Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

DaWasIkNie

Schakelbord idee

Recommended Posts

Ola,

 

ik vroeg me af of mijn hersenspinsel zou werken. Ik heb het even op papier gezet:

 

gallery_36224_14941_267371.jpg

 

Idee is om per 2 lampen te schakelen idd.

Reden voor de 2 polige ALS'en, die heb ik nog.

 

Alle commentaar welkom, maar spaar me een beetje he! :lol:

 

Edit: Opticlimate voorziet in de mogelijkheid om lampen uit te schakelen als er een storing is (waterlekkage oid). Als ik van dit signaal gebruik wil maken zonder dimlux apparatuur e.d. zal ik m'n relais moeten vervangen voor NO/NC relais right? En dan het storingssignaal daar op aan sluiten zegmaar. Correct me if im wrong.

Share this post


Link to post
Share on other sites

geloof ergens gelezen te hebben dat je het beste c-karakteristiek kan pakken ipv B

Share this post


Link to post
Share on other sites

omdat hij 1000 watters gaat hangen ?

 

4 600 watt op 1 16a voor veiligheid normaal 3 en nu dus 2 :lol:

ziet er goed uit,

 

vergeet je het zaakie niet te aarden. kzie geen geel lijntje maar ga ervanuit dat dat goed zit

 

@sj dat is als je 3 lampen wil schakelen vanwege de piek spanning die dan even de 16 a mag overschrijden met een b zal hij er op 16 amp door slaan ookal is het een piekspanning,

Share this post


Link to post
Share on other sites

de karakteristiek B.C of evt D hebben te maken met het verschil van inschakelstromen

 

oftewel hoe hoger de inschakelstroom des te groter de karakteristiek van de automaat moet zijn die gebruikt gaat worden

 

B wordt veelgebruikt in huisinstallatie's

C wordt gebruikt in de industrie om met name motoren met een hogere inschakelstroom in te schakelen.

 

gr bijster

Share this post


Link to post
Share on other sites

B voor vsa's> C voor evsa's.

 

Met functie van de opticlimate schakel je de lampen uit bij een te hoge temperatuur, daarvoor onderbreek je de kabel tussen je klokje en het relais. Er moet voor een opticlimate ook een apparte automaat geplaatst worden op je bord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Racker

Ik hoor/lees overal over die C-karakteristiek, maar ik heb alleen ervaring met B in combinatie met EVSA(Lumatek), en er nog nooit problemen mee gehad. Dacht juist dat EVSA soort softstart hadden. Zou daarom juist denken dat B voor vsa is en C voor evsa, maar zover zit ik er ook niet in hoor :lol:

Als je er 2 per 16A B aansluit is er niets aan de hand toch? Ik heb die B-tjes nog liggen namelijk :rofl

 

no/nc relais tussen klokje en relais...had ik zelf kunnen verzinnen :rofl Thnx!

 

Wat bedoel je met een aparte automaat voor de opticlimate? Die heeft zn eigen 16A automaat toch? Of zeg jij, trek die 3e fase erbij + ALS + automaat voor Opticlimate?

 

@GrowWeed

Aarde wordt aan gedacht :)

 

@Boefje030

Ieder z'n ding he B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zou daarom juist denken dat B voor vsa is en C voor evsa, maar zover zit ik er ook niet in hoor :lol:

Dat zie ik toch...ofniet?

 

Je moet voor de opti zelf een automaat in je bord zetten. Welke automaat is afhankelijk van welk apparaat en of je met 1 of 3 fasen werkt. Iig geen B automaat. Het beste is een 3f+0

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe dat zei je idd :lol: Ik bedoel dus andersom. C is wat trager en schakelt niet zo snel uit bij een piekspanning. VSA is hoge piekspanning = C. EVSA is lagere piekspanning = B.

 

Dat is de theorie zoals ik 'm weet. Jij beweert het tegenovergestelde. Ben nu toch wel benieuwd naar hoe dat precies zit.

 

6000pro2. Zou eventueel de automaat waar hij op aangesloten zit kunnen vervangen voor een C-karakteristiek. 1 fase automaat is immers voldoende voor deze uitvoering right? (volgens handleiding).

 

 

Updatetje:

 

gallery_36224_14941_164299.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
B voor vsa's> C voor evsa's.

Hoe kom je daar nou bij Racker? Zowel een VSA als een EVSA hebben een flinke inrush, een gewone VSA vaak nog wel meer dan een EVSA.

 

Maar met 2x600W op een 16A B automaat kom je waarschijnlijk niet boven de 5x In (5x16A = 80A) waarop de automaat kan uitschakelen dus dat kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
B voor vsa's> C voor evsa's.

Hoe kom je daar nou bij Racker?

 

4 evsa'a van bal op een b automaat klapt er om de haverklap uit. Met een philips magneet ballast niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En zo zie je maar weer dat de praktijk vaak anders werkt dan de theorie...

