Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Merula

Luchtcirculatie met centrifugaal ventilator

Recommended Posts

Hi iedereen,

 

als rookie op vlak van binnenkweek had ik een vraag omtrent luchtcirculatie/ afzuiging.

 

Binnenkort start ik namelijk met een binnenkweek (waarschijnlijk op 2x 600watt hps lampen (om te starten)

en zit nu in de fase van het uitwerken van het elektriciteitsschema en kiezen van het type afzuiging.

 

De ruimte betreft een afgesloten stenen benedenverdiep op 6m²/ 12m³ max. capaciteit , van een schuur met

(niet in gebruik ) een loodrecht rookafvoerkanaal via het dak, waar ik een centrifugaalventilator

-motor zoals in een softbox- met koolstoffilter wens op aan te sluiten.

Deze ruimte is koel gedurende winter en zomer.

 

Toch ben ik bereid om een ventilator te gebruiken van een groter vermogen (o.w.v. geluidsdemping e.d.),

aangezien ik met een thermische dimmer ( type à la fancontroller) wil werken.

 

Tot nu toe vond ik voornamelijk het gebruik van "de klassieke" manier van afzuiging, namelijk het aanzuigen

van verse lucht van bovenuit of het aanblazen van onderuit.

 

Sinds kort speel ik met de idee om een afzuigsysteem te bouwen dat de warme lucht in de kweekruimte van onderuit wegzuigt (via luchtschachten voorzien in de verhoogde bodem waarop de planten staan) en

verse lucht van bovenuit binnentrekt.

De verse lucht passeert de lampen en levert zo een constante flow aan temperatuur (langsheen top en pot).

 

Ik vond hieromtrent nog geen ideeën/ ervaringen en hoop dat iemand me hierbij op weg kan helpen.

 

Ciaociao,

 

Merula

Edited by Merula

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja leuk dat spelen met een idee.

helaas is het niet doordacht.

 

onder de bladeren zitten de meeste "poriën".

ook is de lucht van de lamp te warm voor planten.

 

lucht die van onderen komt heeft nut

lucht die van boven komt heeft geen nut.

afzuigen van onder levert klimaatproblemen op.

 

jij wilt van boven afzuigen.

 

 

Je geeft zelf al aan een beginner te zijn. 2x 600 watt is niet de ideale leerweg.

Het is haalbaar, maar een beginner geef ik het liefste een 400 watter mee.

 

Als je zonder te begrijpen waarom wijzigingen gaat lopen aanbrengen kan ik je verzekeren dat dat kweken bij jou goed fout zal gaan.

 

Je bent een groentje; leer eerst maar eens de basics.

Meestal reageer ik niet meer op mensen online die eerst zeggen dat ze er nog geen bal van wetem , en meteen al gaan lopen experimenteren.

Heb ik geen tijd voor.

Edited by MeneerJansen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Meneer Jansen,

 

Bedankt voor je reactie. In deze topic noem ik mezelf 'a rookie' -oftewel een nieuwkomer- (valse bescheidenheid zeker?)

maar ik noemde mezelf zeker geen 'nitwit' hoor!

 

Ik zal me verduidelijken:

 

als hobbyist/tuinier voorzag ik -sinds enige seizoenen geleden nu- wat plaats in mijn serre voor een

(steeds één exemplaar) NLX. Zodoende leerde ik "de aard van het beestje" wat beter kennen.

 

Vorig jaar besloot ik een bescheiden binnenkweek te doen (3maal NLX, scrog en onder 1 son t-pia 150w).

De opbrengst was niet gigantisch maar had de smaak letterlijk en figuurlijk te pakken voor meer.

 

Dit jaar nam ik me voor om van mijn 230m² grote stalling een ruimte ter grootte van 5 à 6m² in te richten

tot groei- en bloeikamer, (voor een max. van 15 à 20 planten in scrog) deze keer een S.J.

 

Aangezien het hier geen bevlieging betreft, wens ik de opbouw qua inrichting en infrastructuur

van de kweekruimte van de eerste keer grondig aan te pakken en voorstudie/ planning zijn dus geen overbodige luxe.

 

Daar ik sinds geruime tijd dit forum doorzocht, heb ik a grosso modo een idee van hoe ik het wél wil aanpakken.

 

 

Het mag dan beroepsmisvorming heten, maar in het dagelijkse leven ben ik werkzaam in de mechanisch/technische branche,

in een bedrijf waar voor baasie enkel het beste goed genoeg is,

maar helemààl komt hij klaar als je een idee aanreikt waardoor het resultaat van het werk verbeterd wordt.

