Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Bastet

Vrouwelijk zaad en fem zaad

Recommended Posts

Ik las laatst een aantal keren dat er vrouwelijk en fem zaad te verkrijgen is.

 

Ik weet hoe je fem zaad maakt, maar vrouwelijk zaad? Is toch hetzelfde?

Iemand vertelde me dat je dan van een vader een deel ent op de vrouw... vertrouw me, dan heb je gewoon 50 /50 vrouw en man.

Aangezien de mannelijke ent gewoon genetisch mannelijk blijft :)

 

Vraag me af wat mensen er op te zeggen hebben

Share this post


Link to post
Share on other sites

female...vrouw.... verschil? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat snap ik dus ook niet helemaal.. Kan me vaag herinneren dat er in een intervieuw bij Kees ook zoiets werd gezegt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Vrouwelijk zaad?

Er bestaan zaden die er voor zorgen dat er slechts vrouwelijke planten uitkomen . Dit is dus feminized ( vrouwelijk gemaakt) zaad.

 

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het met verschillende manieren van man maken te maken heeft.

Een vrouw dus bijvoorbeeld door stress gedeeltelijk man maken, of door het gebruik van een chemische oplossing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan iemand me uileggen waarom je van heribei fem...diverse phenos hebt :) ?...

 

als je 2 stekken neemt van je heribei oermoeder.....je maakt met sts er 1 man....dan krijg je toch 1 feno fem heribei.... :wacko:

 

dus niet...er zijn meerdere feno´s....wie snapt het nog :) ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap precies wat je bedoeld carpe.. Zoek g. mendel even op, alles word dan duidelijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

leg eens uit... :) die oermoeder heeft toch maar 1 dna... :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok.. komtie carpie:

 

A is dominant

a is ressesief

 

Stel een enkel gen is AA en word gekruisd met AA. 100% AA op dat ENE gen.

aa x aa is ook 100% aa.

 

Aa x Aa = al uitsplitsing van AA / Aa / aa

 

Hier word gesproken over een enkele gen van de miljoenen. Snap je nu waarom het zo moeilijk is om alles hetzelfde te hebben?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze heeft 2 strengen. als de moeder homozygoot is krijg je idd maar 1 pheno, maar als de moeder 2 genen voor een eigenschap heeft waarvan de ene recessief(komt dus niet tot expressie) en 1 dominant, dan krijg je 25% nakomelingen die 2 keer dat recessieve gen hebben en waar het dus wel tot expressie komt, een ander pheno dus.

is hier egens ook een topic van dame blanche waarin hij dit uitlegt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem een rose kf. Iedereen wil de roze kf maar kan em maar niet te pakken krijgen.

 

A is dominant paars.

a is ressesief groen.

 

gekruisd is het intermediare kruising van kleur dus AA x aa = Aa

 

Rose. Niet paars, niet groen maar 50 / 50.

 

kruis je hem daarna door met zichzelf, krijg je weer AA / Aa / aa

 

hou je de oorspronkelijke ouders ( HINT SANNIE HINT ) dan heb je een ''hybrideras'' van het gen rose.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sts sucks dus :) ....

oke.... dan moeten we dus echt gaan klonen :) ....

DB sprak daar ook eens over.....en dan bedoel ik niet stekken nemen :)

DB was een hogere laborant... :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Neem een rose kf. Iedereen wil de roze kf maar kan em maar niet te pakken krijgen.

 

A is dominant paars.

a is ressesief groen.

 

gekruisd is het intermediare kruising van kleur dus AA x aa = Aa

 

Rose. Niet paars, niet groen maar 50 / 50.

 

kruis je hem daarna door met zichzelf, krijg je weer AA / Aa / aa

 

hou je de oorspronkelijke ouders ( HINT SANNIE HINT ) dan heb je een ''hybrideras'' van het gen rose.

 

als het om maar 1 gen gaat, zou dat betekenen dat ze beide co-dominant zijn, anders zou Aa gewoon paars worden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snap denk ik wat je bedoeld, weefselkweek en dergelijken.. Wel leuke technieken.

STS sucked zeker niet hoor, is wel makkelijker om goede lijnen te maken, in de veredeling kunnen we er niet zonder.

Maar dat hangd ook zeker van de ouderlijnen af waar je het van af haalt en waar je het weer op kruisd.

 

@ zookaba: Wel eens wat gelezen over intermediare overerving? Beetje zoiets als een rode tulp kruisen met een witte.

Kan rose uitkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

term klinkt vaag bekend, heb het even gegoogled en dacht dat dat ook co-dominant heette, maar blijkbaar niet dus... als ik het goed begrijp komt dat dan dus maar bij een klein gedeelte van de nakomelingen voor als een soort foutje? omdat normaal gesproken het recessieve gen gewoon niet tot uiting zou komen

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ bazooka: u get it :)

 

@bastet: je vroeg je tog af het verschil tussen female en feminised????

 

ik meen dat het verschil puur om het proces gaat. female seeds verkrijg je door sts etc te gebruiken by reguliere zaden waar 100% vrouwen zijn uitgezocht de een word ondergespoten en zal ballen aanmaken met stuifsel de andere 100% vrouw zal met dat stuifsel worden bestoven.... aantal weken verder heb je zaden en feminised krijg je door reguliere vrouw zolang te laten bloeien dat ze bloemen aan gaat maken ( hermafrodiet ) by max 5% manneballen. dit stuifsel op een copy gooien en nu heb je feminised.

 

die laatste manier werkt soma ook mee meen ik....

