Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
tuinbouwer

wortelstimulator zaadplantjes

Recommended Posts

hoi,

 

De titel zegt ut al een beetje. Maar is het nodig of beter om wortelstimulator toe tevoegen aan het water??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je op aarde kweekt is het goed om wel stimaloter mee te geven.

Het hoeft niet, maar het is goed voor de wortelontwikkeling en een goed bodemleven.

Ik snap prettig gestoord z'n nee dan ook niet echt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je bv canna rhizo toevoegt aan kraanwater dan wordt je ph 10....ongeveer :P

 

als je dus niet afzuren kan...kan je beter maar niks geven :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké, met die rhizo gaat dat snel ja. Als je biologisch kweekt,

met een goed bodemleven

kan een tijdelijk iets hogere PH water weinig kwaad.

 

Je hoeft ze ook niet de aangegeven hoeveelheid te geven. Het zijn geen stekken.

Maar een kleine beetje wortelstim. geeft ze net dat beetje extra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd je hebt ook bio canna rhizo.....maar die heb ik nog niet gebruikt... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoals prettig gestoord al zei : nee

juist opkomend zaad moet je enkel : water, warmte , licht , lucht en liefde geven

kleine plantjes zijn kwetsbaar

als je graag je plant van allerlei toevoegingen wil geven wacht dan op zen minst tot je een plant van 10 of 15 cm hebt dan kun je over een plant spreken

de kans op schade is te groot (stress)

en de kans op slagen te klein

grtz K

k hoop dat je erwat aan hebt

Share this post


Link to post
Share on other sites

De vraag : "definiëer NODIG" is op zich relevant.

Om jouw vraag te beantwoorden leg ik je graag uit wat ikzelf meestal doe.

Dan kijk je zelf maar wat jij "nodig"vindt.

 

 

Een feit dat heel veel mensen vergeten/ niet weten , en iets dat ik ook etteloze keren in verschillende talen op het net heb gepost: zaailingen hebben een enorme wortelgroei. Zaadjes kunnen in eerste 14 dagen na ontkiemen een diepte van 30 cm hebben bereikt. Die hoofdscheut die direct na ontkiemen ontstaat ( penwortel) is de kapstok van het wortelstelsel.

Daarom is het op z'n zachts gezegd aan te raden om zaden binnen een paar uur na ontkiemen op een diepe pot te plaatsen.die enorme groeispurt van de penwortel is eenmalig en herhaalt zich dus niet .

 

Zelfs het verplaatsen van een nat schoteltje met watten naar de grond kan trouwens al minuscule beschadigingen opleveren.Die beschadigingen kan een plant wel inhalen , maar op kop ligt de plant niet.

[ bij het kweken van wiet is het handig om alle kleine mogelijke tegenslagen van te voren uit te sluiten , waardoor op het moment van het kweken zelf alles zo vloeiend mogelijk verloopt.Als ik een topic zie met op pagina 1 wat natte lapjes op een schoteltje haak ik meestal af.

Inzaaien op zaai - en stekgrond, op MINIMAAL een 3.4 liter potje levert bewezen de meest gruwelijk mooie resultaten op.

 

Maar: inzaaien op stekblokjes/rootplugs, riots plugs of hoe die plugs ook heten is alleen maar bedoeld om direct na ontkiemen ( je weet bvij zaden niet OF ze ontkiemen) de plugs/cubes op het meduim te zetten.

NIET om twee weken op voor te groeien.Het ziet er wel schattig uit : 4 internodes zaadplant op een stekblokje, maar wat je doet is eigenlijk je oogst om zeep te helpen en een Bonsaï boompje te kweken.

ALS je dan toch onverhoopt moet werken met een stapel zaailingen op te klein medium, gebruik dan wortelstimulator.

 

Als stimulerende toevoeging gebruik ik graag aspirine ( acetylsalicylzuur) : 1 mg per liter water.In hoge bloei 2 mg p liter.

De drogist verkoopt bayer aspirin in verschillende doses. als je net als ik kleinschalig kweekt is de 50mg verpakking het handigst.

VOEG NOOIT MEER TOE dan de hierboven beschreven dosis.Voor stekken een jonge zaailingen : nevelen met 0.5 mg p liter.

 

Wat deze stof doet is : versnelde groei en bloei stimuleren n( tot aan 90% extra !!!) , wortelboost, verhoogd immumsysteem, en in lichte mate schimmelpreventie.

 

Het is de goedkoopste wortelstimulator in gebruik

 

Bij stekken zou ik elke mogelijkheid aangrijpen om je planten te vertroetelen.

Als je puur organisch kweekt zal je allang hebben opgemerkt dat Acetylsalicylzuur van nature voorkomt in jonge wilgen-scheuten.En dat je daar een mooi aftreksel van maakt dat verdunt de beste wortelstimulator is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

bij nodig bedoelde ik; Als het echt beter is of sterk aan te raden was. Maar de plantjes doen het redelijk goed nu met alleen water. Alleen moeite de laatste dagen met de temperatuur. Dus kleinere lamp gaat niet zo snel maar ze groeien tog wel mooi door.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed verhaal Meneer Jansen. :P

 

Buiten is mijn methode: Ontkiemen in glas water en daarna gelijk in de volle grond of in de kuip met potgrond/kokos mix waar ze ook blijven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jansen's plantjes zullen nooit hoofdpijn hebben zo! :D

 

Ik denk dat ik dat mss ook eens ga proberen, de helft water, de andere helft water met C9H8O4 erbij. Baat het niet, schaadt het niet!

 

Leuke tip!

 

En wat je eerste vraag betreft is het hier al beantwoord; Zaailingen trekken best hun plan zonder stimulator en zijn gevoelig aan Ph dus ik denk dat indien je niet meet en afzuurt, gewoon au naturel gaan het beste is.

 

Grtz, B

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ MeneerJansen Weeg je dat af met weegschaaltje ofzo ? die mg en prak je de aspirine gewoon ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
als je bv canna rhizo toevoegt aan kraanwater dan wordt je ph 10....ongeveer :D

 

Heb nooit begrepen wat de achterliggende gedachten van canna hiervan zijn?

 

Wortelshit is altijd goed tot en met week 3 12/12.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie info mr Jansen.

Ik geef bacto.

Werkt goed ik pot ze na spongepot gelijk over naar 2 liter potjes ofzo dus ga nu grotere doen.

Dan pot ik ze over naar 11 liters.

Ga toch over stappen op 15 liters ofzo dus dan kan ik wel op 4 liters voorgroeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

schepje bac en door de stek een beetje Symbiosis mycorrhiza voor bodem leven waardoor er sneller meer wortel groei is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...