Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Hannie2012

Elektra vragen eerste binnenkweek

Recommended Posts

Beste mensen,

 

Ik ga beginnen met een eerste binnenkweek, ik heb de volgende spullen:

 

- Secret Jardin kweektent. 120x120x200

- Afzuiger 1500m3 (400W max) + bijbehorend koolstoffilter

- Slangenklemmen, slangen en flenzen.

- Philips master son-t pia plus lamp 600W

- Philips transformator 600W

- Kap voor de lamp

- DV12 schakelkast

 

De bedoeling is om 5 planten te gaan kweken in deze tent.

 

Ik heb ook nog een kleinere afzuiger (500 m3) zou deze voldoende zijn?

 

 

Ik heb de volgende vragen met betrekking tot elektra:

 

- Op de groep waar ik op aan wil sluiten zit helaas ook: cv-ketel, vrieskist, koelkast, paar spaarlampen en af en toe koffiezetapparaat of waterkoker. Groep is 16A, zou dit samen gaan lukken? Er is helaas geen mogelijkheid om het op een andere groep aan te sluiten.

 

- Ik wil graag een betaalbare fan controller kopen met thermostaat. Welke is aan te raden? Volstaan de goedkopere modellen van rond de 50 euro ??

 

- Het betreft een ruimte zonder verwarming die wel redelijk geisoleerd is. Ik zal dus een verwarming nodig hebben, Wat voor verwarming kan ik hier het best gebruiken? Deze mag niet teveel vermogen hebben gezien de vorige vraag ivm belasting van de groep.

 

Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

 

vr gr

 

Hannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou als eerste toch maar eens gaan zoeken naar een schone groep :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het vervelende is, dat een schone groep hier niet mogelijk is. De locatie ligt op een redelijke afstand van de meterkast. Deze groep is de enige optie.

 

De vraag is dus: is het mogelijk op deze groep?

 

600w lamp

afzuiging (de kleine lijkt me dan beter)

verwarming, alleen wanneer lamp uit.

ventilator

 

Lijkt mij niet noodzakelijk om voor deze kleine opstelling een hele groep te gebruiken. Ik realiseer me dat het beter is maar de mogelijkheid is er niet.

 

Correct me if I'm wrong.

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet mogelijk ivm overbelastings gevaar...

Toch een draad gaan trekken vanuit de meterkast en een nieuwe groep bijplaatsen

Share this post


Link to post
Share on other sites

thats a no no, en al helemaal niet met een kacheltje.. denk dat om de haverklap je stop springt :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ligt er aan wat voor kacheltje.. simpel 2500 watt kacheltje op half vermogen moet wel lukken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

is het een probleem om een verlengsnoertje door te trekken van een ander stopcontact op andere groep?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook de grote van de ruimte waar die in staat is een factor lijkt me? als je in een kamer van 20m2 een tentje van 120 hebt moet je meer bijverwarmen..

of de ruimte bijverwarmen met een broekstuk op je uitlaatslang oid

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je toch al minder stroom kan gebruiken op die groep en een kachel wil gebruiken

had ik voor andere oplossing gekozen had ik persoonlijk 2 tentjes genomen van 100 x 100 x 200 bv

dan 12 uur het een tent aan dan kan je de warmte van het een tent gebruiken om het andere tent

te verwarmen en dan neem je in plaats van 600 watt een 400 watt dan heb je ook zat voor 1 tent

8 planten voor groeien in een tent dan splitsen

maar is wel belangrijk om te weten hoeveel amp je gebruik op die groep en hoeveel je er nog bij kan gebruiken

op 1 groep kan je 3200 watt gebruiken dan heb je nog 400 wat ruimte over max is 3600 watt maar dat probeer ik altijd te vermijden

Share this post


Link to post
Share on other sites
ligt er aan wat voor kacheltje.. simpel 2500 watt kacheltje op half vermogen moet wel lukken.

 

Dat is inderdaad de vraag. Een kacheltje met weinig vermogen, zou dat mogelijk zijn?

 

Als ik het bekijk:

 

lamp 600w

afzuiging 400w

ventilator en wat randapparatuur.

 

Zeg 1400 watt tegelijk aan.

 

Wanneer de lamp uit is gaat de kachel aan, als dit een 2000 watt is op half vermogen.

 

MAX. 1800 watt tegelijk aan.

 

 

Optie om een kabel te leggen vanuit een ander stopcontact op andere groep kan ik gaan bekijken. Zal niet gemakkelijk worden, als het al haalbaar is.

 

 

1 aparte groep is gewoon absoluut niet haalbaar op locatie.

 

Wil het wel safe doen.

 

De ruimte waar de tent staat is idd vrij groot. +/- 10 m2

 

Graag advies.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor één 600W zou ik die 500 kuuber gebruiken, dat is meer dan genoeg.

Die is max 100W.

Kun je niet verwarmen met de cv?

Maar als de elektrische kachel alleen aan gaat als de lamp uit is heb je koelkast, vriezer, kachel op één stop.

Je kunt het proberen.

