Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Fre4k

Buitentemperatuur - té warm in de zon?

Recommended Posts

Hey beste wietforumianen,

 

Mijn plantjes staan lekker te genieten van de middagzon op het terras. :verrygood Ik merk echter dat de temperatuur in mijn broeikas, waar vooral enkele jonge plantjes instaan, oploopt tot wel 34°C (in de zon).

Ik vroeg me af of dit erg is aangezien ik hier lees dat 20-28°C ideaal is en boven 30-32°C de groei stagneert.

 

Het gaat om zoiets: 2ruitspolycarbonaat1.jpg

Voor de zekerheid heb ik het dak er voor de helft afgehaald en de andere helft op een kier gezet. Ook heb ik in de hoekpunten de serre voorlopig +-5cm opgehoogd zodat er een schouweffect ontstaat zodat er zeker voldoende ventilatie is.

EDIT: na 10 minuutjes is de temperatuur al gezakt tot 30°C.

 

Het gaat om een terras op de zuidoost kant waar het op dit uur, van deze prachtige dag, in de volle zon echt bakken is.

Ik heb de mini kas vooral gekocht om de plantjes te beschermen tegen slecht weer als ik er niet ben en om 's nachts een iets hogere temperatuur te bereiken.

Maar het is natuurlijk ook niet de bedoeling om ze helemaal plat te koken :lol:

 

Kan deze hoge temperatuur kwaad of houden de plantjes er wel van? Ik zie niet meteen omgekrulde bladeren die wijzen op gesloten huidmondjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat plantjes in de Spaanse zon nog veel warmer staan.

 

Maar een correct onderbouwde uitleg moet ik je schuldig blijven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staan je planten in potten of in de volle grond, wat dat is niet zo duidelijk te zien?

Bij hoge temperaturen zeker voldoende/ ietsmeer water geven, maar aan de hoogte van jouw planten te zien is dat in jouw geval mssn eerder slecht dan goed. Als het potten zijn, ze nu uit de serre halen en ze zo in de zon zetten, die kas houdt toch wat licht tegen en dat is mssn wel zonde. Voor snachts is dat wel weer goed dan uiteraard...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik t goed zie, zijn het nog jonge plantjes in een tray!

Jonge plantjes zijn natuurlijk erg kwetsbaar!

zou het net zo doen, goed ventileren, en regelmatig checken evt besproeien, allemaal ook afhankelijkl van het wortelstelsel. S nachts uiteraard dicht! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

als er zon is geef ze dan direct zonlicht :verrygood ....daar groeien ze van.... :lol:

 

idd een kas is voor stortregen en koude nacht temperaturen...en om een zomer seizoen een maand te vervroegen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de vele reacties :lol:

 

Is een foto van het internet geplukt aangezien mijn kaartlezer stuk is, maar het gaat om 5 zaailingen van ongeveer 10 dagen oud in potten van 4L. De grond is zeker vochtig genoeg, zelfs iets naar de te natte kant toe.

En overdag op een mooie dag als deze natuurlijk het dak eraf zodat ze in het zonlicht staan :P

 

Is 4 mm polycarbonaat, zou toch >80% van het zonlicht moeten doorlaten. Ik merk alleszins een groot verschil in groei (in de positieve zin) met bijvoorbeeld enkele plantjes die gewoon buiten in een grote bloempot (40L) staan en twee weken eerder gezaaid zijn. Nu wat later op de dag nu er geen direct zonlicht meer op komt toch nog een mooie 27°C.

 

Ben van plan een houten onderstel te timmeren zodat ik deze kas kan ophogen tot +-80cm zodat ik ook mijn iets grotere plantjes hierin kan laten als ik enkele dagen weg moet of het echt rotweer is.

 

Zal binnenkort eens wat pics posten! Dan kunnen jullie mijn bloeiende LR2 & Purple Ryder ook eens zien :verrygood

Edited by Fre4k

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo beste fre4k.

 

ik heb ongeveer het zelfde probleem eigelijk ni echt probleem maar mijn temp gaat ook redelijk de hoogte in omdat ik namelijk kweek in mijn veranda. +/- 40 graden bij warme zonerdagen.

mijn tips wijn goed verluchten en goed wateren !!! bij slecht weer water ik helemaal niet want de luchtvochtig is dan toch rond de 60 % en meestal bij regen weer is het nog 30 graden. toch zal ik zeker het je tropic volgen lijkt me best intressant !!

 

greets !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou ze overdag met 'normaal' lenteweer lekker buiten zetten. Sowieso houdt dat plastic of glas een deel van het licht tegen! In direct zonlicht zullen je plantjes minder snel strekken. 'S nachts kan je ze er wel goed in zetten zodat ze ook dan nog lekker doorgroeien!

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kunt ook een deel van de grond uitgraven, zodat de tray iets dieper staat.

Nu gaat t erg snel met het weer, en zullen je plantjes geoed gaan reageren, dan start juni in volle grond.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zal binnenkort eens wat pics posten! Dan kunnen jullie mijn bloeiende LR2 & Purple Ryder ook eens zien

 

kom op :lol: .... wij zijn ongeduldig :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Carpe diem: ben ze momenteel aan het uploaden maar dit kan nog wel even duren aangezien ik over mijn achterlijke datalimiet zit! Nog 4 dagen zeer traag surfen :lol:

 

Hou deze in de gaten: www.wietforum.nl/index.php?autocom=gallery&req=user&user=34170

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat je een gelimiteerde hoeveelheid data (kilobyte, megabyte, gygabyte) kan uploaden/downloaden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...