 

 

Ze zijn niet altijd bruikbaar, maar IDEEEN maken vaak het verschil in resultaat!

 

Vandaar dus de vraag over het idee om de aanzuiging langs onderen te laten gebeuren:

"Waarom maakt ie het zichzelf toch moeilijk?" hoor ik al klinken.

 

Wel, vaak lees ik dat er op de gangbare manier van ventilatie problemen zijn met het temperatuursverschil

tussen de/het bodem/medium en toppen onder de lampen en daarom denk ik dat door het proces om te keren:

 

-De warmte kan worden gerecupereerd (dus misschien toch nog die 400watt lampen !? :engel )

-Er een constante warme flow is langsheen de ganse plant (geen grote temp.schommelingen?)

-Etc.

 

Op een bvb. tientallen aren tellende marijuanaveld ergens in -pakweg- Marokko

(waarvan iedereen hier in Europa toch het biotoop wilt nabootsen in hun kweekruimte, niet?)

waar een loodzware zon en droog klimaat heerst, komt de lucht toch ook niet van onderen uit!

 

Opname van lucht via de "poriën" aan de onderzijde van het blad? Oké. Maar aanvoer? Wie weet...?

 

En bref; Koude lucht daalt en warme lucht stijgt. Afzuiging langs boven is het omgekeerde 'circuit'

van het natuurlijke verloop naar mijn gevoel.

 

Vraag: Is er een alternatief? zoja, hoe speel je dat technisch klaar? zonee, idee op komposthoop!

Voila, heel simpel.

 

Wel fijn dat je toch nog reageerde (Bespeur ik daar enige interesse in deze topic ?) :)

 

Misschien is er iemand die hier toch iets zinnigs kan over vertellen?

 

Alvast bedankt!

 

 

Au revoir, Merula

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is niet nieuw hoor, en werkt gewoon of het beter werkt weet ik niet ! Ik heb een aantal jaren zo gewerkt omdat het niet anders mogelijk was.

 

En dat ging perfect. :engel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies!

Als het aan sommige mensen lag woonden we nog in grotten en droegen we berenvellen als kleding.

Ik ben ook een verschrikkelijke rookie.

Maar ook ik laat me niet remmen door enig gebrek aan ervaring.

 

"De verse lucht passeert de lampen en levert zo een constante flow aan temperatuur (langsheen top en pot)."

 

Ik zou denken dat die lampen altijd dezelfde energie aan de lucht geven.

Dus afhankelijk van de temp die binnenkomt zal de lucht met X graden worden verhoogd door de lampen.

Dus ik denk dat het ongeveer net zo veel zal flucturen als wanneer je het van onder naar boven doet.

 

Ik lees al iemand die het gewoon zo gedaan heeft en dat het prima gaat.

HOERA!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dit is niet nieuw hoor, en werkt gewoon of het beter werkt weet ik niet ! Ik heb een aantal jaren zo gewerkt omdat het niet anders mogelijk was.

 

En dat ging perfect. :D

 

Hi podhead5X,

 

Niet dat ik het warm water wil heruitvinden hoor, maar het zou idd sterk zijn dat daar nog nooit eerder zou aan gedacht geweest zijn! :lol:

 

Alleszins heb jij die wijze toegepast (omdat het niet anders mogelijk was?) en doet het nu "anders"; Wat zijn dan

jouw bevindingen als je beide methodes vergelijkt, als ik dat mag vragen?

 

Cheers, Merula

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe het nu niet meer was echt een nood greep toen . Werkte goed wat mij opviel was dat mijn bodemtemp stabieler bleef :lol:

 

Ruimte was 170 hoog in een puntdak had mijn box met filter haast op de grond staan , en in de punt haalde ik mijn lucht naar binnen.

 

1 grote fan die tussen mijn lampen en mijn gewas de lucht een beetje mee hielp.

 

Ruimte was 235x90 cm met 3x600 . rond de tussen de 1600 en 1800 met een amneesje. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Precies!

Als het aan sommige mensen lag woonden we nog in grotten en droegen we berenvellen als kleding.

Ik ben ook een verschrikkelijke rookie.

Maar ook ik laat me niet remmen door enig gebrek aan ervaring.

 

"De verse lucht passeert de lampen en levert zo een constante flow aan temperatuur (langsheen top en pot)."

 

Ik zou denken dat die lampen altijd dezelfde energie aan de lucht geven.

Dus afhankelijk van de temp die binnenkomt zal de lucht met X graden worden verhoogd door de lampen.