Een 500W kacheltje is waarschijnlijk al genoeg als je hem in de tent zet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
- Op de groep waar ik op aan wil sluiten zit helaas ook: cv-ketel, vrieskist, koelkast, paar spaarlampen en af en toe koffiezetapparaat of waterkoker. Groep is 16A, zou dit samen gaan lukken? Er is helaas geen mogelijkheid om het op een andere groep aan te sluiten.

 

CV Ketel is 1000?W

Vrieskist watje of 800

koelkast ook minimaal 800W

koffiezet apparaat of waterkoker zijn lachers.. 1200W

oeps er valt wat ff stofzuigen.. 1200W

 

zet je daar jouw (niet EVSA dus inrush etc) bovenop dan is het wachten op (is lamp al uit? kan ik tenminste ff stofzuigen) of ontdekken dat je lamp niet meer brandt maar ook je vrieskist niet meer doet wat ie zou moeten doen :lol:

 

Verlengen vanaf (grotendeels vrije) groep met een degelijk verlengsnoer (als je handig bent doe je het netjes of elektra maatje, hele nieuwe groep aanleggen is ook zo wat niet.. en met wat je opnoemt wat er nu op 1 groep allemaal zit is 1 vd (minimaal) andere 2 amper belast B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat ie er dat allemaal ook op wou doen was me ontgaan.. een duidelijke no go

Share this post


Link to post
Share on other sites

jouw waterkokertje trekt zomaar al 8A,je koffiezetter idem dito,je stofzuiger? die trekt kortstondig 12 a 13A voordat ie op zn normale verbruik komt van zon 7 a 8 A

 

brand je lampje net op zon moment en slaat je koelkast net aan dan kan je naar de groepenkast rennen..

 

zoals al eerder gezegd niet doen,probeer die andere zooi op een andere groep te krijgen als t echt niet anders kan zodat je growgroep schoon blijft.

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt allemaal wat jullie zeggen, maar......

 

normaal gezien draait je hokje ten 1ste snachts, stofzuigen doe ik niet snachts,

water koken misschien is met een uitzondering, ijskaskt en vriezer natuurlijk 24/24

en je zet de thermostaat van de c.v snachts ook al minder..... dus c.v slaagt maar heel af en toe even aan.

 

ik heb hier toch een beetje een gelijkaardige situatie......

staat bij mij mee op da garage, waar ook wasmachine, droogkast, ijskast en vriezer staan, en verlichting in de garage allemaal afgezekerd in zekeringkas op 20A

dan van een stopcantact in garage naar een diff. 40A/30mA dan naar een automaat 16A en dan staat lamp en de rest er achter.

 

dus als er ooit elektrisch iets moest misgaan slaagt eerst die 16A en/of diff 30mA uit en niet al de rest.

Share this post


Link to post
Share on other sites
CV Ketel is 1000?W

Vrieskist watje of 800

koelkast ook minimaal 800W

koffiezet apparaat of waterkoker zijn lachers.. 1200W

oeps er valt wat ff stofzuigen.. 1200W

Ik zie dat anders:

CV: 150W

vrieskist 150W

koelkast 100W

Weliswaar hebben de compressoren wat aanloopstroom maar dat valt m.i. binnen de perken.

Denk dat het allemaal wel meevalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar beter is een aparte groep, kabel rechtstreeks vanaf de meterkast en niet met wandcontactdozen gaan kloten want geheid dat het eruit klapt.. kun je wel een back-up systeem maken.. maar dat is meer werk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik beb ook alles op 1 wcd staan? Heb in die ruimte 2 stopcontacten voor wasmachine en droger en zijn allebei aparte groep dus ieder stopcontact is een schone groep.. Is dit een probleem metmijn opstelling dan? Tot nu toen nog niks ondervonden

 

Bless

Share this post


Link to post
Share on other sites

C'mon, waar praten we over. 650W voor de VSA, 100W voor afzuiger en randapparatuur.

Het 500W kacheltje kun je aansluiten via relais zodat die niet aan kan als de lamp aan is.

 

OK, het zaakje verdelen over meerdere groepen IS beter. Dat geldt trouwens ook als je niet kweekt.

Kijk anders of je ergens een dikke haspel (3x2,5) kunt aansluiten op een andere groep. De haspel helemaal uitrollen wegens brandgevaar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja ik geef tenminste het advies om het niet te doen, dan kan eenieder uiteraard zelf kiezen. (de kwekert die huizen in brand laten vliegen weten ook wel hoe het moet, alleen doen het niet)

Share this post


Link to post
Share on other sites
weten ook wel hoe het moet

 

Nou, niet allemaal. Ik wil ze de kost niet geven.......degene die een schemerlampdraad naar 10x 600watt ballasten trekken en dan zeggen :verrygood daar gaat toch ook stroom doorheen? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

mij zie je niet lachen hoor :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat kan...... voor een paar secondjes of minuutjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk mensen als de theorie er op los laat kan t allemaal.....

 

Maarrrrrrrr.....

 

Met een beetje gezond verstand doe je t gewoon niet,zolang quaken illegaal is wil je niet ontdekt worden toch?

 

Dan lijkt mij t verstandig om t risico op brand en andere narigheid zo minimaal mogelijk te houden....

 

Quakers die in de fik vliegen voeden alleen maar t algemene gevoel dat quakers levensgevaarlijke criminelen zijn.....just my 2 cents....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...