 

 

iemand die dit bevestigen??? t is stof waar ik me dik 2 jaar terug in heb verdiept

Share this post


Link to post
Share on other sites

In principe is het hetzelfde dus. genetisch kan er niets veranderen aan het vrouwelijke stuifmeel dat ze produceert.

Sommige soorten zijn eenmaal herma gevoeliger als andere dus ik neem aan dat dezelfde resultaten behaald worden binnen elke methode. Het is allebei ook een vorm van stress. Doorbloeien en sts.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tsjah beide vormen vallen wel onder stress.... maar wel 2 verschillende vormen

 

de 1ste methode met sts word de hormoon huishouding aangepakt gevolg zijn ook plantjes die mongooltje beginnen te lijken allemaal 1 vinger blad etc

 

de 2 de is puur natuur/ instinct het MOETEN leveren van zaden want tsjah daar draait het bij de plant om nageslacht...

 

manier 1 is makkelijker/sneller

manier 2 is omslachtiger maar geniet mijn voorkeur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp je gedachtengang heel goed.

Maar ik denk dat in 99% van de gevallen het met sts of whatnot word gedaan.

 

Daarnaast klopt wat ik nu zeg theoretisch niet, maaaaaar...

 

heb ik het idee, dat als een plantje zich niet op zijn gemakt voelt hij inderdaad voor nageslacht moet zorgen.

en met 100% fem zaad lukt dat niet, (want dan is de volgende generatie de klos ) dus zal die misschien een hoger aantal mannen voortbrengen.

 

maargoed, maar een idee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hou rekening met de voorouders bij dna van de plant.

elke vrouw die met sts behandeld wordt, zou ook onder bepaalde omstandigheden zonder sts mannelijke pollen kunnen aanmaken en heeft dus een bepaalde vorm van herma in zich.

laat maar een een soortje veel langer staan, totdat ze zelf omvalt en kijk dan eens naar de bananen die in je toppen zitten.

 

alle zaadboeren gebruiken bij mijn weten sts om fem zaad te maken.

 

wat er uit zaad komt en welke pheno kleur etc, kun je vergelijken met de kleur ogen van kinderen, ze kunnen de kleur hebben van de ouders, maar ook grootouders e.d.

daarbij is er wel vaak een dominante kleur aanwezig, bv bruin, bij planten net zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja en nee.

 

Herma vind ik een verkeerde term als je een vrouw omspuit.

Herma vind ik een plant die echt van oorsprong mannelijke en vrouwelijke eigenschappen heeft,

de vrouw met ballen vind ik weer nét iets anders.

 

Ik weet uit ervaring dat als je een haploide plant hebt die uit een enkel vrouwelijk genoom komt deze alsnog omgespoten kan worden tot een mannelijke plant ( met de vrouwelijke eigenschappen erbij ofcourse ) terwijl deze 100% genetisch vrouw is.

Het is eigelijk niets meer of minder dan een overlevingstechniek.

 

Heb je zelf wel een bananen in je toppen gehad door té lang laten staan pol?

Share this post


Link to post
Share on other sites
kan iemand me uileggen waarom je van heribei fem...diverse phenos hebt :lol: ?...

 

als je 2 stekken neemt van je heribei oermoeder.....je maakt met sts er 1 man....dan krijg je toch 1 feno fem heribei.... :lol:

 

dus niet...er zijn meerdere feno´s....wie snapt het nog :lol: ?

Je kan ook fem zaad produceren door twee verschillende vrouwen te selecteren, één dmv STS stuifmeel te laten produceren en daarmee de ander bestuiven. Zo hou je dus in de F1 wel verschillende pheno's maar geen mannen.

Spees Kees claimde vrouwelijk zaad te hebben. Ik begreep dat de ouderplanten hiervan zeer goed geselecteerd waren om geen herma's voort te brengen, laat staan mannen. Ik vond het een beetje een vreemd onsamenhangend verhaal. Fem zaad, zou dus makkelijker (toch) mannen voortbrengen, of in sommige gevallen slechts zaad zijn wat behandeld zou zijn met giberelinne of zilverthiosulfaat. Ik heb het idee dat dit inmiddels allemaal een beetje gedateerd is en gefeminiseerd en/of vrouwelijk zaad allemaal door STS worden geproduceerd. Overigens jammer dat No Mercy geen vrouwelijk zaad meer aanbied, om het verhaal eens nader onder de loep te nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de keus hebt tussen "verwijfde/vervrouwde" zaad en vrouwelijke zaad, zou ik eerder voor dat laatstgenoemde kiezen.

 

Waarom?

 

De eerstgenoemde is genetisch gemanipuleerd om ze zo te maken. (Ik zal je de details besparen).

 

De laatstgenoemde is 'van nature' vrouwelijk.

 

Wat heeft dat voor voordeel?

 

De eerstgenoemde kan alsnog (weer) herma's worden of onder stress mannen worden.

 

Van vrouwelijke kan je dat nooit zeggen.

 

Zo zie je dat veel zaadjesverkopers bij gefeminiseerde zeggen dat 99% vrouwelijk is (dus 1%) herma's of mannetjes zijn (zodat ze op die ene procent kunnen terugkomen als het mis gaat).

Maar voor vrouwelijke zeggen ze wel 100% vrouwelijk.

Sommige verkopen gefeminiseerd alszijnde vrouwelijk, dat vind ik ook fout.

 

Vergelijk een gefeminiseerde met een transsexueel en vrouwelijke met een echte vrouw; Transsexueel kan nooit een echte vrouw worden (er blijven toch mannelijke genen in hem achter). En als hij/zij zich niet comfortabel voelt (onder stress) zou het kunnen zijn dat hij/zij terug wilt naar man-zijn (waardoor je gefeminiseerde plantje toch mannelijk wordt).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...