze precies gelijk op, staand in zaai en stek grond zoals Shiningsilverhaze al zei,..dit werkt het best.

 

1 dag ontkieming,..2de dag 1,5 cm wortel al te zien,..dan over gepot naar (zie onder) en ook volgende dag de kopjes al boven,..super zaad dit.

 

gallery_15034_15189_248100.jpg

 

gallery_15034_15189_542666.jpg

 

Temp rond de 25 graden.

 

PS: wat wel vaak voorkomt is het feit dat men gaat wroeten in de spongepot omdat men wil kijken of het zaadje nu wel of niet ontkiemd,..dit omdat

het langer duurt met zon spongepot,..met als gevolg, het breken van de jonge stijve wortelpuntjes en dag zaadje.

Ook vroeg bruine puntjes aan je jonge wortels omdat ze vaak te nat staan in zon ding,..houd je ze minder nat dan staan ze weer veel te snel droog.

 

Spongepot vind ik niet werken.

Edited by StoneTwisted

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vorig jaar voor t eerst besteld en was er te vrede over.

Onlangs weer n paar aangeschaft, liggen nu in de koelkast. Heb er geen problemen mee gehad.

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij werkte ie goed, inwateren met bacto, 5 zaden erin zonder eerst inwater of in watten te leggen..

na 5 dagen kon ik overpotten :engel werkte goed voor mij !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jup t zelfde al wat boerke zegt bacto dr over en de seeds dr in leggen 2 dagen later was t groen al boven. en 5 daag dr na over potten die handel.

Dus ik ben er tevreden me. :engel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk dat je 5 zaadjes hebt aangeschaft , het gestuntel begint al met de spongepots die per 20 verpakt zijn , deze moet je dan onderdompelen in de bacto opgelost in 1 liter water.

voor 5 zaadjes zou je dus de bacto in vieren moeten delen , en oplossen in 0,25 ltr water . Of ik zit ernaast

Ik vind ze niks , van de 5 zaden maar 1 opgekomen ( later wel nieuwe gekregen van sannie )

geef mij maar gewoon een plastic potje met ingewaterde stekaarde vermengt met wat goede potgrond , en zodra de zaden ontkiemt zijn lekker daar in stoppen en af en toe voeden met wat wortelstimulator.

keus genoeg SUCCES.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ze ook liggen, goed dat ik dit lees..

Ik deed het altijd in vochtige watjes en die in een doosje ergens donker/warm leggen.

In no time waren ze ontkiemd.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ze ook tussen de watten gelegt. Wil het risico niet lopen. Maarja dat is altijd zo met iets nieuws.. Het is altijd moeilijk om de eerste stap naar iets nieuw te kiezen, de schrik zit er altijd in dat het niet gaat lukken :engel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Watjes moeten goed vochtig blijven dus niet laten uitdrogen.

En voor je ze er opnieuw inlegt, watjes uitknijpen dat de zaadjes niet rotten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruik altijd spongepots, nooit geen problemen gehad.

 

Laatste keer 70 jackberries waarvan er 68 bovenkwamen, wel lekker inwateren met bacto hoeveelheid bacto luistert niet zo nauw is mijn mening en het voorgeprikte gaatje wat wijder maken.

 

Ontkiemen in het donker rond de 25 graden gaf bij mij het beste/snelste/minste mannen reslutaat.

 

succes ermee

 

knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb 3 zaadrondes gedaan,

 

1ste x tussen watten 15 van de 25 ontkiemd :engel

2de x spongepots 18 van de 22 bovengekomen

3de x spongepots 18 van de 20 bovengekomen

 

Vind het juist beter werken dan met watjes,

spongepots inwateren met bacto,propagator in en klaar...

Share this post


Link to post
Share on other sites

die spongepots zijn beetje klein imo, die spongepot roots of rootshooters van advanced nutrients werken veel beter imo :engel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waardeloze troep die spongepots. Leuk bedrag aan zaad mee verneukt. Weken in een glas water en daarna in een potje met aarde met boterhamzakje er overheen werkt het beste.

 

Buiten dat het niet goed ontkiemd in die dingen verneuk je ook makkelijk de wortel(s) met overpoten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook mijn ervaring met de spongepots is negatief, van de 5 zaden kwam er geen enkeling boven. Toen besloten ze uit te graven en maar twee hadden een kiempje waarvan één goed genoeg en die heb ik gewoon in de grond gezet en die is nog wel boven gekomen.

 

Met de nieuwe zaadjes gewoon even in een glas water laten weken, en diegene die na 20 uur al kiempjes hadden meteen in de grond gelegd met een beetje aarde er over. Werkte vooralsnog prima :engel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je zo een topic opent gaan mensen vooral posten als ze negatieve ervaringen hebben.. Maar als je kweekverslagen leest zie je toch veel mensen die ze gebruiken en tevreden zijn? Ben zelf nog maar aan mijn eerste rondje bezig en heb ook de spongepots gebruikt, na 4-5 dagen 5 op 5 zaden mooi ontkiemd en klaar om in de voorgroeipotjes te zetten.. Heb geen ervaring met andere methodes maar volgende ronde ga ik ze opnieuw gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd protput, nogmaal ik kan er niks negatiefs over zeggen ben er alleen maar blij me met de spongepots.

SUPER :engel Met die watjes vind ik maar niks maja ieder zn eigen techniek om te ontkiemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je zo een topic opent gaan mensen vooral posten als ze negatieve ervaringen hebben.

Dat valt wel mee toch? Ik zie genoeg positieve reacties. Het probleem is dat ze wat te hard kunnen worden als ze uitgedroogd zijn geweest waardoor de wortel afbreekt. Het maakt ook uit hoe je het zaadje erin doet. Als je het vlakje (bovenaan op de onderstaande foto) waarmee het zaadje aan de plant heeft gezeten naar beneden doet moet het zaadje zich in de spongepot omdraaien en loop je risico op wortelbreuk. Je moet ook zorgen dat dat vlakje vochtig wordt, want daarmee neemt het zaadje water op. Het beste kan je nadat je het zaadje hebt geplaatst een propje spongepot in het gaatje stoppen waardoor het zaadje goed vochtig wordt.

gallery_3710_2670_2838.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...