 

@Whazzup

Heb jij als elektro-guru nog op of aanmerkingen op mijn schema? Of tips wat nog toe te voegen oid?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ieder zijn ding.. maar is zonde om ze per 1200 watt te schakelen vind ik.. thuis schakel je toch ook je waterkoker niet in 3en bv.

 

Maar goed jou ding

Share this post


Link to post
Share on other sites
gallery_36224_14941_164299.jpg

 

Relais hoeft niet achter dat klokje. Gewoon de draad doorknippen en de eindjes naar de opticlimate. Daar zitten de eindjes doorverbonden en bij een te hoge temperatuur wordt de lus onderbroken.

 

1 fase kan wel maar dan werken alle 3 je verwarmingen op 1 fase. Bij een 3 fase aansluiting werkt elk van de 3 verwarmingen op 1 fase waardoor je een betere verdeling krijgt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh ok, ik dacht dat het bij storing juist een signaal gaf. Thnx.

 

Wat verwarming betreft kan ik het me voorstellen, maar de ontvochtigingsfunctie wordt niet gebruikt in de nacht. Hier komt een ontvochtiger voor. Dus 1x 1300W moet voldoende zijn lijkt me.

Share this post


Link to post
Share on other sites
B voor vsa's> C voor evsa's.

Hoe kom je daar nou bij Racker?

 

4 evsa'a van bal op een b automaat klapt er om de haverklap uit. Met een philips magneet ballast niet.

Dat zegt meer over de BAL dan de magneet VSA :lol:

 

opmerkingen? Wel ik kan geen commentaar geven op wat er voor de opti nodig is. Je hebt je zekering ná het relais zitten, die zou ik er juist voor doen. Ik weet ook niet wat voor relais je van plan bent om te gebruiken, bezuing hier niet op. Je koopt voor een vermogen apparatuur, een relais mag dan ook best 4 of 5 tientjes kosten. Kijk HIER ook even. Verder mag je je lampen best als groepen van 4 schakelen achter een 40A zekering. Dat scheelt twee vertragers

 

Het kan geen kwaad om je schakelbord uit te rusten met een CEE stekker, zo is deze geen vast onderdeel van je installatie.

b_22454.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx.

 

Ik was er al mee bezig. Had je verhalen gelezen over diverse relais en vooral over AC3 opgegeven waarden waar normaal alleen naar AC1 wordt gekeken.

Valt niet mee op internet zo'n geschikt relais te vinden. Na het lezen van je link over de ABB relais kan ik wat gerichter gaan zoeken denk ik.

 

De relais die vaak in de shop worden aangeboden (32 of 40A) worden verder niet gespecificeerd... zal ik ff voor moeten mailen.

 

Relais na automaat, helder. Eigenlijk best logisch als je 't hardop zegt :lol:

 

Zo'n CEE stekker...wow...neem aan dat je een wandcontactdoos hebt die op de de 3fases, nul en aarde wordt aangesloten? Aan je bord bevestig je dan het mannetje dmv een soeple 6mm2 kabel oid die verbonden is met de hoofdschakelaar?

 

Edit:

 

Zoiets (nog zonder CEE)

 

gallery_36224_14941_306691.jpg

 

Heb die ABB relais inmiddels gevonden, thnx. 40-50 euro idd. Ziet er goed uit :rofl Kom bij de shop de A9-40-L vaak tegen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, nog een kans....

 

De bruine draad vanaf het klokje doorknippen, die 2 eindjes moeten naar de opticlimate. In de opticlimate zit een schakelrelais die de draden doorverbind/onderbreekt.

 

Je hebt nu de nul en fase van je klok verbonden in de opti. Je moet de fase onderbreken ACHTER je klokje.

 

Klokje zit zover ik weet ook iets anders in elkaar. Je hebt een nul en een fase om het motortje achter het klokje te laten draaien en appart 1 wisselkontakt. Op het wisselkontakt zet je de hoofdstroom vanaf je zekering, de uitgang van het wisselkontakt gaat naar de opticlimate en vanaf de opticlimate ga je naar je licht-relais.

 

(sorry, kan niet zo goed tekenen als jou :lol: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik zo'n klokje vast hebt wordt het wel duidelijk, nooit eerder mee gewerkt. Doorlussen van de fase naar optieclimate is helder, thnx.

 

 

Edit: Dit moet 'm zijn dan :lol: (Je moet wat met je tijd...*gaap*)

 

gallery_36224_14941_184423.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mag mijn hoofschakelaar 63A zijn in deze schets? Of moeten de ALS'en dan ook 63A? Dacht dat wel eens ergens gelezen te hebben...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij moet de hoofdschakelaar gewoon het maximale vermogen aankunnen. Dat heeft verder geen invloed op de rest mits het geen automaat is die je als hoofdschakelaar gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even een vraag m.b.t. het aansluiten van het ABB relais.

 

Maakt het voor de werking van het relais uit of de spanning via L1 naar T1 gaat of andersom? Praktischer zou zijn van T1 naar L1 namelijk...

 

gallery_5852_58_143896.png

 

 

Anders monteer ik 'm op z'n kop, kan natuurlijk ook ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...