Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Dylan

Schimmel op de stam

Recommended Posts

Schimmel op meerdere plekken op de stam, grijs van kleur.

 

Ik heb geprobeerd, Dettol, knoflook en Vital, maar het komt steeds terug, de plant begint er niet beter uit te zien..

 

Wat werkte bij jullie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

met een mesje het schimmel van de stam krabben, (niet in de plant snijden of hakken)

daarna ouderwetse groene zeep.. dikke laag, de schimmel infectie zit dan ingekapseld en zal niet verder versprijden.

zou kunnen werken, (van horen zeggen)

zelf geen ervaring mee

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk dat dettol je verdere boosdoener is na mijn weten moet dat absolute niet op de plant komen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, groene zeep helpt goed.

Gewoon de plek van besmetting flink insmeren, en daarna zorgen dat de geinfecteerde plek NIET NAT WORDT, dus ik zou de plant zeker niet buiten laten staan als dat het geval is.

Ik heb precies hetzelfde gehad met een buitenplant, deze begon aan de basis van de stam flink te rotten, compleet met afstervende takken etc. Ik had haar bijna weggegooid, zag er niet hoopvol uit. Maar ik heb ff flink wezen schrobben met groene zeep en haar vervolgens binnen gezet en er hangen ondertussen dikke toppen aan. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

is het echt op de stam of een van je takken.

 

Als de plant niet lang meer hoeft gewoon flink wegsnijden. Zie het als een bruine plek in een aardappel die snij je ook ruimschoots eruit toch?

Groene zeep geen ervaringen mee. Als het al gevorderd is is het moeilijk om het totaal weg te kijgen.

 

hebben ze daar geen middeltje voor bij de shop of tuincentra?

 

Greetz

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dit jaar de Soma techniek gebruikt, beetje de stengel draaien tussen je vingers en dan buigen.

De plant bleef mooi laag, dat wel, maar op elke herstelde buigknoop zit nu de schimmel.

 

Groene zeep ga ik doen, bedankt luitjes!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Schimmel op meerdere plekken op de stam, grijs van kleur.

 

Ik heb geprobeerd, Dettol, knoflook en Vital, maar het komt steeds terug, de plant begint er niet beter uit te zien..

 

Wat werkte bij jullie?

Heb ook schimmel op de plant het is spierwit, poederig, het zit op de bladeren en jammer genoeg in enkele toppen, drie van mijn acht dames. <_<

Gelukkig hebben de andere (nog)geen verschijnselen.

Ik weet dat het aan het weer ligt maar vorig jaar was het toch aardig vochtig geen last gehad, heb ook ergens in oktober geoogst.

 

Het ging ontzettend snel, in de ochtend zag ik een witte stippen op enkele bladeren en had dat blad meteen weg moeten halen, binnen 1 dag was het meer dan wat stippen :P

Weet iemand wat voor schimmel het is en wat ik er aan kan doen/voorkomen voor volgend jaar?

 

Alvast bedankt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

klinkt als meeldauw

http://nl.wikipedia.org/wiki/Meeldauw

 

Ik heb het gelukkig niet om mijn plantjes dit jaar gehad. Maar ken het well van andere (sier) planten.

 

Bestrijdingsmiddelen zijn vaak op zwavelbasis. Ik heb ook ergens een topic genaamd oma weet raad teegen meeldauw ofzo gezien. Waarin onder andere whisky word gebruikt als bestrijding.

 

Wat normaal op de meeste sierplanten werkt:

aangetaste bladeren meteen verwijderen.

Stengels als mogelijk is schoonschrapen en bedekken met vasaline (voorkomt verspreiding en is lekker regen bestendig) of groene zeep (word veel op forums aangeraden)

 

er zijn soorten die veel meeldauw bestendiger zijn, dacht dat het samenhangt met de citroen soorten.

 

ook zou je preventief de onderste bladeren kunnen wegsnoeien in het najaar als er veel slecht weer op komst is.

 

all denk ik dat goede schimmelbestendige genetica het meeste helpt en makkelijkst is.

 

daarnaast is verduisteren misschien een nog betere optie. Dan ben je klaar voordat slecht weer lage temperatuur enzo opkomt.

Ik heb dat dit jaar gedaan. En wil het volgend jaar weer gaan doen. Denk vanaf 7-14 Julie. dan de plantjes om 6e s'avonds de schuur in en voordat ik ga pitte (tussen 11 en 1) de plantjes weer naar buiten.

 

bleek dit jaar dat ik dit best wel eens kon vergeten, zolang je het maar niet teveel avonden achter elkaar vergeet.

meng trouwens wat perlite door je grond, maakt het potten heen en weer slepen een lichte klus die max 5 min kost :P

 

hoop dat dit helpt

 

groeten

experimentje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...