Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
miami vice

Opticlimate

Recommended Posts

Hallo allemaal, zit even te brainstormen met een maatje over het terugkoelen van het water uit de opti.

Wij komen tot de volgende oplossing, een vrieskist waar we dan designradiatoren ( je weet wel waar je handdoekje lekker warm op word) inbouwen, vrieskist vervolgens vullen met water en antivries. Antivries in de leidingen van de opti, expansievat ertussen en gesloten systeem is geboren!

Iemand hier al ervaring mee of suggesties?

 

Gr.,

Share this post


Link to post
Share on other sites

een vrieskist heeft een redelijk slecht rendement.

Dus in de praktijk betekend dat dat als je 250watt aan warmtestroom wilt koelen je vrieskist meer dan 250 watt aan warmte gaat genereren.

 

Je zou eens kunnen googelen op "de tweede wet van de thermodynamica" en "entropie".

 

Maar ik zou het hier kort proberen uit te leggen.

 

entropie kan je zien als hoe geordend een systeem is. Heb je 2 bakken met water, 1 met koud water en 1 met warm water, dan heb je lage entropie. Vermeng je deze bakken water met elkaar dan is de entropie van dit gesloten systeem maximaal. Alle energie en grotendeels materie is egaal verspreid en erg homogeen.

 

Waneer je warm water afkoelt haal je warmte-energie uit het water. In een vrieskist gaat deze warmte "verloren" (word aan de achterkant van de vrieskist door straling en convectie de lucht in je huis mee verwarmd)

Maar als je warmte uit water haalt daalt de entropie. En de tweede wet van de thermodynamica stelt dat dit niet kan, en er dus voor deze daling in entropie en minstens even grote stijging van de entropie is. Deze stijging word veroorzaakt door de omzetting van elektrische energie naar warmte (de compressor van je vrieskist word warm)

 

Nou denk ja vast, kan ik de warmte energie die nu verloren gaat aan de achterkan van de vrieskist niet gebruiken om de vrieskist aan te drijven?

Het simpele antwoord is NEE ,een perpetuum mobile bestaat niet.(want een vrieskist die zich zelf aandrijft is een perpetuum mobile)

 

Als je me niet geloofd en het toch wilt probeeren, Dan heb je een warmtebron (check, de warmte die achter de vrieskist vrijkomt) een warmtemachine (check,kan je well maaken) en een plek nodig waar de warmte naar toe wilt, een plek die dus kouder is...... (was je hier nouw niet net naar opzoek om de warmte van je opti te dumpen?)

 

kortom alles word aleen maar warmer. All verplaats je nu well de warmte van je kweekhok naar de kamer waar de vrieskist staat.

 

groeten

experimentje

 

ps: wat mij wel erg mooi lijkt is om met de vrijgekomen warmte van je kweek je huis te verwarmen, helaas zijn radiatoren niet efficiënt genoeg om met het relatief lage temperatuurverschil van je water en je kamer je huis goed te verwarmen. Maar ik heb begrepen dat vloerverwarming vaak water van maar 30 graden gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
of suggesties?

 

Gr.,

 

vul je buiten zwembad ermee :) ....als het koud is buiten..koelt het al lekker af....evt een jacussie pomp erin B) ...voor meer cirkulatie

en ach.... als het wat warm is in de zomer dan meng je `koud`..leiding water bij....

Share this post


Link to post
Share on other sites

En uit die diepvries komt warme lucht dus kun je beter gewoon een afzuiger dr neer zetten.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha.

Die warmte gaat nooit verloren. Al ga je op je kop staan. Of de warmte verdwijnt met je water of met lucht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay jongens bedankt voor de reacties, idee kan de prullenbak weer in als ik het zo lees. Blijft over de optie van opticlimate zelf. Had ik idd ook al van gehoord maar mij is verteld dat dat ding niet werkt boven de 20graden en aangezien ik in het zonnige zuiden vertoef lijkt mij dit dan geen optie. Weet iemand waar ik meer info kan krijgen hierover want op de bekende sites kan ik er of niks over vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...