Dus ik denk dat het ongeveer net zo veel zal flucturen als wanneer je het van onder naar boven doet.

 

Ik lees al iemand die het gewoon zo gedaan heeft en dat het prima gaat.

HOERA!

 

Salut MrMonkE,

 

Ach ik zou op dit moment wel zo'n berevelleke kunnen verdragen, maar de pels van

mijn drie (levende ) katten geven ook de nodige calor. :lol:

 

Ja idd, de richting van de luchtcirculatie zal de luchtkwaliteit /energie geen parten spelen.

 

Langs een aanvoerpijp (waarschijnlijk pvc diam. 200mm) die van de zoldering via het plafond

naar de vloer van de kweekruimte leidt, zou ik buitenlucht willen aanzuigen via de afzuiging

(centrifugaalventilator type softbox met koolstoffilter).

De ruimte is x,y,z, 2,7.2,0.2,3 groot (of klein) en in vooraanzicht trekt de afzuiging lucht naar

linksboven van rechtsonder (diagonaal dus).

Ook de deur (rechterzijde) heeft een luchtrooster, waardoor de toevoer ruimschoots voldoet.

 

Alleen wil de "impact" vermijden -van de koude en warme lucht- die vermoedelijk rond de potten

en/of onderste deel van de plant zal plaatsvinden.

Vooral s'winters en s'voorjaars kan dat voor "vodden" zorgen.

Die binnenkomende lucht nog eens gaan bijverwarmen met een extra verwarmingselement vind ik

nogal absurd aangezien er aan warmte geen gebrek is tegen het plafond aan.

 

Misschien kan ik met een lichte ventilator een aansluiting maken bovenaan de luchtaanvoerpijp,

zodoende de koude aangezogen lucht te mengen met warme lucht, maar dat kan natuurlijk de hele

luchtcirculatie om zeep helpen (welwelwel ik begin er zowaar van te zweten, seg!) :D

 

soit, je m' en fiche, ik zal er nog eens een nachtje over slapen. Eentje maar want begin februari ga

ik er hoedanook aan beginnen.

 

we geraken er wel uit.

 

Ari Vederci,

 

Merula.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Doe het nu niet meer was echt een nood greep toen . Werkte goed wat mij opviel was dat mijn bodemtemp stabieler bleef :lol:

 

Ruimte was 170 hoog in een puntdak had mijn box met filter haast op de grond staan , en in de punt haalde ik mijn lucht naar binnen.

 

1 grote fan die tussen mijn lampen en mijn gewas de lucht een beetje mee hielp.

 

Ruimte was 235x90 cm met 3x600 . rond de tussen de 1600 en 1800 met een amneesje. :D

 

..Die stabiliteit zou ik graag hebben. dacht dus dat door het aanzuigprocédé om te keren die ook te bekomen.

 

de eerder omschreven ruimte wil ik gans gebruiken met centraal een verhoog, met metalen roosters als

bodem (gelakt plaatstaal 1,5mm dikte met geponste gaatjes van diam.3mm, bvb.) zodat een willekeurige plaatsing van de potten niets afdoet aan de luchtpassage.

 

Daar ik wil scroggen (max. 20 planten (NLX'jes) in 15-liter potten) onder 2x 600 hps, zal het contrast

warm/koud tussen boven/onder nog groter zijn.

De plantpotten zou ik in andere potten kunnen zetten van een net iets goter formaat en de ruimte tussenin

isoleren, maar of daar de zaak mee geklonken is weet ik nog zo niet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

..Oh ja, als iemand suggesties of advies heeft hieromtrent, ga jullie gang hoor!

Share this post


Link to post
Share on other sites

20 planten scroggen :D

echt nog een rookie :D

 

start eens met 1 of 2 en kijk of je tegen al het werk kunt wat dat meebrengt.

 

Je bent op zoek naar een bottleneck met je plannen qua lucht aan- en afvoer :lol:

Heb je alles ingeregeld en stijgt de temperatuur in de kamer zelf dus zal je mogelijk een fohnwind krijgen of de inkomende lucht is te koude waardoor je bulb gekoeld wordt en niet optimaal presteerd of je temperatuur in het blad en top stijgt teveel waardoor je veel sneller rot kunt krijgen zijn er zo maar een paar :D

 

Maak iets van een vloerverwarming vd warme voetjes en vd rest KISS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Lostchild,

 

om te starten met 20 planten in scrogging hangt mijn broek idd nog wat te laag :lol:

 

Vorig jaar maakte ik m'n 'scrog-debuut' met drie plantjes onder 150watt hps.

