Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jackberry

Toprot probleem en heb jullie help nodig

Recommended Posts

Hallo iedereen.

 

Ik inspecteer dagelijks m'n planten en tot mijn verbazing heb ik zojuist m'n eerste topje met toprot gevonden.

De toprot is in nog een heel jong stadium en ik het de gehele zijtak er af geknipt.

Mijn plant moet ongeveer nog zo'n 1 a 2 weken denk ik.

 

Nu is de vraag aan jullie, wat moet ik doen?

 

Ik zelf denk eraan om het nog eventjes af te wachten, de rest van de plant ziet er namelijk prima uit.

Tegerlijkertijd maak ik me zorgen sindsdien, ik morgen voor 3-4 daagjes weg ben, kan toprot zich alsnog verspreiden ookal heb ik de hele tak er al af geknipt?

 

Als laatste heb ik ook nog een foto, erg duidelijk zie je het niet, en zoals ik al zei, is het nog erg klein.

 

gallery_34432_13988_384661.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, ik heb net alweer een takje met een beetje toprot gevonden.

Niet zo best allemaal.

Maar zoals ik al zei moet de plant nog 1 a 2 weken, maar de rest van de toppen zien dr perfect uit.

Ik denk ook wel zeker te weten dat de regen en de kou de boosdoeners zijn.

gallery_34432_13988_159932.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet stoken en waaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een kachel en een waaier lijkt me....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar het zijn buitenplanten, die in de volle grond staan. ( sorry dat ik het niet eerder aangegeven heb )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik denk dat het misschien een oplossing is de mooiste takken,toppen in een vaas of emmer te zetten. ( denk aan een bos bloemen ).Wel dagelijks het water verversen.

Dacht dat het wel mogelijk is ze zo nog ongeveer 2 weken kan laten staan c.q afbloeien. Dan kan je ze binnen zetten waarneer je wil, vooral s'avonds en s'morgens is de lucht erg vochtig buiten. Kan je b.v in de schuur zetten. Zelf nog niet gedaan maar denk dat ik het zelf ook met mijn WW in de emmer beland.Volgens mij is er wel wat meer te vinden hierover op het forum.

 

Wat ook nog een optie zou wezen is de grootste toppen alvast al oogsten, die zijn volgens mij ook het gevoeligste voor rot.

En de rest nog een poosje buiten laten staan.

 

In ieder geval nog veel succes gewenst, met nog zo veel mogelijk opbrengst van je plantjes..............

 

mzzl,wsteb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankje Wsteb mooie oplossingen / ideen.

Nadat ik 2 zijtakjes geknipt heb zit er nu geen toprot in de plant, omdat het zondag keihard gaat regenen/stormen, ga ik ze denk ik zaterdag avond of zondag ochten maar eens oogsten en/of in de bloemen vaas zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed controleren op rotte plekken , en die ruim wegknippen.... niks aan de hand

gewoon laten staan en hopen op een paar zonnige dagen nog

succes

:)

 

its weed B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had nog 1 vraagje, vannacht wordt het aardig koud, en waar ik woon wordt vorst aan de grond verwacht.

Vandaag dan maar oogsten, of denkt de plant door de vorst juist dat ze dood gaat en meer hars produceerd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

controleer dagelijks, en niet teveel schrikken van die vorst.

Als je de rot maar weghaalt, en aan die toppen te zien kun je best nog even laten staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

komt goed je niet te veel zorgen maken , volgende dag gewoon goed controleren voor rot tussen je planten als je het ondekt en het is super mini laat het dan niet zitten en haal het weg B)

dan komt het allemaal goed heb zelf nog 3 planten staan 2 moeten nog 2 a 3 weken ..en 1 nog wel wat langer ..te lang spijtig genoeg lol

 

Groetjes shiningsilverhaze

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je te vroeg oogst heb je ook niks, alleen wat gedroogd gras. (met één s)

Laten staan, goed opletten, en volgend jaar een buitensoortje nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alsnog bedankt voor de reacties.

De plant in kwestie heb ik ondertussen al geoogst.

Maar, deze tips zijn goed opgenomen voor me andere plant die nog buiten staan.

 

Mocht nog iemand benieuwd zijn naar het resultaat, kan je die onderaan me post in de hyperlink natuurlijk zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun je m s'nachts niet binnen zetten? Daar s t ook minder vochtig...dat helpt ook int voorkomen van nieuwe rot.

Moet je natuurlijk wel iemand hebben die dat ook voor je doet wanneer je r niet bent.

 

Ouwe wel goed wegknippen ja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

alle rot weghalen.. maar meestal betekend t HAKKEN.

 

dat waaien snap ik wel.... droogventileren... alleen waai je die schimmel ook zo over naar andere toppen. althans dat is mijn ervaring.

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...