Opbrengst natuurlijk matig, maar de smaak smashing! 't Was heel leerrijk alleszins.

 

"(max. 20 planten (NLX'jes) in 15-liter potten)" was om de uiteindelijke capaciteit van

mijn 'nog te bouwen' kweekruimte te illustreren. Sorry voor onduidelijke uitleg.

 

"Je bent op zoek naar een bottleneck met je plannen qua lucht aan- en afvoer"

 

Hoe bedoel je dat? Voor het afvoeren of recupereren van de warme lucht?

Is me niet duidelijk.

 

Toch zoek ik nog even verder naar een manier om de warme lucht te mengen met de

koude aangevoerde lucht zonder "backdraft" te krijgen, is dat toch niet mogelijk dan

zal er toch moeten bijgestookt moeten worden onder de plantjes.

 

Ik zal binnenkort trachten een schets ofzo te posten.

 

alleszins bedankt.

 

Merula

Share this post


Link to post
Share on other sites

je can ook cooltububes gebruiken en de warme lucht van onderaf weer inblazen heb je ook warme lucht tegen je potten /planten aan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut Groninger,

 

vorige week schreef ik o.a. dit onder rubriek: Wie is wie;

 

....."deze site bezit -zoals het hoort- de magie van alle antwoorden reeds te bevatten,

maar hoe meer je ervan leest, hoe meer vragen er rijzen......"

 

Ongelofelijk, ben even gaan rondneuzen omtrent deze cooltubes en met enige blos op de wangen

moet ik zeggen dat die nieuw zijn voor mij! :lol:

Nu ga ik eventjes lezen met 'armen gekruist en vinger voor de mond' hoor!

Mon dieu, gevloerd door eigen quote,zeg!

(niet verder vertellen, hé) :D

 

bedankt voor de tip en tot later, Groninger!

 

Merula

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles kan, zolang je maar genoeg circulatie in je hok hebt om de boel te mengen. Het heetste gedeelte van je hok is onder je kappen en dus niet per defenitie in de nok. Enige waarbij je na moet denken is het 'sturen' van die hitte onder je lampen, want 'naar boven' is vele malen simpeler als 'naar onderen', omdat je je dan gewoon houdt aan wat universele wetten.

 

Ik zit zelf ook met een wat koude ruimte zo dezer dagen en dan hang ik zo'n klein badkamer fannetje op van 125mm, op kap kaphoogte en daar een stukkie slang aan dat op de bodem uitblaast. Scheelt 1 a 2 graden onderin en da's net genoeg omdat 'ijzige' randje van die inkomende lucht af te halen en dat vinden ze toch wel prettig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

.....de pvc-buis van de verse luchtaanvoer die uitmondt rechtsonder het platform

( de planten staan dus op een verhoog met roosters)

wordt linksboven aangezogen door de ventilator.

 

Als ik nu de cooltube bovenaan de pvc-buis via een T-splitsing met een verlengstuk aansluit,

dan zuig ik verse en dus voorverwarmde buitenlucht via de ventilator aan zonder

onderdruk te verliezen en zo recupereer ik toch de warmte van de lampen.

Dat kan idd enkele graden schelen.

Bij warme dagen kan ik de luchtaanvoer van de buis afsluiten en de toevoer

in de deur laten gelden die de lucht haalt uit de ( 's zomers koel omwille van muren

die onder het tuingrondniveau liggen) schuur.

 

We komen dichterbij.

 

Moet toch nog even verderlezen over de tubes.

 

Tnx Ponix

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het opvangen en afvoeren in gesloten circuit van de lampwarmte is hier interessant.

 

die cooltubes waren blijkbaar oorspronkelijk voor de co² ers bestemd.

Wat zou het verlies in lichtsterkte zijn? 15%?

Kan je tegenwoordig die glastunnels in verschillende glassterktes krijgen?

Moet je de warmte in de tubes uitblazen of kan je die ook afzuigen.

 

de techniek van deze tubes past wel in de opzet van m'n project maar

met verlies in lichtsterkte ben je dan weer geneigd om een hoger wattage

van lamp te gebruiken... Dat wordt complex, hé

Toch nog even bekijken want interessant :lol:

 

Doel blijft om koude luchtinstroom te verwarmen met reeds ontwikkelde energie.

 

@Podhead5x:

 

"......als je je klimaat anders kan regelen..."

 

Hoe bedoel je?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet alleen het glas, maar ook de luchtstroom door die kappen doen afbraak aan de lichtopbrengst, althans, dat vertellen sommige mensen die het behoren te weten. Nu volg ik op youtube een gast met verschillende tuinen en die heeft steevast betere resultaten in ruimtes met 'open hoods' tov ruimtes met cooltubes (en andere afgeleiden) en dat verschil is beduidend meer dan 15%. Tel dat op en ik zou gesloten kappen links laten liggen.

 

Maar goed, ongeacht waar je inblaast en afzuigt, je kan altijd een gedeelte van je warme lucht terugbrengen naar je inlaat als dat nodig is. Gewoon je LV en je planten in de gaten houden en ervoor zorg dragen dat er genoeg verse lucht ingebracht wordt, dan komt alles goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Ponix,

 

dit is écht wel wikken en wegen, hé!?

 

En een aansluiting van een tweede centrifug.ventilator op de luchtaanvoer

(bovenaan buis) gaat de luchtaanzuiging en de ventilatie verstoren.

 

De cooltube-technologie is echt wel bollywolly hoor,

maar 'k denk niet dat ik hiermee een goeie zaak doe in mijn project.

 

Begin fevru ga ik er aan beginnen en ga maar eens kijken welke

heating ik kan plaatsen aan de uitgang van de luchtaanvoer.

(ah ja, ik maak van die luchtaanvoer echt wel een punt omdat ik 1/2 van het jaar

met koude en 1/4 met koele luchtaanvoer zal zitten )

 

Gaandeweg zal ik wel een oplossing vinden.

 

Zo kom ik bij een laatste euvel in m'n proj., namelijk de fancontroller.

 

Soit, voor ik deze vraag stel; Open ik een nieuwe topic, of bouw ik hier verder?

(Als het tenminste niet afgezaagd begint te worden) :lol:

 

Bij aanvang maak ik sowieso een logboek

 

Merula

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Merula,

ik ben effe heel snel door het topic gevlogen.

 

Vroegah............

was (ik meen) Atmosphere ook nog op het forum bezig:

Indoor kweekverslagen, om en bij 2007 ( mag jezelf zoeken! :D )

Hij haalde de lucht van boven in zijn hok,

de koude lucht daalt naar beneden en de planten hebben verse lucht.

Hij behaalde op deze manier geen slechte resultaten!

De lucht is ook minder belast van stof en ongediertes.

In jouw opstelling zou ik de lucht via een luchtverdeelslang (AT & T) met de warme lucht vermengen

en hierna pas door de planten heen afzuigen.

 

Ik denk dat het werkt. :lol:

 

Groetels

Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks for the rep guys!

 

Ik ga hier ook mijn oog eens te kijken leggen, mannekes

 

Maar ik krijg hier net een KO Kush in komieke sigaretvorm voorgeschoteld

en er wordt me ingefluisterd dat mijn typwerk mogelijks trager kan

worden :lol:

Hopelijk kan baasie er morgenochtend ook mee lachen als hij me ziet! :D

 

Hou jullie op de hoogte!

 

Bises a tous,

 

Meroula.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Torsti;

 

Christophorus Columbus hoopte India te bereiken en kwam in de Bahama's terecht.

 

Jij stuurde me gisteren een link, maar ik kwam ook ergens anders uit (wellicht de bedoeling), namelijk op een draad van "Atmosphere" genaamd "Bijverwarmen In De Donkere Periode" gepost op eind December 2006.

 

Een pittig onderonsje (mijn KO Kush van gister was er mist bij ) tussen enkele 'connaisseurs' waaronder ene 'Cees' , omtrent luchttoevoer en temperatuurschommelingen.

 

De link die je me gaf ( SEEDS ON HYDRODENSA GROW) is anders ook wel toppie hoor en heb hier ook elementen die me boeien opgepikt.

 

Het dilemma omtrent temperatuursverschil in de kweekkamer is me duidelijk. Dankzij jou hint en het "gezonde boerenverstand" van Atmo en Cees ( gezonde boerenverstand is in NL toch geen belediging, hé!? B) )

 

Het gaat nu niet langer over de -al dan niet- koude/ ijzige luchttoevoer of temperatuursschommelingen maar over de constante mediumtemperatuur.

En dat ( dit wou ik al lang eens zeggen in 't 'Algemeen Beschaafd Nederlands'): kan je nagaan!

 

Eigenlijk zou men beginners moeten aanraden om de allereerste topics van een bepaalde forum te lezen!!

 

 

Mercie kèt,

 

Merula

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...